16 juni 2011 | Joost van Driessen

Niet veel mensen wensen op hun sterfbed dat ze meer tijd aan hun werk besteed hadden. Moeten we de druk van het werk dan maar negeren en al onze tijd op belangrijke dingen richten? Er zijn maar weinig mensen die zich dat kunnen veroorloven. Daarom moet je zorgen dat het werk leuk is. Dat heeft natuurlijk met werkinhoud te maken, maar zeker ook met timemanagement. Daar gaat het boek 'Timemanagement volgens Covey' van Roger en Rebecca Merrill over.

Over timemanagement is al zoveel geschreven dat er al in generaties gedacht kan worden. De eerdere generaties timemanagement richtten zich op efficiëntie. Vaak met mooie tools en gericht op slimmer werken. Volgens de Merrills is het tijd voor een nieuwe generatie. Zoals altijd bij theorieën die gebaseerd zijn op het werk van managementgoeroe Stephen Covey, spelen principes daarbij een grote rol. Covey wil geen andere klok, maar adviseert een nieuw kompas. Ons kompas moet leidend zijn voor wat we doen: Het gaat dan om visie, waarden en missie. Als er een kloof tussen klok en kompas is, dan moeten we ingrijpen. De informatie uit het boek is overigens niet nieuw. Het boek is een herziene en ingekorte versie van de klassieker 'First Things First'.

Alle mooie theorieën ten spijt: er zullen altijd situaties komen waarin je ineens gedwongen wordt urgente zaken aan te pakken. Denk maar eens aan het overlijden van een dierbare. Instinctief schakel je dan over op andere prioriteiten. Wat maandag op het werk nog belangrijk leek, wordt dinsdag overstemd door alles wat in de familie speelt. Onder die omstandigheden kies je automatisch wat juist is. De kunst is om ook buiten die omstandigheden de juiste prioriteiten te stellen.

De adrenaline, die vrijkomt bij het oplossen van urgente problemen, kan verslavend zijn. Nadat velen met de urgentietest in hoofdstuk 2 door de mand gevallen zijn, presenteren de schrijvers de bekende timemanagementmatrix van Covey: urgentie afgezet tegen belangrijkheid. Velen van ons laten zich leiden door 'urgente' zaken, met soms een vlucht naar onbelangrijke en niet-urgente zaken om bij te komen. Juist de twee kwadranten die te maken hebben met 'belangrijke' zaken verdienen onze aandacht.

Zoals bij elk boek van Covey maak je een sprong naar persoonlijk leiderschap. Covey kijkt ook nu veel dieper dan de zakelijke zaken. Je leert plannen vanuit de echt belangrijke dingen van het leven, gericht geluk op lange termijn en rentmeesterschap. Vanzelfsprekend wordt de theorie geïllustreerd door bekende Coveyeske opmerkingen als 'klim niet sneller op de ladder, maar vraag je af of de ladder tegen de juiste muur staat'. Natuurlijk biedt het boek ook concrete instrumenten, maar die zijn niet gericht op de planning van één dag. Centraal staat de lange termijn die vertaald wordt naar acties van vandaag en morgen.

Over vertalingen gesproken: Zoals altijd is de 'de work-life balance' in het boek vertaald met 'de balans tussen werk en privé'. Ik vind de tegenstelling in het Engels helderder. Veel mensen ervaren dat werken en leven twee verschillende dingen zijn. Covey leert ons dat de tegenstelling tussen werken en leven juist weg moet. Als je synergie tussen beiden kan bereiken, dan is kiezen niet nodig.

Is voor timemanagement een heel boek nodig, terwijl de doelgroep toch al te weinig tijd heeft? Ja, want dit is nou typisch een boek dat zichzelf snel terugverdient. De grote vraag is hoe je mensen met te weinig tijd en met verkeerde prioriteiten kan motiveren hun tijd te besteden aan het lezen van dit boek. Ik hoop dat mijn recensie kort genoeg was om die prikkel te geven…

12 april 2011 | Jan Jacob Bos

Komt u altijd tijd tekort? En heeft u al vaak geprobeerd iets te doen aan time management zonder dat dat echt blijvende resultaten opleverde? Dat komt omdat de meeste time management-methoden eerste of tweede, soms zelfs derde generatie time management beschrijven. Dat gaat dan meestal niet verder dan plannen en prioriteiten stellen. Stephen Covey beschrijft de vierde generatie: niet alleen de dingen goed doen, maar vooral ook de goede dingen doen.

We krijgen tegenwoordig in één jaar meer informatie te verwerken dan onze overgrootouders in een heel mensenleven. De noodzaak voor time management is daarmee dan ook veel groter dan vijftig jaar geleden. Bovendien zal alleen het stellen van prioriteiten u niet helpen om die enorme informatiestroom om te zetten in effectief handelen. Stephen Covey geeft met zijn vierde generatie time management het antwoord op uw tijdgebrek. Niet gek voor iemand van bijna tachtig die dus alle generaties time management zelf heeft meegemaakt!

Prioriteiten stellen helpt u hooguit om de hoeveelheid taken in de juiste volgorde te doen. Het kan dan echter nog steeds zo zijn dat u ook zaken afhandelt die eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Het grootste gevaar bij het stellen van prioriteiten is dat sommige zaken erg urgent zijn maar helemaal niet belangrijk. Veel mensen pakken deze urgente zaken direct op, waardoor zij vaak achter de feiten aan blijven hollen. In 'Time management volgens Covey' leest u hoe 'belangrijk' en 'urgent' kunt onderscheiden. Zo kunt u zich richten op de zaken die echt belangrijk zijn in plaats van urgent. De praktische oefeningen in het boek, die u in uw eigen situatie uitvoert, zetten u gelijk aan het werk. U behaalt hiermee direct resultaat, dus daarmee is het boek dan ook snel terug verdiend.

Time management volgens Covey is een geheel herziene en verkorte uitgave van 'Prioriteiten'. Als u 'Prioriteiten' al heeft gelezen, voegt de nieuwe editie weinig toe. Als u dat boek nog niet kent, is de vernieuwde uitgave een echte aanrader. Over time management gesproken: het nieuwe boek is maar liefst ruim 150 pagina's dunner zonder in te boeten aan praktische toepassingen. Daarmee heeft u de eerste tijdsbesparing binnen. Wel handig als u 'Prioriteiten' jaren geleden al eens gelezen heeft en time management opnieuw op wilt pakken, dan kunt u er toch weer sneller doorheen. U mist dan natuurlijk wel uw aantekeningen en markeringen. Aan u de keuze.

Een mooie uitspraak van Joey Adams: 'De computer kan meer werk doen in minder tijd dan de mens omdat hij niet aan de telefoon hoeft te komen.' Hij verwoordt hiermee mooi hoe wij als mensen ons vaak door dringende zaken laten afleiden die helemaal niet belangrijk zijn. Zeg nou zelf: u wilt uw werk toch ook efficiënter kunnen zodat u meer tijd overhoudt voor andere zaken? Overigens kunt u het boek ook heel goed privé toepassen zonder in huis de 'time manager' uit te hangen.