Hoe word ik een speedboot?
2 december 2015 | Sjors van Leeuwen

De kern van werk en ondernemen is snelheid, kunnen veranderen, experimenteren, falen en leren. Dat schrijft Menno Lanting in Olietankers en speedboten. Hoe word ik een speedboot? is een hoofdstuk uit Olietankers en speedboten.

Het hoofdstuk over ‘De zeven principes van wendbaar werken, leren en ondernemen’ is nu uitgebracht als apart boekje met de naam Hoe word ik een speedboot?. Lanting schreef eerder succesvolle boeken als De slimme organisatie, Iedereen CEO en Connect! (Managementboek van het Jaar 2011).

Menno Lanting reisde voor Olietankers en speedboten de wereld over en sprak met oprichters en werknemers van hippe startups, CEO’s van gevestigde bedrijven en zelfstandige professionals die als free agent de wereld overgaan. Lanting kwam er achter dat ‘aanpassingsvermogen’ steeds meer dé kritieke succesfactor wordt voor bedrijven om te kunnen overleven. Lanting introduceert de metaforen ‘olietankers’ en ‘speedboten’ om duidelijk te maken dat het draait om de wendbaarheid van organisaties.

In dit dunne boekje Hoe word ik een speedboot? (80 pagina’s) staan de ‘De zeven principes van wendbaar werken, leren en ondernemen’ die ook beschreven staan in het boek Olietankers en speedboten. Uit de gesprekken die Lanting voerde distilleerde hij zeven principes van wendbaar werken, leren en ondernemen: 1) Steeds falen en weer opstaan 2) Een leven lang leren: leerling en leraar tegelijk 3) Persoonlijk contact (stop de email terreur) 4) Slimmer en sneller werken en leren 5) Transparantie 6) De juiste balans 7) Omring je met talent.

Bij de beschrijving van deze principes passeren een groot aantal bedrijven en voorbeelden de revue zoals Evernote, Audi, Philips, Google, Amazon, BMW en Netflix. Het is inspirerend om te lezen hoe dit soort bedrijven deze principes in de praktijk brengen en welke resultaten ze daarmee boeken. Ook refereert Lanting regelmatig aan wetenschappelijke artikelen, onderzoeksresultaten en meningen en opinies van managementdenkers, filosofen en topondernemers.

Hoe word ik een speetboot? is een handzaam, leerzaam en inspirerend boekje. Je hebt het in een paar uurtjes uit en het is uitermate geschikt als cadeau voor leidinggevenden en collega’s die op het gebied van flexibel leren en werken, wel een zetje in de rug kunnen gebruiken.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk en Power to the people.