Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
19 januari 2012 | Jan Boerstra

Wie echte en langdurige invloed wil hebben moet anderen niet overtuigen maar betoveren. Maar de kunst van het betoveren is slechts weinigen van nature gegeven. Steve Jobs kon het als geen ander. Voormalig chief evangelist van Apple Guy Kawasaki weet ook wat betoveren is en wil het graag delen. In zijn boek 'Betovering' doet hij talloze praktische tips aan de hand.

Het weekblad The Economist bracht het overlijden van Steve Jobs op de voorpagina met de woorden 'The magician', de tovenaar. Het bijzondere aan Jobs was dat hij zowel kon toveren als betoveren. Hij was een grensverlegger die unieke innovatieve producten ontwikkelde en wist deze met zijn solo optredens op een bijzondere manier aan de man te brengen. Al ruim voor de opkomst van Twitter had hij een wereldwijde aanhang van trouwe followers.

Omdat de gave van het betoveren van anderen niet voor iedereen is weggelegd, heeft Guy Kawasaki er een boek aan gewijd. Kawasaki is oud marketingexpert van Apple en heeft dus van dichtbij de revolutie meegemaakt die Apple in de computerindustrie teweeg heeft gebracht.

In de traditie van grote namen als Napoleon Hill, Dale Carnegie en meer recent Stephen Covey, heeft Kawasaki een zelfhulpboek willen schrijven voor het bereiken van succes.
Enigszins verrassend, en ook wel teleurstellend, is dat we weinig te weten komen over de betoverende kwaliteiten van Steve Jobs. Kawasaki heeft ervoor gekozen zijn boodschap te brengen in de vorm van een overvloedige, bij vlagen gortdroge opsomming van de meest uiteenlopende adviezen en technieken.

Het is niet dat deze tips en trucks op zichzelf niet waardevol zijn. Zo mag het vanzelfsprekend lijken, maar betoveren begint met aardig en betrouwbaar te zijn. Kawasaki wijst erop dat mensen eerder geneigd zijn producten te kopen van of iets te doen voor mensen die glimlachen, in hen geïnteresseerd zijn en een betrouwbare indruk maken. Hij komt met nuttige adviezen als, zeg altijd ja als mensen om hulp vragen en bedenk bij iedereen die je ontmoet hoe je die persoon op de een of andere manier kunt helpen.

Het boek begint helaas zijn betoveringkracht te verliezen als Kawasaki stap voor stap uit de doeken doet hoe je een succesvolle presentatie of marketingcampagne opbouwt. Dan valt hij terug op obligate tips als ' bewerkstellig succes' en ' stel doelen' , hamert hij erop dat het bij betoveren belangrijk is een fantastisch product te hebben en dat boodschappen op YouTube inspirerend, amusant, informatief of educatief moeten zijn. En het voelt ongemakkelijk in een zakelijk boek over betovering opeens Anne Frank tegen te komen als voorbeeld van iemand die een persoonlijk verhaal aan haar publiek wist te vertellen.

Kawasaki maakt het tegen het einde weer goed met twee hoofdstukken over het betoveren van je baas en je collega's. In lijn met zijn eerdere betoog gaat het ook hier in de eerste plaats om het inleven in de ander en het zelf geven van het goede voorbeeld.

'Betovering' laat na lezen een ambivalent gevoel achter. Guy Kawasaki lijkt volledig te willen zijn door ons alles te vertellen wat hij over marketing weet. Daardoor mist hij helaas de diepgang en overtuigingskracht om ons werkelijk te kunnen betoveren.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden