De Kracht van Storytelling - Vertellen als Gallo
2 februari 2017 | Jeroen Medema

Verhalen, verhalen, verhalen. Dat is waar Carmine Gallo; communicatiecoach, spreker en columnist, goed in is. En dat bewijst hij in De Kracht van Storytelling.

Aan de hand van 5 delen, 37 hoofdstukken en wel 50 verhalen laat Gallo de lezer kennismaken met het grote pallet aan vaardigheden, trucs, adviezen en inzichten die storytellers als Elon Musk, Richard Branson, Steve Jobs, Oprah Winfrey, Sheryl Sandberg - en nog een scala aan andere inspirerende persoonlijkheden - veelvuldig gebruiken.

De held van het verhaal

Concepten als het gebruiken van analogieën, gebruik van gewone taal, presentaties aan de hand van beelden en humor passeren de revue. De meest belangrijke les is echter dat elk verhaal een held en vijand nodig heeft, die vervolgens overwonnen dient te worden. In plaats van het concept storytelling aan de hand van een theoretisch kader uit te leggen, kiest Gallo er vervolgens heel toepasselijk voor om de verhalen de held van dit verhaal te maken. Want verhalen, daar staat dit boek bol van. Dat is gelijk het sterkste punt van het boek: omdat de verschillende lessen en inzichten worden gedeeld door middel van verhalen, leest het boek enorm vlot door en is de lezer in no time tientallen pagina’s aan ervaringen rijker. Daarnaast zijn de verhalen stuk voor stuk inspirerend om te lezen, waardoor het boek naast doceren, ook het doel van inspireren lijkt te dienen.

De vijand

Naast een held heeft elk goed verhaal ook een vijand, zo doceert Gallo. En dat zijn in dit boek de tegenpolen van het inspirerende verhaal: saaie powerpoints, factuele uiteenzettingen, verhalen zonder passie et cetera. Er lijkt echter ook wel een vijand voor de lezer op de loer te liggen. Het boek staat namelijk zo vol van ‘vergelijkbare’ verhalen (held, strijd en overwinning), dat het gevaar dreigt dat de lezer op een gegeven moment verzadigd raakt. Consequentie kan zijn dat de lezer alleen nog maar naar de lessen doorbladert, zonder de verhalen goed te lezen. En hoewel stuk voor stuk goed en inspirerend onderbouwd, zonder bijbehorend verhaal zijn deze lessen dan wat dun.

De overwinning

Een verhaal vertellen over verhalen vertellen schept natuurlijk verwachtingen. Hoewel het boek met minder verhalen had gekund, maakt het de verwachtingen waar. Het is een boek vol inspirerende en leerzame verhalen, dat je ondanks het feit dat het in totaal meer dan 300 pagina’s telt, in een mum van tijd uit hebt. De Kracht van Storytelling leest als een roman, maar je steekt er desondanks veel van op. Wat mij betreft mogen meer managementboeken zo geschreven worden.

Jeroen Medema is adviseur omgevingsmanagement bij WesselinkvanZijst. Als afgestudeerd bedrijfskundige en strateeg (BSc. International Business en MSc. Strategic Management in Tilburg) kijkt Jeroen het liefst naar organisaties en adviesvraagstukken in een breder perspectief. Hij is vooral geïnteresseerd in de interactie tussen partijen en de focus op de relatie tussen personen binnen organisaties. WesselinkVanZijst is een gespecialiseerd adviesbureau voor professioneel belangenmanagement.

3 augustus 2016 | Theo Hendriks

Carmine Gallo, de schrijver van Masterclass Steve Jobs en Spreek als TED, is een toonaangevend coach op het gebied van presenteren die met de allergrootste leiders heeft gewerkt. Als er van zijn hand een boek over storytelling verschijnt, mag je er het nodige van verwachten.

Maar de aarzeling is er ook: gaat hij werkelijk in op de kracht van verhalen of wil hij meeliften op de hype rond storytelling en heeft hij zijn lessen over impactvol presenteren en het slim werken met kernachtige boodschappen handig opnieuw ‘verpakt’. Na het lezen van dit boek vind ik dat hij wel degelijk de kracht van verhalen op een inspirerende en overtuigende manier heeft weten te vangen.

De Kracht van Storytelling is helder gestructureerd. Goed geschreven in een toegankelijke, verhalende stijl, waardoor je het met veel plezier leest. In vijf delen behandelt hij aan de hand van 37 verhalen de gereedschappen en geheimen van de storyteller. Hij doet dat volgens een beproefd Amerikaanse recept: levensverhalen van beroemde mannen en vrouwen uit de wereld van politiek, corporates en entertainment. Zij vertellen over hun beslissende momenten uit de soms lange weg naar succes. Uit die verhalen destilleert hij vervolgens lessen, gereedschappen en geheimen die hij aan de lezer meegeeft. Hij onderbouwt dat soms met wetenschappelijke inzichten, dan weer met inzichten uit de wereld van literatuur of film.

Met dat format houdt Gallo zich perfect aan de eerste wet van de verhalenverteller: laat het me zien, in plaats van het me uit te leggen. En omdat hij storytelling in een bredere context presenteert, heeft hij ook adviezen over het gebruik van beeld, het verwerken van feiten in je verhaal, de kracht van aforen en metaforen en hoe je het beste overkomt op video (want ook daar kun je jouw verhaal vertellen). De voorbeelden aan het begin van ieder hoofdstuk vormen de perfecte kapstok om de gereedschappen toe te lichten. Het boek sluit af met een checklist om je als lezer ook zelf aan de slag te laten gaan met het ontwikkelen van jouw eigen verhaal.

Hier en daar is het allemaal wat over de top. De flaptekst draaft wat door, met de belofte dat dit boek jou gaat helpen met het vertellen van overtuigende en inspirerende verhalen vol magische ingrediënten die jou zullen helpen je doel te bereiken. Want een echt how-to boek is het eigenlijk niet. En na het lezen van het zoveelste succesverhaal heb je misschien even het gevoel een overdosis Angelsaksische doelgerichtheid te hebben binnengekregen. Want als lezer ben je vaak nog niet zo’n wereldberoemd leider (of ‘storyteller’ zoals Gallo ze consequent blijft noemen) die het al heeft gemaakt, en bovendien vertellen we in Nederland onze verhalen op een wat andere, meer ingetogen manier. Maar als je bereid bent daar overheen te stappen, dan zit dit boek vol waardevolle inspiratie met daarbij een serie levenslessen, die hier en daar wat obligaat, maar vaak toch ook echt op een heel bijzondere manier worden verteld. En daarmee doet Gallo zijn titel meer dan recht.

Theo Hendriks is storyteller en partner bij Bex*communicatie. Daar richt hij zich op vraagstukken rond verandering, marketing en leiderschap. Daarnaast verzorgt Theo regelmatig gastlessen, workshops en masterclasses en schreef hij verschillende boeken over storytelling.

De Kracht van Storytelling - Waarom sommige verhalen aanslaan en andere niet
12 juli 2016 | Marjolijn Vlug

Dit boek over storytelling doet precies dat waar het om gaat: verhalen vertellen die inspireren. Auteur en presentatiecoach Carmine Gallo herkende de verhalen in de speeches van beroemde wereldburgers en zag hoe juist dat verhalende aspect ze overtuigend maakte.

Gallo werd geboren in San Jose, California, als zoon van Italiaanse immigranten. Na zijn studie begon hij als tv-journalist. Daarnaast werd hij media- en communicatieconsultant. Hij is gefascineerd door Steve Jobs en schreef eerder, naast boeken over Jobs en Apple, een adviesboek over het geven van de beste TED-talks.

Een berg verhalen over beroemde storytellers

Met De Kracht van Storytelling overtuigt Gallo je van de kracht van storytelling. Hij stort een berg verhalen over je uit. Niet zuinig met woorden (zoals veel Amerikaanse managementboeken), maar wel interessant en vermakelijk. Gallo legt weinig nadruk op theoretische adviezen en neemt juist extra veel ruimte voor praktijkervaringen van beroemde en (bij ons) minder beroemde mensen die door storytelling successen behaalden. Het boek leert je hoe je zelf storytelling kunt gebruiken door inspiratie op te doen uit de vele verhalen van andere verhalenvertellers. Een wie is wie van bekende en (in Nederland) minder bekende hedendaagse storytellers, zoals uiteraard Steve Jobs, Oprah Winfrey en Richard Branson maar ook Sting en Malala Yousafzai, John Lasseter van Pixar en Howard Schultz van Starbucks, zelfs Jorge Bergoglio (paus Franciscus) en Winston Churchill.

Het veelvuldige gebruik van voornamen aan het begin van de hoofdstukken klinkt soms als namedropping. Ook het einde van elk hoofdstuk, met een ‘geheim van de storyteller’ droog samengevat, voegt niet veel toe. Maar daar tussenin loopt het boek over van de mooie verhalen. Een van de mooiste is bijvoorbeeld dat van een Japanse paralympische atlete die, trillend en al omdat ze nog nooit in het Engels voor een groot publiek had gespeecht, met haar persoonlijke verhaal het verschil maakte en Tokio zo de bid voor de Olympische Spelen van 2020 won.

Inspiratie voor jouw specifieke situatie

Voor storytelling vinden we steeds meer toepassingen. In deze verhalen kun je daarom zelf kijken welke voorbeelden voor jouw specifieke situatie het meest van toepassing zijn. Zo sprokkel je je eigen verzameling tips bij elkaar. Gallo verdeelt zijn boek onder in verhalen over storytellers die ons innerlijke vuur aanwakkeren, die ons iets leren, die dingen eenvoudiger maken, die ons motiveren en die bewegingen in gang zetten. De tips en ideeën die het beste aansluiten bij jouw situatie en jouw doel met storytelling, kies je als voorbeeld. Dit boek sluit zo goed aan bij de groeiende populariteit van storytelling, dat al lang niet alleen voor hogepiefenspeeches of sales pitches wordt ingezet. De kracht van storytelling is overal.

De kern van storytelling: het menselijke en authentieke

Het mooie aan al deze verhalen is dat ze laten zien hoe de mensen waar Gallo over vertelt vaak helemaal niet altijd zo succesvol waren, maar juist hoe ze er vanuit een moeilijke situatie weer bovenop kwamen. John Lasseter werd ontslagen bij Disney, Richard Branson was dyslectisch en Oprah had een rotjeugd. Zelfs Churchill had een epische black-out tijdens een speech in zijn jonge jaren. In de loop van hun leven leerden ze een winnende combinatie te maken van hun competenties en de emotie van hun authentieke verhaal.

‘Degenen die zich onderscheidden van de rest wisten intuïtief al wat neurowetenschappers en onderzoekers nu pas beginnen te begrijpen. Een emotioneel en levendig verhaal […] is veel overtuigender dan een overvloed aan informatie.’

Ofwel, in de woorden van Maya Angelou: ‘Mensen zullen vergeten wat je hebt gezegd en wat je hebt gedaan, maar ze zullen nooit vergeten wat voor gevoel je hen gaf.’

In alle bombast rond die grote namen en hun successen maakt de kwetsbaarheid dat de verhalen je echt raken. Ze illustreren vaak en passant ook het nut van menselijkheid in een zakelijke context. Zo raak je doordrongen van het mooie, het menselijke en authentieke dat de kern blijft van storytelling.

Marjolein Vlug is HR business partner bij marktonderzoeksbureau Ipsos.

De Kracht van Storytelling
26 april 2016 | Louis Thörig

Eigenlijk zijn wij allemaal storytellers - verhalenvertellers. We noemen onszelf niet zo, maar we vertellen wel elke dag verhalen. Een goed verhaal beklijft, inspireert en motiveert. Het stelt mensen in staat om informatie goed te onthouden en door te vertellen.

Storytelling gaat uit van narrativiteit: een keten van gebeurtenissen met een oorzaak-gevolgrelatie met een begin, midden en eind. Daarom zijn goede verhalen vaak opgebouwd aan de hand van een beproefd stramien, dat ook wel de regel van drie wordt genoemd. Storytelling is een inspirerend en krachtig communicatiemiddel dat steeds meer in zwang komt om publieksgroepen bij boodschappen over een merk, organisatie of bedrijf te betrekken en drempels weg te nemen. Merken zijn een verzameling verhalen. Kortom, storytelling is bij uitstek geschikt om een organisatiestrategie communicatief te maken naar klanten, stakeholders en relevante publieksgroepen.

In zijn boek laat Gallo de grootste verhalenvertellers en vernieuwers van onze tijd de revue passeren. Zij beheersen allemaal de kunst en wetenschap van storytelling - Richard Branson, Bill Gates, Warren Buffett, Howard Schultz, Sheryl Sandberg, Joel Osteen, Herb Kelleher, Gary Vaynerchuk, Mark Burnett, Oprah Winfrey, Elon Musk, Steve Wynn, Tony Robbins, Steve Jobs en nog anderen - ieder op hun eigen manier. Opvallend is dat bovengenoemde storytellers aanvankelijk mislukkingen hebben gekend in hun leven maar dat zij die beproevingen hebben weten om te vormen tot een overwinning. Kortom, succesvolle en overtuigende storytellers worden niet per se geboren, maar worden gevormd.

Deze motivatiegoeroes gebruiken vaak hun achtergrondverhaal, omdat het een geschenk is dat hun leven, loopbaan en bedrijf heeft helpen vormgeven. Juist hun persoonlijke levensverhalen over het overwinnen van hindernissen zorgen voor een dramatische spanningsboog. Storytellers delen hun verhaal op in drie delen. Het begint met een gebeurtenis die tevens een trigger is. Daarna volgt de transformatie en het eindigt met een levensles. Zij introduceren dikwijls helden en schurken om een verhaal eenvoudig te houden en formuleren hun soms complexe boodschappen met woorden die zo eenvoudig zijn dat een leerling van de lagere school ze kan begrijpen.

Inspirerende storytellers weten heel duidelijk wat hun motivatie is en welke passie hen drijft. Ze geloven in de kracht van hun eigen ideeën en vertellen persoonlijke verhalen, veelal gebruikmakend van beelden en soms in de vorm van analogieën, om hun visie en missie tot leven te brengen. Goede verhalen beginnen met goede koppen die de belangrijke boodschap van een idee duidelijk maken. Inspirerende leiders die als storytellers bewegingen in gang zetten, weten dat ze hun publiek niet moeten overstelpen met een eindeloze opsomming van feiten, cijfers en andere informatie. Als je een serieus verhaal met anderen deelt, maak er dan een groots verhaal van met een vleugje humor.

In de De Kracht van Storytelling besteedt de auteur aandacht aan meer dan vijftig storytellers, die grote invloed hebben gehad op de zakenwereld. Elke storyteller behoort tot één van de vijf soorten verhalenvertellers die je inspireren om op een andere manier na te denken over je eigen verhaal en over de manier waarop je de kunst van het verhalen vertellen kunt toepassen in alledaagse communicatie. Zij zijn bij uitstek in staat ons innerlijk vuur aan te wakkeren, ons iets te leren, complexe zaken eenvoudiger te maken, ons te motiveren en bewegingen in gang te zetten.

Aan het eind van het boek geeft Gallo nog een beknopt overzicht van de geheimen van de storyteller. Het boek eindigt met een handige checklist geschikt voor de aankomende storyteller met talent. Een inspirerend boek!

Louis Thörig is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en als docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland.