Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Ik maak het uit! - 'Naar een gezonde relatie met je smartphone'
19 juli 2018 | Jan Hoogstra

In zeer korte tijd, binnen 20 jaar, is de smartphone een onlosmakelijk iets in ons bestaan geworden. Men spreekt nu zelfs als van telefoonverslaving en afkickmethoden. Catherine Price beschrijft in Ik maak het uit! hoe je in 30 dagen tot een gezonde relatie met je smartphone komt.   

De mobiele telefoon is inmiddels niet meer alleen bedoeld voor bellen. Denk aan navigatie, whatsapp, Internet, gamen, facebooken, instagrammen et cetera. Door deze groei in functionaliteiten (die inmiddels ook bestaande werkwoorden zijn geworden) wordt de mobiele telefoon steeds meer een onmisbaar onderdeel in ons leven. Zodanig onmisbaar dat we er verslaafd aan zijn geraakt. Loop maar eens rond in het centrum van een stad. Ik denk dat je constateert dat er meer mensen op hun mobiele telefoon kijken dan in gesprek zijn met elkaar. Catherine Price heeft dit ook geconstateerd, ook bij haarzelf, en heeft een methode ontwikkeld om van deze verslaving af te komen en te werken naar een gezonde relatie met je smartphone. Deze methode is beschreven in het boek Ik maak het uit! met als ondertitel ‘een gezonde relatie met je smartphone in 30 dagen’. Belangrijk is een gezonde relatie, in tegenstelling tot veel verslavingen zoals alcohol en drugs, kun je een telefoon vaak niet afzweren.

Het boek begint met een ludieke open brief van de schrijfster aan haar telefoon. Het is een soort liefdesbrief, maar een die eindigt met een voorgenomen scheiding. In de inleiding wordt de achtergrond en herkomst van de verslaving aan je telefoon beschreven. Deze inleiding bevat een interessante verslavingstest, met 15 vragen, waarmee je de mate van verslaving kunt meten. Over de scores kun je discussiëren, bij 5 vragen met ‘ja beantwoorden is er al sprake van problematisch of dwangmatig gebruik.

De rest van het boek bestaat uit twee delen: ‘wakker worden’ en ‘uit elkaar gaan’.

Het eerste deel gaat over het bewust worden van je probleem. Het beschrijft onder andere waarom een telefoon ontworpen is om ons verslaafd te maken. Het is immers doping voor je brein, het geeft een kortstondig moment van geluk als je weer iets nieuws hebt gezien. En geeft daarmee een trigger om daar weer naar op zoek te gaan. Daarnaast verandert een telefoon je brein, het verkort je aandachtsspanne en hierdoor gaat de focus in je hersenen anders zijn. Het verkort je slaap, geeft meer stress et cetera. Alle slechte aspecten van een verslaving komen aan bod. Na het creëren van de noodzaak tot veranderen geeft de schrijfster aan hoe zij de verandering gedaan heeft en hoe ze een methode ontwikkeld en getest heeft.

De daadwerkelijke methode wordt beschreven in deel 2 ‘Uit elkaar gaan’. Dit bevat een stappenplan hoe je in 30 dagen tot een gezonde relatie komt. Dit varieert van het verwijderen van alle apps zoals Facebook en Instagram tot het installeren van een nieuwe app waarmee je het gebruik van je telefoon inzichtelijk maakt. De acties zijn op dag basis beschreven en werken toe naar een telefoonloos weekend. Dit is na 20 dagen een zogenaamde proefscheiding, waarin je de telefoon afzweert. Vervolgens ga je doelen stellen qua telefoongebruik en wordt geprobeerd om een goede modus te vinden in het telefoongebruik.

Hoewel ik zeker niet zo verslaafd ben als in het eerste deel van het boek beschreven wordt, merk ik ook dat een gezondere relatie met de smartphone wenselijk is. Ik heb inmiddels een aantal stappen gevolgd en ben bij het afkickweekend. Dat is me zeer goed bevallen, ga ik zeker vaker doen. Een dag geen telefoon/smartphone vergt wat voorbereiding, maar geeft zeker rust… Op naar een gezonde relatie tussen mens en telefoon!

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.


Ik maak het uit! - 'Veel goede ideeen om je telefoongedrag te herzien'
5 juli 2018 | Carla Verwijs

De zorgen over ons telefoongebruik nemen toe. Sla de (online) krant er maar op na en je leest een artikel over wat de smartphone met ons, en onze kinderen doet. Smartphones zijn verslavend, maken ons dom en gestrest.

Catherine Price maakte zich zorgen over haar telefoongedrag en zocht naar een oplossing. Die vond ze niet, behalve een paar tips en trucs. Deze oppervlakkige aanwijzingen gaan niet voor een langdurige verandering zorgen, dus besloot ze zelf een plan te ontwikkelen. Door het boek heen gebruikt Price de analogie van het uitmaken van een relatie, zoals ook duidelijk wordt in de titel “Ik maak het uit!”. Uitmaken is niet hetzelfde als dumpen, maar de relatie herzien.

In het eerste deel schudt Price je wakker. Ze is als een vriendin die je naar een café sleept en duidelijk maakt dat je relatie met je partner niet gezond is. Met tranen in je ogen moet je toegeven dat ze gelijk heeft. Tranen had ik niet na dit eerste deel. Het meeste van wat mis is met smartphonegebruik weet ik inmiddels wel door andere boeken en artikelen. We zijn laatst allemaal opgeschud door het doorverkopen van gegevens door Facebook, iets wat de argumenten in dit boek alleen maar versterkt.

Uit elkaar gaan, of een nieuwe relatie met je telefoon opbouwen, lijkt dan ook de beste oplossing. Op naar deel twee van het boek, waarin Price een dertigdagenplan voorstelt. Price vraagt je na te denken welke relatie je wel wilt met je telefoon. Dus niet dumpen en helemaal zonder verder gaan, maar nadenken hoe ‘een betere relatie’ er uitziet. Globaal bestaat week 1 uit technologieselectie, week 2 over het veranderen van gewoontes, in week 3 eis je je brein weer op en in week 4 staat je nieuwe relatie centraal.

Allereerst ga je je telefoongedrag bestuderen met een trackingapp. Komt de tijd die je denkt aan je telefoon te besteden overeen met de werkelijkheid? Hoe vaak pak je je smartphone op per dag? Na een paar dagen gaan we de resultaten analyseren. Daarna ga je je sociale media apps verwijderen. Je mag nog wel op een computer naar Facebook, maar niet meer via de telefoon. Dit is wellicht een moeilijke dag voor je, dus ga iets leuks doen de dagen erna. Naar een museum bijvoorbeeld, of maak een lange wandeling. De week erna ga je gewoontes veranderen, zoals je telefoon niet meer mee naar bed nemen. Nu ben je klaar om je brein weer op te eisen voor andere zaken. Deze week ga je een aantal mindfulnessoefeningen doen om de aandachtsspanne te verbeteren. Een dag nietsdoen bijvoorbeeld. Dat is makkelijker gedacht dan gedaan. Op de momenten dat je normaliter naar je telefoon grijpt, tijdens lunch of als je staat te wachten op de trein, doe je nu niets. Je kunt dat op veel manier doen, zolang je maar niet naar afleiding zoekt bij je telefoon. In de laatste week ga je telefoonvasten en ook de rest van je digitale leven opschonen. Je evalueert je nieuwe telefoongedrag. Zie het als een proefscheiding en het goedmaken met je telefoon, maar nu in een nieuwe vorm. Na 30 dagen mag je jezelf feliciteren met je nieuwe relatie met je telefoon. Gefeliciteerd! Je telefoon is nu een instrument in plaats van de baas. Ga zo door!

Ik maak het uit! is een boekje voor iedereen die vindt dat hij of zij te veel tijd op de smartphone doorbrengt. Ook al volg je het plan niet stap voor stap, het boek bevat veel goede ideeën om je telefoongedrag te herzien.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden