Mr. Amazon - 'Een geweldig boek'
27 juli 2018 | Ger van den Buijs

Dit is een geweldig boek. De aanprijzing Beste Businessboek van het jaar door Financial Times is helemaal terecht. Hoewel ik nooit echt fan ben geweest van Amazon of Jeff Bezos, was het boek de moeite van het lezen meer dan waard.

Of misschien is het dan juist de moeite waard, want het boek geeft een heel open weergave van de mooie en minder mooie prestaties van Amazon als bedrijf en Bezos als CEO.

Amazon heeft een geweldige groei doorgemaakt en met het huidige succes in gedachten zou je bijna vergeten dat het bedrijf ook zware tijden heeft gekend. Maar juist die moeilijke periodes zijn het meest interessant in het boek, omdat je goed meekrijgt hoe Amazon zich uit het dal heeft weten op te werken. De titel van het boek doet anders vermoeden, maar hierin is de rol van individuele medewerkers erg groot geweest. Ideeën van Bezos zelf blijken bijna allemaal mislukt te zijn. Eén ding heeft hij echter extreem goed gedaan. Hij heeft de mensen met de winnende ideeën alle faciliteiten gegeven om het idee razendsnel en zonder compromis te realiseren.

Wat je goed meekrijgt is dat de druk in het team voortdurend extreem hoog is. Amazon voert door de gehele periode een alles of niks beleid. Vragen over de balans tussen werk en privé zijn een reden voor ontslag. Vakbonden zijn verboden en de meeste werknemers, ook in de top, verlaten naar enkele jaren uitgeput het bedrijf. Om vervolgens toch ook weer met weemoed terug te kijken, omdat ze ook hebben genoten van de enorme prestaties die ze in extreem korte tijdspannes hebben gerealiseerd.

Ik vond het boek naar het einde toe ook beangstigend. Waar ligt voor Bezos de grens? Hij heeft een ambitie om dé winkel van de wereld te worden waar alles te koop is. In die visie blijkt geen ruimte te zijn voor andere partijen. Het boek beschrijft mooi hoe na de moeilijke jaren van de financiële crisis Amazon harder werd. Concurrenten, zoals Diapers.com en Zappos wordt geen andere keus gelaten dan te worden overgenomen. Toen ze dat weigerden werden ze doodgedrukt, tot ze met hangende pootjes terugkwamen. Leveranciers worden uitgeperst door producten onder hun minimum advertising price (MAP) aan te bieden. Als ze dan weigeren te leveren, vindt Amazon wegen om de producten toch geleverd te krijgen. Verliezen die daarbij optreden worden voor lief genomen. Marktpositie is het enige dat telt. De winst komt nadat de concurrent of leverancier uitgewrongen is. Na de laatste bladzijde is het moeilijk anders te concluderen dan dat de vrije markt hier uit de bocht dreigt te vliegen. De ontwikkelingen van de laatste jaren lijken het woordje ‘onstuitbare’ in de subtitel vet te onderstrepen.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Mr. Amazon - De onstuitbare ambitie van Jeff Bezos
6 september 2016 | Patrick Davidson

Gefascineerd door de manier waarop mensen en teams topprestaties neerzetten begon Patrick Davidson dit boek over Jeff Bezos, oprichter van Amazon en ruimtevaartbedrijf Blue Origin te lezen. ‘Een boeiend portret van iemand die weet waar hij heen wil en neezeggers negeert zodat hij voortgang blijft boeken.’

Stiekempjes is Amazon een van de belangrijkste techbedrijven van onze tijd. Waar Apple, Google en Facebook elke dag in de media zijn, is Amazon in alle stilte bezig om niet alleen een echte 'Everything Store' te worden maar ook om de groei van andere bedrijven online te faciliteren (via Amazon Web Services). Gefascineerd door de manier waarop mensen en teams topprestaties neerzetten ben ik begonnen in dit boek over Amazon en haar oprichter, Jeff Bezos.

Brad Stone schreef met Mr. Amazon (in het Engels verschenen als The Everything Store) in 2013 een biografie van een Wall Street bankier die zijn baan opzegde om te surfen op de (eerste) golven van internet. Een ondernemer, Jeff Bezos, die met Amazon.com vervolgens grenzen heeft verlegd. Die gevestigde namen aanviel en zelf een gevestigde naam werd.

Het is een boek dat een goed beeld geeft van een enorm gedreven ondernemer die het woord nee niet kent. Het roept ook vragen op. Met name waarom Amazon zo omgaat met haar medewerkers. En als leverancier ben je niet veel beter af. Als klant ben je er echter koning....

Dat gezegd hebbende kunnen we verder. Te beginnen met enkele interessante inzichten uit dit in 2013 bekroonde boek (onder meer Financial Times Business Book of the Year):

1. De kracht van lezen: zoals veel succesvolle leiders leest Jeff Bezos zelf enorm veel. Bijzonder is dat hij zijn mensen eveneens weet te inspireren met boeken. Hoe toepasselijk voor 's werelds grootste boekenverkoper. Achterin deze biografie is een lijstje vermeld van boeken waarmee Bezos en zijn team het bedrijf hebben doen groeien. Daarin onder meer bekende titels als Jim Collins' Good to Great, The Innovator's Dilemma (Clayton Christensen), The Black Swan (Nicholas Taleb) en The Goal (Eli Goldrath).

2. Een verbod op gebruik van Powerpoint binnen Amazon. Medewerkers schrijven een 'narrative' (een document van maximaal 6 pagina's) waarin ze uitleggen wat ze willen realiseren. En dat elke meeting begint met het in stilte (zo'n 10-15 minuten) lezen van het stuk, door elke deelnemer. Interessant om eens uit te proberen, hoor ik je denken.

3. Amazon wil grenzen verleggen en zoekt daarom alleen de beste mensen. Zo schrijven ze in een wervingsadvertentie het volgende: ‘je bent in staat om dit te doen in een derde van de tijd die mensen zeggen dat het duurt’. De toon is gezet. Hard werken als default en output staat centraal zodat het bedrijf snel kan groeien.

4. Hoe besluit je om een droombaan op te zeggen en voor jezelf te beginnen? Bezos had een zeer goed betaalde baan en twijfelde of hij als ondernemer aan de slag zou gaan. Toen stelde hij zichzelf de volgende vraag: ‘Is dit het missen van deze kans (Amazon) iets dat ik op mijn tachtigste jaar zal betreuren?’ En dus zegde hij zijn baan op Wall Street op en richtte hij Amazon op. Want boeken en internet, dat was nog geen grote hit en dus een buitenkans, zo leerden de cijfers hem.

5. Bezos hanteert als uitgangspunt voor het realiseren van onmogelijke doelen het boeken van continue vooruitgang. ‘Tegenvallers zijn tijdelijk, neezeggers kun je het beste negeren.’

Alles voor de klant

Dit zijn vijf inzichten die mij bijbleven maar het boek bevat genoeg inzichten voor elke lezer. Het boek kent veel goede passages maar is toch net geen pageturner. Na een boeiende start is het soms echt zaak voor mij als lezer om erbij te blijven. De schrijver beschrijft naar mijn smaak wel heel uitvoerig hoe Amazon opereerde in bepaalde periodes. Aan de andere kant zie je op deze manier heel goed hoe Jeff Bezos en zijn mensen bezig zijn om hun Everything Store, de winkel waar alles te koop is, te doen groeien. Ten koste van alles en iedereen, behalve de klant. Medewerkers zijn inwisselbaar, belasting is er om niet te betalen meent Amazon (uitvoerig beschreven), concurrenten (Zappos, Diapers.com) zijn er om over te nemen of om te vernietigen. Tsja, wat is dan het doel van het leven, vraag je je af. Continu groeien? Nou boeien. De betekenis van een organisatie mag wel groter zijn, toch? (Zie ook mijn recensie van het boek The Internet is not the Answer). In de geest van de huidige tijd kun je ook zeggen dat deze voormalige start-up heel wat sectoren op zijn kop heeft gezet..

De twee laatste hoofdstukken, wanneer de schrijver even uitzoomt, zijn boeiend en laten je met het gevoel dat we nog lang niet alles hebben gezien van Bezos' dadendrang.

Twee pizza's

Bezos wil dat zijn mensen heel gericht werken aan concrete doelen. Amazon kent zo'n 14 leiderschapsprincipes. Deze zijn kriskras door het boek verweven en dat betekent dat wie er met de leiderschapsbril naar kijkt, zelf even een extra stap moet zetten. Een daarvan is ownership en in de uitvoerige beschrijving van Amazons groei komt naar voren dat de optimale grootte van een team maximaal tien mensen is. Bij overwerken heb je dan aan twee pizza's voldoende en blijft een team wendbaar en in beweging. Ook minimaliseert dit het tijdverlies ten gevolge van coördinatie en communicatie. Teams mogen best met elkaar strijden, ook om resources. Bezos zelf schuift dan af en toe aan om zich met de inhoud te bemoeien en met name te checken of meetbaar is wat een team denkt te gaan presteren...

Spacerace

Naast een druk leven als CEO en founder van The Everything Store, is Bezos ook investeerder in bijvoorbeeld Uber en Twitter en technologieblog Business Insider. Bezos kocht in 2013 zelfs een echte krant (Washington Post). Mr. Amazon is een hyperintelligente man, zo blijkt uit het boek met, in tegenstelling tot wat je vaak leest over hem, wel degelijk enkele passies. Waar Steve Jobs (Apple) enorm veel van muziek hield, en dus met de iPod de muziekindustrie revolutionaliseerde, zo houdt Bezos van de inzichten die boeken hem geven. Een sector die hij op zijn beurt helemaal veranderde natuurlijk. De strijd tussen Bezos en Jobs, gewonnen door laatstgenoemde, is trouwens een leuke passage. Naast lezen blijkt Bezos ook een fascinatie voor ruimtevaart en science fiction te hebben. Net als Elon Musk (Tesla, SpaceX) en Richard Branson (Virgin) heeft Bezos een ruimtevaartbedrijf opgericht, genaamd Blue Origin. Dat heeft hij zo lang mogelijk in de luwte willen houden. Het is aan de journalist Stone, verbonden aan Bloomberg, te danken dat het in 2003 toch in de media kwam.

Ongemerkt ga je je dan toch afvragen wat de overeenkomsten en verschillen tussen de drie spacetycoons zijn. De drie spacebedrijven lijken helemaal niet op elkaar, hun diensten evenmin. En wat doen ze zelf bij die bedrijven? In hoeverre leven ze hun passie voor ruimtevaart? Wat is de rol van Bezos bij Blue Origin? Hij is er elke woensdag, zo vernemen we. Dat is al meer dan Richard Branson te maken heeft met zijn Virgin Galactic. Branson is vooral het iconische uithangbord, de man die uitstraalt dat je kansen moet spotten en benutten. De derde tycoon, Elon Musk, daarentegen is niet alleen CEO van SpaceX maar staat ook te boek als designer van de Falcon 9 raket. Tussen alle lanceringen en incidentele ontploffingen door ontketent Musk een echte Musk Mania en is hij volgens millennials een van de meest inspirerende leiders. Interessant is ook de vraag in hoeverre Bezos mensen in beweging weet te krijgen zoals Branson en Musk. Uit dit boek komt hij vooral naar voren als een leider die weet waar hij heen wil, ten koste van alles. Daarin slaagt hij op overtuigende wijze. Maar de vraag is en blijft wie daar beter en blijer van worden, naast Bezos en zijn klanten. Alle anderen zijn immers inwisselbaar...

Patrick Davidson tekende dit jaar zelf voor twee bestsellers met Musk Mania (de 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk) en Waar haal je de energie vandaan? Momenteel werkt hij aan het boek Wavemakers (wavemakers.info) waarin hij samen met Hans van der Loo en Martijn Arets het leiderschap van snel groeiende en excellerende organisaties onder de loep neemt. Davidson is gespecialiseerd in prestatiesprongen bij teams, zowel bij startups als klassieke organisaties en doet dat vanuit betterday samen met Hans van der Loo. Davidson spreekt met regelmaat op de Events van Managementboek waarvoor hij ook incompany-programma's verzorgt. Lees ook Davidsons artikel in Sprout, waarin hij Bezos, Musk en Bransen met elkaar vergelijkt.

De meedogenloze missionarissen van Amazon.com
5 november 2013 | Jeroen Ansink

Moet je een bullebak zijn om een goed bedrijf op te richten? Wie Steve Jobs de biografie van Walter Isaacson leest, zou het bijna denken. De oprichter van computerbedrijf Apple was weliswaar een creatief genie, maar wist zijn visie slechts te verwezenlijken met een managementstijl die dreef op intimidatie en vernedering.

Mr. Amazon van de Amerikaanse journalist Brad Stone lijkt hetzelfde te suggereren met betrekking tot Amazon-oprichter Jeff Bezos, die in minder dan twintig jaar tijd een mega-onderneming uit de grond stampte met bijna honderdduizend werknemers en een omzet van 61 miljard dollar. Daarbij bediende Bezos zich van meet af aan van de tactiek van de verschroeide aarde. Een van de namen die hij aanvankelijk voor zijn startup had gereserveerd was relentless (meedogenloos).com, een URL die tot de dag van vandaag nog steeds automatisch doorlinkt naar de website van Amazon. De eerste slachtoffers van Bezos´ grenzeloze ambitie waren zijn ondergeschikten, die volgens Stone tot uitputting werden afgebeuld. Zoals werknemers het zelf stellen: ´Als je niet goed bent zal Jeff je opeten en weer uitspugen. Als je wél goed bent, zal hij op je rug springen en je de grond in timmeren.´

Ook zakenpartners worden regelmatig afgeknepen. Zo initieerde Bezos, die volgens Stone niet in transparantie of win-win situaties gelooft, het 'Gazelle Project' om kleine uitgevers aan zijn wil te onderwerpen. Daarbij instrueerde hij zijn luitenanten om kwetsbare toeleveranciers te benaderen 'zoals een cheetah dat doet met een zieke gazelle'.

Zelf ziet Bezos het natuurlijk anders. In een memo met de titel ´Amazon.love´ hield hij zijn topmanagers voor dat Amazon een bedrijf moet zijn dat geliefd is, in plaats van gevreesd. ´Ik verkies ten alle tijde een missionaris boven een huurling,´ aldus Bezos. Dat neemt niet weg dat de missionarissen van Amazon er geen moeite mee hebben om meningsverschillen op het scherpst van de snede uit te vechten. De cultuur van Amazon is volgens Stone 'notoir confronterend, om te beginnen bij Bezos zelf, die gelooft dat waarheid voortvloeit als ideeën en perspectieven op een soms gewelddadige manier op elkaar botsen'.

Maar hoeveel waarheid komt er boven tafel met een opvliegende baas die er niet voor terugdeinst zijn ondergeschikten publiekelijk te kleineren? Een greep uit Bezos' tirades, die door zijn medewerkers 'idioterieën' worden genoemd: 'Ben je lui of gewoon incompetent?' Of: 'Verbaast het je dat je het antwoord op die vraag niet weet?' En: 'Waarom verpest je mijn leven?' Geen wonder dat Amazon na een aanvaring met de vorige operationeel directeur nog steeds geen nieuwe COO heeft.

Het is wat dat betreft jammer dat Bezos zijn manier van ondernemen en leiderschapsfilosofie niet zelf toelicht. Hoewel Stone meer dan driehonderd interviews afgenomen met (voormalige) medewerkers, vrienden en familieleden, zat de man waar het allemaal om draait daar niet bij. Mr. Amazon is daarmee weliswaar een goed gedocumenteerde bedrijfsbiografie geworden, maar het blijft grotendeels een kijkje van buitenaf. Voor een bedrijf dat zo afhankelijk is van het genie en de grillen van één man is dat toch een gemis.