Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
100 Business Bites
11 juli 2016 | Sjors van Leeuwen

Voor managers die te weinig tijd hebben om de stroom aan managementboeken te lezen is er nu een mooi verzamelboek: 100 Business Bites. Met 100 korte samenvattingen en bespiegelingen van de belangrijkste modellen, ideeën en denkers.

Machiel Emmering (managementconsultant) en Remy Ludo Gieling (hoofdredacteur Sprout) schreven samen het boek 100 Business Bites – De belangrijkste modellen, ideeen en denkers. Een luchtig boek voor managers en voor iedereen die druk, druk, druk is en onvoldoende tijd heeft om zich te verdiepen in de stroom van nieuwe managementboeken, -inzichten en -ideeën.

Het boek is geen samenvatting van de belangrijkste bedrijfsliteratuur, maar een wijnproeverij van relevante gedachten en ideeën, aldus de auteurs. De lezer kan zelf er uitpikken wat van zijn gading is en als het bevalt kan men zich er verder in verdiepen door bijvoorbeeld het bijbehorende boek te lezen. Het boek beslaat in landscapevorm ruim 220 pagina’s en je zapt er gemakkelijk doorheen. Ieder boek, model of idee wordt in twee pagina’s beschreven. De onderwerpen zijn verdeeld over 9 categorieën: algemeen inzicht, strategie, new business, organisatieontwerp, management, finance, kwaliteit, sociale vaardigheden en persoonlijke ontwikkelingen. De onderwerpen staan in willekeurige volgorde door elkaar heen en worden kort, zakelijk en to the point beschreven.

De honderd ‘bites’ beslaan een breed spectrum en variëren van bekende tot minder bekende onderwerpen als Blue Ocean Strategy, Four Hour Week, Business Model Canvas, teamrollen van Belbin, beleggen volgens Warren Buffet, invloed van Robert Cialdini, The Lean Startup, Porters 5-krachtenmodel, Karl Marx’ Das Kapitaal en Gettings Things Done van David Allen tot Machiavelli’s De Heerser, Thomas Piketty’s Kapitaal in de 21e eeuw, Holacracy, plan-do-check-act, scenarioplanning, speltheorie, management volgens Peter Drucker, klantwensen volgens Kano, de vijf frustraties van teamwork, moderne businessgoeroes, leiderschap volgens Quinn en Marshall Goldsmiths tot hier en nu verder.

100 Business Bites is als een potpourri van oude en nieuwe visies, modellen, ideeën en bespiegelingen. Appels en peren, rijp en groen, kris kras door elkaar. Of het de belangrijkste zaken zijn moet de lezer zelf maar beoordelen. Het zijn er in ieder geval veel. Hoewel het boek niet echt inspirerend is, geeft het alles bij elkaar wel een goed beeld van de thema’s en ontwikkelingen die in managementland leven. Het is als met de borrelgarnituur die je op het terras bestelt: de ene bite is wat lekkerder dan de andere.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden