29 juli 2010 | Jan Jacob Bos

Hoe zijn de zeven eigenschappen toepasbaar in crisistijd? Moet u van koers veranderen? Of kunt u juist beter vasthouden aan de oorspronkelijke koers en wijzigt u andere parameters? Stephen Covey helpt u op weg om het hoofd koel te houden en de door u gewenste resultaten te bereiken in '4 Managementprincipes voor gegarandeerde resultaten'. Dit schreef hij samen met Bob Whitman en Breck England. Het boekje is niet heel vernieuwend, maar wel een handige beknopte toepassing van de belangrijkste zaken uit 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'.

Als rode draad worden diverse sportprestaties gebruikt om te illustreren hoe een team tot geweldige prestaties komt. Oppervlakkig gezien lijkt Lance Armstrong bijvoorbeeld een geweldige kampioen van de Tour de France. Het is natuurlijk een geweldige prestatie die hij heeft neer gezet door de Tour de France (tot nu toe) zeven keer te winnen. Echter, zonder zijn team was hem dit nooit gelukt. Het is Stephen Covey heel goed gelukt om de teamprestaties die vereist zijn in topsport te vertalen naar het bedrijfsleven. Het is dan u om te bepalen of u de Lance Armstrong wordt in uw bedrijfstak of dat u tot het peloton behoort.

In 'Prioriteiten' geeft Stephen Covey aan hoe u uw taken in verschillende kwadranten kunt verdelen om u te helpen alleen met de juiste dingen bezig te zijn. In '4 Managementprincipes voor gegarandeerde resultaten' gaat hij daarin een stap verder waardoor u de prioriteiten excellent kunt uitvoeren. Stephen Covey laat zien hoe u dit kunt bereiken door naar de prestaties van de best presterende twintig procent in uw organisatie te kijken. Als u de lat voor de overige tachtig procent ook op dit niveau legt, zullen de prestaties van de organisatie als geheel enorm toenemen. De combinatie van de juiste prioriteiten en de 80/20 regel, uitgewerkt in een vierstappenplan moet elke organisatie kunnen helpen om de prestaties te verbeteren. Overigens ook een goed boek over de 80/20 regel is het boek van Richard Koch 'Het 80/20 principe'.

Wat voor '4 Managementprincipes' pleit, is dat het helder geschreven is en er duidelijke voorbeelden gebruikt worden. Ook wordt er een goede poging gedaan om hier en daar met bewijs te komen voor de beschreven beweringen. Toch blijft het boekje wat oppervlakkig, maar leest daardoor wel gemakkelijk weg. De diepgang moet u toch echt uit de eerdere werken van Covey halen.

Is het toch nog de moeite waard om het boekje te lezen? Zeker! Als u nog niets gelezen heeft van Stephen Covey is het zeker een goed boek om mee te beginnen. Als het al enkele jaren geleden is dat u andere boeken van hem gelezen heeft, is dit een uitstekende kans om uw kennis weer op te frissen. Zoals Ezra Pound al eens zei: 'Echte literatuur is iets nieuws dat nieuw blijft.' Dat geldt ook voor de werken van Covey vind ik, daarom had hij dit boek niet eens hoeven schrijven om actueel te blijven. Ondanks mijn kritiekpuntjes is het toch een aardige aanvulling op zijn oeuvre.

31 mei 2010 | Ton Horrevorts

Een nieuw boek van Stephen R. Covey is een belangrijke gebeurtenis in de wereld van de managementliteratuur. Hij heeft immers al heel wat bestsellers op zijn naam staan en hij heeft het denken van veel managers aanzienlijk beïnvloed. Alle reden dus om te kijken welke nieuwe paden hij inslaat in zijn nieuwe boek, '4 Managementprincipes voor gegarandeerde resultaten'. Als de verwachtingen hoog gespannen zijn, valt de werkelijkheid vaak tegen. Dat is ook hier het geval. Hoe goed geschreven ook en hoe vol met handige wetenswaardigheden, biedt het boek niet de meerwaarde die je van Covey had verwacht.

Managementboeken zijn er in verschillende soorten. Zo heb je leerboeken die vooral tot doel hebben om kennis bij te brengen. Je hebt ook ontdekkingsboeken die nieuwe inzichten beschrijven en aan het denken zetten. Je hebt ook kookboeken, handige instructies over hoe je managementproblemen oplost. Het zijn boeken met lijstjes vol tips en die de suggestie wekken dat je een succesvol manager zult zijn als je de tips en trucs uit het boek maar opvolgt. Met het kookboek van een beroemde chef-kok voelt elke amateur zich een tovenaar achter zijn eigen fornuis.

Het nieuwste boek van Stephen Covey valt in de laatste categorie. Hij schreef '4 Managementprincipes voor gegarandeerde resultaten' met twee collega-consultants, Bob Whitman en Breck England, en leert u dat u 'gegarandeerd' succesvol bent als u zich houdt aan vier principes. Deze vier principes zijn:
1 Prioriteiten goed uitvoeren
2 Gebruikmaken van vertrouwen
3 Meer bereiken door minder doelstellingen na te streven
4 Angst in de organisatie verminderen.

De boodschap van het boek is wat dun. Covey verzuimt om een verbinding te leggen met zijn eerdere boeken. Zo is niet duidelijk hoe zijn vier principes zich verhouden tot 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap', het boek waarmee hij wereldfaam verwierf. Ook de keus van de vier principes licht hij niet toe. De stelling dat succesvolle renners in de Tour de France zich bedienen van deze principes is leuk gevonden, maar wel erg mager.

De eerste twee principes zijn bekend en breed geaccepteerd. Het belang van vertrouwen is niet lang geleden breed onderbouwd in een boek van Covey's zoon, Stephen M.R. Covey, 'De snelheid van vertrouwen'. De vader geeft in zijn boek hiervan een ultrakorte samenvatting en gebruikt voor een deel dezelfde voorbeelden. Maar hij voegt daar niets aan toe.

De laatste twee principes zijn wat minder breed bekend: doe minder door beter op de echte wens van de klant te letten en verminder de angst bij de mensen in je eigen organisatie. Het is jammer dat de auteurs deze principes niet wat verder uitleggen en uitwerken. Ook de samenhang met de eerste twee principes lichten ze niet toe. Want waar ligt immers het verschil tussen je prioriteiten goed benoemen en uitvoeren enerzijds en je productenaanbod beperken om de kwaliteit te verbeteren anderzijds? En waar ligt precies de grens tussen het vergroten van vertrouwen in je organisatie en het bestrijden van angst? Het zijn twee kanten van eenzelfde medaille.

Deze kanttekeningen nemen niet weg dat de vier principes zeker waarde hebben. Ze worden voorzien van goede voorbeelden en van interessant cijfermateriaal uit eigen onderzoek. Het boek is bovendien vlot geschreven, zij het hier en daar wat betuttelend. Maar dat geldt voor meer kookboeken voor beginnende koks. De ervaren kok geeft de voorkeur aan wat meer substantieel leesvoer.