Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
22 april 2011 | Dick Thesingh

Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter, Wikipedia, eBay... Het is een zeer kleine greep uit een tegenwoordig haast onuitputtelijke lijst van sociale media die een gemiddelde twaalfjarige op elk willekeurig moment kan opdreunen. Dat er veel met sociale media kan, weet iedereen. Dat je er veel meer mee kunt dan de gemiddelde mens doet, klinkt ook niet vreemd in de oren. Maar dat mensen er slimmer van kunnen worden, dat vraagt een heel andere manier van kijken naar deze media. 'Slimmer' van Clay Shirky gaat over de opkomst van digitale hulpmiddelen en het profijt dat de samenleving ervan kan hebben. Dat is enorm als we de auteur mogen geloven.

Clay Shirky bouwt zijn betoog in 'Slimmer' op zoals we mogen verwachten van een typische, Amerikaanse expert. Hij neemt je mee door het web van sociale media aan de hand van honderden voorbeelden, meer en minder wetenschappelijke uitstapjes, pakkende citaten, een eenvoudige schrijfstijl en korte hoofdstukken met koppen als 'Milkshakemissers', 'Drie amateurs lopen een bar binnen' en 'Skateboards en schildersezels'. Dat is iets waar je je als lezer niet aan moet ergeren, anders heb je een behoorlijke kluif aan de tweehonderd pagina's.

Als dat je niet stoort, is het een leuk boek dat erg vlot leest. Wie bang is dat het met name gaat om 'bedrijven' als Facebook, hoeft niet bang te zijn. Zo wordt de sociale netwerkpagina van Mark Zuckerberg pas ergens halverwege het boek voor het eerst genoemd en draait het veel meer om op de manier waarop sociale media in algemene zin van invloed zijn op de veranderingen in ons dagelijks leven en de (nog onvoorspelbare) veranderingen ze het in de toekomst gaan brengen.

Sociale media vormen een bindmiddel van de samenleving volgens Shirky. Of het nu gaat om weten wie er jarig is, waar de locatie van een bruiloft is of wie er aan het roer staat in Tegucigalpa, met behulp van de sociale media kun je het opzoeken, weten en delen. Dit is een essentieel verschil met het passieve en consumptieve televisie kijken waarbij je enkel ontvangt en niets 'terug' kunt geven.

'Kennis is het meest combineerbare dat mensen hebben, maar er moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden, mensen willen ervan kunnen profiteren.' Juist voor dat laatste zijn de sociale media bijzonder geschikt. Dat, in combinatie met het feit dat mensen leren constructiever om te gaan met hun (steeds meer toenemende) vrije tijd, maakt dat we 'slimmer' kunnen worden.

Mensen hebben dus veel meer tijd dan vroeger en de sociale media bieden 'sensationele mogelijkheden voor voortdurend leren'. Dat betekent niet dat we dan ook allerlei 'moeilijke' dingen op social media moeten doen. De meest simpele, infantiele of platte manieren van 'delen' op sociale media dragen zijn ongekend veel beter om 'slimmer' te worden dan een activiteit als televisie kijken.

Waar dat toe gaat leiden, weet ook Shirky ons niet te vertellen. Daarover zegt hij 'hoe meer mogelijkheden de nieuwe middelen en instrumenten bieden, des te minder goed kun je de toekomst extrapoleren uit de huidige samenleving.' Met andere woorden, we kunnen slecht voorspellen hoe we ons - onder invloed van sociale media - in de toekomst gaan gedragen.

'Slimmer' is een boek dat makkelijk leest en de sociale media op een andere manier belicht dan we gewend zijn, zonder daarbij alleen de bekendste media uit te lichten.
Je raakt niet echt overtuigd dat de mensheid slimmer wordt door sociale media. Wel ga je op een andere manier kijken naar de (opkomst van de) sociale media en kun je verklaren waarom 'Hank, the Angry Drunken Dwarf' door People Magazine werd verkozen tot mooiste man van het jaar en waarom een veertigjarige 'einselgänger' die in een kamer zonder ramen World of Warcraft speelt een stuk socialer is dan een fervent volger van GTST.


Slimmer
22 april 2011 | Dick Thesingh

Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter, Wikipedia, eBay... Het is een zeer kleine greep uit een tegenwoordig haast onuitputtelijke lijst van sociale media die een gemiddelde twaalfjarige op elk willekeurig moment kan opdreunen. Dat er veel met sociale media kan, weet iedereen. Dat je er veel meer mee kunt dan de gemiddelde mens doet, klinkt ook niet vreemd in de oren. Maar dat mensen er slimmer van kunnen worden, dat vraagt een heel andere manier van kijken naar deze media. 'Slimmer' van Clay Shirky gaat over de opkomst van digitale hulpmiddelen en het profijt dat de samenleving ervan kan hebben. Dat is enorm als we de auteur mogen geloven. Clay Shirky bouwt zijn betoog in 'Slimmer' op zoals we mogen verwachten van een typische, Amerikaanse expert. Hij neemt je mee door het web van sociale media aan de hand van honderden voorbeelden, meer en minder wetenschappelijke uitstapjes, pakkende citaten, een eenvoudige schrijfstijl en korte hoofdstukken met koppen als 'Milkshakemissers', 'Drie amateurs lopen een bar binnen' en 'Skateboards en schildersezels'. Dat is iets waar je je als lezer niet aan moet ergeren, anders heb je een behoorlijke kluif aan de tweehonderd pagina's.

Als dat je niet stoort, is het een leuk boek dat erg vlot leest. Wie bang is dat het met name gaat om 'bedrijven' als Facebook, hoeft niet bang te zijn. Zo wordt de sociale netwerkpagina van Mark Zuckerberg pas ergens halverwege het boek voor het eerst genoemd en draait het veel meer om op de manier waarop sociale media in algemene zin van invloed zijn op de veranderingen in ons dagelijks leven en de (nog onvoorspelbare) veranderingen ze het in de toekomst gaan brengen.

Sociale media vormen een bindmiddel van de samenleving volgens Shirky. Of het nu gaat om weten wie er jarig is, waar de locatie van een bruiloft is of wie er aan het roer staat in Tegucigalpa, met behulp van de sociale media kun je het opzoeken, weten en delen. Dit is een essentieel verschil met het passieve en consumptieve televisie kijken waarbij je enkel ontvangt en niets 'terug' kunt geven.

'Kennis is het meest combineerbare dat mensen hebben, maar er moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden, mensen willen ervan kunnen profiteren.' Juist voor dat laatste zijn de sociale media bijzonder geschikt. Dat, in combinatie met het feit dat mensen leren constructiever om te gaan met hun (steeds meer toenemende) vrije tijd, maakt dat we 'slimmer' kunnen worden.

Mensen hebben dus veel meer tijd dan vroeger en de sociale media bieden 'sensationele mogelijkheden voor voortdurend leren'. Dat betekent niet dat we dan ook allerlei 'moeilijke' dingen op social media moeten doen. De meest simpele, infantiele of platte manieren van 'delen' op sociale media dragen zijn ongekend veel beter om 'slimmer' te worden dan een activiteit als televisie kijken.

Waar dat toe gaat leiden, weet ook Shirky ons niet te vertellen. Daarover zegt hij 'hoe meer mogelijkheden de nieuwe middelen en instrumenten bieden, des te minder goed kun je de toekomst extrapoleren uit de huidige samenleving.' Met andere woorden, we kunnen slecht voorspellen hoe we ons - onder invloed van sociale media - in de toekomst gaan gedragen.

'Slimmer' is een boek dat makkelijk leest en de sociale media op een andere manier belicht dan we gewend zijn, zonder daarbij alleen de bekendste media uit te lichten.
Je raakt niet echt overtuigd dat de mensheid slimmer wordt door sociale media. Wel ga je op een andere manier kijken naar de (opkomst van de) sociale media en kun je verklaren waarom 'Hank, the Angry Drunken Dwarf' door People Magazine werd verkozen tot mooiste man van het jaar en waarom een veertigjarige 'einselgänger' die in een kamer zonder ramen World of Warcraft speelt een stuk socialer is dan een fervent volger van GTST.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden