Het juiste moment - 'Je kunt er direct mee aan de slag'
5 september 2018 | Elly Stroo Cloeck

Het boek Het juiste moment (When) van Daniel Pink is een smakelijke uiteenzetting van alles waar we rekening mee moeten houden als we een ‘wanneer’ beslissing moeten nemen. Timing is geen kunst maar een wetenschap, en er is heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Het boek start met een stukje historie. Op 7 mei 1915, om 14.10 uur zinkt het grote passagiersschip Lusitania, onderweg van New York naar Engeland. Geen ijsberg dit keer, het wordt tot zinken gebracht door een Duitse Uboot, het is namelijk midden in de Eerste Wereldoorlog. De kapitein treft geen blaam, zo blijkt uit onderzoek. Of werden zijn slechte beslissingen in de doofpot gestopt? Hij had tenslotte best iets harder kunnen varen of zijn koers wat sneller kunnen bepalen. Aan de andere kant: het was middag…. Doofpot of dip?

Hoofdstuk 1 gaat over onze dag. Uit divers onderzoek (onder andere uit analyse van emoties in 24 miljoen Tweets, maar ook uit onderzoek van Daniel Kahneman) blijkt dat ons humeur stijgt in de ochtend, een dip vertoont in de middag en rond 5 uur weer herstelt. Dat is onze interne klok, vrijwel iedereen vertoont dit patroon. Wat je in je middag-dip ook doet, het resultaat zal altijd minder zijn dan je prestaties in de ochtend. - Vrijwel - iedereen… want er zijn ook avondmensen, die pieken in de avond en nacht. Dit klinkt als een open deur, maar het is interessant om alle onderliggende onderzoeken te lezen en je de impact te realiseren.

Hoofdstuk 2 behandelt pauze en siesta. Zo’n middagdip is best gevaarlijk, ziekenhuisstatistieken (laat je niet ‘s middags opereren!), schoolexamens en de Lusitania tonen dat aan, maar regelmatig een pauze nemen waarin je een focus-oefening doet of wat rondwandelt, helpt de impact te verminderen. Tijd nemen om te lunchen en af en toe een power-nap (20 minuten max!) zijn ook belangrijk! Hier lees je veel van wat je al wist, maar nu bewezen wordt, en nog veel meer wat je nog niet wist. Boeiend en heel nuttig.

Hoofdstuk 3 gaat in op de kracht van een Begin, hoofdstuk 4 pakt het Midden en hoofdstuk 5 het Eind. Onderwerpen die hier onder vele andere aan de orde komen zijn de starttijden van school en universiteit, goede voornemens, midlifecrisis (als je impulsief een rode sportwagen koopt), er halverwege een taak of project de kantjes aflopen, de effecten van de rust van een voetbalwedstrijd, wanneer je je eerste marathon loopt, en veranderingen in je sociale netwerk. Maar ook wanneer je moet trouwen, ontslag moet nemen en wat te doen op je laatste vakantiedag. Hierin staan veel praktische tips voor de werksituatie.

Hoofdstuk 6 is gewijd aan timing en samenwerken binnen groepen: synchroniseren. Dit wordt uitgewerkt aan de hand van de dabbawala’s: lunchkoeriers in India die zonder planningtools of smartphones honderdduizenden gezonde maaltijden van moeder de vrouw naar de hardwerkende man vervoeren, door optimale samenwerking. De lunches gaan als estafettestokjes van hand tot hand, maar worden op de seconde nauwkeurig en altijd bij de juiste persoon afgeleverd.

Hoofdstuk 7 tenslotte behandelt het begrip tijd in de verschillende talen. Niet alleen het woord ‘tijd’ maar ook het gebruik van verleden en toekomstige tijd. Een voorbeeld hieruit is een onderzoek waaruit blijkt dat mensen die een taal spreken die toekomstige tijd expliciet uitdrukken (zoals in het Frans of Engels: I will be going to a seminar) veel minder sparen voor pensioen en ook hedonistischer zijn dan mensen die een minder toekomst-expliciete taal spreken (zoals in het Duits of Mandarijns: Ik ga seminar). Interessant om te lezen waarom dat is!

Na elk hoofdstuk met theorie en voorbeelden of onderzoeken, volgt een hoofdstuk waarmee je de inzichten op jezelf kunt toepassen, met testjes, oefeningen en praktisch advies. Bij hoofdstuk 1 bijvoorbeeld dat je het sporten het best in de ochtend kunt doen als je wilt afvallen (door lage bloedsuikerspiegel) of spieren wilt kweken (door hoog testosterongehalte), en laat in de middag als je blessures wilt voorkomen (door hoge lichaamstemperatuur) of je beste prestatie wilt leveren (door goede longfunctie). Dat wist je niet, he? In hoofdstuk 3 krijg je tips wanneer je wel en niet jezelf als eerste moet presenteren (bij een sollicitatieronde, of bij een wedstrijd). Als eerste op een kieslijst staan is prima, maar op een talentenjacht, als de concurrentie zo-zo is, of er gewoon heel veel concurrentie is, dan is als laatste gaan juist het best. Dat wist je óók niet, he?

De auteur schrijft heel prettig, met humor en persoonlijke ervaringen en erg veel aansprekende voorbeelden. De stijl is erg vergelijkbaar met zijn vorige boek: Drive.

Je bewust worden hoe je je dag of je leven kunt inrichten zodat het beter overeenkomt met je interne klok is supernuttig om productiever en effectiever te werken. Doordat de theorie direct wordt vertaald in hele praktische tips voor op het werk of in je prive-leven, kun je er ook direct mee aan de slag. Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken.

Het juiste moment - 'Niet alleen fijn om te lezen'
24 juli 2018 | Peter de Roode

Dit is een when-to book als tegenhanger van de vele how-to-boeken. Het gaat om timing, zo betoogt Pink. Timing is geen kunst maar een wetenschap. Pink heeft drie jaar onderzoek gedaan en komt met opmerkelijke resultaten.

Pinks inzichten in Het juiste moment zullen de nodige tijd vergen om aan te wennen, om zo de praktische implicaties ervan voor ons werk- en privéleven te kunnen inschatten.

Pink weet hoe hij een boek moet schrijven. Als verhalenverteller weet hij als geen ander je aandacht te trekken en vast te houden. Knap hoe hij dat ook in dit boek weer weet te realiseren. Dit boek leert ons stil te staan bij ‘timing’. Dat we nergens de tijd voor nemen en in een gehaaste maatschappij leven, is geen nieuws maar dat er momenten op de dag zijn waarop we pieken of juist meer fouten kunnen maken, is minder bekend. In de ochtend zijn we het meest scherp (met uitzondering van de mensen die een echte nachtbraker zijn) en daarom moeten we aldus Pink ons werk daarop afstemmen. Liefst analytisch werk. Wat te denken van artsen die meer fouten maken dan in de middag? Pinks researchteam heeft indrukwekkend cijfermateriaal waaruit blijkt dat we als patiënt bij een belangrijke ingreep beter geen afspraak kunnen maken in de middag. Dit lijkt een grappig voorbeeld wat voor veel mensen nog ‘ver van hun bed’ zou kunnen zijn, maar Pink komt met zoveel voorbeelden dat je als lezer aanvoelt dat ‘timing’ toch iets is waar serieus aandacht aan geschonken moet worden. Is er nog hoop om iets productiefs te doen voor de middag?, zou je je kunnen afvragen. Jawel, Pink geeft aan dat als je wat vermoeid bent in de middag dat creatieve werkzaamheden dan zeer geschikt zijn. Omdat in de middag dus relatief meer fouten worden gemaakt (in het verkeer, door rechters, tijdens examens van leerlingen en ga zo maar door) is de lunch voor Pink de belangrijkste maaltijd van de dag. Zelf ben ik nog opgevoed met de opvatting dat je met een goed ontbijt ‘de hele wereld aan kan’ maar Pink schoffelt dat onderuit. De middag is een potentieel risico, daarom moeten we goed eten en genieten van een goede lunch. De ochtend is onze piek, de middag onze dip en op het eind van de dag ons herstel. Ziehier een U-vorm (totaal geen overeenkomst overigens met Theory U van Scharmer).

Wat ik een zeer interessante passage vond, was die waar het werk van Connie Gersick aan de orde kwam. Weliswaar was ik bekend met haar inzichten over teamwork maar het perspectief dat Pink aanbrengt vanuit timing op haar werk, zorgt dat ik haar werk met andere ogen ben gaan bekijken. Haar theorie over teamwork komt er kort gezegd op neer dat teams starten met een bepaalde klus en dat je daarna weinig vorderingen bespeurt. Dan komt er een moment dat Pink aanduidt met het ‘O-jee-effect’: het team wordt wakker wordt geschud, een soort ‘wake-up-call’ en komt dan tot actie. Het blijkt dat dit ‘O-jee-effect’ ergens in het midden van het gehele project is. Het middelpunt dus als een psychologische wekker. Maar het stuk wat me het meeste is bijgebleven werd ingeluid met de zin: ‘Maar de meest motiverende wekker halverwege is er een die afgaat als je achterloopt op schema.’ Wat blijkt? Sportwedstrijden kennen ook die U-vorm, met de rust als middelpunt. Onderzoek van Pink wijst uit dat wanneer je als team in de rust één punt achterstaat in 58% van de gevallen de wedstrijd toch wint! Of in de woorden van Pink: ‘Een achterstand van één punt, bleek dus een voorsprong van twee punten te zijn. Een kleine achterstand halverwege vergroot de kans om te winnen significant’.

Zo is Het juiste moment niet alleen heel fijn om te lezen, maar kom je er ongetwijfeld dingen in tegen waar je iets langer over wilt nadenken. Pink zelf daarover: ‘Nu geloof ik dat alles een kwestie van timing is.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Het juiste moment - De wetenschap achter timing
19 juni 2018 | Christel Deckers

It’s time for timing! Je doet jezelf tekort als je voorbij gaat aan de juiste timing voor de juiste activiteiten. Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek of het doen van een assessment.

Weet jij of je een ochtend- of een avondmens bent? En houd jij daarmee rekening als het gaat om je agenda? Sommige mensen noemen het geen timing maar geluk of toeval. Maar het feit is dat ik mijn partner, zonder de juiste timing, nooit had ontmoet. Zonder de juiste timing hadden we nu geen kind. Zonder de juiste timing had ik nu niet deze baan gehad.

Timing is alles!

Daarom is het goed dat Daniel Pink vanuit de wetenschap het begrip timing toelicht. Hij gaat hierbij uitgebreid in op de vraag of ochtend- en avondmensen echt bestaan.

Hij besteedt tevens aandacht aan de vraag of het aanpassen van schooltijden (later beginnen) van pubers echt tot betere resultaten leidt.

De auteur combineert hierbij wetenschappelijke inzichten met verhalen uit de praktijk. Hij geeft in zijn boek ook veel tips over de toepasbaarheid van zijn wetenschappelijke resultaten in de praktijk van all dag voor iedereen. Of het nu gaat om je zakelijke leven en de vraag wanneer je je baan het beste kunt opzeggen of om privé aangelegenheden zoals het kopen van een huis.

Aan het formaat of de prijs van het boek zou het niet moeten liggen. Ook het feit of je een ochtend- of avond mens bent is hierbij niet relevant: bestellen kan 24 uur per dag!

Kwestie van de juiste timing!

Christel Deckers is lid van verschillende Raden van Toezicht in Zorg & Onderwijs. Daarnaast is zij bestuurder a.i. binnen zorg- en welzijn. Tevens doet zij onderzoek naar De juiste Bestuurder op de juiste plek vanuit de Erasmus Universiteit. Kernwoorden in haar werk zijn: met plezier naar je werk, we doen het samen en de juiste mens op de juiste plek. (www.christeldeckers.nl)