4 maart 2015 | Sebastiaan van der Valk

Aan de hand van praktische voorbeelden laat Noreena Hertz zien hoe je je automatische piloot m.b.t. het maken van keuzes kunt uitzetten. Een groot deel van ons keuzeproces gebeurt namelijk zonder dat we het doorhebben. Haar boek ‘Deze beslissing verandert je leven’ helpt je met het maken van de voor jou juiste keuzes.

Dit boek voorziet je van een mijns inziens nagenoeg compleet overzicht van allerlei factoren die van invloed kunnen zijn tijdens het keuzeproces van een mens. Het boek geeft je daarnaast vele tips om anders naar zaken te kijken en een vraagstuk vanuit een andere hoek te benaderen.

Hoewel de inhoud van het boek compleet is en je een inzicht geeft in hoe je een voor jou zo goed mogelijke keuze kunt maken, ben ik niet weg van de opbouw en weergave van dit boek. Het boek leest niet makkelijk doordat het een opeenstapeling van feiten en tips is. Het lijkt haast alsof je ouderwets rijtjes in je hoofd aan het stampen bent. Eén voordeel: aan het eind van elk hoofdstuk worden alle feiten en tips opgesomd zodat je het ook makkelijk als naslagwerk kunt gebruiken. Leuk als je houdt van de psychologische redenen achter bepaalde keuzes!

20 mei 2014 | Martin van Staveren

‘Eyes wide shut’ is de paradoxale titel van de laatste film van Stanley Kubrick uit 1999. Op Wikipedia is deze psychologische thriller, met hoofdrollen voor de topacteurs Tom Cruise en Nicole Kidman, beschreven als ‘… een mengeling van droomwerelden, verleiding en angst gevangen in een weelderig olieverfschilderij.’ Hier moest ik aan denken na het lezen van het fascinerende boek ‘Deze beslissing verandert je leven’, van de Britse econome en hoogleraar Noreena Hertz.

De oorspronkelijke titel van ‘Deze beslissing verandert je leven’, met als ondertitel ‘De psychologie van het kiezen’, is ‘Eyes wide open’. Deze titel dekt de lading veel beter dan de nogal hoogdravende Nederlandse titel. De ogen openen is namelijk wat het boek onmiskenbaar doet. De kunst is om ze tijdens beslissingen open te houden, ondanks alle verleidingen, opgelegde angsten, vertekeningen en manipulaties die ons dagelijkse via de (sociale) media bereiken. Dit zijn de genoemde droomwerelden uit de film van Stanley Kubrick. De missie van Noreena Hertz is om door die droomwerelden heen te kijken naar de realiteit, om op basis daarvan de juiste beslissingen te kunnen nemen.

Dit brengt ons gelijk al op een filosofisch vraagstuk, waar het boek pas helemaal aan het eind enige aandacht aan besteed: wat is een juiste beslissing? Bij deze vraag moest ik denken aan een kort zen-verhaal, dat ik jaren geleden eens tegenkwam. De zoon van een boer brak een been, zodat de boer het land alleen moest bewerken. ‘Wat een pech’, zeiden alle buren. Toen een paar weken later de koning alle jonge mannen opriep voor het leger, kon de zoon van de boer thuis blijven. ‘Wat een geluk’, zeiden nu alle buren. Kortom, wat is pech en wat is geluk, in de loop van de tijd? Terugkerend naar het boek, wat is een juiste beslissing en wat niet?

Op de één na laatste pagina onthult Noreena Hertz iets van haar visie op de juistheid van beslissingen: we moeten de vele complexe en onzekere aspecten van deze tijd, in haar woorden de chaos om ons heen, leren accepteren. Dit betekent dat een ogenschijnlijk juist besluit van vandaag morgen al weer achterhaald kan zijn. Een reden om haar boek dan maar niet te lezen? Integendeel!

In tien stappen, met veel wetenschappelijk onderbouwde voorbeelden en nog veel meer voetnoten, wordt onthuld hoe besluitvorming op het werk en privé vaak onbewust in nevelen is gehuld. Zo overzien we vaak maar een deel van de beschikbare informatie, laten we na om de betrouwbaarheid van de informatie kritisch te toetsen, hechten we (te) veel waarde aan de opinies van experts en zijn we niet goed in staat om informatie in cijfers en grafieken op waarde te schatten. Daarbij spelen onze emoties en fysieke gesteldheid van het moment, als irritatie en een lege maag, ook nog eens een (hoofd)rol in de vele besluiten die we dagelijks nemen.

Hoewel de tien stappen naar het nemen van betere, in elk geval meer bewuste, beslissingen vloeiend in elkaar overlopen ontbreekt voor mij een stukje theoretische onderbouwing. In lijn met de kritische geest van Noreena Hertz, waarom heeft ze nu juist deze tien stappen gekozen? Waarom zijn de verschillende soorten onzekerheden van informatie bijvoorbeeld niet expliciet benoemd? Dit zou het boek meer structuur hebben gegeven, waarmee de informatie-overvloed aan feiten en vaak fascinerende wetenswaardigheden makkelijker zijn te plaatsen.

Sterk is dat de hoofdpunten aan het eind van elk hoofdstuk steeds in twee pagina’s zijn samengevat, inclusief een aantal nuttige en praktische tips. Dit brengt me tegelijkertijd bij twee laatste kanttekeningen. Ten eerste is het boek wel erg serieus geschreven, ondanks een heldere en makkelijk leesbare vertaling. Relativering van het onderwerp ontbreekt en dit sluit aan op het tweede punt: het is een boek dat het hoofd boven het hart plaatst. Ratio voert de boventoon.

Hoewel, aan het eind zijn twee hoofdstukken gewijd aan de rol van emoties en wederzijdse beïnvloeding, waarbij emoties natuurlijk ook een rol spelen. Een bij vele besluiten niet te verwaarlozen begrip als intuïtie blijft volledig onbenoemd. Dit terwijl bijvoorbeeld Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman in ‘Ons Feilbare Denken’ en managementauteur Malcolm Gladwell in ‘Intuitie’ laten zien dat intuïtieve besluitvorming wel degelijk waardevol kan zijn.

Los van deze kanttekeningen is ‘Deze beslissing verandert je leven’ een bijzonder en waardevol boek. Het heeft het mijn ogen over besluitvorming en de onzekere rol van informatie daarbij verder geopend. De kunst is nu om ze open te houden. Of mijn leven er ook door verandert, en hoe? De tijd zal het leren.

4 april 2014 | Jeroen Medema

Een boek met de titel ‘Deze beslissing verandert je leven’ schept hoge verwachtingen. Als typische generatie Y-er, geplaagd door een overvloed aan keuzes en levend in een wereld waarin alles mogelijk lijkt, hoopte ik op een boek dat mij zou helpen met deze keuzestress. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen.

De noodzaak van een boek waarin wordt uitgelegd hoe je om moet gaan met keuzes lijkt duidelijk. Zoals de schijfster ook stelt leven wij in een wereld waarin wij worden geconfronteerd met tienduizenden keuzes per dag. Keuzes over wat te eten, te drinken, wanneer te slapen, wat te kijken op tv, etcetera, etcetera, etcetera. Zo loop ik zelf regelmatig tijden in de supermarkt rond, te twijfelen over wat ik ’s avonds zal eten. Sommige keuzes zijn echter belangrijker dan anderen en verdienen daarom meer aandacht. In werkelijkheid blijkt het voor een meerderheid van de mensen toch erg lastig om genoeg aandacht te geven aan de keuzes die deze aandacht ook verdienen. Hertz stelt dat dit te maken heeft met de persoon die de keuzes maakt, de context waarin keuzes worden gemaakt en de informatie op basis waarvan keuzes worden gemaakt.

Wat de schrijfster vervolgens probeert in dit boek, is de lezer een praktische handleiding geven die kan helpen bij het maken van verschillende keuzes.

Het grootste gedeelte van het boek gaat echter over het kritisch onderzoeken van je bronnen. Waar komt informatie vandaan en met welk doel wordt het verstrekt? Hertz roept op om experts niet zomaar te geloven en ook eens lekenexperts om hulp te vragen. Digitaal is er enorm veel informatie te vergaren die je kan helpen met het maken van keuzes, maar wees hier kritisch op en bedenk je dat de collectieve wijsheid niet altijd klopt. Onderzoek nepidentiteiten en controleer je bronnen.

Hoewel dit deel rijkelijk gevuld wordt met verschillende anekdotes en onderzoeken die het belang van kritisch onderzoek onderstrepen, voelt het veelal als een herhaling van zetten en het intrappen van open deuren. Hierdoor lees je weliswaar makkelijk door het boek heen, maar blijft bij mij toch sterk het gevoel hangen dat ik het grootste deel van het boek hetzelfde heb gelezen.

Gelukkig bewaart Hertz het beste voor het laatste deel van het boek. Dit deel gaat namelijk meer in op de context waarin je besluiten neemt en op je eigen gemoedstoestand bij het maken van keuzes. Zelf noemt ze het je ‘emotionele thermostaat’. Wat voor effect hebben bijvoorbeeld slaap, suiker en stress op de keuzes die je maakt en hoe ga je hier het beste mee om? Persoonlijk vond ik dit het meest interessante hoofdstuk van het boek, hoewel het open-deur-gevoel blijft hangen.

De valkuil van dit boek zit hem in de titel. De verwachtingen die het schept met deze titel zijn zo hoog, dat het boek eigenlijk al niet meer positief kan verrassen. Het is als het eindelijk zien van die ene film waar je al zo lang naar uitkeek, waardoor eenmaal in de bioscoop deze torenhoge verwachtingen al niet meer te overtreffen zijn door de werkelijke film. En dit is niet helemaal terecht. Terugkijkend heeft het boek mij namelijk wel bewuster gemaakt van het proces dat aan het maken van een keuze vooraf gaat. En de noodzaak om hier de nodige tijd voor te nemen.

Concluderend een prima boek, gevuld met leuke en interessante voorbeelden. Je leven gaat er niet drastisch door veranderen, maar het boek maakt je wel bewuster.