24 februari 2016 | Peter Vermeulen

Het doel van Michiel Mullers ‘Ondernemen is een ABC’tje' is de lezer een duw in de juiste richting te geven voor degene die er al enige tijd over denken voor zichzelf te beginnen. Serial entrepreneur Michiel Muller is vooral bekend als mede-oprichter van bedrijven als Tango en Route Mobiel. Tevens startte Muller samen met andere ondernemers Picnic. Een online supermarkt.

Rasondernemer Muller kan ondanks zijn jonge leeftijd reeds putten uit een rijke ervaring als ondernemer. En weet mede door zijn ervaring en netwerk dat velen met de gedachte lopen om een eigen bedrijf te starten. Maar veelal blijft het bij een gedachte, wat ideeën uitgeschreven op een aantal kladjes en een uiteindelijk een veel besproken droom. Vaak sterk gevoed doordat het door de omgeving als onmogelijk of niet realiseerbaar wordt betiteld. Daarnaast weten deze ondernemers in spe vaak niet exact hoe men hun plannen moet realiseren.

Michiel Muller presenteert in ‘Ondernemen is een ABC’tje een ondernemersroute die deze drempel naar een succesvol eigen bedrijf voor deze doelgroep moet verlagen. Naast cliche onderwerpen als het verlaten van de welbekende veilige haven, en iets nieuws of anders gaan proberen, leidt Muller de lezer via een zeer goed leesbare route naar de mogelijkheden tot het creëren van een eigen bedrijf. Zo start hij met de big three van ondernemerschap. Dit betreft de drie afwijkende eigenschappen waarover ondernemers beschikken:

Openheid. Ondernemers staan veel meer open voor nieuwe ervaringen, zijn nieuwsgieriger en innoveren meer.

Ordelijkheid. Waarbij je ook moet denken een zelfdiscipline, toewijding, betrouwbaarheid en afspraken nakomen.

Emotionele stabiliteit. Waardoor ondernemers beter tegen stress kunnen en met angst om kunnen gaan. Alsmede zelfverzekerder, meer ontspannen, nuchterder en evenwichtiger zijn. Muller voegt onder deze laatste ook humor toe. Omdat men daarmee zware onderwerpen relativeert.

Aan de hand van de big three kan de lezer bepalen of hij over deze eigenschappen beschikt. Of anders kan de lezer kijken of ondernemers of managers in zijn of haar omgeving over deze eigenschappen beschikken. Of verklaren waarom een ondernemer of manager in je omgeving wel of niet succesvol is.

De route die Michiel Muller beschrijft lijkt te eenvoudig voor woorden. Een Appeltje, Eitje. Oftewel een ABC’tje. Maar in deze eenvoud schuilt de kracht van dit boek. Naast dat Muller wederom de lezer veel stof tot nadenken geeft, slaat hij vaak exact de spijker op zijn kop. ‘Ondernemen is een ABC’tje’ is gelukkig tevens ruim voorzien van praktijkvoorbeelden die direct tot de verbeelding spreken en het ABC’tje kracht bijzetten. Ook doet het mij deugd dat Muller er voor gekozen heeft een beknopt boekwerk aan te leveren waarin hij naast deze praktijkvoorbeelden ruimschoots verwijst naar managementboeken voor degene die zich in een bepaald onderwerp wil verdiepen. Hij past hier gelijk in zijn eigen boek een van de voorbeelden van succesvol ondernemen toe. Namelijk: delen. Bewust beschrijf ik geen van de vele praktijkvoorbeelden welke Muller beschrijft. Dit moet u echt zelf absorberen.

De rode draad - of beter gezegd, de route - door ‘Ondernemen is een ABC’tje’ is, hoe word je (succesvol) ondernemer. Het betreft uiteraard een abstracte route welke uit drie fasen of stappen bestaat. A, B en C. Naast dat dit de titel is van het boek is dit, zoals vermeld, tevens de eenvoud waarmee Muller schrijft alsmede de eenvoud van de strategie. Zoals Muller terecht verwijst naar Cruyff’s uitdrukking: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. Maar in deze eenvoud schuilt de kracht van dit boek. Na de ondernemersroute waarin Muller onder andere beschrijft wat het belang is om eerst jezelf te leren kennen en het ontwikkelen van vaardigheden. En dat het vergaren van kennis een belangrijke rol speelt. Gaat Muller vervolgens over tot zijn ABC’tje.

A is de welbekende veilige haven, of comfortzone waar veel mensen zich (willen) bevinden. Indien je in fase A zit, accepteer je de situatie waarin je je begeeft en verloopt de dag op de automatische piloot.
B is de keuze de schakelaar om te zetten en in beweging te komen. Met andere woorden. Je gaat je buiten de geplaveide wegen begeven met een doel. De start van ondernemen.
C is het punt dat je tot een conclusie komt en je een (succesvol) bedrijf kunt realiseren.

Muller weet met ‘Ondernemen is een ABC’tje’ de lezer te inspireren en vooral inzicht te geven of deze over voldoende ondernemers-DNA beschikt. Of het geeft de lezer inzicht waar het bij hem/haar aan ontbreekt om (succesvol) ondernemer te worden. Daarnaast reikt Muller voldoende tips of verwijzingen aan waar de lezer nog aan moet werken voordat deze de stap van A naar B gaat zetten, om vervolgens C te bereiken.

Michiel Muller levert met ‘Ondernemen is een ABC’tje' wederom een goed leesbaar en interessant boek voor degene die er (al langer) over denkt om voor zichzelf te beginnen. In ‘Ondernemen is een ABC’tje’ wordt een ondernemersroute gepresenteerd die de lezer niet alleen een spiegel voorhoudt maar deze tevens een goede routebeschrijving geeft op de weg naar ondernemerschap. ‘Ondernemen is een ABC’tje' staat vol met praktijkvoorbeelden, is theoretisch zeer goed onderbouwd alsmede voorzien van vele goede bronvermeldingen voor degene die zich in bepaalde onderwerpen verder wil verdiepen. Mijn advies: pas ABC gelijk toe. A. Kom uit uw comfort zone (luie stoel) en schaf dit boek aan. B. Neem de adviezen van Michiel Muller ter harte. C. Breng uw langgekoesterde droom tot werkelijkheid.

Ondernemen is een ABC'tje
24 februari 2016 | Peter Vermeulen

Het doel van Michiel Mullers ‘Ondernemen is een ABC’tje' is de lezer een duw in de juiste richting te geven voor degene die er al enige tijd over denken voor zichzelf te beginnen. Serial entrepreneur Michiel Muller is vooral bekend als mede-oprichter van bedrijven als Tango en Route Mobiel. Tevens startte Muller samen met andere ondernemers Picnic. Een online supermarkt. Rasondernemer Muller kan ondanks zijn jonge leeftijd reeds putten uit een rijke ervaring als ondernemer. En weet mede door zijn ervaring en netwerk dat velen met de gedachte lopen om een eigen bedrijf te starten. Maar veelal blijft het bij een gedachte, wat ideeën uitgeschreven op een aantal kladjes en een uiteindelijk een veel besproken droom. Vaak sterk gevoed doordat het door de omgeving als onmogelijk of niet realiseerbaar wordt betiteld. Daarnaast weten deze ondernemers in spe vaak niet exact hoe men hun plannen moet realiseren.

21 oktober 2015 | Robert Buisman

Een alleraardigst boek van een succesvol ondernemer; dat is ‘Ondernemen is een ABC’tje’ van Michiel Muller. De ondernemer achter onder meer Tango en Route Mobiel doet een boekje open over ondernemerschap in de moderne tijd.

Alhoewel de titel doet vermoeden dat ondernemen zo simpel als een 1-2-3’tje is, geeft de inhoud van het boek dat geenszins weer. Sterker, ondernemen is helemaal niet makkelijk. En al helemaal niet vanuit het idee om doel en stappen tot in detail te plannen; het loopt immers toch altijd anders. En juist dat, dat is de kern van waar het in het boek om draait. Muller stelt ook niet dat ondernemen gemakkelijk zou moeten zijn. Verwacht dus geen checklist die je stapsgewijs kunt afvinken.

Waar slaat dat ABC dan op? De auteur geeft hiermee de route aan waarlangs ondernemerschap zich het beste laat voeren. A staat voor de veilige haven, de comfortabele zone die iedereen kent. Om iets nieuws van de grond te krijgen, zul je uit je comfortzone moeten stappen. In beweging komen, maar niet zoals je altijd gewend was. Je laat je automatismen en conditioneringen los en breekt dwars door vaste patronen om in B te belanden. B is een cruciaal tussenstation. De auteur noemt het een werkplaats, een uitprobeerplaats, een lab of leerplek waar je experimenteert, op je plaat gaat, je bezeert, leert en weer opstaat. Om daar goed mee om te kunnen gaan, vergt het drie eigenschappen: openheid, consciëntieusheid en emotionele stabiliteit.

Dat ondernemers de vrijheid opzoeken, is helder. Maar vrijheid gedijt het beste binnen duidelijke kaders. Grotendeels worden die gevormd door ‘waar sta ik nu’ (je eigen vaste waardes) en ‘waar wil ik naartoe’ (je hogere doel). De auteur introduceert zelfs de to-be-list, in aanvulling op de bekende to-do-list en minder bekende - maar door de auteur aangeraden - not-to-do-list. Bedoeld om je op koers te houden.

Naast omgaan met vrijheid, leert de auteur ons het aspect van vertrouwen te omarmen. Vertrouwen op mensen en partners (ook klanten!) met wie je samenwerkt en misschien nog wel belangrijker: vertrouwen op het moment. In dit verband komt de auteur met Chronos en Kairos, twee betekenissen van tijdbeleving, stammend uit de Griekse Oudheid. Klassiek management stuurt op de lineaire tijdbeleving, rondom ordening, planning en deadlines (Chronos). Iets nieuws creëren doe je echter het beste via Chronos’ tegenhanger: Kairos. Dat is het juiste moment, de timing die je niet via de ratio bereikt, maar die je aanvoelt. Improvisatie, acceptatie, flexibiliteit, serendipiteit en synchroniciteit staan daarbij centraal.

De manager die zelfstandig wil gaan ondernemen - of voor zijn werkgever ondernemender te werk wil gaan - zal het lineaire beheersbaarheidsdenken gaan vervangen voor een meer lateraal (spannend!) denken. Al zigzaggend van het ene naar het andere punt, van de ene naar de andere teleurstelling, van de ene toevalligheid naar de andere, om uiteindelijk, na volharding en geloof in de eigen missie, het doel te behalen. Accepteren van wat is - dus ook tegenslagen en blokkades - is in B een belangrijke vaardigheid. Het voorkomt niet alleen dat je in de kramp schiet, maar creëert vanzelf weer nieuwe mogelijkheden. Juist die mogelijkheden - die je van tevoren nooit had kunnen bedenken - zijn bepalend voor je succes. Het is een verschuiving van zoeken naar vinden. Van actief op zoek gaan en succes najagen, naar je openstellen voor wat er om je heen gebeurt, daar op het juiste moment iets zinnigs mee doen (of juist niet), kansen zien en ze pakken.

Bottom-line: een feel good book voor (aspirant-)ondernemers. Voor mensen die willen gaan ondernemen, kan het de duw in de rug zijn om de onzekerheid op te zoeken, en voor bestaande ondernemers met tegenslagen kan het nieuwe energie geven. Zij zullen ervaren dat hun mislukkingen geen flops zijn, maar noodzakelijke tussenstationnetjes op de bijzondere route van het ondernemerschap.

Ondernemen is een ABC'tje
21 oktober 2015 | Robert Buisman

Een alleraardigst boek van een succesvol ondernemer; dat is ‘Ondernemen is een ABC’tje’ van Michiel Muller. De ondernemer achter onder meer Tango en Route Mobiel doet een boekje open over ondernemerschap in de moderne tijd. Alhoewel de titel doet vermoeden dat ondernemen zo simpel als een 1-2-3’tje is, geeft de inhoud van het boek dat geenszins weer. Sterker, ondernemen is helemaal niet makkelijk. En al helemaal niet vanuit het idee om doel en stappen tot in detail te plannen; het loopt immers toch altijd anders. En juist dat, dat is de kern van waar het in het boek om draait. Muller stelt ook niet dat ondernemen gemakkelijk zou moeten zijn. Verwacht dus geen checklist die je stapsgewijs kunt afvinken.

Ondernemen is een ABC'tje
20 oktober 2015 | Angelina Hammond

Michiel Muller, auteur van Ondernemen is een ABC'tje, is een ondernemer in hart en nieren. Kom niet bij hem met wensverhalen of droombeelden, want hij is van ‘niet lullen, maar poetsen’.

Als succesvol serial ondernemer en investeerder heeft Muller een rechttoe-rechtaan aanpak, die hij regelmatig op een laagdrempelige wijze verkondigt. Ook nu in zijn meest recente pennenvrucht ‘Ondernemen is een ABC’tje’ legt hij ondernemerschap uit als de route die je kunt ondernemen: van A via B naar C. Zodra je de droom- en denkfase voorbij bent, zit er maar een ding op: aanpakken en doorpakken. Muller brengt die boodschap over op een simpele, krachtige en inspirerende wijze.

Als een echte Rotterdammer is hij het uithangbord geworden van ‘Geen woorden, maar daden’.
En hoe kom je nu vanuit die droomfase? Muller stelt dat ondernemen gelijk staat aan ‘in beweging komen en blijven’. Hier heb je dus al de eerste drempel voor veel mensen, maar ook voor bedrijven. Erover filosoferen kan een eerste stap zijn, maar in praktijk brengen is toch een ander verhaal.

In hoeverre ben je dan bereid om het oude, vertrouwde situatie (lees: comfortzone) te verlaten om echt iets nieuws te proberen? De ondernemersroute naar de nieuwe situatie is al een onderneming op zich, waarin toch impliciet een beloning schuilt: de uitdaging én fun van het ondernemerschap.

Wanneer je bij tussenhalte B bent beland, kun je ook vanuit een ander perspectief nieuwe doelen zien. En als ‘echte ondernemer’ wil je vervolgens voor het hoogst haalbare gaan: (de voorlopige) eindhalte C.

Muller baseert zijn ondernemersroute op kernvragen als: Welke zaken weerhouden je ervan om in actie te komen? Hoe kom je van de comfortzone (A) via tussenstation (‘werkplaats’ B) naar C, het bereikbare utopia? Uiteindelijk komt het weer neer op de basis van ‘ondernemen is in beweging komen’ en zul je als ondernemer in actie moeten komen. Geen excuses!

Muller baseert zijn verhaal op zijn ervaringen als (serial) ondernemer; vanuit zijn visie analyseert hij de ondernemer en ondernemerschap, maar daarnaast onderbouwt hij zijn verhaal met duidelijke en herkenbare cases.

Als een motivational coach voor ondernemers beschrijft hij de comfortzone (sleur en routine), maar geeft hij ook aan hoe je deze kunt ontstijgen. Verder behandelt hij zaken zoals: realistische doelen stellen en kansen grijpen, maar ook omgaan met tegenslagen.

De titel van Ondernemen is een ABC'tje betekent niet dat Michiel Muller de ondernemersroute reduceert tot een simpel tienstappenplan, maar dat hij het presenteert als een duidelijke eyeopener voor ondernemers die niet verder komen of ondernemers met een niet-aflatende ambitie. Duidelijk en toepasbaar voor elke ondernemer.

Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline)