Het grote crowdfundingboek
14 april 2017 | Eric van Arendonk RM

De ondertitel ‘de weg naar jouw crowd’ wordt volledig waargemaakt in Het grote crowdfunding boek van Simon Douw en Gijsbert Koren. De auteurs gaan in op alle in en outs van crowdfunding.

De voor en tegens worden helder verwoord in Het grote crowdfunding boek en de auteurs nemen je mee om door middel van het zogenaamde crowdfunding canvas model te komen tot een goede afweging om al dan wel of niet crowdfunding in te gaan zetten. En inderdaad heeft het model heel veel weg van het bekende Business Model Canvas van Alexander Osterwalder. Het boek begint met een vragenschema waarmee je er met een aantal simpele vragen achter komt of crowdfunding wel past in hetgeen je wilt bereiken. Kan dus zomaar zijn dat je dan het boek kunt wegleggen, hoewel ik dat betwijfel.

Het boek zet het hele fenomeen crowdfunding op een zeer toegankelijk wijze uiteen en geeft volop voorbeelden van succesnummers, maar ook de mislukkingen komen aan bod. Het is zonder meer compleet en alle facetten komen aan bod. Het maakt je volledig wegwijs in de wereld van crowdfunding. Na het lezen ben je in staat om de juiste beslissing te nemen en weet je hoe je het aan moet pakken. Iedereen die een dergelijke financiering overweegt raad ik sterk aan om dit boek eerst te lezen zodat je weet waaraan je begint en jezelf behoedt voor de beginnersfouten. Een aanrader.

Eric van Arendonk RM is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens voorzitter van het College van Register Marketeers, auteur van Neuromarketing en docent Marketing bij SRM.