Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
23 juli 2014 | Eric van Arendonk RM

‘Islamic branding’. Is dat de islam als merk of hoe je als merk met de islam omgaat? De ondertitel luitdt: ‘Het mekka van kansen’. Het gaat dus over de mogelijkheden die deze bevolkingsgroep de marketeer biedt.

Abdelaziz Aouragh verbaast zich over het feit dat menig marketeer een immense doelgroep verwaarloost. Buiten het feit dat ze niet doorhebben hoe groot de groep is, hebben ze ook geen idee wat er in die groep leeft. Het barst van de vooroordelen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn. Abdelaziz Aouragh geeft in ‘Islamic branding’ eigenlijk een beschrijving van zijn eigen ervaringen. Ervaringen die hij opgedaan heeft met het in de markt zetten van het merk El Asira. ‘El Asira, a unique arabic collection for a sensual love life’ staat op hun website. Menigeen denkt wellicht dat dergelijke producten niet voor moslims zijn omdat het geloof hen dat zou verbieden. Niets is minder waar. Moslims gebruiken dergelijke producten wel, alleen is dat voor de buitenwereld nauwelijks zichtbaar.

De auteur vertelt zijn ondernemingsverhaal, zijn zoektocht, zijn twijfel, successen en tegenvallers. Als lezer word je je ervan bewust dat je kennis omtrent deze geloofsgroep niet toereikend is om er over te oordelen. Indien je je erin verdiept zie je dat je soms met kleine aanpassingen je doelgroep aanzienlijk kunt uitbreiden. Ik denk dat dit niet alleen voor moslims geldt. Ook menig Amerikaans bedrijf heeft de kracht van Latino’s in hun land behoorlijk onderschat. Het duurde lang voordat men op verpakkingen naast de Engelse ook de Spaanse taal ging voeren. Het positieve effect was wel duidelijk zichtbaar.

Hoewel ik dit boek niet als een echt marketingboek wil bestempelen moet ik zeggen dat de auteur een werkwijze beschrijft die ik als marketeer zeker onderschrijf: Haal de kennis op bij de betreffende doelgroep. De regels voor moslims zijn op meerdere wijzen te interpreteren. Daar kom je niet achter als je achter je bureau blijft zitten. Marketeers horen in het veld te opereren. Waarom is dit boek dan geen echt marketingboek? Omdat het te beperkt is, het geeft onvoldoende handreikingen om aan de slag te gaan. Het geeft je wel voldoende stof tot nadenken en zal je aanzetten tot verder onderzoek. Zie het als eye-opener, die enerzijds nogal wat vooroordelen weghaalt en anderzijds je kennis laat maken met een onbekende doelgroep met ongekende mogelijkheden. Ook voor niet marketeers is het geen verkeerd boek, al is het alleen maar om wat meer begrip te krijgen voor moslims.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden