26 oktober 2016 | Renze Klamer

Toen ik laatst weer eens extra vroeg op Schiphol moest zijn, omdat de nodige controles moesten kunnen worden uitgevoerd voordat de vlucht vertrok, realiseerde ik me dat Stephen M.R. Covey (de zoon van…) behoorlijk gelijk heeft in zijn boek.

Afname van vertrouwen is omgekeerd evenredig met de toename van de tijd die zaken in beslag nemen. We vliegen door toename van vertrouwen (in de vliegmachines) in steeds minder tijd de oceaan over. Totdat een paar terroristen besluiten om Amerika aan te vallen. Onmiddellijk daarna is het vertrouwen weg en duurt de reis zomaar 3 a 4 uur langer (een toename van soms 40% in de tijd). In een normale economische ontwikkeling een onacceptabele ontwikkeling… Stel je voor, we betalen onze rekeningen 40% later…) Omgekeerd is de bewering ook waar en dat is het hogere doel dat Covey met zijn boek ‘De snelheid van vertrouwen’ wil aantonen: Hoe meer vertrouwen we hebben in elkaar, hoe sneller we zaken kunnen doen.

Covey toont dat aan met een aantal aansprekende en leuke voorbeelden. Zoals de hotdogverkoper uit New York die besloot om voor het afrekenen van de hotdog de klant te vertrouwen en zich helemaal toe te leggen op het maken van de lekkerste hotdogs in zo kort mogelijke tijd. Hij bleek aanzienlijk meer te gaan verdienen!

Vertrouwen in crisistijd is natuurlijk een belangrijk woord. Iedereen weet precies waar de kredietcrisis vandaan komt: gebrek aan vertrouwen. En tegelijkertijd is het ook precies zo vergiftigend als bekend: Ik wil jou wel vertouwen hoor, maar hoe? Want alles is zo onzeker. En dus kies ik er voor om maar niet meer te vertrouwen en die onzekere orders voor de toekomst toch maar af te bestellen, die aankoop maar een jaartje uit te stellen en die verhuizing naar dat grotere huis toch maar even af te wachten hoe het zich ontwikkeld. Het kan immers altijd nog…

Covey toont aan dat alles wel begint bij jezelf en niet bij de ander. Wat dat betreft is hij een goede volgeling van zijn vader. De eerste van vijf vertrouwenscirkels ben je jezelf. Hoe geloofwaardig ben je? Ik herken dat wel. Hoe onzekerder ik mijzelf voel, hoe makkelijker ik me laat verleiden tot het doen van elkaar tegensprekende keuzes, hoe ‘zwalkender’ mijn beleid wordt. Op zijn Amerikaans werkt Covey dat uit in vier kernen van geloofwaardigheid: Integriteit, Intenties, Capaciteiten en Resultaat. De eerste heeft mij het meest aangesproken omdat hij daar ook de opnieuw oplevende discussie over ethiek van nieuwe brandstof voorziet: We moeten immers allemaal opnieuw nadenken over wat het eigenlijk betekent om integer te zijn. In het boek wordt  Einstein geciteerd: “Wie slordig is in kleine zaken kan niet worden vertrouwd in grote zaken.” En om (opnieuw) een koppeling te maken met de kredietcrisis: was het niet Tilmant (van de ING) die stelde dat ‘we niet hadden moeten verkopen wat we zelf niet begrijpen.’ Kortom is er veel te zeggen en te leren over Vertrouwen en mijn persoonlijke positie daarin.

In het boek wordt daar vooral op ingegaan. 13 hoofdstukken worden gewijd aan welk gedrag ik moet aanleren om meer met vertrouwen te werken. Om mijn vertrouwensrekening bij de ander te vergroten. Uiteraard verluchtigd met veel uitspraken van wijze mensen en aangevuld met persoonlijke notities van Covey. In dat opzicht is het een echt Amerikaans zelf-help boek. Voor mij (als eigenwijze Nederlander) is dat niet zo heel aantrekkelijk. Het had ook wel wat minder prekerig gekund. Veel van de gedragshoofdstukken hebben daardoor een (te) hoog ‘da’s logisch’ gehalte.

Is het daardoor een minder boek geworden? Ja in sommige opzichten wel; het kan makkelijk worden afgedaan als het volgende goede bedoelingen boek. Toch ben ik van mening dat het ijzersterke begin, het basisconcept dat vertrouwen snelheid creëert belangrijker is dan hoe je dat nu exact bereikt. Iedereen zal wel wat herkennen in de kreet van Ronald Reagan: Trust but verify.

De nadruk is daarbij meer en meer komen te liggen op ‘verify’ en zoals we allemaal weten kost dat immens veel tijd. Ik denk dat we meer bereiken met de nadruk te leggen op ‘Trust’ en ben het eens met Covey in zijn conclusie dat iemand het vertrouwen geven een van de meest positieve stimulansen is voor de ontwikkeling van snelheid in relaties, in persoonlijkheid en ook in succes.

Kortom een boek dat ik van harte kan aanbevelen als tegengif voor de huidige crisis.

22 mei 2013 | Sonja de Bruin

'De snelheid van vertrouwen, dat wat alles verandert' van Stephen M.R. Covey heb ik met gemengde gevoelens gelezen. Aan de ene kant is het een verrassend boek dat onze samenleving, onze organisaties en de relaties tussen mensen vanuit vertrouwen belicht. Dit blijkt een vernieuwende invalshoek te zijn, die zeker toegevoegde waarde heeft.

Het boek geeft je op een duidelijke manier inzicht hoe je meer (zelf)vertrouwen kunt krijgen. Maar aan de andere kant vind ik de manier waarop de boodschap wordt gebracht erg Amerikaans. Het positivisme is soms op het irritante af en hoewel het boek vlotgeschreven is en lekker wegleest, is de stijl is af en toe erg prekerig en belerend.

Maar even terug, waar gaat 'De snelheid van vertrouwen' nu precies over? Stephen M.R. Covey (inderdaad zoon van) onderbouwt in dit boek zijn stelling dat als er vertrouwen is, zaken sneller en makkelijker gaan en de kosten dus lager zijn. Hij werkt dit op z'n Amerikaans verder uit in vijf cirkels: vertrouwen in jezelf, relatievertrouwen, organisatievertrouwen, marktvertrouwen en maatschappelijk vertrouwen. Waarbij hij het relatievertrouwen uitwerkt in vier kernen: integriteit, intenties, capaciteiten en resultaten en relatievertrouwen uitwerkt aan de hand van 13 gedragingen. Nu vind ik dit laatste gedeelte het minst toegevoegde waarde hebben, want het zijn wel open deuren.

Naar aanleiding van een oefening realiseerde ik mij waarom het boek mij niet zo aansprak; er werd gevraagd om twee relaties te selecteren waarbij je het vertrouwen wil vergroten. Dit kostte mij de grootste moeite. Nu blijkt uit een onderzoek, dat in dit boek wordt genoemd, dat slechts 34% van de Amerikanen andere mensen vertrouwen, in Nederland is dit met 60% bijna het dubbele.

11 november 2008 | Eric van Arendonk RM

Om misverstanden te voorkomen; de auteur Stephen M.R. Covey is niet de auteur van de bestseller 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'. Zijn vader (Stephen R. Covey) schreef dat boek. Na het boek van zijn zoon gelezen te hebben, kan ik stellen dat de appel niet ver van boom is gevallen. Ik durf zelfs te stellen dat 'De snelheid van vertrouwen' beter is dan 'De zeven eigenschappen'. Natuurlijk zijn de eigenschappen voor effectief leiderschap (inmiddels acht) nog steeds van kracht. Maar 'De snelheid van vertrouwen' vat eigenlijk alles samen en brengt het terug naar de werkelijke essentie: vertrouwen.

Ik zeg het niet snel, maar u kunt nu beter stoppen met het lezen van deze recensie en direct het boek aanschaffen en lezen. Daar heeft u meer aan, ik ben namelijk meer dan enthousiast over dit boek. Natuurlijk is vertrouwen een open deur en de auteur weet in het boek nog meer deuren te openen, maar op een dusdanige wijze dat het handvatten worden. Eén daarvan is de relatie tussen vertrouwen, snelheid en kosten. Met snelheid wordt bedoeld het tempo waarin een bepaald proces zich voltrekt. Laag vertouwen geeft lage snelheid en hoge kosten. Hoog vertrouwen geeft hoge snelheid en lage kosten. Hoe simpel kan het zijn? Kun je daar dan een boeiend boek mee vol schrijven? Ja absoluut, dik 300 pagina's zelfs, die je tot het eind zullen boeien.

De strekking van vertrouwen gaat ver, verder dan je dat in eerste instantie zou vermoeden. Om een actueel voorbeeld te noemen; ga maar eens na wat één van de oorzaken is van de huidige financiële crises. Een gebrek aan vertrouwen in de banken leidt tot dramatische taferelen. De overheid moet ingrijpen om dit enigszins terug te brengen. De garantie die ze bieden is eigenlijk een geborgd vertrouwen. Het vertrouwen van de consument leidt tot een groeiende economie.

Maar ook een merk staat of valt met een vertrouwenbasis. Zie wat er met een merk gebeurt indien het vertrouwen wordt ondermijnd. En ook voor managers is vertrouwen een basis voor succes of een oorzaak voor falen. Succesvolle teams stralen door zelfvertrouwen succes uit. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Stephen M.R. Covey weet dergelijke zaken in het juiste perspectief te plaatsten en heeft zijn boek op een logische wijze ingericht. Hij gaat hierbij uit van cirkels. De eerste en tevens de binnenste cirkel is die van het vertrouwen in jezelf, waarbij het draait om integriteit, intenties, capaciteiten en resultaten. In de tweede cirkel gaat het om dertien gedragingen in relatievertrouwen. Als buitenste cirkel gaat de auteur in op organisatie-, markt-, en maatschappelijk vertrouwen.

Met het volste vertrouwen beveel ik dit boek aan. Ten eerste aan iedere marketeer, want vertrouwen zou wel eens het bindmiddel kunnen zijn tussen alle marketinginstrumenten die je wilt inzetten. Maar ook aan iedere manager: vertrouwen maakt de afstand tussen u en uw medewerkers korter en eenvoudiger. Vertrouw erop, LEES het!

9 juni 2008 | Friso van Abbema

Stephen M.R. Covey - de zoon van - houdt in het boek 'De snelheid van vertrouwen' een stevig en helder betoog over wat u met vertrouwen kunt bereiken en hoe u vertrouwen kunt bevorderen. Het betoog is enerzijds praktisch gemaakt met dertien adviezen voor consequentengedrag, tips en vertrouwensversnellers. Het maakt anderzijds ook duidelijk dat het mogelijk is om vertrouwen te bevorderen, maar dat het wel gaat om fundamentele zaken als integriteit en er ook grenzen zijn aan wat u kunt beïnvloeden.

Stephen M.R. Covey maakt in De snelheid van vertrouwen' eerst helder waarom het bewerkstelligen van vertrouwen zo relevant is en dát u er iets aan kunt doen. Problemen met vertrouwen komt u in uw praktijk als leidinggevende tegen, maar ook in uw persoonlijk leven. Verder constateert hij dat vertrouwen zowel in organisaties als in de maatschappij beperkt is en ook afneemt. En dat het helpt om sneller besluiten te nemen en daarmee uw organisatie beter te laten functioneren. En wat het belangrijkste is: vertrouwen is concreet, reëel en meetbaar.

Dan krijgt u de kernvraag voorgelegd over 'vertrouwen in jezelf': 'Hoe geloofwaardig bent u?' Aan de hand van voorbeelden van ceo's, citaten van beroemde managementauteurs en een korte test, ontdekt u wat vertrouwen is. Het is een functie van karakter en competentie. Karakter omvat twee zaken: uw integriteit en intenties. Competentie omvat eveneens twee zaken: uw capaciteiten en resultaten. Deze vier kernen van vertrouwen worden vervolgens helder uitgelegd.

Aan het begin van het boek is al aangekondigd dat het gaat om wat u kunt beïnvloeden aan uw relatie met uw omgeving. Om te illustreren dat het begint maar niet eindigt bij persoonlijke geloofwaardigheid, gebruikt Covey het beeld van waterkringen. Stelt u zich voor dat u een forse baksteen in de vijver gooit. Dan ontstaan kringen van binnenuit. Vertrouwen is iets wat in vijf cirkels komt: eerst vertrouwen in uzelf, vervolgens relatievertrouwen, en daarna pas organisatievertrouwen, marktvertrouwen en maatschappelijk vertrouwen. Bij relatievertrouwen gaat het om consequent gedrag. Covey noemt in totaal dertien gedragingen waarmee u aan anderen uw betrouwbaarheid kunt tonen.

In de derde cirkel (organisatievertrouwen) vervolgens, gaat het om de afstemming met de interne belanghebbenden, zeg maar de relatie tussen managers en medewerkers, of tussen de bestuurder en de ondernemingsraad. In de vierde cirkel draait het om de reputatie (beeld van resultaten, kern 4) die men heeft van uw organisatie. De vijfde cirkel kent als thema de bijdragen die u persoonlijk of met uw organisatie kunt leveren vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Een van de mooiste onderdelen uit het boek volgt dan echter nog, namelijk 'slim vertrouwen'. Dit is het balanceren van vertrouwen en beoordelingsvermogen, met als doel om wantrouwen en achterdocht (te veel analyse) te voorkomen, maar ook goedgelovigheid en blind vertrouwen. Het advies is: gebruik naast uw geneigdheid tot vertrouwen ook uw analytisch vermogen om risico's te beoordelen en uw mensenkennis om te weten met wie u zaken doet. Het boek eindigt met wijze woorden over het bestendigen en herstellen van vertrouwen. De bereidheid om vertrouwen te hebben, is een keuze die begint bij uzelf en het vermogen om uw relaties en geluk te kunnen vergroten. Wie wil dat niet?

Een paar kritische noten zijn wel te plaatsen bij het boek. Op het punt van de dertien gedragingen ontstaat wat overlap: daar worden de vier kernen vaak net wat anders verwoord en meer actiegericht geformuleerd. Ook is daar de doctrine van de zeven eigenschappen van effectief leiderschap herkenbaar. Verder worden enkele sprekende voorbeelden of metaforen van managementauteurs een keer te vaak herhaald. Als u een meer wetenschappelijk gefundeerd verhaal over vertrouwen zoekt, kunt u beter 'Confidence' van Rosabeth Moss Kanter lezen. Vertrouwen is volgens haar de factor die winnen en verliezen verklaart.

Het boek 'De snelheid van vertrouwen' is een waardig vervolg in de serie boeken over universele en principiële vragen en antwoorden die Covey's vader startte met 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'. Daarbij past de ondertitel 'Dat wat alles verandert'. Deze is kenmerkend voor de stijl waarin het boek is geschreven, Covey gelooft in wat hij opschrijft.