Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
28 december 2009 | Kees Groeneveld

'Creatief denken' van Edward de Bono heeft als ondertitel: 'Slimme technieken om problemen op te lossen'. Het is een kapstok van de eerdere uitgaven van De Bono. Hoewel het weinig nieuwe inzichten bevat, doet het een voortdurend appèl om na te denken over het denkproces zelf en niet alleen maar bezig te zijn met de oplossing van het probleem. De Bono heeft voor deze uitgave bovendien enkele kleine aanvullingen gemaakt op zijn eerdere technieken.

In 'Creatief denken' worden technieken zoals de zes denkhoeden, de zes actiestappers en de zes waarde-insignes nog eens aangestipt. Maar er zijn ook aanvullingen, zoals de 'zevenklapper' (met elkaar een aantal steekwoorden opschrijven die je associeert met mogelijke oplossingsrichtingen van een probleem). Doordat je verschillende steekwoorden hoort, word je zelf weer uitgedaagd om nieuwe oplossingsrichtingen en daarmee samenhangende woorden te vinden. Leuk zijn de voorbeelden die De Bono aandraagt als aanvulling om het verschil duidelijk te maken tussen logica en perceptie.

De Bono is een van de weinige auteurs die het denken als onderwerp nemen. Hoewel er veel gedacht wordt, wordt denken als een vanzelfsprekendheid beschouwd en wordt er niets gedaan aan een verbetering van het denkproces. De Bono geeft aan dat veel onderwijsinstellingen het denken niet als vak doceren. Hierdoor wordt creatief denken niet bevorderd en men komt niet op onorthodoxe oplossingsrichtingen voor bepaalde problemen maar blijft zelfgenoegzaam in zijn eigen denkwereld de problemen oplossen.
Een minpunt is dat de Bono zichzelf met regelmaat enorm prijst om zijn slimme technieken en wat hij daarmee bereikt heeft. Dat voegt niets toe aan het boek, doet eerder afbreuk aan het verhaal. Goede wijn behoeft geen krans.

Het is een leuk en zeer prettig geschreven boekje. De onderwerpen zijn niet 'af': dat is een kenmerk van de stijl van de Bono. De schrijver doet een beroep op de lezer om zelf met het vormgeven van denkprocessen aan de slag te gaan. Voor de Bono-kenners bevat het boek weinig nieuws maar het onderwerp 'Creatief Denken' blijft interessant. Niet alleen voor universiteiten, hogescholen, en opleidingen in het voortgezet onderwijs, maar zeker ook voor het bedrijfsleven en de not for profit sector. Het nadenken over (en niet meteen starten met) het denkproces is de basis voor het zoeken naar oplossingen van hedendaagse problemen.


Creatief denken
28 december 2009 | Kees Groeneveld

'Creatief denken' van Edward de Bono heeft als ondertitel: 'Slimme technieken om problemen op te lossen'. Het is een kapstok van de eerdere uitgaven van De Bono. Hoewel het weinig nieuwe inzichten bevat, doet het een voortdurend appèl om na te denken over het denkproces zelf en niet alleen maar bezig te zijn met de oplossing van het probleem. De Bono heeft voor deze uitgave bovendien enkele kleine aanvullingen gemaakt op zijn eerdere technieken. In 'Creatief denken' worden technieken zoals de zes denkhoeden, de zes actiestappers en de zes waarde-insignes nog eens aangestipt. Maar er zijn ook aanvullingen, zoals de 'zevenklapper' (met elkaar een aantal steekwoorden opschrijven die je associeert met mogelijke oplossingsrichtingen van een probleem). Doordat je verschillende steekwoorden hoort, word je zelf weer uitgedaagd om nieuwe oplossingsrichtingen en daarmee samenhangende woorden te vinden. Leuk zijn de voorbeelden die De Bono aandraagt als aanvulling om het verschil duidelijk te maken tussen logica en perceptie.

De Bono is een van de weinige auteurs die het denken als onderwerp nemen. Hoewel er veel gedacht wordt, wordt denken als een vanzelfsprekendheid beschouwd en wordt er niets gedaan aan een verbetering van het denkproces. De Bono geeft aan dat veel onderwijsinstellingen het denken niet als vak doceren. Hierdoor wordt creatief denken niet bevorderd en men komt niet op onorthodoxe oplossingsrichtingen voor bepaalde problemen maar blijft zelfgenoegzaam in zijn eigen denkwereld de problemen oplossen.
Een minpunt is dat de Bono zichzelf met regelmaat enorm prijst om zijn slimme technieken en wat hij daarmee bereikt heeft. Dat voegt niets toe aan het boek, doet eerder afbreuk aan het verhaal. Goede wijn behoeft geen krans.

Het is een leuk en zeer prettig geschreven boekje. De onderwerpen zijn niet 'af': dat is een kenmerk van de stijl van de Bono. De schrijver doet een beroep op de lezer om zelf met het vormgeven van denkprocessen aan de slag te gaan. Voor de Bono-kenners bevat het boek weinig nieuws maar het onderwerp 'Creatief Denken' blijft interessant. Niet alleen voor universiteiten, hogescholen, en opleidingen in het voortgezet onderwijs, maar zeker ook voor het bedrijfsleven en de not for profit sector. Het nadenken over (en niet meteen starten met) het denkproces is de basis voor het zoeken naar oplossingen van hedendaagse problemen.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden