29 september 2015 | Brigitte Koehler

Wil jij leren hoe je buitengewoon productief kunt werken? En leren welke keuzes je hierbij helpen? En wil je binnen je organisatie een cultuur creëren waarin mensen op hun best zijn? Als jij een van deze keuzes wilt maken dan is het boek ‘De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit’ van Kory Kogon, Adam Merrill en Erik Roger echt een boek voor jou.

Eens in de zoveel tijd heb ik behoefte aan een boek dat me vertelt hoe ik efficiënter zou kunnen werken. Dit heb ik vooral in periodes waarin ik het druk heb, waarin ik veel te doen heb. Waarin ik druk ervaar en behoefte heb aan ‘de gouden tip’. Ik zoek dan een boek dat me kan helpen zodat ik voortaan anders doe. Dat ik weer overzicht krijg, maar vooral ook overzicht houd. Ik heb dus al verschillende boeken gelezen over productiviteit. Daardoor weet ik hoe ik mijn inbox leeg kan houden en hoe mijn werk kan plannen. Dat ik al mijn taken en acties op een lijstje kan schrijven, zodat ik niet aan al mijn taken en acties hoef te denken. Maar naar verloop van tijd raakt mijn inbox toch altijd weer vol. En kijk ik niet meer naar mijn takenlijstjes en komt er een moment dat ik ‘opnieuw’ weer orde op zaken wil stellen. En precies daarom heb ik ‘De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit’ Kory Kogon, Adam Merrill en Erik Roger opgepakt. En het boek stelt mij niet teleur.

‘De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit’ van Kory Kogon, Adam Merrill en Erik Roger bestaat uit vier delen waarin de ‘5 keuze methode’ wordt uitgelegd. In het eerste deel staat besluitvorming centraal. In het boek noemt men dit besluitvormingsmanagement. En precies in dit eerste deel leer ik iets heel essentieels, namelijk ‘de tijdmatrix’. Zonder nu precies uit te leggen wat ‘de tijdmatrix’ precies inhoudt, daarvoor moet je echt zelf het boek moeten gaan lezen, gaat het om het onderscheid leren maken tussen taken die belangrijk zijn, en taken die dringend zijn. ’Doe wat belangrijk is en reageer niet op wat dringend is’, was voor mij een eyeopener en echt de kern van dit boek. En precies hiermee onderscheidt ‘De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit’ van Kory Kogon, Adam Merrill en Erik Roger zich van veel andere boeken over productiviteit, want als ik kijk naar mijn eigen werk merk ik dat veel tijd gaat zitten in taken die dringend zijn. Veel tijd gaat op aan e-mail beantwoorden en reageren op hetgeen zich voordoet. En dit zijn bij lange na niet mijn belangrijkste taken. En het is erg verleidelijk om je hierdoor in beslag te laten nemen. Maar dus funest als je buitengewoon productief zou willen zijn.

Vervolgens gaat het in deel twee over aandachtsmanagement. In dit deel leer je dat je vooral grote klussen moet plannen en geen grind moet gaan sorteren. Kortom in dit deel leer je hoe je je aandacht kunt focussen en doelgericht kunt houden.

In deel drie gaat het om energiemanagement. Buitengewone productieve mensen laden zich voortdurend opnieuw op. En in dit deel wordt je geholpen om de energie te vinden om bedachtzaam en bewust om te gaan met de keuzes die je maakt en uitvoert, zodat je je aan het eind van de dag voldaan kunt voelen.

Ten slotte gaat het in het vierde en afsluitende deel over leiderschap in combinatie met het maken van de 5 keuzes. In dit deel leer je vooral ook om de ‘De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit’ toe te passen op je afdeling. Dit deel is vooral leerzaam voor die gene die bereid is het voortouw te nemen en een verandering teweeg te brengen binnen zijn of haar eigen organisatie.

Ik heb ‘De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit’ Kory Kogon, Adam Merrill en Erik Roger met zeer veel aandacht en interesse gelezen. En ik heb veel aan dit boek gehad. Toch ben ik nog niet uitgeleerd. Ik zal het boek nog vaker willen herlezen om mijzelf scherp te houden zodat ik daadwerkelijk kan zeggen dat ik een van die buitengewoon productieve mensen ben geworden.

De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit
1 september 2015 | Maarten Fijnaut

Voor iedereen die nog steeds ‘De zeven eigenschappen’ van Stephan Covey moet lezen is ‘De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit’ een prima alternatief. In dit praktische boek staat een duidelijk stappenplan en heeft de filosofie van Covey een update gekregen.

De auteurs Kory Kogon, Adam Merrill en Erik Roger presenteren een methode van 5 stappen waarbij extra nadruk is gelegd op bijvoorbeeld timemanagement en onze energiehuishouding. Daarnaast hebben de mogelijkheden en gevaren van technologie een plek gekregen en staan bij ieder hoofdstuk voorbeelden uit de praktijk gedeeld onder de noemer ‘zij gingen je voor’. Indien de ‘De zeven eigenschappen’ van Covey bekend zijn, is het boek een feest van herkenning. Voor iedereen die dat meesterwerk niet kent of (meer) helder voor de geest heeft is ‘De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit' een pragmatisch boek met leuke eye-openers en handige tips.

De subtitel, ‘getting the right things done’ geeft aan waar de focus in het boek ligt. In dit meest recente boek van adviesbureau FranklinCovey staat het maken van keuzes centraal. De juiste keuzes zijn de basis om goed te kunnen presteren en succesvoller te zijn, zowel in werk als privé, volgens de auteurs. Het boek biedt een helder stappenplan om deze keuzes te maken en die ook nog eens op de juiste manier uit te voeren. Ieder hoofdstuk behandelt een van de 5 stappen. Deze stappen, in dit boek ‘keuzes’ genoemd, zijn opgedeeld in 3 blokken (besluitvorming, aandacht en energie). Er is een duidelijke samenhang en volgorde; Het blok ‘besluitvorming’ gaat over het maken van keuzes, ‘aandacht’ gaat over doelgericht handelen en focus houden op de gemaakte keuzes. Het laatste blok gaat over ‘energie’ en is geheel gewijd aan vitaliteit en het voorkomen van een burn-out.

Alle 5 keuzes worden uitvoerig behandeld en toegelicht. Ze worden ingeleid met een voorbeeld uit de praktijk, waarna een analyse volgt om er lering uit te trekken. In ieder hoofdstuk gaan de auteurs dieper in op de ‘keuze’ met veel theorie, modellen en praktijkvoorbeelden, maar ook quotes, tips en tricks. De eenvoudige structuur en hoofdstukken met dezelfde opbouw maken het een gemakkelijk boek om te lezen of om snel iets terug te vinden. Daarbij blijft de filosofie van Covey constant terugkomen. Voor de lezer die hiermee bekend is, is er daardoor erg veel herkenning. De vernieuwing ten opzichte van ‘De zeven eigenschappen’ is beperkt en deels interessant, helaas bevat het niet echt nieuwe eye-openers. Ook is de Eisenhower matrix uit de vorige eeuw 1-op-1 gekopieerd en als time matrix van FranklinCovey gepresenteerd. Geen echte vernieuwing dus, wel toepasselijk en relevant bij het maken van keuzes.

Om de stellingen te verduidelijken staan in het boek veel voorbeelden van (fictieve) personen, op deze wijze wordt de theorie direct verbonden met een (potentiële) praktijksituatie. Regelmatig bieden de voorbeeldverhalen een mooie reflectie, de analyse die erop volgt geeft inzicht in hoe de lezer zelf stappen kan ondernemen voor een productiever leven. De voorbeelden zijn echter overvloedig aanwezig en soms wat flauw in mijn optiek. Er zit weinig sjeu aan en daardoor doen ze afbreuk aan de sterke theorie. Zonde om vier of vijf pagina’s te besteden om duidelijk te maken hoe ‘James, Cheryl en Sanne’ verschillende omgaan met hun tijdsbesteding.

Al met al hebben Kory Kogon, Adam Merrill en Erik Roger samen een prima werk neergezet. Het originele Covey-werk, ‘De zeven eigenschappen’, steekt er met kop en schouders bovenuit, dat wel. Toch is het duidelijk dat de auteurs fan zijn van Covey, zijn eerdere werk met respect hebben behandeld en hun best gedaan om deze in een nieuw jasje te steken inclusief nieuwe nuttige inzichten. Dit boek is een fijne leidraad om meer uit het leven te halen, zowel op werk als privé. Een makkelijk leesbaar en interessant boek voor iedereen die een Covey-opfrisser nodig heeft of een pragmatische methode zoekt om effectiever te zijn. De handige timemanagement-tips en handvatten bieden de lezer de mogelijkheid om vanaf morgen beter te presteren.

Maarten Fijnaut is fulltime levensgenieter, trainer/ innovatiecoach bij AVK en organisator van de SpiritWalk. Kijk voor meer informatie op: http://www.linkedin.com/in/maartenfijnaut AVK | innovatie > training > advies SpiritWalk Duinwandeling met ontbijt