16 januari 2017 | Veronique Kilian

Gallo heeft nagedacht over de volgorde van zijn tekst. Er zit lijn in zijn hoofdstukken. Er zit een leeswijzer in zonder dat hij het kopje ‘leeswijzer’ hoeft te gebruiken. Hij schrijft alsof hij met je praat. Dit boek geeft sleutels voor een TED-waardige presentatie.

Het boek is overzichtelijk in opzet. Een TED-waardige presentatie is 1) emotioneel: ze raken je in je hart 2) vernieuwend: ze leren je iets nieuws en 3) memorabel: ze presenteren je iets op een manier die je niet zal vergeten. Deze drie principes worden in drie grote hoofdstukken uitgewerkt.

Een greep uit de tips:

Emotioneel:

- Gebruik verhalen als ‘gegevens met een ziel’. Je kunt daarbij gebruik maken van verschillende verhaalvormen, zoals Man in a Hole: iemand raakt in de problemen en komt daar weer uit. Een tweede verhaalvorm noemt hij Boy gets Girl: begin met een doodgewoon persoon op een doodgewone dag en er gebeurt iets moois met die persoon.

- Geef een presentatie alsof je een oprecht gesprek voert.

Vernieuwend:

- Overspoel je hersenen met nieuwe ervaringen. Alleen zo kunnen we onze hersenen dwingen anders naar de wereld te kijken.

- Vertaal statistieken in schokkende gegevens: ‘Waarom negeren we de oceanen? Als je het jaarlijkse budget van de NASA neemt om het heelal te onderzoeken, dan kunnen we daarmee de het ontdekken van de oceanen voor de komende 1600 jaar financieren.’

Memorabel:

- Bouw je verhaal op in drie eenvoudige stappen: bedenk een twittervriendelijke headline; ondersteun je headline met drie belangrijke boodschappen en bekrachtig je drie boodschappen met verhalen, statistieken en voorbeelden.

- Eindig met een hoogtepunt.

Een TED-waardige presentatie wordt in detail ontworpen. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Denk bijvoorbeeld aan:

- Maak een schema welke gebaren we gebruikt voor je zinnen of passages.

- Gebruik verbeeldingskracht in je verhalen; zoek de bijbehorende woorden die je in staat stellen het in je eigen beleving te laten zien, voelen of horen.

- Zorg voor een emotioneel geleden gebeurtenis. Dit werkt als een Post-it voor de hersenen met de tekst Onthoudt dit!

En passant geeft Gallo allerlei sleutels voor geluk.

- Geluk is een keuze. Geef drie redenen waarom je recente uitdaging een kans is. Je geestestoestand zal op een positieve manier je toehoorders beïnvloeden.

- Gallo citeert wetenschapper Cardon die stelt dat ondernemerspassie een positief, intens gevoel is dat je hebt voor iets wat van diepe betekenis is voor jou als individu. Maak je passie aanstekelijk.

Ook voegt hij inzichten toe uit de neuropsychologie, zoals

- Beinvloed je neuroplasticiteit: je hersenverbindingen veranderen als je steeds meer leert positief te denken.

- Het vertellen van verhalen zorgt voor synchronisatie tussen jouw eigen brein en dat van de persoon die naar jou luistert.

- Gebruik humor; als je lacht gaat je bloeddruk omlaag, krijg je meer energie en je immuunsysteem wordt sterker.

Je zou bijna denken dat het geven van een TED-waardige presentatie een uitstekende gelukstraining is. Het vraagt je te graven in je passie en dat helemaal uit werken. Als trainer van gelukscompetenties heb ik hier veel inspiratie uit gehaald om mijn boek te schrijven. En het voorbereiden van een TED-talk zien als gelukstraining is een idee dat prikkelt om eraan te beginnen!

17 november 2015 | Margreet Noordanus

Presenteren is niet makkelijk! Als je regelmatig presenteert ga je ervaring opdoen en ervaren dat het je gaandeweg al makkelijker afgaat. De presentaties pas je steeds opnieuw aan, aan publiek, omstandigheden en het onderwerp. Wellicht heb je zelfs een cursus presenteren gevolgd. Misschien vraag je na een presentatie feedback en neem je jezelf op als je aan het oefenen bent.

Al met al genoeg mogelijkheden om je presentatievaardigheden bij de spijkeren en te vervolmaken. Toch word je niet snel een specialist in het presenteren en gaat de ontwikkeling wellicht te langzaam. Dat is niet gek, want het is praktisch gezien erg lastig om aan de 10.000 uur presenteren te komen, die je nodig hebt om specialist te worden.

Carmine Gallo helpt je verder op weg! In zijn boek: ‘Spreek als TED - De negen geheimen van de beste sprekers ter wereld’, komt alles aan bod om grote effectieve stappen te kunnen zetten. Uitgaande van de 3 basisprincipes: emotioneel, vernieuwend en memorabel, geeft Gallo je een scala aan tools, mogelijkheden, inzichten en voorbeelden, die je direct voor jezelf en in je presentaties kunt toepassen.

Een aanrader! Want het hiermee aan de slag gaan heeft mij enorm geholpen. Niet alleen mijn presentatie is wezenlijk veranderd, maar … ik ‘betrap’ mezelf er tegenwoordig regelmatig op dat ik volop geniet tijdens het presenteren!

12 oktober 2015 | Peter van der Wel

Iedereen moet af en toe spreken in het openbaar en wie kent niet de spanning die dat soms met zich mee brengt? Durven we wel voor zo’n grotere groep te spreken? Vergeten we niet de helft van onze tekst? Gaan we niet opeens hakkelen? Krijgen we geen black-out? Het boek: ’Spreek als TED. De negen geheimen van de beste sprekers ter wereld’ van Carmine Gallo lijkt op het eerste gezicht weer zo’n Amerikaans zelfstudie boek in 9 lessen. Het is echter veel meer dan dat. Het is een gedegen boek vol nuttige tips een aanwijzingen hoe je iedere presentatie kunt verbeteren.

Carimine Gallo is een internationaal bekende communicatiecoach die al vele duizenden CEO’s, wetenschappers, politici en andere personen die moesten (of mochten) spreken voor een groot publiek heeft bijgestaan om hun presentaties te verbeteren. In het boek ’Spreek als TED. De negen geheimen van de beste sprekers ter wereld’ behandelt hij 9 principes die aan de basis staan van iedere goede lezing, toespraak of presentatie. Het gaat om soms eeuwenoude universele principes, die hij ook al eerder in andere boeken beschreef en ook wel bekend zijn uit de vakliteratuur. Daarom is de ondertitel ‘de negen geheimen’ een beetje ongelukkig gekozen. Het gaat niet om geheimen en het doet afbreuk aan het boek. Het wekt de indruk dat dit weer zo’n semi-populair zelfhulpboek is, van 13 in een dozijn. En dat is jammer want het boek is gedegen en bevat voor elk wat wils. Voor de ervaren spreker, die zijn of haar presentatie nog verder wil vervolmaken en voor de beginnende spreker die voor het eerst een verhaal moet (of mag) vertellen voor een groter publiek.

In dit boek illustreert Gallo deze negen principes met voorbeelden uit de bekende TED-reeks. Dit heeft als groot voordeel dat je de voorbeelden ook zelf direct online kunt bekijken via YouTube of het TED-video kanaal. Waarom is dat in de marketing van dit boek niet meer benadrukt, in plaats van die onzinterm ‘de 9 geheimen’? Verder onderbouwt Gallo de 9 principes ook steeds met recente onderzoeksgegevens uit de psychologie en de neurobiologie.

Overigens blijft het niet bij deze 9 principes. Bij elk principe vinden we ook talloze tips en aanbevelingen. Tips zoals hoe te oefenen voor de camera (op je smartphone) en voor vrienden en bekenden. Aanbevelingen over de gewenste houding op het podium, handgebaren, kleding, en toonhoogte en stemgebruik. En de aanbeveling te oefenen-oefenen-en-nog een keer te oefenen.

Als ervaren en professioneel spreker heb ik genoten van dit boek en er zelf ook nog weer allerlei ideeën uit opgedaan. Zoals ik al eerder opschreef; het boek is nuttig voor alle sprekers, zowel beginnend als ervaren. Een waarschuwende opmerking miste ik echter in dit boek. Denk niet dat je door dit boek te lezen opeens een goede spreker wordt. Nee, ook de meest bevlogen en succesvolle sprekers hebben er vele jaren en honderden oefensessies over gedaan om de graad van perfectie te bereiken, waarmee zij hun publiek konden inspireren en raken. Maar dat kun je dus wel leren. En dit boek kan je daarbij een heel eind op weg helpen.