8 april 2016 | Jeanine Dijkhuis

Quintin Schevernels heeft ervaring bij zowel corporates als start-ups en schreef Suits & Hoodies vanuit zijn persoonlijke reis over het ondernemen van nu en in de toekomst. Met bedrijfsmatige ervaringen van de start tot exit, inclusief gebeurtenissen op financieel gebied, is dit een marketingmanagementverhaal in pocketvorm.

Is er een doelgroep voor de ‘start-up uit een boekje’? Zijn het misschien niet meer de Suits dan de Hoodies die boeken lezen? Door de ondertitel Het geheim van de succesvolle start-up voelen jonge ondernemers zich vast aangesproken. Voordeel van dit boek is dat je het in korte tijd uitleest.

De zogenoemde geheimen gaan over essentials zoals focus, timing en funding. In de bijlage staat Schevernels’ Essential Scorecard om zelf je organisatie langs de lat te leggen. Een aantal bestaande Amerikaanse modellen (BCG matrix, PLC) worden vereenvoudigd weergegeven. Iets wat de Hoodies vast weten te waarderen. Het is een heerlijk leesbaar boek voor de generatie jonge ondernemers van nu. Die met dit boek in de hand tevens een zeer goede bronnenlijst per onderwerp ontvangen voor meer boeken, artikelen en video’s om zich verder in te verdiepen. Voor de geoefende lezer van (strategische) marketingboeken biedt het weinig nieuws en inspiratie. Die komt in marketingboeken van de laatste vijf jaar overal dezelfde voorbeelden en quotes tegen. De 10 waarheden van Google, de cultuur van Zappos, de eigenzinnige oprichters van Apple en Microsoft, hier aangevuld met onder meer het Nederlandse Layar en Vonq. Concluderend is het een prettig spiegelboek om te lezen voor de ondernemer of marketeer die op het punt staat zijn start-up droom na te jagen.

Suits & Hoodies - Het geheim van succesvolle start-ups
22 maart 2016 | Patrick Davidson

Een boek over start-ups? Timing is alles, zo lezen we in Suits & Hoodies. En zo heeft Quintin Schevernels op het juiste moment - start-ups zijn elke dag wel positief in het nieuws terwijl bekende bedrijven omvallen (V&D, Perry Sport) - een leuk boek uitgebracht met als ondertitel 'Het geheim van de succesvolle start-up'.

Suits & Hoodies is een boek waarin Schevernels zijn eigen ervaringen (bij onder andere Layar en De Telegraaf,) koppelt aan enkele bekende cases (Google, Facebook etc). Wat mij het meeste aanspreekt aan het boek is de manier waarop de auteur zijn kennis deelt. Wel denk ik dat het boek een stukje bondiger had gekund door bekende modellen zoals de BCG-matrix, de Product Life Cycle en Simon Sinek's Golden Circle niet te bespreken maar alleen even te noemen. Wie die modellen echter nog niet kent, heeft in dit boek een nuttige gids naar nog veel meer kennis. Niet alleen voor ondernemers maar ook voor mensen die in klassieke organisaties werken en zich afvragen wat het leven nog meer te bieden heeft dan de hypotheek elke maand terug te verdienen. Wellicht toch zelf een idee uitproberen in de praktijk? Die vaste baan biedt toch niet altijd de zekerheid die je vroeger mocht verwachten. Het ondernemersklimaat en dan specifiek de positie van de start-ups heeft zich de afgelopen jaren in ons land heel positief ontwikkeld. Sterker nog, de term start-up wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt (zie ook dit fragment van Koefnoen). In dit boek echter geen verheerlijking van de start-up cultuur.

Suits & Hoodies is vlot geschreven door een enthousiaste 'rookie writer', zoals de debuterend schrijver het zelf treffend noemt. Het lijkt me een heerlijk boek voor beginnende studenten economie of innovatie die in een keer het jargon van een start-up te pakken krijgen én een perfecte leeslijst kunnen samenstellen met de diverse leestips van Schevernels. En wellicht gewoon een onderneming starten naast hun studie.

7 Essentials

Dan even naar de kern. Quintin Schevernels komt in dit boek met zijn model met de 7 Essentials voor succes. Groot dromen, continu vernieuwen, geobsedeerd zijn door de kwaliteit en toegevoegde waarde van je product, een duidelijke cultuur, extreem selectief in de werving (talent), focus (energie, tijd en budget richten op wat echt belangrijk is) en tot slot funding zijn allen onmisbaar voor succes. Niet echt vernieuwend maar de manier waarop de essentials besproken worden maakt het boek zoals gezegd prettig leesvoer. De essentials gelden voor zowel start-ups als klassieke organisaties (corporates). Juist de eerste en tweede essential, groot dromen en continu vernieuwen, vergen in deze tijd extra aandacht in veel klassieke organisaties. Want in een omgeving of organisatie die is ingesteld op overleven en beheersen is de neiging in de praktijk groot om 'maar gewoon je ding te doen.' En als één ding duidelijk is geworden de laatste jaren dan is het wel dat de comfortzone helemaal niet zo veilig is als je denkt.... En waar het Google 10x beter-denken het wint van het marginaal verbeteren (10% beter). Als je dat gevoel herkent én er (eindelijk) iets aan wilt doen, dan kun je Suits & Hoodies met een gerust hart lezen.

Leestips voor wie er nog dieper in wil duiken:

Silicon Valley, door Eva de Valk: een goed boek waarin Eva de Valk een heel goed beeld schetst van wat Silicon Valley zo bijzonder maakt. Ook de rol van de overheid komt aan bod.

Zero to One, door Peter Thiel: Thiel is een van de mensen achter PayPal en nauw betrokken bij onder meer Facebook. Zijn boek Zero to One vind ik een must-read voor vernieuwers maar is niet onomstreden.

Elon Musk, door Ashlee Vance. Een van de beste boeken van 2015 geeft een mooi beeld van een van de wavemakers van deze tijd. CEO van zowel Tesla als SpaceX.

Exponentiële Organisaties, door Yuri van Geest & Salim Ismail. Een heerlijk boek dat je in een paar uur laat zien wat de impact is van recente technologische innovaties. Ook al is deze bestseller volgens Van Geest alweer achterhaald, je kunt het gerust lezen. Zeker dit jaar. Veel cijfers zullen door de Wet van Moore niet langer actueel zijn maar dat is niet het allerbelangrijkste.

Boekbespreking door Patrick Davidson, founder van betterday (Veranderen met de Spirit van een Start-up) en auteur van Waar haal je de energie vandaan. Op 25 mei 2016 spreekt Davidson op Het Grootste Kennisfestival van Nederland. Meer weten van start-up denken? Bezoek dan het seminar New Spirit op 19 mei 2016. Onder meer met Steven Van Belleghem en Quintin Schevernels.

Suits & Hoodies
11 maart 2016 | Sjors van Leeuwen

Start-ups zijn allemaal succesvol en gevestigde bedrijven kunnen niet innoveren. Twee veelgehoorde misvattingen. De praktijk wijst uit dat slechts een handjevol start-ups echt succesvol wordt en dat veel grote bedrijven succesvol stand weten te houden. Om succesvol te zijn draait het volgens Quintin Schevernels om zeven essentials.

Wat hebben geslaagde start-ups en succesvolle corporates gemeen? Quintin Schevernels beantwoordt die vraag in het boek Suits & Hoodies. Waarbij Suits staat voor (saaie) gevestigde bedrijven en Hoodies voor (hippe) start-ups. Schevernels werkte als ondernemer, adviseur, investeerder en manager in beide werelden en zag dat succesvolle start-ups en succesvolle bedrijven zoals Coca-Cola, Nike, Starbucks, GE, Philips, Virgin en Unilever veel overeenkomsten vertonen.

Schevernels vatte zijn praktijkervaringen en inzichten uit vakliteratuur samen in zijn ‘circle of succes' met zeven essentials. Zeven succesfactoren die vooral van toepassing zijn voor start-ups gezien de ondertitel van het boek: ‘Het geheim van de succesvolle start-up'.

Essential 1: groot dromen
Succesvolle bedrijven hebben extreem veel ambitie, jagen zeer grote doelen na, soms ogenschijnlijk onmogelijke. Zeker niet primair gedreven door omzet en winst. Vaak zeer inspirerende dromen.

Essential 2: vernieuwen
Succesvolle bedrijven zijn continue bezig met nieuwe ontwikkelingen, veranderingen en kansen die daaruit voortvloeien, steeds met als doel te zorgen dat het bedrijf morgen sterker en waardevoller is dan vandaag, dat het zich continu vernieuwt en aanpast.

Essential 3: product
Bedrijven in de cirkel van succes zijn geobsedeerd door de kwaliteit en toegevoegde waarde van hun product, of dat nou een website, app, dienst of fysiek product is. Het moet goed werken, heel goed. Klanten moeten tevreden zijn en terugkomen om het nogmaals te gebruiken. Liever zelfs: zo tevreden dat ze hun tevredenheid met anderen gaan delen.

Essential 4: cultuur
Er is een zeer uitgesproken manier van werken. Er zijn duidelijke normen en waarden binnen deze bedrijven, die verworden tot natuurlijk gedrag, tot de standaard manier van samenwerken. Deze cultuur is duidelijk voor medewerkers, niet vaag. Er is een duidelijke managementstijl. Medewerkers love it or hate it. Je voelt je er prettig bij of je gaat weg.

Essential 5: talent
Succesvolle bedrijven zijn extreem selectief als het gaat om welke mensen in het bedrijf mogen werken. Ze willen alleen de beste mensen in huis halen en houden. Ze doen geen consessies, investeren flink in human capital, geven talent de ruimte, geven verantwoordelijk. Vaak up or out.

Essential 6: focus
Succesvolle bedrijven zorgen ervoor dat tijd, energie en budget naar de zaken gaan waar het echt om draait. Heel bewust, heel gericht, zodat voor iedereen duidelijk is wat de koers is en wat er gedaan moet worden. Bij voorkeur meetbaar en transparant. Ook moet duidelijk zijn wat daar dus niet bij hoort. Ze durven te kiezen. Ze kunnen ‘nee' zeggen.

Essential 7: funding
Succesvolle bedrijven hebben voldoende financiële middelen om de investeringen te doen die nodig zijn voor het bereiken van succes. Ze regelen dat. Om te versnellen wanneer dat nodig is of om die ene cruciale overname te doen als de kans zich voordoet.

Als je boeken hebt gelezen van succesvolle (groei)ondernemers zoals Richard Branson (Virgin), Tony Hirsch (Zappos), Roland Kahn (CoolCat) of Kees de Jong (Blauw Research) dan zal je veel hiervan herkennen.

De zeven essentials komen in het boek uitgebreid aan bod. Aan de hand van voorbeelden, praktijkervaringen en concrete tips. Waarbij de auteur regelmatig de link legt naar bekende theorieën en modellen zoals productlifecycle, innovatieadoptiecurve, lean start-up, BCG-matrix en Net Promotor Scoe (NPS). Er passeren niet alleen een reeks bekende namen en praktijkcases de revue zoals Apple, Google, Zappos, Facebook en Kodak. De auteur schrijft ook over zijn eigen ervaringen bij bedrijven als Layar, 1%Club, De Telegraaf, Intermediair, VNU Media, Randstad en Tweakers. Daarbij komen niet alleen de succesverhalen aan bod, maar ook de minder geslaagde zaken. Het zijn met name deze persoonlijke ervaringen die het boek iets extra's geven. Ieder hoofdstuk sluit af met leestips voor artikelen en boeken om verder te lezen. In de bijlage vind je een eenvoudige Essential Scorecard waarmee je kunt inventariseren hoe goed jouw start-up initiatief scoort op de zeven essentials.

Ter inspiratie vind je overal in het boek citaten van succesvolle ondernemers en managementdenkers. Zoals dit interessante citaat van Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, dat voor steeds meer sectoren en bedrijven van toepassing is: ‘There is no point in having a 5-year plan in this industry. With each step forward the landscape you're walking on changes. So we have a pretty good idea of where we want to be in six months and where we want to be in 30 years. And every other six months we take another look at where we want to be in 30 years to plan out the next six months.'

Suits & Hoodies is een goed leesbaar boek. Geschreven vanuit en voor de praktijk. Interessant voor lezers die zich bezig (gaan) houden met start-up initiatieven in nieuwe en bestaande bedrijven.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk en Power to the people.