Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
26 januari 2007 | Rob de Lange

Public affairs (PA) is een betrekkelijk nieuw aandachtsgebied dat snel in opkomst is. Gezien vanuit het perspectief van organisaties, wordt PA wel omschreven als de strategische managementdiscipline die zich richt op de politiek-bestuurlijke omgeving waarin een organisatie zich bevindt en die soms direct of indirect een enorme invloed heeft op die organisatie. In de wandelgangen wordt PA kortheidshalve ook wel aangeduid met de term lobby of lobbyen, ook al maken ingewijden een duidelijk onderscheid tussen beide. Iedere moderne manager weet hoe ongelofelijk belangrijk de politiek bestuurlijk omgeving - lokaal, nationaal en internationaal – is geworden voor het voortbestaan van de organisatie. De PA-discipline groeit in omvang en aandacht. Er worden budgetten voor vrij gemaakt, er worden seminars georganiseerd en er bestaat sinds enige jaren een Beroepsvereniging voor Public Affairs. Vandaar dat 'Het grote lobbyboek' van Erik van Venetië en Jaap Luikenaar bijzonder goed getimed is.

Wie een handzaam boek over PA zoekt, mag daar gerust wat tijd voor uittrekken. Dat is namelijk allesbehalve eenvoudig. Er bestaan wel de nodige boeken over PA, maar die zijn meestal opgebouwd uit min of meer losgestapelde casuïstiek, dus zonder context, of ze zijn weer veel te specialistisch. 'Het grote lobbyboek' van Erik van Venetië en Jaap Luikenaar heeft niet de wetenschappelijke of internationale pretenties van een handboek, en is ook geen verzameling casuïstiek. Integendeel zelfs. Het is een praktisch 'how-to' en 'hands-on' boek en vormt daarmee een perfecte aanvulling op de bestaande literatuur.

Een kleine en willekeurige greep uit de inhoud: welke lobbyboodschap maakt indruk, wat staat er in het lobbyplan, hoe bepaal je de timing, hoe houd je een bondgenootschap bij elkaar, hoe kom je binnen bij de Koningin, of hoe lek je vertrouwelijke informatie naar een journalist? Enzovoort. Ik telde al snel meer dan honderd (!) van zulke vragen en de bijbehorende antwoorden zijn weer een veelvoud daarvan. Het staat vol met nuttige tips, checklists en aansporingen. Het boek had wat mij betreft net zo goed 'Alles, maar dan ook alles, wat u altijd al wilt weten over lobbyen, maar niet durft te vragen' mogen heten.

Je zou denken dat zo'n boek meteen genomineerd wordt voor de uitverkiezing van het saaiste boek van het jaar, maar niets is minder waar. Je leest het in één ruk uitgelezen. De stijl is onderhoudend, en bijna elk onderwerp begint met een pakkend verhaal. Het feit dat Van Venetië en Luikenaar een achtergrond hebben in de schrijvende journalistiek is daar zeker debet aan.

Dit boek is een aanwinst voor het veld. Het is een leerzaam en inspirerend vademecum. Bij elke analyse, actie of project waar de PA-professional mee bezig is, kan men het er even bijpakken, de index raadplegen of de inhoudsopgave doorlopen. Vergeten we niets? Wat zijn de 'do's and dont's'? De valkuilen? Enzovoort. In eerste instantie kun je misschien denken dat de ervaren PA-practicus dit niet nodig heeft. Hij weet dat allemaal al. Misschien. Misschien ook niet, want daarvoor worden er vaak toch te veel dingen over het hoofd gezien en worden te veel zaken achteloos ingestoken.

'Het grote lobbyboek' heeft daarnaast ook nog een min of meer symbolische waarde. Zoals Van Venetië en Luikenaar zelf aangeven, kan dit boek voor vrienden en familie, maar vooral ook voor collega's en de baas, direct duidelijk maken wat jouw werk als lobbyist precies inhoudt. Waarom lobbyen, of PA, een ingewikkeld specialisme is en wat het kan bijdragen aan het primaire proces. Het laat impliciet zien hoe cruciaal goede PA kan zijn voor het welzijn van de organisatie. Een aanrader! Voor studenten of junior PA-medewerkers, maar ook voor de senioren in dit vakgebied. Als constante reminder.


Erik van Venetië, Jaap Luikenaar
Het grote lobbyboek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden