Share - Inspiratie uit de deeleconomie
25 november 2016 | Carla Verwijs

Slechts vier procent van de Nederlanders doet mee aan de deeleconomie, volgens een onderzoek van ShareNL en de Universiteit van Amsterdam. Als ze spullen uitlenen, is dat aan bekenden: familie en vrienden.

Onbekendheid met de platformen en gebrek aan vertrouwen is wat de meeste Nederlanders tegenhoudt hun spullen te delen met onbekenden. Pieter van de Glind en Harmen van Sprang van ShareNL zijn optimistisch in hun boek Share. Het vertrouwen om te delen groeit en zo zullen steeds meer mensen deelnemen aan de deeleconomie. En na het lezen van dit boek, zal het met de bekendheid van de verschillende deelplatformen ook wel goed zitten!

In de oude economie draait het om bezit. Ik heb een auto en jij niet. Daar richten bedrijven hun aandacht ook op. Ze maken reclame voor auto’s zodat jij ook een auto gaat kopen. In de deeleconomie gaat het veel meer om toegang tot gebruik. Mijn auto staat voornamelijk stil voor de deur en jij zou eigenlijk wel een auto kunnen gebruiken om wat spullen te vervoeren. Daar ga je toch geen auto voor kopen, misschien kun je die van mij wel lenen. Als je maar wist dat die ik mijn auto doorgaans niet gebruik. Voor het bij elkaar brengen van de vraag (jij hebt vandaag een auto nodig) en het aanbod (ik heb de mijne vandaag niet nodig) bestaan inmiddels verschillende online platformen. Niet alleen voor auto’s, maar voor allerlei goederen en diensten die onderbenut zijn. Deze platformen regelen ook de financiële transacties als dat nodig is en zorgen dat je weet met wie je in zee gaat, door bijvoorbeeld een reviewsysteem.

In hun boek Share leggen Van de Glink en Van Sprang de principes van de deeleconomie uit en behandelen vervolgens een aantal markten waar al volop gedeeld wordt. Zo zijn daar; goederen, ruimte, mobiliteit, eten en geld. De hospitality branche noemen de auteurs terecht het visitekaartje van de deeleconomie, met AirBnB als het bekendste voorbeeld. Ook Uber timmert aardig aan de weg en misschien ben je Spaans aan het leren via Duolingo, een leerplatform waar leerlingen ook aan bijdragen. Share staat bol van dergelijke voorbeelden, bekend en onbekend, lokaal en internationaal.

Kansen genoeg in deze deeleconomie, ook om zelf deelplatformen te starten. Want er is nog zoveel onbenutte capaciteit. In het algemeen zijn er twee routes: bestaande capaciteit activeren, of nieuwe capaciteit creëren en zorgen dat deze benut wordt. Hier liggen ook kansen voor bestaande bedrijven. Ongeacht de route is het belangrijk veel aandacht te besteden aan opzetten van vertrouwensmechanismen. Het eerder genoemde reviewen geeft inzicht in de betrouwbaarheid van de verhuurder, maar er zijn ook andere controlesystemen die een platform kan bieden, zoals de check of de autohuurder wel over een geldig rijbewijs beschikt.

Wat Van de Glind en Van Sprang betreft staan we nog maar aan het begin van de deeleconomie. In Share laten ze al veel deelmogelijkheden zien en dagen de lezer tegelijkertijd uit na te denken waar zij onbenutte capaciteit heeft. Iedereen die iets heeft of nodig heeft, kan bijdragen aan de deeleconomie. Het boek Share dient daarbij als goede inspiratiebron.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Share - Kansen en uitdagingen van de deeleconomie
8 november 2016 | Sjors van Leeuwen

We delen, lenen, ruilen en helpen dat het een lieve lust is. Die eeuwenoude traditie krijgt met de komst van de deeleconomie een enorme impuls. Denk aan het succes van Airbnb, SnappCar, Peerby, Thuisafgehaald en WeHelpen. In Share lees je meer over de kansen en uitdagingen van de deeleconomie, want die is ‘here to stay’ en zal nog heel wat sectoren op zijn kop gaan zetten.

Pieter van de Glind en Harmen van Sprang zijn initiatiefnemers van shareNL, een onafhankelijk kennis- en netwerkplatform voor de deeleconomie. Zij adviseren bedrijven en overheden over de kansen, bedreigingen, lusten en lasten van de deeleconomie. Aan de hand van diverse onderzoeken en praktijkvoorbeelden brengen Van de Glind en Van Sprang in Share de deeleconomie per markt in kaart en laten ze zien waar de uitdagingen en kansen liggen.

De deeleconomie is aan een onstuitbare opmars bezig, zo schrijven de auteurs in Share. Dat merken we allemaal, iedere dag. We delen niet alleen foto’s, video’s en verhalen, maar ook onze auto’s, huizen, spullen, energie, kennis en kapitaal. Consumenten voorzien op een hele andere manier in wat ze nodig hebben. Een overnachting boeken we niet meer bij een hotel, maar bij een medeburger. Gereedschap kopen we niet meer want voor die ene keer dat we het nodig hebben, lenen we het wel bij iemand in de buurt. Dat geldt ook voor de auto. Als we geld nodig hebben voor een investering gaan we niet meer naar de bank, maar we lenen het van particuliere investeerders via crowdfunding. Voor het risico op arbeidsongeschiktheid sluiten we geen peperdure verzekeringspolis, maar werken we samen met andere zzp-ers in een ‘broodfonds’. Kortom, de mogelijkheden van de deeleconomie zijn eindeloos.

Deze nieuwe, maar tegelijk ook eeuwenoude, manier van leven, werken, ondernemen en consumeren brengt grote fundamentele veranderingen met zich mee. Die veranderingen hebben een grote impact op tal van sectoren, zo schrijven de auteurs. We gaan van bezitten (kopen) naar gebruiken (toegang tot) en van kopen (hebben) naar lenen, huren, ruilen, geven en hergebruiken (delen). De impact van deeleconomie-bedrijven groeit want het voorziet in belangrijke behoeften. Het werkt snel en gemakkelijk, levert business, geld en voordeel op voor alle partijen en het stimuleert individueel ondernemerschap dat bij voorkeur duurzaam en sociaal is.

Het boek begint met een inleiding waarin het begrip deeleconomie wordt toegelicht. Het draait daarbij om een ‘economisch systeem met decentrale netwerken en marktplaatsen die de waarde van onderbenutte goederen en diensten ontsluiten door vraag en aanbod direct bij elkaar te brengen waardoor traditionele institutionele tussenpersonen overbodig raken’. Met andere woorden: beter benutten van bestaande (onbenutte) capaciteit. Een economisch systeem dat leunt op twee pijlers: online en offline. Juist door nieuwe online-technologie en daarmee gepaard gaande netwerkeffecten en lage transactiekosten, kunnen deeleconomie-bedrijven extreem snel groeien. Het belangrijkste kenmerk is echter, zo schrijven de auteurs, dat het gaat om producten en diensten die door particulieren worden aangeboden, en niet door bedrijven of instellingen.

De auteurs onderscheiden binnen de deeleconomie twee dominante organisatievormen: peer-to-peerplatform, ofwel persoon-tot-persoonmarktplaats (zoals Marktplaats.nl en Thuisafgehaald) en peer-to-business-to-peerplatform, ofwel een marktplaats waar een bedrijf als intermediair optreedt tussen twee personen (zoals het bedrijf Iambnb dat als servicebedrijf optreedt rondom het verhuren van appartementen via Airbnb of het bedrijf ParkFlyRent dat auto’s van uitgaande vakantiegangers verhuurt aan inkomende reizigers). De deeleconomie komt ook voor in business-to-businessmarkten (zoals de B2B-marktplaatsen Floow2 en Share2Use), maar de auteurs hebben ervoor gekozen om deze variant niet in het boek op te nemen.

Na de inleiding beschrijven de auteurs in even zoveel hoofdstukken de impact van de deeleconomie in de volgende sectoren: goederen, mobiliteit en logistiek, ruimte en eten, werk, zorg en diensten, kennis, geld en verzekeren. In ieder hoofdstuk passeren een groot aantal bekende en minder bekende en nationale en internationale praktijkvoorbeelden de revue. Van Airbnb (slaapplaatsen) en Peerby (gereedschap) tot Vandebron (energie), TaskRabbit (klusjes), Geldvoorelkaar (lenen), Deelstoel (werkplekken), Mywheels (auto), BrownCow (kennis), LiftHero (chauffeursdiensten), Tom Kabinet (e-books), Jobado (vacatures) en Nextdoor (burenhulp).

Al lezende pik je tal van inzichten en tips mee: waarom werkt het zoals het werkt en wat kunnen we ervan leren? En wat betekent dit voor de gevestigde orde? Als je bijvoorbeeld het hoofdstuk over geld en verzekeren leest, snap je meteen waarom de grootbanken zenuwachtig zijn. Ook geven de auteurs aan waar in die betreffende sector de uitdagingen liggen (zoals het vinden van een goed verdienmodel), maar vooral ook waar de marktkansen liggen. Voor gevestigde bedrijven liggen die kansen bijvoorbeeld bij het slim aanhaken op succesvolle deel-initiatieven (‘if you can’t beat them, join them’). Zoals Daimler en BMW doen met hun business-to-peer initiatieven Car2Go en DriveNext.

Het boek sluit af met de hoofdstukken ‘Aan de slag in de nieuwe economie’ en een ‘Voorwoord voor een nieuwe tijd’. De auteurs geven aan dat er grofweg twee routes zijn om met de deeleconomie aan de slag te gaan. Route 1 gaat over het activeren van bestaande (onbenutte) capaciteit, terwijl route 2 gaat over het creëren van slimme nieuwe capaciteit. Daarbij beschrijven de auteurs 27 bouwstenen die relevant zijn bij het ontwikkelen van nieuwe deelplatforms. Bouwstenen in de trant van: breng vraag en aanbod zo dicht mogelijk bij elkaar, vergroot je bereik, gedistribueerde marketing, ontwikkel duurzame en deelbare goederen, ontwikkel nieuwe diensten, los imperfecties op, doe aan co-creatie, eenvoud is goud, zet in op ervaringen, zorg voor vertrouwen, etc. De bouwstenen bevatten vooral bespiegelingen, aandachtspunten, tips en soms herhalingen van zetten en niet zozeer een concreet plan van aanpak. In het laatste hoofdstuk ‘Voorwoord voor een nieuw tijd’ verkennen de auteurs de toekomst die nog in de sterren geschreven staat. Waar gaat het heen met de deeleconomie? Wordt het sociaal of toch vooral efficiënt, groot (massamarkt) en klein (niches), mondiaal en lokaal?

Share inspireert en leest gemakkelijk weg. Het geeft een goed beeld van de deeleconomie en de vele initiatieven die er al zijn. Het boek schetst aan de hand van talloze praktijkvoorbeelden de kansen en uitdagingen die de deeleconomie biedt aan starters, gevestigde bedrijven, instellingen en overheden. Je krijgt concrete adviezen en tips mee en je leest over succesfactoren en valkuilen, want het bouwen van een succesvol deelbedrijf is niet zo gemakkelijk als het misschien lijkt. Al lezende bekruipt je het gevoel dat de impact van de deeleconomie al veel groter is, dan velen misschien denken. Toch staat de deeleconomie volgens de schrijvers nog in de kinderschoenen, dus een prima moment om er mee aan de slag te gaan.

Share is een aanrader voor iedereen die zich met de toekomst bezighoudt of meer wil weten over de deeleconomie. Om met de auteurs af te sluiten: ‘Wij geloven in een wereld waarin iedereen altijd toegang heeft tot alle producten en diensten die nodig zijn voor een verbonden, welvarend, duurzaam en gelukkig leven. Bouw jij ook mee aan deze wereld?’ Lijkt me een goed plan!

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?