4 april 2014 | Peter Streefkerk

‘De zeven eigenschappen voor succes in je leven’ is in de eerste plaats interessant voor iedereen die bewuster wil leven. Niet een specifieke doelgroep dus. Behalve dat de principes uit het boek in je privéleven toepasbaar zijn, gelden ze ook voor je zakelijke leven.

Het oorspronkelijke boek dateert uit 1989 en is dus al 23 jaar op de markt. In de tussentijd hebben miljoenen mensen over de gehele wereld het boek gekocht. Om iets preciezer te zijn: meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren in meer dan 40 talen. Je kan dus wel zeggen dat het een van de bestverkochte managementboeken ooit is. Ter illustratie: in 2002 kreeg het boek ook een vermelding in een lijstje van de 10 meest invloedrijke managementboeken die ooit geschreven werden.

De kernboodschap van het boek is dat zeer effectieve mensen een zevental gewoonten of routines hebben die ten grondslag liggen aan hun succes. De kernboodschap is daarmee direct afgeleid van de Engelstalige titel. Verder stelt Covey dat iedereen deze gewoonten bij zichzelf (verder) kan ontwikkelen.

‘De zeven eigenschappen voor succes in je leven’ bestaat uit vier delen. In het eerste deel licht Covey de achtergrond en het belang van zijn centrale boodschap toe. Hij doet dit aan de hand van sprekende voorbeelden uit zowel zijn privé als zakelijke praktijk. Daarna legt hij uit dat de basis voor effectief handelen primair bij jezelf ligt (tweede deel: eigenschappen 1, 2 en 3). Vervolgens kun je alleen samen met anderen effectief zijn (derde deel: eigenschappen 4, 5 en 6). Het vierde deel ten slotte is volledig gewijd aan het blijven groeien door een balans te vinden tussen inspanning en ontspanning (eigenschap 7).

In 2004 voegde Covey aan deze zeven eigenschappen een achtste toe met de publicatie van zijn boek ‘De 8e eigenschap. Van effectiviteit naar inspiratie.’ Hierin stelt Covey dat effectiviteit alleen niet voldoende is in de kenniseconomie van nu. De hedendaagse wereld zit iets gecompliceerder in elkaar. In essentie is de achtste eigenschap het aanboren van je eigen verborgen potentieel, het 'waarom' van effectiviteit.

Het boek overtuigt vanaf de eerste tot de laatste pagina door de heldere structuur en de logische volgorde van de te nemen stappen. De vele praktijkvoorbeelden uit Coveys privé- en zakelijke leven vergroten het begrip voor en de toepassing van zijn theorie en bijbehorend model.

Hier en daar kom je elementen tegen uit bekende theorieën als timemanagement en six sigma. Storen doet dat niet echt. Integendeel, hij pakt de essentie over en past die naadloos toe binnen zijn eigen model.

Waar je wel af en toe tegenaan loopt is dat Covey heel veel woorden gebruikt. In eerste instantie heb je niet echt door waarom het boek niet zo heel vlot leest. Na verloop van tijd kom je daar achter en verlies je af en toe je aandacht. Je gaat efficiënter lezen en slaat bepaalde stukken tekst gemakkelijker over. Dit gaat uiteindelijk niet ten koste van zeggingskracht van het boek.

20 november 2009 | Anneke Westhoff

Tijdens mijn buluitreiking van bedrijfskunde kreeg ik het boek 'De zeven eigenschappen voor succes in je leven' 'van mijn afstudeerbegeleidster. Ze gaf aan dat ik het boek zeker een keer moest lezen, omdat het veel impact op haar heeft gehad en het nog steeds haar manier van werken beïnvloedt. De afgelopen tijd heb ik dit boek van Stephen Covey bij meer collega's op de plank zien staan en mijn verwachtingen waren dan ook hoog gespannen.

Hoewel het op dit moment nog lastig in te schatten is hoe waardevol de zeven eigenschappen voor succes kunnen zijn, is 'De zeven eigenschappen voor succes in je leven' 'in ieder geval een inspirerend en gemakkelijk geschreven boek. Het mooie eraan is dat het uitgaat van jezelf en je eigen identiteit als vertrekpunt neemt. Stephen Covey maakt je bewust van je eigen invloed, ook in omstandigheden waarin je dat in eerste instantie niet verwacht.

Naast de makkelijke schrijfstijl ondersteunt Covey zijn verhaal met veel praktische voorbeelden. Hij benoemt problemen die hij zelf heeft ondervonden, met zijn kinderen of met zijn vrouw, maar ook problemen op zijn werk of waarin hij juist anderen heeft geadviseerd. Wat me vooral aansprak, is dat de zeven eigenschappen niet alleen gerelateerd zijn aan werksituaties, maar ook heel goed in privé-situaties toepasbaar zijn. Stephen Covey gaat zelfs zover dat hij aangeeft dat je eerst in je privéleven moet slagen voordat je daar buiten succes kunt hebben. Je moet bijvoorbeeld eerst jezelf trouw zijn voordat je iemand anders iets belooft. Kortom: je moet bij jezelf beginnen om relaties met anderen te verbeteren. Dit is iets waar ik zelf ook zeker in geloof.

De zeven eigenschappen die in het boek worden genoemd - wees proactief, begin met het einde voor ogen, belangrijke zaken eerst, denk win-win, eerst begrijpen... dan begrepen worden, synergie en houd de zaag scherp - zijn praktische eigenschappen die goed te linken aan Covey's eigen situaties. Doordat de overdenking als inleiding van een belangrijk punt werd ik getriggerd om bewust na te denken over mijn eigen leven en de manier waarop ik dingen aanpak. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat ik niet de indruk wil wekken dat deze eigenschappen van de ene op de andere dag in praktijk te brengen zijn. Aan het einde van elk hoofdstuk worden enkele oefeningen gegeven om met een bepaalde eigenschap aan de slag te gaan. Maar zelfs Stephen Covey geeft aan dat het leven naar de zeven eigenschappen een constante strijd is - vooral omdat naarmate je er beter in wordt, de aard van de uitdaging verandert - en hij er zelf ook nog iedere dag mee worstelt.

Naast mijn positieve indruk van dit boek, wil ik nog wel een kritische kanttekening plaatsen. Als nuchtere Hollander heb ik het idee dat een aantal voorbeelden iets te rooskleurig of overdreven zijn. Ter illustratie: het zoontje van Stephen Covey was onvolwassen, houterig en haalde slechte cijfers, maar veranderde door de nieuwe aanpak in iemand die sportte op hoog niveau, hoge cijfers haalde en een bestuursfunctie bekleedde. De situatie dat iemand die ontzettend houterig is door meer zelfvertrouwen opeens een topsporter wordt, is in mijn ogen niet erg realistisch. Hoewel de voorbeelden af en toe overdreven zijn, neemt dit niet weg dat de lessen waardevol zijn.

Al met al raad ik 'De zeven eigenschappen voor succes in je leven' aan iedereen aan die meer wil weten over persoonlijke effectiviteit. Zelf ben ik zeker van plan de lessen van Covey in de praktijk te brengen.

29 oktober 2009 | Frans van Schijndel

Stephen Covey (1933) is medeoprichter van de FranklinCovey Company (3.500 medewerkers en veel gevraagd spreker. Hij heeft de afgelopen 30 jaar veel trainingen uitgevoerd voor multinationals. Zijn wereldberoemde boek 'De 7 eigenschappen van effectief leiderschap' is interessant voor iedereen die zijn leven bewust wil vormgeven. Dus ook voor managers en ondernemers.

Hoe geef je op een constructieve, effectieve manier richting en inhoud aan je leven? Dit is de centrale vraag waar het boek antwoord op geeft. Covey giet het 'plan van aanpak' in een gestructureerd ontwikkelingsmodel. De eerste grote stap die gemaakt moet worden is de stap van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid. Hierbij begin je met je eigen agenda voor je leven te bepalen. Je bent je er van bewust dat je architect bent van je leven (eigenschap 1) en gaat dus aan de slag. Je gaat vaststellen wat je in het leven belangrijk vindt, waar je voor staat, wat je wil bereiken (eigenschap 2). Dat wetende ga je ook pro-actief en met de juiste prioriteitsstelling (timemanagement) aan de slag (eigenschap 3).

De tweede grote stap is die van onafhankelijkheid naar wederzijdse (zelfgekozen) afhankelijkheid. Je blijft weliswaar onafhankelijk, maar tegelijkertijd besef je dat je met anderen meer kunt bereiken dan in je eentje. Je weet wat je waard bent, maar je weet ook dat je de ander nodig hebt en het belangrijk is om liefde te geven en te ontvangen. Dat bereik je door te denken in termen van winnen/winnen. Hierbij zoek je bij conflicten altijd naar oplossingen die recht doen aan alle partijen en waarbij geen verliezers zijn (eigenschap 4). Je eerst concentreren op het begrijpen van de ander en dan pas energie stoppen in het begrepen worden, is eigenschap 5.

De derde benodigde eigenschap om wederzijdse afhankelijkheid te bereiken is het synergetisch werken. Hieronder wordt verstaan dat je aanpak fundamenteel gebaseerd is op respect, samenwerking en vertrouwen (eigenschap 6). De laatste, zevende eigenschap is het onderhoud. Door voldoende oefening, rust, meditatie, etc. houd je de conditie van je lichaam, geest, relaties en spiritualiteit op peil.

'De 7 eigenschappen van effectief leiderschap' is een aansprekend boek. Dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers (12 miljoen in 2002). De kracht van dit boek ligt in de structurering. Vooral de fundamentele gedachte dat je eerst onafhankelijk moet worden om vervolgens weer een zelfgekozen wederzijdse onafhankelijkheid moet aangaan, geeft inzicht en bewustwording. Dat Covey vervolgens al de stappen uitgebreid toelicht en met veel praktijkvoorbeelden illustreert, maakt het een herkenbaar en toegankelijk boek. Mijn kritiek op het boek is de omvang. Zoals veel Amerikaanse auteurs gebruikt Covey te veel woorden en wordt er te veel bijgesleept. Natuurlijk, alles hangt met alles samen, maar daardoor dreig je wel de kern van de boodschap te verliezen. Maar uiteindelijk is het toch vooral een inspirerend en positief boek.

Deze recensie is geschreven op basis van de oude editie.