Zakelijke doelen bereiken met social media
13 september 2016 | Richard Vermeer

Zakelijke doelen bereiken met social media van Marco Frijlink en Wilco Verdoold, leest prettig. Voor managers of bestuurders die niet dagelijks in aanraking komen met social media marketing biedt dit boek een goede basis.

Lezers raken bekend met termen als conversie, webcare, content en monitoring. Termen die overigens netjes worden uitgelegd zodat duidelijk is voor de lezer wat er mee wordt bedoeld.

Social Media Business Model

Nadat er uitleg is gegeven over in het boek gebruikte (basis)begrippen, wordt door de schrijvers het Social Media Business Model geïntroduceerd. Via drie categorieën worden twaalf doelen geïdentificeerd. Deze twaalf doelen worden in detail besproken in de rest van het boek. Zou het hierbij zijn gebleven dan was het een redelijk theoretisch verhaal geworden. Gelukkig worden er vijf bedrijfspersona's beschreven die, samen met de bedrijfsdoelen, steeds een soort mini-matrix vormen.

Bedrijfspersona’s

In het kort is er een fabrikant, een luxe modemerk, een familiebakkerij, een ZZP-er en het goede doel. Nadat een specifiek businessdoel (zoals het genereren van leads) in theorie is beschreven, worden er per persona voorbeelden gegeven.

Leads genereren in de praktijk

Verder kijkend naar het voorbeeld van het genereren van leads kun je online converterende conversaties voeren. De fabrikant kan hierbij een whitepaper aanbieden op de website in ruil voor een emailadres. De bakkerij kan hierbij kiezen voor het online aanbieden van een coupon waar de klant korting krijgt als deze wordt ingeleverd in de winkel.

Door bovenstaande wordt er direct handen en voeten gegeven aan theorie en praktijk. En dit op een overzichtelijke wijze waardoor het laagdrempelig en begrijpelijk blijft. En nog belangrijker: je kunt het direct toepassen voor jouw onderneming!

De verschillende doelen zijn ingedeeld per hoofdstuk. Daardoor zijn ze los van, of door elkaar, te lezen. Dat maakt het wat makkelijker als je wilt focussen op een specifiek doel. Als je, net als ik, het gehele boek wilt lezen kan het wat saai worden omdat elke hoofdstuk dezelfde opzet heeft. Daardoor wordt het wat eentonig. Maar dat is het enige verbeterpunt dat ik kan opnoemen.

Doelen voor de organisatie

Een drietal doelen sprak mij aan omdat ikzelf denk dat daar door ondernemingen nog veel valt te halen: medewerkers werven, medewerkers betrekken en het verhogen van de productiviteit. In veel grote bedrijven wordt nog angstvallig omgegaan met social. Bang dat de controle wordt verloren en er iets mis gaat. Terwijl er altijd naar buiten toe wordt gezegd dat het personeel het grootste goed is. Juist door het personeel te betrekken en voor de onderneming te laten spreken laat je zien hoe tof het is daar te werken. En, niet onbelangrijk: zij zijn tevens een onuitputtelijke bron voor jouw online content!

Een tool zoals Yammer, die je intern kunt inzetten als social media platform, is perfect te gebruiken als een collega een specifiek klantprobleem tegenkomt. Het issue wordt gedeeld op het platform en alle collega’s kunnen reageren. Hierdoor zal de oplossing sneller worden gevonden en komt deze wellicht van een collega waar je het niet van verwacht.

Ambitie

Na de twaalf doelen te hebben besproken wordt het social media ambitie model beschreven. Een social media volwassenheidsmodel waarin de ambitie van de organisatie wordt aangegeven. Net als andere volwassenheidsmodellen (zoals de social media adoption curve of de social business strategy matrix van o.a. Brian Solis) geeft het weer waar de organisatie staat en waar deze naartoe wil. Het model begint met observeren en eindigt met innoveren en bevat in totaal 6 fasen.

In het één na laatste hoofdstuk wordt een basisoverzicht gegeven van de in te zetten tools als het gaat om monitoren, plannen, analyseren en adverteren. Handig om inzicht te krijgen in investeringskosten voor een tool en de (on)mogelijkheden van deze instrumenten.

De bijlage heb ik voor lief genomen. Tegen deze tijd dient de lezer te weten welke platformen een grote rol spelen online. Zo niet, dan nog snel een keer pagna 22 lezen met de facts en figures.

Al met al een prettig te lezen boek waarbij de combinatie van theorie en praktijk zeker van toegevoegde waarde is. Je kunt er direct mee aan de slag!

Richard Vermeer is eigenaar van Social Pepper, een bureau dat helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van online aanwezigheid door het ontwikkelen van websites en het adviseren over SEO, SEA & social media marketing.

29 januari 2016 | Daniëlle de Jonge

Ieder zichzelf serieus nemend bedrijf weet dat het gebruik van social media broodnodig is. Dus zorgt u er maar beter voor dat u het optimaal inzet. Op zo’n manier dat het bijdraagt aan de doelstellingen die u met uw organisatie voor ogen heeft.

Maar eerlijk is eerlijk, veel bedrijven – of personen– doen maar wat. Denk: een LinkedInprofiel hebben en alleen uitnodigingen accepteren. Of: actief op twitter zijn met….enkel het versturen van berichten over het eigen bedrijf. Eeuwig zonde! Er is zoveel moois mee te realiseren kan ik uit ervaring zeggen. Wilco Verdoold en Marco Frijlink bieden met ‘Zakelijke doelen bereiken met social media’ de helpende hand voor wie deze manier van communiceren gericht in wil zetten.

Voor wie nog niet (veel) met social media werkt geven de eerste hoofdstukken een algemeen beeld. Profielen, content en online adverteren passeren de revue voor een algeheel overzicht. Daarna wordt de doorstap gemaakt naar het Social Media Business Model dat door de auteurs is ontwikkeld. Daaraan gekoppeld leest u over de twaalf meest voorkomende doelstellingen die bedrijven willen bereiken met hun online bezigheden. Onderverdeeld naar de hoofdgroepen Omgeving, Organisatie en Klanten zitten er zonder twijfel een aantal doelen bij die ook voor u van toepassing zijn. Dat weten is al waardevol, want het is de eerste stap om te bepalen voor welke van de vele social media u daadwerkelijk kiest. Het is immers wel zo handig als u dat daar doet waar uw doelgroep te vinden is. Voor het gemak staat in een schema meteen uiteengezet wat voor soort activiteiten er bij de verschillende doelen horen. Denk bijvoorbeeld aan het verspreiden van interessante content, luisteren naar prospects, webcare of enquêtes houden.

Het overgrote deel van het boek ontleedt vervolgens die twaalf doelen en wat er mee te doen. De manier waarop is even handig als origineel, de auteurs hebben vijf bedrijfspersona’s gemaakt om voor u herkenning te creëren. Zo is er bijvoorbeeld een fabriek, een zzp-er en een goed doel. In elk hoofdstuk dat ingaat op een doel leest u wat de persona’s zoal kunnen doen, en u dus ook. Staan uw social media activiteiten nog in de kinderschoenen: wees gerust. U kiest zelf een haalbaar ambitieniveau en bouwt vanzelf uit naar een volleerd gebruiker. Als bonus krijgt u ook nog tips over tal van handige tools die het online leven makkelijker en efficiënter maken.

Als ervaren social media gebruiker vond ik het leuk om te lezen wat ik goed doe en waar ik mijn uitingen nog kan versterken. Zeker voor minder ervaren gebruikers is Zakelijke doelen bereiken met social media een heel compleet boek om gedegen aan de slag te gaan.

Daniëlle de Jonge is verkooptrainer, auteur van Human2Human en Verleid de klant en spreker.