26 april 2019 | Henny Portman

Dit boek over Scrum biedt zowel een prima introductie op Scrum, als vele voorbeelden van het toepassen van Scrum buiten IT. En over dat laatste zijn er niet zoveel boeken.

In elf hoofdstukken passeren de theorie van Scrum en verschillende aspecten tijdens het toepassen de revue, zoals het loslaten van een langetermijnplanning, het tussentijds opleveren, het afmaken van dingen, het vormen van een team, het zichtbaar maken van het werk, het leegmaken van je agenda, het betrekken van de omgeving, het groeien als team, het werken met plezier en energie en afsluitend een hoofdstuk over het zelf starten met Scrum.

Het boek is doorspekt met cases waarin een aspect van Scrum uitgelicht wordt. Cases die zich afspelen bij een scala aan verschillende bedrijven zoals HKU, Rabobank Nederland, TU Delft, Gemeenten Tilburg, De ronde Venen en Uithoorn, TVN Zorgt, Grontmij, Hotel con Corazón, Questionmark, ING België, Nederlands jeugdinstituut, NOS, Pink Elephant, Nationaal Archief, Ashram College, Volkstuin Blijdorp en Sanoma.

Conclusie: een prima introductie op Scrum voor de niet-IT’er. Het boek is fris opgemaakt, leest vlot weg en bevat zoals gezegd heel veel praktijkvoorbeelden. Ieder hoofdstuk wordt verder afgesloten met een bondige puntsgewijze samenvatting.

Scrum in actie
26 april 2019 | Henny Portman

strong>Dit boek over Scrum biedt zowel een prima introductie op Scrum, als vele voorbeelden van het toepassen van Scrum buiten IT. En over dat laatste zijn er niet zoveel boeken.

1 september 2015 | Wim Oolbekkink

Een boek met 10 auteurs op de voorkant! Dat kan alleen maar door scrum tot stand zijn gekomen was het eerste dat ik dacht. Anders wordt het chaos. En ja hoor; dat blijkt het geval. Practice what you preach. De stand is 1-0 voor de auteurs.

De meeste mensen kennen Scrum vast wel als werkwijze waarmee software wordt ontwikkeld. Ontstaan in een tijd waarin de grote, onoverzichtelijk software projecten financieel en in de tijd gemeten gillend uit de hand liepen. Klanten kregen producten waarover ze ontevreden waren omdat ze niet deden wat eigenlijk gewenst was en betaalden ook nog eens de hoofdprijs. De Scrum-methode zorgt ervoor dat het project wordt opgedeeld in kleine stukjes die telkens een werkend stuk software oplevert dat aan de klant gepresenteerd kan worden.

Scrum in actie gaat niet over de IT sector. Het maakt een vertaalslag naar andere sectoren waaronder Zorg en Onderwijs. ‘En zelfs thuis blijkt scrum plezierig effectief’ aldus de auteurs. Scrum is hip, Scrum is hot en heeft kenmerken van een geloof. Daartoe hebben de auteurs in de inleiding een heuse geloofsbelijdenis opgesteld. ‘Wij geloven in Scrum!; Wij geloven in een wereld die in beweging is; wij geloven in organisaties, wij geloven in teams, wij geloven dat kortcyclisch werken past bij mensen; wij geloven in mensen.’ En de onbetwiste God of Scrum dr. Jeff Sutherland is bereid gevonden een mooi voorwoord te schrijven.

Maar je hoeft beslist geen ‘believer’ te zijn om de waarde van Scrum in te zien en toe te passen op je eigen werk. Het is uiteindelijk een intelligente manier om effectief samen te werken. De scrummethode is praktisch, transparant, resultaatgericht en ontwikkelingsgericht. Het sluit bovendien aan bij de trend van zelfsturing en zelforganisatie.

Daarmee heeft de methode een onderbouwing (afkomstig uit het Agile Manifesto) die me erg aanspreekt:
- Mensen en hun interactie zijn belangrijker dan processen en hulpmiddelen
- Werkende producten zijn belangrijker dan allesomvattende documentatie
- Samenwerking met de klant is belangrijker dan een dichtgetimmerd contract
- Inspelen op veranderingen is belangrijker dan het volgen van een plan.

Het boek start met een vraag: ‘heb jij weleens gescrumd?’ en vervolgens wordt de lezer meegenomen in de avonturen van de hoofdpersoon op zijn weg naar een succesvol project. Drie basisrollen, vier ceremonies en vier lijsten. Thats it. Eenvoudig geschreven worden alle stappen keurig toegelicht, voorzien van heldere illustraties en overtuigende casebeschrijvingen. Het kleurgebruik verhoogt de leesbaarheid en zorgt voor een aantrekkelijk boek dat snel doordringt tot de kern. En hoewel er 10 auteurs aan het boek schreven leest het als een eenheid. Daarmee hebben de auteurs hun eigen project, het schrijven van een boek, overtuigend neergezet.

Hoofdstuk 10 gaat over de definition of Fun. Hoewel het officieel geen onderdeel uit maakt van de scrummethode is het wel cruciaal voor het welslagen van het project. Wat zorgt er voor dat mensen plezier in hun werk hebben en houden? De scrum-aanpak sluit hiermee prettig aan bij de performance happiness aanpak die ik al kende. Vanaf heden geen project meer zonder Scrum en en geen Scrum meer zonder Fun.

Scrum in actie
1 september 2015 | Wim Oolbekkink

Een boek met 10 auteurs op de voorkant! Dat kan alleen maar door scrum tot stand zijn gekomen was het eerste dat ik dacht. Anders wordt het chaos. En ja hoor; dat blijkt het geval. Practice what you preach. De stand is 1-0 voor de auteurs. De meeste mensen kennen Scrum vast wel als werkwijze waarmee software wordt ontwikkeld. Ontstaan in een tijd waarin de grote, onoverzichtelijk software projecten financieel en in de tijd gemeten gillend uit de hand liepen. Klanten kregen producten waarover ze ontevreden waren omdat ze niet deden wat eigenlijk gewenst was en betaalden ook nog eens de hoofdprijs. De Scrum-methode zorgt ervoor dat het project wordt opgedeeld in kleine stukjes die telkens een werkend stuk software oplevert dat aan de klant gepresenteerd kan worden.

27 juli 2015 | Jasper van Dorp

Scrum is een methode voor het plannen, uitvoeren en beoordelen van projecten die nog steeds groeit in populariteit, ook al is de methode al halverwege de jaren ’90 ontwikkeld. De groeiende populariteit is niet voor niets.

Steeds meer mensen zien in dat de traditionele manier van projectmanagement zelden effectief is. Wensen van de klant zijn vaak niet duidelijk bij de start van het project, waardoor er veel aannames moeten worden gedaan tijdens de planning ervan. Bovendien veranderen de wensen doorgaans gedurende de loop van het project (of worden later pas echt duidelijk), waardoor extra werk moet worden verzet, het project uitloopt en het budget wordt overschreden. Of erger nog: door miscommunicatie bij de start van het project voldoet het eindproduct niet aan de wensen, met alle gevolgen van dien.

De Scrummethode biedt een oplossing voor deze problemen, onder andere door de wensen vooraf goed in kaart te brengen, taken en subtaken duidelijk te definiëren, realistische schattingen te maken van de duur van de werkzaamheden en constante communicatie tussen de teamleden te bevorderen in de vorm van stand-ups en sprint meetings. Bovendien is de methode flexibel; er is continue communicatie mogelijk tussen het team en alle belanghebbenden en er kan gemakkelijk worden ingespeeld op veranderingen.

In de IT-wereld wordt Scrum al vaak en succesvol toegepast, omdat juist daar vaak in teams wordt gewerkt en met duidelijk te definiëren subtaken. Ook komt het in de IT vaak voor dat wensen van de klant, of de technische mogelijkheden, veranderen gedurende het project. Een andere belangrijke reden dat Scrum vooral bekend is binnen de IT wordt door Jeff Sutherland (de bedenker van Scrum) genoemd in het voorwoord van het boek ‘Scrum in actie’: in de begindagen testte hij de methode juist in de softwareontwikkeling. Maar, zo zegt hij, Scrum is geschikt voor vrijwel alle projecten in alle sectoren.

‘Scrum in actie’ is geschreven door ervaren scrumcoaches die het daarmee eens zijn. Van het vormen van een coalitieakkoord in de gemeenteraad tot het organiseren van een personeelsfeest tot het klussen in huis, het kan allemaal effectiever met behulp van Scrum. Om mensen op weg te helpen schreven ze dit boek vol praktische tips over hoe te starten met Scrum en vooral over hoe het succesvol kan worden uitgevoerd.

Het boek heeft een vlotte, informele schrijfstijl. Ondanks dat er maar liefst zeven auteurs aan hebben gewerkt leest het lekker weg. Hier en daar wordt wat heen en weer gesprongen tussen onderwerpen, maar dat is nergens storend. Meestal wordt er keurig aangegeven wanneer er later in het boek dieper op een onderwerp zou worden ingegaan. Op deze manier komen in 11 hoofdstukken alle belangrijke facetten van Scrum voorbij: van de product backlog tot de retrospective. Regelmatig wordt er ook een case uit de praktijk behandeld waarin Scrum succesvol bleek bij het uitvoeren van een project, om zo het onderwerp van een hoofdstuk de verduidelijken. De auteurs hebben daarbij gekozen voor een diversiteit aan sectoren, zodat er altijd wel een voor de lezer aansprekende case voorbij komt.

De enthousiaste toon van ‘Scrum in actie’ werkt aanstekelijk en veel mensen zullen na het lezen ervan zin hebben om zelf met de methode aan de slag te gaan. Wat het boek ook sterk maakt is dat de auteurs eerlijk zijn over eventuele tekortkomingen van de Scrum methode; er zullen projecten of omgevingen zijn waar Scrum niet zo effectief is. In dat geval is het verstandiger om te kiezen voor andere vormen van projectmanagement.

Na het lezen van ‘Scrum in actie’ zal de lezer een goed idee hebben van hoe Scrum werkt en hoe het eventueel in de eigen sector kan worden toegepast. Wel raden de auteurs aan om een scrumcoach in de armen te nemen als er verder niemand aanwezig is die ervaring heeft met de methode; in het begin zal deze manier van werken even wennen zijn voor alle betrokkenen en een scrumcoach kan helpen om valkuilen te vermijden (dat het boek is geschreven door een groep scrumcoaches zal in dit advies zeker meespelen). Desondanks geeft dit boek een prima, uitgebreid overzicht van Scrum en voldoende handvatten om er zelf mee aan de slag te gaan.

Scrum in actie
27 juli 2015 | Jasper van Dorp

Scrum is een methode voor het plannen, uitvoeren en beoordelen van projecten die nog steeds groeit in populariteit, ook al is de methode al halverwege de jaren ’90 ontwikkeld. De groeiende populariteit is niet voor niets. Steeds meer mensen zien in dat de traditionele manier van projectmanagement zelden effectief is. Wensen van de klant zijn vaak niet duidelijk bij de start van het project, waardoor er veel aannames moeten worden gedaan tijdens de planning ervan. Bovendien veranderen de wensen doorgaans gedurende de loop van het project (of worden later pas echt duidelijk), waardoor extra werk moet worden verzet, het project uitloopt en het budget wordt overschreden. Of erger nog: door miscommunicatie bij de start van het project voldoet het eindproduct niet aan de wensen, met alle gevolgen van dien.

Petra de Boer, Martin Bruggink, Maarten Bruns
Scrum in actie