27 juli 2015 | Willem Poppe

Aangetrokken door de grote naam en faam van Ken Blanchard en de eerste uitgave van 'De One Minute Manager' begon ik te lezen in de nieuwe pennenvrucht. Tijdens het lezen nam de twijfel per minuut toe: is de herziene en gemoderniseerde uitgave nu wel of geen verbetering ten opzichte van het eerste boekje? In deze recensie geef ik geen antwoord op deze vraag; ik plaats wel enkele kanttekeningen.

De schrijvers beginnen in dit mooi vormgegeven boekje met de onderkenning dat er in de maatschappij veel veranderd is. Dit vraagt om een andere aanpak door managers. De schrijvers doen een poging deze aanpak voor de lezer hanteerbaar te maken door drie geheimen te openbaren. Ze kiezen als stijlfiguur opnieuw voor een parabel. Dat dit niet altijd goed uitpakt, bewijst dit boekje. De conversaties tussen de pientere jongeman en de speciaal soort manager zijn zoetsappig en voorspelbaar.

Op de allereerste bladzijde staat dat we ons vooral moeten realiseren dat de mensen met wie wij werken en die onder ons werken de voornaamste bronnen zijn waaruit wij dagelijks putten. Het symbool van de one minute manager - het ene minuutje op de wijzerplaat van een digitaal horloge - is gekozen om ons hier dagelijks één minuut aan te herinneren. Op dit punt zit mijn grootste twijfel. Ik onderschrijf volledig dat de medewerkers in een bedrijf of organisatie het menselijk kapitaal zijn. De ondertitel luidt niet voor niets: teamwork is de weg naar effectiviteit. Maar kijken we Rijnlands naar effectiviteit of - zoals de schrijver - met een Angelsaksische bril? Wanneer zijn medewerkers in een bedrijf of organisatie het meest gemotiveerd? Als zij samen de geformuleerde doelstellingen realiseren of als zij samen werken om de diepste bedoeling van het werk en hun leven te realiseren? Ik opteer voor de laatste benadering en deze bespeur ik nauwelijks in dit boekje.

De drie geheimen van de one minute manager worden vervolgens in stroomschema's en stappenplannen weergegeven. Dit versterkt mijn gevoel dat ook de nieuwe one minute manager zijn bronnen aanboort om de bedrijfsresultaten te realiseren. Deze bronnen worden via de one minute aanpak zo effectief mogelijk ingezet. Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat de schrijvers effectief verwarren met efficiënt.

Het heeft even geduurd voor ik deze recensie op papier durfde zetten, omdat er volgens ingewijden 50 miljoen exemplaren van Blanchards boeken zijn verkocht. Dat zegt veel. Maar vervolgens heb ik toch geen minuut getwijfeld deze recensie te plaatsen omdat de schrijver aan het eind van het boek zelf oproept om nuttige informatie te delen met anderen.

1 juli 2015 | Sonja de Bruin

‘Er was eens een pientere jongeman op zoek naar een effectieve manager. Hij wilde voor die man werken en hij wilde ook zelf zo’n manager worden’. Met deze zinnen begint een klassieker onder de managementboeken; ‘De One Minute Manager’ van Ken Blanchard. Deze managementgoeroe heeft onder andere de bestsellers ‘Gung Ho!’ en ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ op zijn naam staan. Mijn verwachtingen waarom daarom ook hoog gespannen.

En die zijn zeker waargemaakt; ook na ruim 35 (!) jaar is het onderwerp nog steeds actueel. Het is treurig dat nog steeds in veel bedrijven mensen niet weten wat ze moeten doen, omdat hun manager niet de moeite neemt om het hun zo te vertellen dat ze het begrijpen. ‘Hoe kun je bowlen als je niet weet waar de kegels staan?’
Wat managers wel doen is hun mensen ‘afstraffen’ tijdens een jaarlijkse evaluatie als ze niet het juiste doen.

Het boek is in de vorm van allegorie geschreven en eigenlijk moet ik boekje zeggen, want je hebt het echt in maximaal twee uur uitgelezen. Het is uitermate doorwrocht en het lijkt een simpel boekje, maar de onderliggende materie is complex (zie daarvoor de verantwoording achterin het boek).

Maar terug naar het verhaal. Een jongeman is dus op zoek naar een effectieve manager en tijdens deze zoektocht komt er inderdaad een effectieve manager op zijn pad, die de one minute manager wordt genoemd. Deze manager geeft aan dat mensen en resultaten hand in hand gaan en dat mensen die denken dat ze het goed doen, betere resultaten boeken. En dit kan je op een heel effectieve manier bereiken; namelijk in one minute!

Het geheim van deze effectieve manager bestaat uit drie onderdelen. Het eerste is de one minute doelstelling die de basis vormt. Per doelstelling wordt er samen met de manager in maximaal één A4 vastgelegd wat er gedaan moet worden. Dit wordt alleen gedaan voor cruciale doelstelling; je hebt er dan maximaal 5 à 6 stuks.

Het tweede geheim is het one minute compliment. Zodra de manager ziet dat mensen iets goeds doen om hun doelstellingen te bereiken dan geeft hij hen een compliment, maar dit doet hij alleen als je nieuw bent en als je een nieuwe taak hebt. Daarna zijn er andere meetmiddelen.

Het laatste geheim is de one minute reprimande. Die krijg je als je een fout maakt in werk wat je zou moeten beheersen. Hij valt de mensen nooit persoonlijk aan, maar wijst hen op verkeerde gedragspatronen.

En voor wie nieuwsgierig is hoe het afloopt met de pientere jongeman; ook hij wordt een one minute manager die door zijn mensen op handen wordt gedragen.