20 maart 2014 | Sipke Wagenaar

Voor Jaap Boonstra is het veranderen van organisaties een avontuur, net als een tocht door een onbekend berglandschap. In zijn ‘Verandermanagement in 28 lessen’ neemt hij je mee op een denkbeeldige reis door een ruw landschap. In 7 etappes laat Jaap Boonstra zien wat er allemaal bij een veranderavontuur komt kijken. Hij weet op boeiende wijze de aandacht van de lezer vast te houden, waardoor het boek, naast heel informatief en leerzaam, ook nog eens een lust is om te lezen. Wil je niet de gehele reis meemaken? Stap dan gewoon onderweg in en geniet van datgene dat jou interesseert.

‘Verandermanagement in 28 lessen’ van Jaap Boonstra laat zien dat we bij organisatieverandertrajecten scherp en flexibel moeten zijn. In het boek staan 28 praktijkvoorbeelden, ervaringen van deze verandergoeroe, die je kunnen helpen op een goede manier door een organisatieverandering heen te komen. Valkuilen worden figuurlijk voor je dichtgegooid, zodat je reis zo soepel mogelijk kan verlopen. Het boek is voor een zeer brede doelgroep geschreven, want is het niet zo, dat eigenlijk ieder mens met veranderingsprocessen te maken heeft? Het is een interessant boek voor de lezer die op een luchtige manier wat meer over veranderprocessen wil weten.

Het boek bestaat uit twee delen. Allereerst laat Boonstra zien dat een verandertraject ingedeeld kan worden in 7 etappes en bespreekt hij voor iedere etappe vier eigen ervaringen. In het tweede deel bespreekt hij de organisatieverandering meer conceptueel. Dit deel geeft een goed beeld van het proces bij een organisatieverandering.

Eerst meer weten over dit proces? Begin dan in het tweede deel van het boek te lezen. Wil je direct los met de lessen, of ben je bekend met het veranderproces, dan nodig ik je uit om rustig achterover te gaan zitten en het boek van voor tot achter helemaal door te lezen.

Het eerste deel van het boek beschrijft de 7 etappes in het veranderproces. Van voorbereiding tot en met de evaluatie, Boonstra laat alles de revue passeren. De goed leesbare verhalen staan allemaal los van elkaar en beslaan ieder zo’n 3 tot 4 pagina’s waarin de auteur over zijn ervaringen vertelt en de lessen die hieruit geleerd kunnen worden.

De rode draad in zijn verhalen zijn de mensen, cultuur en draagvlak. Belangrijke componenten om goed door een veranderproces te komen. Het zijn verhalen van alledag en geven de lezer een idee van de uiteenlopende werkzaamheden van een veranderexpert. Jaap Boonstra is één van de groten op dit gebied.

Verwacht je een wetenschappelijk onderbouwd boek, dan kun je beter voor één van zijn andere boeken kiezen. Wil je daarentegen ook eens op een leuke manier met dit interessante vakgebied in aanraking komen, dan is dit boek een aanrader.

In het tweede deel van het boek wordt een organisatieverandering beschreven. De auteur zoomt op hoofdlijnen in op de 7 etappes, misschien beter processtappen, waarbij hij iets langer stil blijft staan bij de mogelijke veranderingsstrategieën. Boonstra zegt: ‘Er bestaat geen beste manier van veranderen.’ en ik onderstreep zijn uitspraak. Hij draagt een zestal mogelijke strategieën aan; de keuze voor een strategie is sterk afhankelijk van de culturele- en situationele factoren.
In dit deel ook een aantal succesfactoren voor verandering. Nuttige tips en zaken waarbij men stil kan staan tijdens het veranderproces. Een groot deel van veranderprocessen mislukken; het is goed om op de juiste wijze dit proces – van begin tot en met het einde – in te gaan. Het boek van Jaap Boonstra zal daar een steentje aan kunnen bijdragen.

‘Verandermanagement in 28 lessen’ is kortom geen wetenschappelijk document, maar een boek met luchtige verhalen, steeds essentieel voor het verandervak. Het zijn verhalen, vaak van herkenbare situaties, die positief kunnen bijdragen aan het veranderingsproces.

3 oktober 2013 | Sietse Rauwerdink

'Verandermanagement in 28 lessen' is een onmisbaar en uniek werk in de wereld van verandermanagement. Verwacht geen wetenschappelijke onderbouwing, maar wel een complete en persoonlijke inkijk in de veranderpraktijk van één van Neerlands meest ervaren veranderexperts: Jaap Boonstra.

Om te beginnen is 'Verandermanagement in 28 lessen' een prachtig vormgegeven boek. Het formaat lijkt op dat van Moleskine en de stijl draagt bij aan de boodschap. Het zijn informele verhalen, die daarom ook in een meer 'populair' lettertype zijn weergegeven. Het leest als een trein en verveelt geen moment. Een knappe prestatie.

Elke les bestaat uit één of meerdere praktijksituaties uit zijn eigen veranderpraktijk. Een prachtig palet van verschillende stijlen en niveaus van interveniëren. Van werkvloer tot CEO. Boonstra schuwt daarbij niet de lessen echt persoonlijk te maken. Hij deelt zijn overpeinzingen, twijfels en soms zelfs de uitglijders.

Zoals het een goed adviseur betaamt, weet hij gelukkig elke uitglijder om te draaien tot een turning point in de verandering. De verhalen zijn vooral bedoeld om de lessen te illustreren, maar niet om de casus van begin tot eind door te spitten. Verwacht daarom met name inspiratie om verandering eens op een andere manier te benaderen. De verhalen eindigen met uitgebreide reflecties van Boonstra die helpen de les in een breder perspectief te plaatsen.

Elke les is een mooie illustratie van het verandermanagement van nu. Geen plannen uitrollen, maar werken aan draagvlak, samen met de mensen. Als iets niet juist lijkt, zorg je dat je achter de waarheid komt. Gewoon logisch nadenken, rekening houdend met de machtsverhoudingen, maar er waar nodig ook recht tegenin gaan. Doen wat nodig is. De lessen zijn op zich logisch en bekend ('Op zoek naar de kracht van vernieuwing' 'Taboes doorbreken om tot de kern te komen'), maar door de koppeling met daadwerkelijke verandervragen, zijn het allesbehalve holle frasen.

Het is vrij snel duidelijk dat het boekje geen poging doet om de wetenschap verder te helpen. Boonstra weet ondanks de populaire stijl wel de transfer van de wetenschap naar de praktijk te bewerkstelligen. Waar zijn wetenschappelijke werk wellicht een brug te ver is, kan dit boekje helpen een brug te slaan richting de praktiserende verandermanager. Ik ben zelf in ieder geval nieuwsgierig geworden naar zijn andere werk.

Het was echter wel fijn geweest als Boonstra wat onderbouwing had gegeven bij zijn lessen, die tenslotte niet allen volledig uit zijn brein zijn ontsproten. He's standing on the shoulders of giants. Een lijstje van must-reads of zijn inspiratiebronnen per les of hoofdstuk zou niet misstaan, maar de lezer moet het doen met een enkele verwijzing naar eigen werk.

Desondanks is dit boekje wel een uniek werk in het verandermanagementgenre. De persoonlijke beschouwingen, de vele praktijkverhalen en de volledigheid maken dit compacte boekje tot een waardevolle aanvulling van elke veranderpractitioner. Voor de onderbouwing weet Boonstra ons te verleiden zijn andere werk ook aan te schaffen.

24 september 2013 | Kilian Bennebroek Gravenhorst

Als organisatieadviseur, onderzoeker en docent ben ik goed bekend met de publicaties van Jaap Boonstra. Ik was in eerste instantie verrast toen ik 'Verandermanagement in 28 lessen' in de brievenbus vond. Gaat Boonstra nu ook al op de populaire toer? Het lijkt namelijk een luchtige verzameling korte verhalen, maar als je het boek echt tot je neemt ontdek je dat het vol staat met essentiële kwesties uit het vak. Enerzijds heel toegankelijk opgeschreven, anderzijds vol stof tot nadenken en om je eigen handelen aan te spiegelen.

Het nieuwe boek van Boonstra gaat (natuurlijk) over organisatieverandering. Als hoogleraar, auteur en adviseur weet hij als geen ander de theorie en praktijk te verbinden. Hij combineert dit met de bijzondere gave om mensen die veranderingen in organisaties willen realiseren te inspireren om zich (verder) in het vak te verdiepen. Want veranderen is een vak en over dat vak gaat dit boek.

Je leest over 28 verschillende veranderingsprocessen en krijgt zo een rijk beeld van wat er zoals speelt in organisaties. Je leest over hoe je veranderingen in gang zet, wat je vervolgens tegenkomt, wat veranderen voor hordes en puzzels opwerpt, wat energie geeft, wat bizar is en last but not least wat veranderen met mensen doet en van mensen vraagt. En er zit veel in van Boonstra zelf, wie hij is, hoe hij kijkt en wat hij doet. Want de verhalen komen allemaal uit zijn eigen praktijk en ervaring.

Het leuke van 'Verandermanagement in 28 lessen' is dat het een verzameling losse verhalen over verandering is, maar ook weer niet. Er zit structuur in doordat de verhalen geordend zijn naar het verloop van een verandering. Elk van de 28 verhalen beschrijft een verandering en bevat een leerervaring. En elk van de verhalen gaat over de praktijk. Ten slotte gaan de verhalen over hoe Jaap te werk gaat als veranderaar. Hij wisselt daarbij af tussen professionele en meer persoonlijke bespiegelingen.

Het boek leest als een trein. En je kunt het trouwens ook lekker in de trein lezen. De losse verhalen zetten je aan het denken en dan is het prettig om uit het raam starend je af te vragen waarom het eigenlijk zo moeilijk is. Terwijl als Jaap het vertelt het juist zo makkelijk lijkt. Of toch niet? Dit is precies waar dit vak vaak over gaat: ogenschijnlijk of uiteindelijk eenvoudig, maar het in de praktijk ook voor elkaar te krijgen zeker niet makkelijk. Daarom geef ik het boek ook vijf sterren, hoewel ik ook twee wat kritiekpuntjes heb.

De reismetafoor die Jaap gebruikt in het boek spreekt me erg aan. Die raakt mij persoonlijk omdat ik dol ben op reizen. Professioneel vind ik dat reizen als metafoor heel mooi weergeeft waar veranderen over gaat. Zeker als het gaat over de avontuurlijke reis zoals Jaap die beschrijft of de trektocht zoals Wierdsma 'm noemt. Hou je van vooraf afgesproken arrangementen en verzorgde busreizen, dan kun je beter een ander boek pakken.

Ten tweede vind ik de vele voorbeelden prachtig omdat die in hun soms ogenschijnlijke eenvoud laten zien wat ik als een van de essenties van dit vak beschouw. Hans Vermaak noemt dat mooi plezier beleven aan taaie vraagstukken. Ik zie het graag als stevig puzzelen en komen tot afgewogen keuzes om stapjes te vooruit te komen. Jaaps verhalen staan bol van de inspiratie om je tanden in verandering te zetten en gebruik te maken van de reizen die hij al heeft gemaakt.

Als derde zijn de korte verhalen enorm krachtig. In twee of drie bladzijden zet Boonstra zowel de context neer, als de stevige kluiven die je tegenkomt in verandering. In diezelfde ruimte zie je ook nog het weloverwogen handelen en de rommeligheid van veranderen. Levensecht, alsof je erbij bent.

De titel vind ik lelijk. De uitgever is er vast blij mee. Verandermanagement is een woord wat we niet meer moeten gebruiken. Het suggereert denkt dat veranderingen te managen zijn. De inhoud van het boek laat juist zo mooi zien dat je ergens anders komt als je veranderen als een reis ziet. Dus een titel die meer van die strekking zou zijn spreekt mij meer aan. Ook helpt die lezers op weg naar een vocabulaire dat het wezen van dit vak beter weergeeft.

De indeling doet gekunsteld aan. Mooi natuurlijk dat je 28 verhalen in 7 etappes met elk 4 voorbeelden weet te ordenen. Tegelijk is de ordening betrekkelijk willekeurig en voegt die voor mij weinig toe aan de afzonderlijke verhalen. De verhalen zijn op zichzelf en als verzameling krachtig genoeg. Ik snap dat je wat wilt structureren als je er 28 hebt. En dan is de metafoor van een avontuurlijke reis en de etappes daarin toch wel weer goed gevonden. Die nodigt uit om anders te denken over veranderen. Wat wel weer een aardige titel is.

Ken je vooral Boonstra's wetenschappelijke werk, dan is dit boek zeker anders, zowel inhoudelijk als qua stijl. Interessant en het proberen waard. Tenminste, als je van verandering houdt. Ken je vooral z'n columns, dan is het boek ook interessant. In stijl lijkt het meer op die losse verhalen, met als groot verschil dat dit boek meer een geheel is. En soms komt er iets langs dat je uit een column kent, maar dan is er beter of opnieuw over nagedacht.