Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Voorbij de startup mania - 'Een prettige ondersteuning'
31 januari 2018 | Jeanine Dijkhuis

In coachende schrijfstijl hebben innovatie-experts Huizenga en Van Beek een boek geschreven over de innovatiecyclus. Dit boek lijkt vooral spiegelend bedoeld en is gestoeld op eigen ervaringen van de auteurs. Aangevuld met interviews van andere jonge ondernemers.

De doelgroep van Voorbij de startup mania kan bestaan uit productmarketeers, (junior) business development managers en ZZP-ers. Een zelfhulpboek past goed bij deze rollen. Self-inventing men die verliefd zijn geworden op een probleem van de klant en kans zien dat op te lossen. Wat dan een goed businessmodel zou moeten worden.

Door de 10 stappen te volgen waaruit dit boek bestaat, dragen de auteurs je hun learnings aan. Zij hebben, naar eigen zeggen, de wirwar van innovatietheorieën ontward en praktisch gemaakt. Ieder hoofdstuk sluit overzichtelijk af met de belangrijkste take-outs. De oefeningen zijn ook als onepager te downloaden op de bijbehorende site. Geschikt voor workshops en kleinschalig doe-het-zelf klantonderzoek.

Alleen gaat het boek niet zozeer over beginnende bedrijven (startups) maar over innovaties in brede zin. Die ontstaan vanuit gewijzigde klantbehoefte of bedreigende disruptie. De titel en ondertitel van dit boek hadden daarom beter omgekeerd kunnen zijn. Volgens de auteurs hebben startups te veel het imago van hipsters die een modelletje volgen en patsboem geld verdienen. Innovatie is in de praktijk ruiger terrein. Met de durf om te falen. Het boek gaat over hoe je succesvol innoveert, en dat is natuurlijk helemaal geen mania. Ondernemen is innoveren. Strategische marketing is innoveren. Zeker in de laatste jaren is continu aanpassen aan veranderende omstandigheden noodzaak. Of je nu start, doorstart of consolideert.

Voor de goed ingevoerde marketeer is dit boek geen openbaring. Goed opgeleide marketeers zijn gewend aan alle genoemde marketinginstrumenten zoals product-/marktfit, waardepropositie, co-creatie, validatie en recommandatie. De auteurs willen vooroordelen bestrijden, maar voeren met de inhoud zelf vrij clichématig terug naar gebruikelijke marketingtheorie. Zoals de conclusie dat het succes van je innovatie wordt bepaald door de mate waarin mensen bereid zijn voor jouw oplossing te betalen. Voor self-inventing (wo)men is het een prettige ondersteuning om zijn/haar eigen invulling te geven aan de start van het nieuwe businessmodel.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden