Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
APK voor ondernemers - Een handzaam hulpje
11 augustus 2017 | Sjors van Leeuwen

Sebastiaan Hooft was een succesvolle ondernemer tot hij volledig crashte en bijna alles kwijtraakte. Hij krabbelde weer op en besloot het volledig anders te doen. In het boek APK voor ondernemers deelt hij graag zijn ervaringen en zijn aanpak voor duurzaam ondernemerschap.

Sebastiaan Hooft richtte twintig bedrijven op en stond in de Quote 500 voor jonge ondernemers. Het was één groot succesverhaal. Toch? Tot in 2009 de man met de hamer kwam en Hooft er na negen maanden in een psychiatrisch ziekenhuis achter kwam dat er meer in het leven is dan het blind najagen van succes, roem en geld. Hooft krabbelde op en besloot het volledig anders te gaan doen. Hij ontwikkelde zijn aanpak voor gezond ondernemen, startte op zijn veertigste een internationale deejay-carrière en begeleidt ondernemers die in dezelfde valkuilen dreigen te lopen. In het boek APK voor ondernemers schrijft Hooft ‘hoe je onder druk gezond en succesvol blijft’. Het boek bevat twee delen. In het eerste deel schrijft de auteur over zijn bijna-doodervaring, zijn reis naar duurzaam ondernemerschap en de ondernemerspiramide. In deel twee passeren de vijf pijlers van duurzaam ondernemen de revue. Het boek sluit af met een conclusie en dankwoord.  

De aanpak van de auteur kent vijf pijlers voor duurzaam ondernemerschap die volgens de auteur op alle continenten werken: idee, team, planning, resources en gezondheid. Snel toegelicht draait het bij duurzaam ondernemen om een goed businessidee, een uitstekend team aan mentoren, adviseurs en medewerkers, planmatig werken, zorgen voor de juiste mensen en middelen en….aandacht voor je eigen gezondheid met een goede balans tussen werken, gezin, sporten en ontspannen. Een aanpak die volgens de auteur van toepassing is op starters, meer ervaren ondernemers en de helden onder de ondernemers over wie we dagelijks in de media lezen. De auteur benadrukt graag dat zijn aanpak geen methode is, maar een manier van leven waarbij de vijf pijlers elkaar qua belangrijkheid zullen afwisselen al naar gelang de omstandigheden. Verder moet je volgens de auteur vier dingen helder voor de geest hebben als je wilt slagen als ondernemer. Je moet allereerst bereid zijn om risico’s te nemen (en risico’s nemen veroorzaakt stress). Ook moet je bereid zijn om grote offers te brengen (vooral privé). Uiteraard moet je passie hebben voor waar je mee bezig bent (ontdek dus wat je echt wilt). Als laatste heb je om te slagen geluk nodig, heel veel geluk.

APK voor ondernemers is een dun boekje van 125 pagina’s dat je in enkele uurtjes uitleest. Je vindt in het boek persoonlijke ervaringen en welgemeende adviezen. Zoals begin niet met wat je wilt worden, maar begin met waar je gezond en gelukkig van wordt. Zorg voor ervaren mentoren die als klankbord kunnen fungeren, schakel goede adviseurs in zoals financieel en juridisch specialisten en besteed veel aandacht aan het werven van de juiste medewerkers in plaats van stagiaires, want dat leidt er meestal toe ‘dat de lamme de blinde leidt’. Zorg ook voor visie met concrete doelen en een helder businessmodel en communiceer dat frequent met medewerkers, investeerders en andere partners. Besef dat werken samenwerken en daten is en zeg vaker ‘nee’. Maar kijk ook vooruit. Denk niet alleen aan hoe je vandaag geld verdient, maar ook of dat morgen nog lukt. Op het gebied van gezondheid krijgt de ondernemer het advies om te kiezen voor afleiding in de vorm van een bestuursfunctie of adviseurschap van een vereniging of een goed doel. Dan ontdek je dat er meer is voor te leven dan alleen het verhogen van de waarde van je bedrijf ten behoeve van je eigen ego.

De auteur schaart zich met zijn boek in een lange rij van succesvolle en minder succesvolle ondernemers die hun ervaringen en levenslessen graag delen met collega-ondernemers. Veel van deze ondernemers lijken te denken dat ze uniek zijn in hun ervaringen en de adviezen die ze geven. Dat is slechts zelden het geval. Wat niet wil zeggen dat ondernemersboeken niet vermakelijk en leerzaam kunnen zijn zoals ook met dit boek.

Onderneem je als een ‘kip zonder kop’ of zit je tegen een burn-out aan, dan kan APK voor ondernemers je misschien helpen. Voor een kleine investering krijg je een handzaam hulpje voor je eigen ondernemers-APK. Met leerzame inzichten en praktische adviezen, soms geniaal in al zijn eenvoud. Zoals deze: ‘Als je een schoon en fris bedrijf wilt, moet je schoon en fris personeel aannemen.’

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden