Social shift - Van social media naar social thinking
15 februari 2019 | Jeanine Dijkhuis

Social Shift staat voor het planmatig inzetten via sociale media van werknemers als ambassadeurs voor het bereiken van je organisatiedoelstellingen. Koen Jordaans ontwikkelde de methode en schreef er een boek over.

Door medewerkers als oren en ogen van het bedrijf te laten zenden en ontvangen, verspreiden ze de waarden van je organisatie, bedrijf of merk. Overal waar en wanneer dat nodig is, tijdens het werk en ook daarbuiten. Zo ondersteunen ze marketing, sales en niet in de laatste plaats: recruitment.

Auteur Koen Jordaans vindt communicatie die van mens tot mens gaat, de allerhoogste vorm van communicatie die bestaat. Persoonlijke communicatie over de inhoud, cultuur, sfeer en betekenis van iemands werk is oprecht en inspirerend. Het brengt de drijfveren op authentieke wijze naar voren. Scheidslijnen tussen zakelijk en privé zijn schijnlijnen volgens Jordaans.

Na het belang van de kanteling naar deze planmatige methodiek duidelijk te maken in de eerste twee hoofdstukken, vervolgt Jordaans al snel met de eerste praktijkcase. Vervolgens komen enkele resultaten, adviezen en ervaringsverhalen naar voren. Zij vormen het belangrijkste deel van het boek, dat verder niet echt sterk geschreven is. Boute beweringen dat marketing social marketing wordt, recruitment voortaan social recruitment is, sales dus social selling wordt en webcare transformeert in social care getuigen van een tunnelvisie over het eigen onderwerp. Social inzet is absoluut een waardevolle toevoeging aan het communicatiespectrum. Toch is het niet afdoende om voortaan ‘bedachte’ communicatie te vervangen. Dit is dan ook in tegenspraak met de grootte van de organisaties die de social shift zo methodisch kunnen inzetten.

Kanttekeningen over privacy schending en nepnieuws worden bewust buiten het boek gehouden. Hiermee is het enigszins een lichtzinnig boek, dat meer op een white paper lijkt, geschreven voor de prospects van Jordaans.

Het unieke van dit boek in vergelijking tot andere boeken over sociale media is het organisatiestructuurvoorbeeld uit de uitgeverswereld. Die structuur deelt de ambassadeurs op in vier groepen, die ieder hun eigen rol hebben: respectievelijk Social Master, Editor, Creator of Publisher. Een heldere taakverdeling, waarbij direct duidelijk wordt dat het geschikt is voor grotere organisaties. De betekenisvolle social media uitdaging die een kleine organisatie heeft, juist omdat daar het communicatiebudget beperkter is, komt onvoldoende aan bod.

Het is een informatief boek als je overweegt om employee ambassadorship in te zetten. De auteur heeft met het boek duidelijk willen stellen dat de cultuur van een organisatie aangepast moet worden om de veranderingen te kunnen accepteren. De mate waarin medewerkers de social shift accepteren is dermate bepalend voor het succes van je veranderproces dat een social shift strategie met focusgroepen die content ophalen en creëren, campagnes draaien, meten en bijstellen nodig is. Dat is behoorlijk algemeen geformuleerd en daarom staan er actuele voorbeeldcases in van Nederlandse bedrijven. Dankzij de openheid die deze organisaties in hun aanpak hebben omarmd, kunnen we gebruik maken van hun leerpunten. Toch overheerst het gevoel dat Steven van Belleghem de grondlegger van het gedachtegoed is, aangezien hij in 2012 hierover in De Conversation Company al uitgebreid schreef. Gelukkig noemt Jordaans Van Belleghems boek als een van de vier leestips achter in zijn eigen boek, wat dan wel weer heel sympathiek is. De auteur ziet De Conversation Company als meesterwerk dat gezien kan worden als theoretisch kader van Social Shift.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

1 februari 2019 | Marcel Boons

Het gebruik van social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en dat geldt ook voor bedrijven. Toch is het voor zakelijke gebruikers niet altijd even gemakkelijk om social media doelgericht in te zetten.

In Social shift, Van social media naar social thinking geeft Koen Jordaans aan welke veranderingen hij in een bedrijf als noodzakelijk en wenselijk ziet om van social media te kunnen profiteren. In een toegankelijke schrijfstijl neemt de auteur de lezer mee in de wereld van ‘tweets’ en ‘posts’. Een nieuwe wereld? Valt best mee.

Voor wie nog niet regelmatig gebruik maakt van social media of de impact van social media nog niet helemaal doorziet start auteur Koen Jordaans met een inleiding over het potentiële bereik van platforms zoals WhatsApp, Facebook, LinkedIn en Instagram. Daarna wordt de social-shift-methodiek uiteengezet.

Die methode oogt op het eerste gezicht als een nieuwe werkwijze, mede doordat er de naam ‘social shift’ aan gegeven is. Maar, wie nauwkeuriger kijkt, merkt dat de beschreven werkwijze feitelijk neerkomt op het uitvoeren van een strategisch communicatieproject volgens de alom bekende Deming-cyclus (plan-do-check-act).

Is Social shift dan oude wijn in nieuwe zakken? Daarmee zou ik de auteur tekort doen. Jordaans maakt duidelijk dat het gebruik van de sociale netwerken van medewerkers een aantrekkelijke vorm van communicatie kan zijn, niet alleen vanwege het bereik maar ook doordat de geloofwaardigheid van berichten van medewerkers doorgaans groter is dan van ‘corporate’. Halverwege het boek staat een handige lijst met soorten berichten die op social media geplaatst zouden kunnen worden.

Verderop in het boek worden enkele ervaringen toegelicht van organisaties die de ‘social shift’ in de praktijk hebben ervaren. De organisaties die aan het woord zijn, zijn enthousiast, maar invoering blijkt niet vanzelf te gaan. Vooral het verzamelen van de berichten die op de social media netwerken geplaatst moeten worden blijkt best lastig te zijn. Niet iedereen ziet blijkbaar het dagelijkse werk als aanleiding om er een bericht over te schrijven en te publiceren. Er is blijvend aandacht nodig om medewerkers de kansen van social media voor hun organisatie te laten benutten. Jammer dat de echte resultaten van het gebruik van social media in de ervaringen niet genoemd zijn. Blijkbaar zijn die moeilijk vast te stellen. De organisaties geven wel aan dat substantiële inspanningen nodig zijn en blijven.

Een opvallend inzicht van de auteur is dat hij stelt dat recruitment = communicatie = marketing = sales wanneer ‘social shift’ wordt toegepast, omdat dit muren tussen de afdelingen zou afbreken. Natuurlijk kunnen social media voor deze disciplines effectief ingezet worden en hebben ze met elkaar te maken, maar de gelijkstelling van deze vakdisciplines voelt toch als een brug te ver.

Het gebruik van social media om in contact te komen met de (potentiële) klant wordt slechts kort genoemd. Dat is een gemiste kans. Social shift is nu geschreven rondom het zenden van boodschappen via social media naar de wereld buiten de organisatie, terwijl er ongetwijfeld veel kansen liggen in het luisteren naar doelgroepen.

Dit boek maakt de lezer bewust van de mogelijkheden om social media in te zetten voor zijn of haar organisatie.  Koen Jordaans maakt duidelijk hoe een gestructureerde aanpak er uit kan zien en nog belangrijker: dat dat ook noodzakelijk is.

Marcel Boons MSc PDEng MBA is directeur van Anchor Business Recovery en alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Social Shift - 'Een heel praktisch boek'
14 januari 2019 | Ger van den Buijs

Koen Jordaans geeft ons met Social Shift een heel praktisch boek. Dit boek heeft een beperkt theoretisch kader, maar geeft daarentegen heel veel inzicht in de praktijk van zijn Social Shift aanpak.

Alle bedrijven willen dat hun medewerkers op social media positief over het bedrijf spreken, maar slechts enkele krijgen dat ook voor elkaar. De waarde ervan is duidelijk, maar het vergt een grote omslag in denken. In dit boek krijg je aan de hand van voorbeelden een idee hoe je dat zou kunnen aanpakken.

Al lezend voel je dat de aanpak van Jordaans energie brengt. De structuur is duidelijk en de taken voor de verschillende deelnemers ook. Alle projecten beginnen klein en groeien toe naar een bloeiende aanwezigheid in social media. Je kunt natuurlijk verschillende doelstellingen hebben met je aanwezigheid op de sociale media. Verkopen, medewerkers vinden, je eigen medewerkers motiveren, omwonende betrekken, etc. Hoewel veel van deze doelstellingen hand in hand gaan, adviseert Jordaans om per doelstelling een aanpak uit te werken.

Elk van de voorbeelden laat tevens voelen dat de communicatie binnen het bedrijf ook een enorme boost krijgt. Voorwaarde om samen met je medewerkers aanwezig te zijn in social media is dat je hen betrekt bij of vroegtijdig informeert over het bedrijfsbeleid. Het bedrijf wordt zo een beetje van iedereen i.p.v. alleen van het management. Als je dat instrumenteel doet, dan is het gedoemd te mislukken. Alle voorbeeldbedrijven hebben dit gedaan vanuit een diepe overtuiging, zij het soms ook met twijfel over de haalbaarheid. Maar in alle interviews in Social Shift lees je dat de stoutste dromen overtroffen zijn. Uiteraard moeten we ons realiseren dat dit een vertekend beeld kan zijn, maar de geïnterviewden staan er met naam en toenaam in, dus moet het redelijk kloppen. Ik heb ook nog van enkele bedrijven, bijvoorbeeld Vivent, de social media posts gecheckt en dat zag er aanstekelijk uit. Mijn complimenten.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.