23 september 2011 | Arie Buvens

Om 'Strategiehelden' optimaal te benutten, raadt de schrijver Jeroen de Flander, ons aan om ondersteunend materiaal te downloaden via www.the-performance-factory.com. Onthoud ook de 80/20 regel. Dit boek bevat talloze tips en suggesties. Maar ze zullen niet allemaal dezelfde impact hebben. Wees selectief. Kies zorgvuldig. En richt 80 procent van jouw energie op de 20 procent van de ideeën waarvan je denkt dat ze jouw implementatievaardigheden vooruit helpen. Twee van de zeven tips die Jeroen de Flander in zijn inleiding geeft. En daarmee is de toon van dit boek gezet. Het staat vol met tips en suggesties om je strategie in resultaten om te zetten. Maar, zo zegt hij zelf, verwacht geen complexe theorieën of dure woorden. Dit boek komt meteen ter zake met 250 praktische tips en suggesties van topmanagers van BT, Coca Cola, Lockheed Martin, eBay en goeroes als: Sir John Whitmore, Dr. Pete Scott-Morgan en professor Vincent Lion.

Tien jaar lang verzamelde Jeroen de Flander gegevens over strategie-implementatie. Sindsdien heeft hij met The Performance Factory gegevens van meer dan 1000 bedrijven, 29 industrietakken en 36 landen verzameld. Van alle respondenten gelooft bijvoorbeeld 15 procent dat hun bedrijf een verkeerde strategie heeft, ontvangt 30 procent geen informatie over hoe de bedrijfsstrategie moet worden uitgevoerd, en is maar 61 procent er van overtuigd dat de strategische initiatieven bij de juiste manager zitten. Dit is nog maar een greep uit de respons, maar het is duidelijk dat het managen van strategische initiatieven de zwakste schakel in het implementatieproces is.
Daarom schreef Jeroen de Flander dit boek met als kern:
1. Lanceer niet om de zes maanden een nieuwe strategie
2. Stimuleer geen machtsspelletjes
3. Straf zwakke presteerders
4. Baseer je promotiebeleid niet op 'ons kent ons'
5. Stop niet iedereen in een silo en communiceer dat er met buitenstaanders gepraat mag worden.

Ik ken zelf weinig managers die het tegenovergestelde doen. Maar toch vind ik de waarschuwing in het boek van belang; organisaties investeren veel tijd en geld om de best mogelijke plannen te maken. Aan de uitvoering wordt echter te weinig aandacht geschonken. Toch weet je al op voorhand dat niet alles volgens plan zal verlopen. Medewerkers hebben dus een grote rol om bij te sturen waar dat nodig is. Als je dat weet, snap je volgens de schrijver, dat je medewerkers moet helpen deze belangrijke taak te vervullen. Geef ze een duidelijke richting, enkele simpele richtlijnen en vooral de vrijheid om binnen dit kader beslissingen te nemen. En dus ook budget.
De Engelse editie van dit boek, Strategy Execution Heroes, bereikte, volgens het voorwoord van de uitgever, in vijf landen de Amazon-bestsellerlijst. Is het daarmee een geweldig boek? Voor mij niet. Het blijft teveel hangen in het geven van tips. Veel tips. 250! Daar zitten natuurlijk hele goede bij. Maar het is als een schot hagel: het meeste gaat ernaast. Een duif schiet je er mee uit de lucht, maar een olifant wordt er nauwelijks wakker van.

In de prijsklasse € 3500-4999 is de schrijver ook als spreker te boeken (www.jeroen-de-flander.com) Als 39 jarige heeft hij al een leven achter de rug, zo vermeldt de achterflap, want in een vorig leven was hij verantwoordelijk voor een adviesgroep van Arthur D. Little, het oudste strategie-adviesbureau in de wereld. Dat moet dus geweest zijn voordat hij tien jaar geleden met The Performance Factory begon. Dat is een enorme prestatie, lijkt me. Op twitter:@JeroenDeFlander lees ik dat hij op weg is naar Shanghai. Kortom: de schrijver is me er eentje!
Het boek lijkt met dit alles toch ook vooral een PR instrument voor de auteur te zijn. En ook dat heeft hij goed voor elkaar.

Strategie: van idee naar uitvoering
23 juni 2011 | Ronald Buitenhuis

Een strategie ontwikkelen is één. Een strategie implementeren is iets heel anders. En juist daar gaat het vaak verkeerd. In Strategiehelden vertelt Vlaming Jeroen De Flander hoe het wel moet, dat implementeren.

Als de Belgische regering nu eens een strategie voor de toekomst gaat ontwikkelen, is het misschien zinvol om Jeroen De Flander als uitvoerder aan te stellen. In ieder geval is het een aanbeveling aan de Belgische politici om zijn boek te lezen. Dat geldt overigens voor alle politici! De Flander is een rising star. Hij mag Jim tegen Collins zeggen, en Michael tegen Porter, maar is in doen en laten zeer bescheiden. Toch is zijn Engelse versie van Strategiehelden al een geweldig verkopend boek. In vijf landen stond hij op de bestsellerlijst van Amazon. Misschien dat zijn relatieve onbekendheid - hij is al wel aanwezig in menig bestuurskamer van grote multinational - de verkoop hier nog wat in de weg staat. Maar als hij als persoon een beetje over het voetlicht komt, lijkt ook hier een fraaie positie op de bestsellerlijsten voor het oprapen.

In Strategiehelden laat De Flander op basis van statistische gegevens zien hoe lastig het is om een strategie te implementeren. Zo is volgens onderzoek minder dan 50 procent van projecten in lijn met de strategie. En slechts 61 procent van de ondervraagden is van mening dat op uitvoeringstrajecten de juiste mensen zitten. Het is een wonder dat er überhaupt nog bedrijven bestaan met een zo krakkemikkige uitvoering van de beoogde strategie. De Flander onderschrijft daarbij geheel de visie van Jim Collins die in ‘zijn’ Good to Great stelt dat ‘de beste bedrijven zich onderscheiden door een excellente strategie-uitvoering’. In een bijna eindeloze serie tips & trucs ondersteund met talloze praktijkvoorbeelden, laat De Flander zien hoe dat dan wel moet, een strategie implementeren.

Van wie het werk van Collins zo goed kent als De Flander zou je een gedegen boekwerk verwachten, gebaseerd op ‘de’ literatuur, aangevuld met diepe inzichten. Dat is ‘Strategiehelden’ bepaald niet. Het is juist een heel luchtig en vooral praktisch boek. De auteur zegt over de opbouw van het boek dat hij ernaar gestreefd heeft om ‘op elke pagina een citaat te hebben dat blijft hangen’. Je hoeft het boek dus niet van kaft tot kaft te lezen. Opslaan en een beetje scannen moet altijd een ‘cliffhanger’ opleveren, een nieuw inzicht, een aansporing, een eyeopener.

En dat gebeurt dan ook. Zo lezen we dat ‘een fantastische uitvoering geen zwakke strategie kan compenseren’. Gevolgd door voorbeelden. En dat ‘een strategie echte helden nodig heeft’. Gevolgd door implementatietips. En dat ‘de grootste uitdaging is strategie in de hoofden en harten van medewerkers te krijgen’. Gevolgd door een stevige uitleg over de motor achter elke strategie-uitvoering: communicatie. Elke constatering wordt dus gevolgd door tips om die constateringen uit te voeren en door aansprekende voorbeelden. Waarbij er telkens een algemeen adagium boven de markt zweeft: wees vooral ook geen strategietoerist! En strategietoeristen zijn de verantwoordelijken in een organisatie bij wie het aan motivatie, vaardigheden en kennis ontbreekt.

Strategie is een gewichtig onderwerp. Althans, dat beeld komt naar voren uit de meeste boeken over dit belangrijke onderwerp. ‘Strategiehelden’ van Jeroen de Flander is juist een luchtig opgetuigd boek, maar met daarom niet minder waardevolle adviezen. En die kunnen ze in België wel gebruiken. En ook in Nederland overigens.