Management Summaries - Nooit af
10 augustus 2016 | Ger Post

Hoeveel goedbedoelde oplossingen mislukken er wel niet? Dat komt doordat we altijd op zoek zijn naar de finale analyse, definitieve oplossing, de perfecte planning. Die wordt dan al gauw belangrijker dan het doel. Dat we alleen al daardoor nooit bereiken. Aslander en Witteveen stellen een alternatief voor: Permanent Bèta. Een voortdurende staat van ontwikkeling, gevoed door onze collectieve intelligentie.

Er ontstaan ongekende mogelijkheden als we het principe omarmen dat we onze zaken het best kunnen regelen met oplossingen die niet voor altijd zijn bedoeld maar voor even. Zodat we ze kunnen blijven aanpassen en verbeteren. Want van nul af aan een definitieve oplossing verzinnen, is tegenwoordig onbegonnen werk.  Daarvoor verandert de wereld om ons heen te snel.

In elkaar grijpende vervolg-innovaties zorgen elke dag opnieuw voor baanbrekende ontwikkelingen. Wat we geacht worden te doen, wordt steeds meer onderhevig aan een dynamisch model. We kunnen nooit op onze lauweren rusten. We moet steeds nieuwe dingen blijven proberen en zo snel mogelijk zien te leren van de fouten die we daarbij maken.

Het alternatief is: proberen, trial and error. En het niet allemaal zelf willen doen. Veel slimmer is het om de mensen die het in de praktijk moeten doen, het vertrouwen te geven dat ze nodig hebben om ermee aan de slag gaan. Er zijn weinig terreinen waar dat principe niet opgaat.

In tijdperk van steeds radicalere transparantie, is er geen argument meer om niet met zulke oplossingen te experimenteren. Niet iedereen zal zich meteen aangesproken voelen, maar dat hoeft ook niet. Vaak er is maar een handjevol mensen nodig om de zaak in beweging te krijgen.

(U kunt de hele samenvatting lezen in de maart editie van Management Summaries.)

28 juni 2016 | Hanneke Tinor-Centi

Een belangrijke boodschap in Nooit Af is er een die mij bijzonder aanspreekt, namelijk dat we los moeten komen van oude structuren. Niet dat ik daar, waarschijnlijk net als jij, geen moeite mee heb. Integendeel, de meesten van ons hebben het er behoorlijk lastig mee: veranderen, loslaten.. Maar, we zullen wel moeten volgens Aslander en Witteveen.

‘De viswinkel is failliet. Kon de huur niet meer opbrengen. Alle winkels hebben het moeilijk. ‘Dat komt door internet’ zeggen ze. Maar is dat wel zo? Want zeg nou zelf, wanneer heeft u voor het laatst een broodje haring op internet gekocht?’

Aslander en Witteveen benoemen een viertal megatrends waar wij absoluut rekening mee moeten houden. Big data, 3D-printing, Overvloed en Singularity. Vervolgens gaan zij in op de vertragers van processen en naar wat er kan en gaat veranderen.

Zij beschrijven overtuigend(!) hoe deze tegenkrachten de bestaande systemen in het onderwijs, in de gezondheidszorg, de economie en de politiek in stand houden en doen disfunctioneren. De heldere voorbeelden tonen aan dat deze systemen vooral de belangen dienen van de gevestigde macht, van de rijken en de geprivilegieerden. De auteurs concluderen dat we leven in een wereld van overvloed. Een overvloed die alleen heel onrechtvaardig is verdeeld. Dit brengt hen zelfs tot de conclusie dat de enige echte crisis, een vertrouwenscrisis is.

‘Bedrijven en organisaties die na een zorgvuldige werving- en selectieprocedure denken de beste kandidaat te hebben uitgekozen, houden zichzelf voor de gek. Het zou stom toeval zijn als het ook inderdaad de beste kandidaat blijkt te zijn. De reden hiervoor is dat er doorgaans geselecteerd wordt binnen een statisch kader, met de gedachte dat iets AF is. De realiteit is echter Nooit Af,’ schrijven Aslander en Witteveen.

Per saldo is ‘Nooit af’ een zeer maatschappijkritisch boek. Zo citeren de auteurs Joris Luyendijk, die ooit heeft gezegd: ‘Democratie lijkt steeds meer een systeem waarin kiezers bepalen welke politicus gaat uitvoeren wat de financiële sector dicteert'.

Aslander en Witteveen brengen hun stellingen overtuigend. De argumenten en voorbeelden zijn helder en transparant. Naar mijn mening een bijzonder geslaagd werk. ‘Nooit af’ is bij uitstek een boeiend werk voor bestuurders, managers politici, beleidsadviseurs, maar … eigenlijk voor iedereen die zich betrokken voelt bij wat er met en om ons heen gebeurt.

31 maart 2016 | Jeanine Dijkhuis

Een klaterende waterval, dit boek! Het beschrijft de verwezenlijking van de stroomversnelling waar onze maatschappij zich in bevindt en die alleen maar sneller zal gaan stromen zodra meer mensen zich bewust worden van dat hetgeen er ooit was nooit meer terug komt en dat wat straks komt, nooit af is.

Nooit af zet de tijdgeest op complete wijze neer. Het geeft een overzicht van de huidige economie én vult handelsdefinities als ‘schaarste’, ‘ruilen’ en ‘overdracht’ van bezit en kennis opnieuw in. Het opent de ogen van hen die opportunistisch zijn opgeleid tot manager in tijden van overvloed en die werkzaam zijn in een statische organisatie waar ze op naïeve wijze slechts de meute volgen.

Een bloemlezing over de participatiemaatschappij, megatrends, de deeleconomie, sociaal kapitaal, het verdwijnen van de bureaucratie en de wijzigende rol van de overheid. Over samenwerkende zwermen en collectieve intelligentie.

Filosofisch? Ja! Praktisch? Nee, niet echt. Een boek voor ondernemers, ontwikkelaars en voor marketeers die zelf blijven nadenken. Die openstaan voor wat komen gaat in plaats van te doen wat al eerder succesvol gedaan is. Omdat ook een onderneming nóóit af is.

Auteurs Aslander & Witteveen zijn de Koot & Bie van deze tijd. Met dappere openbaringen over onze door winst geblindeerde maatschappij. Dit boek is de optelsom van een onnoemelijk aantal marketing-/managementboeken van de afgelopen jaren en ook van het komende jaar. Het is een toekomstig geschiedenisboek.

Nooit af - Naar Permanent Beta
3 maart 2016 | Peter van der Wel

Onlangs verscheen het nieuwe boek van het duo Martijn Aslander en Erwin Witteveen met als pakkende titel: Nooit Af. Dit is de opvolger van hun in 2010 verschenen Easycratie, de toekomst van werken en organiseren'.

Nooit Af heeft als volledige titel: ‘Nooit af, een nieuwe kijk op de fundamenten van ons leven: werk, school, zorg, overheid en management'. Nogal pretentieus ‘.... een nieuwe kijk op de fundamenten van ons leven'. Maken de auteurs deze pretentie waar? Ja en nee.

In hun vorige boek (Easycratie) trokken Aslander en Witteveen ten strijde tegen de bureaucratie en voorspelden de komst van de ‘easycratie'. In hun definitie: ‘een netwerk van professionals dat naast de traditionele bureaucratieën een steeds machtiger en invloedrijker bolwerk zal worden. En dat uiteindelijk zelfs de bestaande bureaucratie zal dwingen ook easycratisch te worden.' Dit nieuwe boek met de titel ‘Nooit Af' is een vervolg op ‘Easycratie' en heeft één heel duidelijke boodschap. ‘Nooit Af' is het noodzakelijke organiseerprincipe dat het oude principe van ‘voorlopig is dit het' vervangt.

Deze boodschap illustreren zij met een stortvloed van goed gekozen, verhelderende en vaak vermakelijke voorbeelden. Voorbeelden op inderdaad vrijwel alle terreinen van het leven, bedrijfsleven, bankwezen, zorg, onderwijs en overheid. Het boek is zeer luchtig geschreven, licht, leesbaar en met de nodige humor.

Het boek begint met een serie korte samenvattingen van interessante boeken waaruit de auteurs hebben geput. Handig voor iedereen die geen tijd heeft of wil vrijmaken voor deze lezenswaardige boeken. Vervolgens laten zij zien hoe vier grote megatrends (Big Data, 3D-printing, Overvloed en Singularity) de wereld gaan veranderen. Dat leidt dan tot de conclusie dat alle systemen die niet snel genoeg meeveranderen gaan disfunctioneren. Of dat eigenlijk nu al doen. En dat leidt dan tot de centrale boodschap van het boek. De wereld is nooit af en dus zijn alle regels, procedures en organisaties die uitgaan van een statische wereld disfunctioneel..

Die centrale boodschap is de kracht van dit boek. De auteurs maken met talloze voorbeelden aannemelijk dat de meeste systemen functioneren alsof de wereld af is, terwijl we juist leven in een steeds sneller veranderende wereld. In die zin maken de auteurs hun pretentie waar. Tegelijkertijd is die boodschap natuurlijk helemaal niet nieuw. Maar Aslander en Witteveen vertellen het wel mooi en overtuigend. En zoals zo vaak, zie je het pas als je het doorhebt en als je dit boek uithebt, heb je echt wel door.

Indertijd had ik kritiek op Easycratie vanwege de naïeve overtuiging dat de easycratie als vanzelf wel de macht van de gevestigde krachten te niet zou doen. In dit nieuwe boek blijken Aslander en Witteveen niet meer zo naïef. Terecht schenken zij nu veel aandacht aan de tegenkrachten. De lobbygroepen, de commerciële belangen, de politieke belangen, de kortetermijnbelangen, eigenbelang en alle menselijke zwakheden van luiheid, statusgevoeligheid en angst tot kortzichtigheid en domheid.

Zij beschrijven met talloze voorbeelden hoe deze tegenkrachten de bestaande systemen in het onderwijs, in de gezondheidszorg, de economie en de politiek in stand houden en doen disfunctioneren. De voorbeelden maken duidelijk dat deze systemen vooral de belangen dienen van de gevestigde macht, van de rijken en de geprivilegieerden. De auteurs concluderen dat we leven in een wereld van overvloed. Een overvloed die alleen heel onrechtvaardig is verdeeld. Dit brengt hen zelfs tot de conclusie dat de enige echte crisis, een vertrouwenscrisis is.

Per saldo is het dan ook een zeer maatschappijkritisch boek. Zo citeren zij met instemming Joris Luyendijk: ‘Democratie lijkt steeds meer een systeem waarin kiezers bepalen welke politicus gaat uitvoeren wat de financiële sector dicteert'.

Wie moet Nooit af nu lezen? Ik zou zeggen eigenlijk iedereen. Managers, bestuurders, politici, beleidsadviseurs, maar ook boze burgers en betrokken burgers, zelfs iedereen die het allang zelf al gezien heeft. Voor deze laatsten is dit boek een feest van herkenning en de bevestiging dat ze zo gek nog niet zijn.

Peter van der Wel is futuroloog, auteur en een veelgevraagd spreker over de toekomst en medeoprichter en vice-president van de Dutch Future Society.

Nooit Af
26 februari 2016 | Paul Misdorp

Nooit Af gaat over onbeperkte mogelijkheden om vorm te geven aan de toekomst, die al begonnen is en de mechanismen en manipulaties die ervoor zorgen dat organisaties die mogelijkheden niet zien of niet willen benutten.

Nooit Af toont ons daarnaast fragmenten van de onderstroom in de samenleving, die zullen leiden tot doorbraakinnovaties in de zorg, financiën, onderwijs, overheid, energiesector, bouw en entertainment. We staan voor grote veranderingen, die enkele innovators al hebben ingezet.

Vijf jaar geleden verscheen van beide auteurs het boek ‘Easycratie' over een nieuwe visie op werken en organiseren. Het dunne boekje kreeg meteen de aandacht die het verdiende, omdat de spelregels van de nieuwe economie, de deeleconomie, helder en wervend verwoord werden. Dat was nog niet eerder gebeurd. En nu, vijf jaar later verschijnt het kloeke vervolgboek over de verdere ontwikkeling richting netwerksamenleving. De titel Nooit Af verwijst naar de mindshift die zich in de samenleving aan het voltrekken is. Deze komt er op neer dat wij als organiseerders van ons eigen leven los moeten zien te komen van de idee dat oplossingen permanent en dat zekerheden vanzelfsprekend zijn. De snelheid in de samenleving en de grote mate van dynamiek en onzekerheid dwingen ons af te stappen van het denken in afgeronde gehelen. Voordat we grondig aan oplossingen werken, heeft de tijd ons al weer ingehaald. Het boek pleit voor tijdelijke systemen en gelegenheidscombinaties rond concrete vragen en opgaven. In die zin is het boek zèlf ook niet af en een voorlopige versie. Stilletjes kondigen Aslander en Witteveen een derde deel aan van deze trilogie over de nieuwe tijd.

Waarom is het boek waard om gelezen te worden en vooral door wie?
De rode draad in het boek bestaat uit vele inspirerende voorbeelden, ideeën, gedachten en associaties die bij de lezer een gevoel van herkenning oproepen. Alle casussen tonen aan dat het mogelijk is om effectiever te organiseren en om onze samenleving op een hoger bewustzijnsniveau te brengen. In die zin past het boek in de traditie van het holistische, sociaal evolutionaire ontwikkelingsdenken van bijvoorbeeld Graves Spiral dynamicstheorie. Dit denken toont ruwweg aan dat we in de overgangsfase zitten van beheersingsdenken naar betrokkenheidsdenken. De stelling van beide auteurs is dat vanwege doorgeslagen eigenbelang zelf gecreëerde schaarste leidt tot onderbenutting van onze potenties en tot ongelijke verdeling van middelen. Overtuigend beargumenteren zij dat ons schaarste-denken achterhaald is en dat overvloed voor het grijpen ligt. De fricties tussen vraag en aanbod zijn in feite het gevolg van die gecreëerde schaarste. Met name digitalisering en technologieontwikkeling zorgen ervoor dat iedereen toegang heeft tot informatie en dat we kennis beter kunnen delen. Twee problemen doen zich voor: we zien het niet en we organiseren het niet.

Kortom een grote uitdaging voor veranderaars, met name voor die groep van pioniers (11-15% van de mensen), die de tijdgeest aanvoelen en ook bereid zijn daarnaar te handelen. Mede op grond van de geboden kennis en inzichten in dit boek zullen zij beter in staat zijn om de grote groep van voorlopers en achterblijvers mee te krijgen op hun veranderingspad.

In lijn daarmee vind ik het nieuwe pleidooi voor een basisinkomen, ontdaan van oude versleten ideologische argumentaties, sterk en hoopgevend. Niet alleen is er een vaag besef dat de mythe van eeuwige groei voorbij is, ook het besef dat onze wereld nooit af is en veel onzekerheden kent, maakt de weg vrij voor een basisinkomen. Dit basisinkomen zorgt ervoor dat mensen goed kunnen blijven functioneren en koppelt ondernemerschap aan basiszekerheid. Logisch zou je zeggen. Het is niet alleen betaalbaar vanuit de optiek van overvloed, maar het bestaat al! Onze AOW uit 1957 is een voorziening die het 65-plussers mogelijk maakte in vertrouwen te leven èn te ondernemen. We hoeven ‘m alleen maar om te bouwen tot een algemene beschavingsbasis voor iedereen!

Het zou mooi zijn als dit inspirerende boek een vervolg krijgt. Een vervolg waarin de nieuwe Renaissance verder wordt opgetekend, niet alleen in economisch (freeconomics), maar óók in moreel en sociaal opzicht. Dat laatste is namelijk wat ik in dit boek te veel mis. Hoe kan altruïsme effectiever de economie gaan beïnvloeden? Hoe kan worden voorkomen dat schaarste aan informatie nu juist leidt tot grotere ongelijkheid in de samenleving.

Paul Misdorp is Directeur van VinNDT en kennispartner bij Kennisnetwerk Archimedes.

Nooit Af
23 februari 2016 | Daniëlle de Jonge

Bent u van het type ‘Waaaah de robots komen!’ of omarmt u technologische ontwikkelingen vol nieuwsgierigheid? Denkt u dat het niet zo’n vaart loopt met veranderingen of ziet u de praktijkvoorbeelden van exponentiële groei? Gelooft u dat er altijd voldoende werk voor mensen blijft of mijmert u al over een basisinkomen voor iedereen?

Mooi! Als u zich in één of meer van deze varianten herkent is het boek Nooit Af van Martijn Aslander en Erwin Witteveen echt iets voor u. Want of u nu stiekem in de ontkenningsfase rondom veranderingen zit of enthousiast opspringt bij weer een briljante vinding: dit boek biedt voor ieder een heleboel. Om over na te denken, om met anderen over te filosoferen en om eens eerlijk te kijken hoe ook u kunt profiteren van de eindeloze mogelijkheden die in het verschiet liggen.

Een belangrijke boodschap in Nooit Af is dat we met z’n allen los moeten komen van oude structuren. Alles wat u gewend bent verandert vroeg of laat. Niks is ooit af, en met de technologie gaat het ook nog eens in een stroomversnelling. Grote organisaties krijgen steeds vaker het nakijken en worden ingehaald door ‘slimme jongeren met een computer’. Of bestaande systemen zijn gedwongen te veranderen omdat groepen mensen – zwermen – dat aanjagen. Beeldende cases van onder meer Samsung, Microsoft en TomTom onderstrepen dat. Net als voorbeelden over fietspaden, de OV-chipkaart en Facebook. En wees eens eerlijk: laat u uw kapotte smartphone voor veel geld repareren? Of doet u dat voor een paar euro zelf met dank aan een gratis instructiefilmpje van een slimme jongen op YouTube?

Nooit af betekent volgens de auteurs ook dat alles in een permanente bètastatus verkeert. Het gaat niet zozeer om het creëren van een bepaald iets. Juist het verbeteren, samenvoegen en versterken van bestaande ontwerpen maakt dat er nieuwe dingen ontstaan. Van bèta naar bèta dus. Er zijn vier megatrends om absoluut rekening mee te houden. Big data, 3D-printing, Overvloed en Singularity. Wist u dat er in China een volledig 3D-geprint flatgebouw staat? Vervolgens gaan de auteurs in op vertragers van processen en maken dan de doorstap naar wat er kan en gaat veranderen. Zo komen het corporate bedrijfsleven, onderwijs, zorg en de financiële sector uitgebreid aan bod. Dat inspireert! Niet dat de auteurs het zeker weten, dat is onmogelijk. Het geeft alleen zoveel kijk op hoe het kan gaan, erg fascinerend.

En ja, zoals dat gaat met echt goede boeken: die leest u nog eens, of delen er uit. En dan komt u weer tot nieuwe inzichten. Dit is voor mij zo’n boek. Dus eigenlijk is deze recensie ook nooit af.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl