1 mei 2017 | Dick Bos

Wat een inspirerend boek: ‘Het recept voor een goede dag’ van Caroline Webb, met tal van voorbeelden om van een dag een goede dag te maken. Een boek gebaseerd op onderzoek, ervaring en met tal van herkenningspunten. Een boek waar je aandachtig in moet lezen en vooral niet een boek dat je in een keer van kaft tot kaft moet verorberen.

Het boek ‘Recept voor een goede dag’ werd door Caroline Webb geschreven vanuit haar nieuwsgierigheid hoe het te verklaren is dat de ene dag in een rotbaan toch een goede dag kan zijn en bijvoorbeeld er ook vervelende dagen kunnen zitten in een topbaan.

Wat is er voor nodig, zo vraagt zij zich af, om zowel geestelijk als emotioneel, te floreren in je werk?

Maar wat is een goede dag? Dat is voor mensen verschillend. De een heeft een goede dag als hij het gevoel heeft iets te hebben kunnen bijdragen aan iets wat de moeite waard is. Een ander bijvoorbeeld heeft een goede dag als hij opgepept thuis komt van het werk in plaats van afgemat.

Caroline Web geeft aan dat als we te maken krijgen met een chagrijnige collega of een crisis, dan is het duidelijk dat we niet helemaal in de hand hebben wat voor gevoel een dag oproept. Haar ervaring heeft haar tot de volgende bemoedigende conclusie gebracht, namelijk: ‘We hebben meer bewegingsruimte dan we doorgaans beseffen.’ Het geheim is dat we iets leren van de wetenschap die verklaart hoe de hersenen werken en waarom mensen zich gedragen zoals ze doen. Een klein deel van een dag lijkt op toeval te berusten als we eenmaal iets begrijpen van de krachten die onze keuzen en emoties bepalen, en als we ons er eenmaal van bewust zijn hoe onze denkpatronen alles kunnen beïnvloeden, van de manier waarop we de realiteit ervaren tot het humeur van de mensen in onze omgeving. Als we deze fundamentele dingen inzien wordt het steeds duidelijker hoe we het beste uit onszelf en anderen kunnen halen. En dan bevinden we ons in een veel betere positie om het soort dag tot stand te brengen dat we eigenlijk willen hebben.

Een van de dingen die in het boek worden benoemd is het kiezen van filters. Aangegeven wordt dan we te veel dingen op de automatische piloot doen en rijgen we de ene taak aan de andere vast zonder er daadwerkelijk bij stil te staan. Het zou dus goed zijn aan het begin van een dag, maar ook van bijvoorbeeld een vergadering, na te denken over de komende dag of het belangrijke gesprek. Daarbij kun je je focussen op het doel: wat is het belangrijkste om uit deze dag of het gesprek te halen, door welke zorgen worden je gedachten of bestemmingen beheerst (helpen ze bij het stellen van prioriteiten of ben je in staat om ze af te zetten) en bijvoorbeeld waar zou je de meeste aandacht aan willen besteden om je prioriteit te halen.

Een ander voorbeeld is dat wij, als mensen, de neiging hebben om te denken dat we meer uit onze dag halen als we meerdere dingen tegelijk doen. Onderzoek heeft echter aangetoond dat mensen die twee taken tegelijk verrichten er 30% langer over doen en twee keer zo veel fouten maken als degenen die dezelfde taken achter elkaar uitvoeren.

Wil je effectief en efficiënt zijn dan is het handig als je weet op welk moment van de dag je op je best bent. Houd die tijd dan ook vrij voor de meest complexe taken waar je je voor gesteld ziet.

Een ander voorbeeld dat wordt aangedragen in het boek is dat een mens productiever is als wij onszelf ontspanning gunnen tussen vlagen van hard werken. Mensen die niet genoeg pauzes (denk ook aan mindfulness) nemen hebben zelden de geestelijke energie voor een sterke afsluiting

‘Het recept voor een goede dag’ is heel toegankelijk geschreven en laat je zien hoe je zelf door tal van voorbeelden en oefeningen in staat bent om van elke dag een goede dag te maken. Althans jij kunt er invloed op hebben. Groot voordeel is dat aan het einde van elk hoofdstuk nog eens kort wordt samengevat waar je op moet letten om de gelezen tekst handen en voeten te geven.

Het recept voor een goede dag
4 mei 2016 | Geert Vandamme

Caroline Webb combineert in Het recept voor een goede dag de inzichten van de psychologie en de neurologie met haar ervaringen binnen haar bedrijf ‘sevenshift', waarmee ze op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde coachingstrajecten aanbiedt.

Webbs Het recept voor een goede dag is met zijn 381 pagina’s een kanjer van een boek, en dat mag je zowel letterlijk als figuurlijk opvatten. De inzichten en technieken die de auteur aanreikt worden gestaafd met herkenbare voorbeelden en handvatten om van elke werkdag een leuke ervaring te maken.

Het recept voor een goede dag start met een eyeopener: de kwaliteit van haar werkdagen en haar arbeidsvreugde werd, zo zegt ze uit eigen ervaring, niet bepaald door de inhoud van haar functieomschrijving. Je kunt dus ‘goede dagen’ beleven in rotbanen, en ook het tegengestelde is waar. Die tegenstelling was voor de auteur de aanzet om op onderzoek uit te gaan. Webb heeft een groot deel van haar tijd geïnvesteerd in onderzoek naar arbeidstevredenheid. Ze stelde de mensen die ze ontmoette telkens drie vragen : ‘Hoe zie je een goede dag?’ ‘En een slechte?’ en ten slotte ‘Wat zou ervoor nodig zijn om meer goede dagen te hebben?’

In de vele antwoorden ontdekte ze een gemeenschappelijke lijn: het geeft een kick als mensen het gevoel hebben of weten dat ze bijdragen aan projectresultaten die de moeite lonen; en goede dagen zijn dié waar je als medewerker vertrouwen krijgt van je collega’s en kunt rekenen op de steun die je nodig hebt. Het recept voor een goede dag is als boek opgebouwd rond zeven bouwstenen die naar voren kwamen uit de antwoorden. Ik som ze hier onder elkaar op omdat ze op die manier een goed beeld geven van de inhoud van het boek:

-         Prioriteiten: Welbewust de intenties voor je dag vaststellen

-         Productiviteit: Meer halen uit de uren in de dag

-         Relaties: Het meeste halen uit elke interactie

-         Denken: Hoe je zo slim, verstandig en creatief mogelijk kunt zijn

-         Invloed : Hoe je het effect van alle wat je zegt en doet kunt maximaliseren

-         Incasseringsvermogen: Omgaan met tegenslagen en ergernissen

-         Energie: Hoe je enthousiaster wordt en meer geniet

Zelf zou ik het als een plezier omschrijven om dit boek te lezen. De schrijfstijl is uitnodigend, de voorbeelden af en toe wat Amerikaans, maar herkenbaar en realistisch. Het kost geen moeite om de gedachtengang te volgen, en de auteur vat telkens in enkele punten de belangrijkste items uit het hoofdstuk samen. Daarenboven zijn de inzichten, tips en tricks die ze aanreikt ook ruimer toepasbaar. Papier is gewillig en oude – soms vastgeroeste – gewoontes doorbreken is niet altijd makkelijk, vandaar dat Webb haar, overigens goede boek met goed recept – eindigt met een aantal aanbevelingen die een aanzet geven om het te laten beklijven. De woordenlijst op het einde van het boek frist een aantal termen op, en de aanvullingen – die in het boek ‘appendix’ heten, geven een waardevol en bruikbaar instrumentarium om ‘goed te zijn in besprekingen’ – goed om te gaan met e-mail – en ten slotte – daar zou ik mee beginnen: Hoe je je dag nieuw leven inblaast – dit laatste omvat alle ingrediënten voor een goede dag.

Geert Vandamme werkt in een voorziening voor mensen met fysieke beperkingen in Gits (West-Vlaanderen-België). Enerzijds als thuisbegeleider bij Volwassenen met aangeboren of verworven beperkingen, anderzijds als arbeidsbegeleider binnen dagbesteding bij volwassenen met een beperking.