23 mei 2013 | Sonja de Bruin

'De 8ste eigenschap, van effectiviteit naar inspiratie' van Stephen Covey is het vervolg op. De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. In dit boek beschrijft Covey hoe je je innerlijke stem kunt ontdekken en andere mensen kunt helpen hun innerlijke stem te ontdekken.

Ik vind Coveys 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' veruit het beste managementboek dat ik ooit heb gelezen en dus waren mijn verwachtingen voor de opvolger hooggespannen. Helaas zijn mijn verwachtingen niet waargemaakt en heb ik het boek uiteindelijk met een dubbel gevoel dichtgeslagen.

Ja, het is een bijzonder boek dat je nieuwe inzichten geeft; zeker het inzicht dat de benadering van de mens op de werkvloer nog stamt uit het industriële tijdperk (belonen en afstraffen) en dus niet meer past in de huidige samenleving van kenniswerkers. Met veel stress en gebrek aan energie tot gevolg.

Echter de talloze (Amerikaanse) succesverhalen (ook van de schrijver zelf), de vele citaten, de stukken uit de 'De Zeven eigenschappen' en de rommelige structuur irriteerden mij mateloos, waardoor ik het met moeite heb uitgelezen.

Mijn advies: lees alleen het eerste deel (t/m blz 89), dan pak je boodschap mee, zonder dat het boek gaat vervelen.

23 juli 2005 | Hans van der Loo

'De 8ste eigenschap' van Stephen Covey is een controversieel boek, zo blijkt alleen al uit de zeer uiteenlopende reacties van lezers. Waar sommigen het als een briljante synthese van zijn denken beschouwen, zien anderen het hooguit als een soort 'best of'-compilatie van eerder werk. Waar sommigen spreken van een boek 'packed with knowledge', doen anderen de inhoud af als onsamenhangende flauwekul.

Laten we de zaken eens op een rijtje zetten en beginnen met de pluspunten van 'De 8ste eigenschap'. Het boek is bijzonder inspirerend geschreven. Het staat vol met lezenswaardigheden en bol van de citaten en voorbeelden. Het stelt daarnaast belangwekkende thema's op een doordringende wijze aan de orde. De vierdeling die Covey bij de uitwerking van het paradigma van de complete mens voorstelt is een verrijking vergeleken met gangbare modellen waarbij veelal slechts de twee dimensies van 'hoofd' en 'hart' worden onderscheiden. De gedachte om te ontstijgen aan de ons omringende middelmaat, is het waard om serieus genomen te worden. Het concept van de 'innerlijke stem' die men moet vinden door zichzelf een aantal fundamentele vragen te stellen en die men vervolgens in het contact met anderen tot uiting moet brengen, is een inspirerende vondst. De elegante wijze waarop Covey uiterst complexe thema's als de relatie tussen betrouwbaarheid en vertrouwen of het belang van het zijn van een rolmodel uitwerkt, verdient veel bewondering. De lessen die hij ons vertelt, zijn uiterst relevant. Het boek bevat tevens een zevental appendices die op zich al de moeite van de aanschaf waard zijn (volgens critici zijn ze zelfs de enige reden om het boek überhaupt te lezen). De kopers van de Engelstalige editie krijgen als extraatje bovendien nog een DVD met tal van leuke, ontroerende en tot nadenken stemmende filmpjes meegeleverd.

Maar dan de minpunten. Hoewel het boek over een heldere structuur beschikt, is het zeer rommelig uitgewerkt. De auteur springt vaak van de hak op de tak, gaat zich te buiten aan oeverloze uitwijdingen en rijgt het ene voorbeeld aan het andere. Men raakt als lezer voortdurend het spoor bijster. Aangezien meer dan de helft van de inhoud van het boek bestaat uit gerecycled materiaal, is het evenmin verwonderlijk dat veel verstokte Covey-fans nogal teleurgesteld reageren: is dit nu waar zij vijftien jaar op gewacht hebben? Hoewel de op het paradigma van de complete mens geënte vierdeling op zich een verrijking is, is de wijze waarop vervolgens alles in dit model wordt geperst, weinig gelukkig te noemen. Ik heb niets tegen eenvoudige modellen, maar de voorstelling van zaken die Covey ons nu voorschotelt is toch wat al te simplistisch en weinig zelfkritisch. Een volgend kritiekpunt heeft betrekking op het feit dat de auteur voortdurend met prikkelende statements rondstrooit, maar dat hij ze nauwelijks feitelijk onderbouwt. Er worden weliswaar veel voorbeelden gegeven, er worden tientallen anekdotes verteld, er worden wat praktijken uit de bedrijfsvoering aangestipt, maar al met al is dit toch wel wat mager. Datzelfde geldt voor de wijze waarop Covey het thema van veranderingen op organisatieniveau aanroert. Veel verder dan het aanstippen van de ideeën van anderen (Collins, Kaplan en Norton, Charan) komt hij niet. Deze middelmaat past niet bij iemand die zegt het grootse na te streven.

Conclusie: hoewel de inhoud op zich rijker is dan zijn eerdere bestseller 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' lijkt het moeilijk voor te stellen dat 'De 8ste eigenschap' hetzelfde succes bij een groot publiek zal krijgen. Daarvoor bevat het te veel overtollige ballast, is het te veel herhaling en is het bovenal te veel zware kost. Dat het boek wel degelijk een aantal parels bevat, is eerder iets dat voor fijnproevers is bedoeld. En misschien is dat juist wel de intentie van de meester geweest: wie het grootse wil ontdekken, moet daar immers moeite voor doen. Welnu, daar is hij wonderwel in geslaagd!

24 mei 2005 | Remko van der Honing

Na 15 jaar heeft Stephen Covey een vervolg geschreven op zijn everseller 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'. Er blijkt nog een achtste eigenschap te bestaan, de innerlijke stem. Deze achtste is niet een 'vergeten eigenschap', maar een overkoepelende, extra eigenschap.

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap zijn waarschijnlijk wel bekend, drie overwinningen op jezelf, drie overwinningen op de omgeving en de laatste eigenschap als vorm van onderhoud en innovatie:
1. Wees proactief
2. Begin met het einde voor ogen
3. Stel prioriteiten
4. Denk in termen van winnen/winnen
5. Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden
6. Werk synergetisch
7. Hou de zaag scherp / blijf jezelf vernieuwen

Uit bovenstaande lijst blijkt dat de zeven eigenschappen zijn gericht op effectiviteit, maar aan leiders en leiderschap worden veelal andere eisen gesteld. Aandeelhouders en medewerkers zijn op zoek naar charismatische en inspirerende leiders, mensen met visie en ondernemerschap. Die 'charismatische' eigenschap van leiderschap was nog niet verwoord. De innerlijke stem moet volgens Covey aangeboord worden om van effectiviteit door te groeien naar inspiratie.

Na het verschijnen van 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' is de wereld drastisch veranderd. Het informatietijdperk is aangebroken en veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. Hoe groter de veranderingen en hoe meer onzekerheden, des te relevanter de zeven eigenschappen volgens Covey juist worden. Individuen en leiders moeten effectief zijn, maar om te groeien en vernieuwen is grootsheid nodig, voldoening en passie.

De achtste eigenschap wordt ook verwoord in de definitie van leiderschap: 'Leiderschap is zo duidelijk op mensen overbrengen dat ze de moeite waard zijn en potentieel hebben, dat ze het zelf ook geloven.'

Het boek is gebouwd rond het paradigma van de complete mens, dat bestaat uit Hoofd, Hart, Ziel en Lichaam. Het hoofd staat voor leren en groei en ontwikkeling. Het kunnen aangaan van relaties en liefhebben zijn de eigenschappen van het hart. De ziel staat voor het bijdragen en ertoe doen. Het lichaam tenslotte vertegenwoordigt leven en overleven. Medewerkers komen pas tot volle bloei als er een beroep wordt gedaan op al deze vier menselijke kwaliteiten. Aan de onderdelen zijn ook vier intelligenties gekoppeld en vier lessen die er voor zorgen dat anderen hun innerlijke stem kunnen vinden.

Deze vier lessen gaan er ten eerste vanuit dat de leider zelf een rolmodel is, dat vertrouwen uitstraalt. Verder kiest de leider de juiste richting, heeft een heldere visie voor de organisatie. Door empowerment en het stroomlijnen van de organisatie worden anderen gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen, om daarmee een succesvolle organisatie te worden.

Het boek van Covey is omvangrijk, opvallend is dat hij voor het beschrijven van de achtste eigenschap ongeveer evenveel pagina's nodig heeft als voor de eerste zeven! De schrijfstijl is niet eenvoudig, maar gelukkig wel voorzien van veel voorbeelden, waarvan sommigen in de categorie 'open deur' of 'tegeltjeswijsheid' (bijvoorbeeld 'Bescheidenheid en moed zijn de ouders van integriteit' of 'Andermans succes is geen bedreiging').

Maar ondanks dat is 'De 8ste eigenschap' een waardevol boek, dat naar alle waarschijnlijkheid ook een everseller zal worden. Het lukt Covey om in het woud van literatuur over leiderschap een boek te schrijven dat aanzet tot actie. Hij ontkent niet dat leiderschap deels aangeboren is, maar stimuleert mensen om deze kwaliteiten (verder) te ontwikkelen. Het spoort aan om na te denken over je eigen (voorbeeld)gedrag en geeft duidelijke tips voor ontwikkeling. Verplicht leesvoer voor elke manager!

16 maart 2005 | David de Vriend

Na 'De 7 eigenschappen van effectief leiderschap' presenteert Steven Covey nu zijn achtste 'eigenschap' in zijn boek: 'De 8ste eigenschap. Van effectiviteit naar inspiratie'. Hierin beschrijft hij hoe, in een informatietijdperk waarin de 'kenniswerker' centraal staat, mensen volgens hun volledige potentie (hun 'inner voice') kunnen leven en werken en anderen kunnen inspireren om hetzelfde te doen. Dat is relevant, omdat met het groeiend belang van die kenniswerker, management niet meer gebaat is bij conventionele managementstrategieën waarin controle een belangrijke plaats inneemt. In plaats van controleren gaat het nu om faciliteren: de kenniswerker moet in staat worden gesteld om zich te verbinden met zijn werk, met zijn doelen en collega's.

Maar dan moet wel 'heel den mensch' in ogenschouw genomen worden. Covey presenteert hiervoor het paradigma van de complete mens. Dit paradigma beschrijft vier dimensies van de mens: het lichaam, de geest, het hart en het geweten. Pas als deze vier dimensies tot hun recht komen, zal men de eigen 'innerlijke stem' vinden, die zich uit in discipline (vanuit het lichaam), visie (vanuit de geest), passie (vanuit het hart) en het spirituele (vanuit het geweten). Dat geldt voor een ieder van ons en Covey beschrijft in zijn boek op welke manieren wij deze dimensies tot hun recht kunnen laten komen. Hoe vindt iemand, om een voorbeeld te noemen, zijn passie? Zoek je unieke talenten en jouw speciale rol en doel in dit leven. Een behoefte plus talent plus passie geeft kracht. Het geweten maakt van passie compassie, creëert integriteit en helpt zo de kracht te richten en te doen wat 'goed' is.

Het tweede deel van het boek beschrijft hoe je anderen kunt inspireren hun 'innerlijke stem' te ontdekken. Dat kan door de vier eerder genoemde dimensies van de complete mens te vertalen naar werkzaamheden binnen organisaties. Wat Covey op individueel niveau het lichaam noemt, vertaalt hij op organisatieniveau naar in lijn gebrachte doelen, structuren, systemen en processen. Visie en gedeelde waarden - de geest op organisatieniveau - worden gecreëerd door mensen te stimuleren richting te kiezen en daarnaar te leven. En de passie - vanuit het hart - wordt op de werkplek aangesproken door het 'empoweren' van individuen en teams waardoor mensen in lijn handelen met hun innerlijke kracht. Het geweten, oftewel het contact met universele waarden, komt tot bloei door geloofwaardigheid te scheppen en vertrouwen te creëren, vooral door voorbeeldgedrag.

Deze vier uitwerkingen worden heel praktisch beschreven. Een mooi voorbeeld hiervan is de emotionele bankrekening voor het opbouwen van vertrouwen en morele autoriteit die eerder ook in 'De 7 eigenschappen' beschreven staat. Wat kost het opbouwen hiervan in een relatie en wat levert het op? Een andere praktische uitwerking is het communicatiemodel dat Covey presenteert, waaronder het zoeken naar een derde alternatief in een situatie waarin twee standpunten worden ingenomen.

Covey lardeert zijn verhaal met sprekende voorbeelden uit zijn praktijk en leven. Het boek van Covey biedt praktische en ook diepgaande inzichten in wat mensen drijft en hoe men een organisatie, met plezier en door optimaal gebruik te maken van mogelijkheden, krachtig en succesvol kan maken. Covey's boodschap is meer dan 'leer jezelf kennen en help anderen henzelf te kennen'. Zijn boek bevestigt dit mechanisme weliswaar en nodigt daartoe uit, maar voegt er meer aan toe. Het boek beschrijft ook waartoe dit mechanisme te gebruiken is en waarom. Kortom: Covey staat met beide benen op de grond en vertaalt het 'hogere' moeiteloos naar het praktische. Voor Covey-kenners zal dit boek een welkome aanvulling zijn op 'De zeven eigenschappen' en wellicht uitnodigen om het opnieuw te lezen.