Vriend van een vriend - 'Nuttig om een netwerk te bouwen'
9 september 2019 | Frank van Kuijck

We zijn tegenwoordig connected met vele mensen en organisaties. Toch blijkt vaak dat deze netwerken weinig waarde hebben. Contacten lijken steeds vluchtiger te worden.

Hoe zorg je ervoor dat netwerken relevant, actief en actueel blijven? Juist het maken van gerichte keuzes en het systematisch en methodisch investeren in netwerken kan ervoor zorgen dat een netwerk meerwaarde geeft zonder dat het extra tijd kost. Wellicht het tegendeel.

In Vriend van een vriend geeft David Burkus op basis van onderzoeken, case studies en ervaringen praktische tips over het vergroten van de waarde van een bestaand of nieuw netwerk. Lessen die ook gelden wanneer je mogelijk niet de ‘super communicator' bent die gemakkelijk contacten legt. Netwerken is niet een kwestie van hard werken, maar doelgericht en slim gebruik maken van verbindingen die je met en tussen personen en organisaties kan leggen. Wil jij het ook leren of beter onder de knie krijgen?

De titel Vriend van een vriend is treffend gekozen. Het gehele boek laat zien dat het open staan voor contacten, bestaande of nieuwe, en het leggen van verbindingen tussen personen en verschillende netwerken cruciaal is. Hoe? Dat is een kwestie van kansen zien. Vaak worden de voor de hand liggende opties en keuzen genegeerd of dusdanig ingezet dat zij niet bijdragen aan een netwerk dat ook echt voor je werkt.

Burkus beschrijft op basis van zijn langjarige ervaring in een 11-tal hoofdstukken een aantal basisprincipes om het netwerk te verbreden, de kracht te vergroten en effectiever te laten zijn. Dat alles krijgt ondersteuning met een breed scala aan onderzoek, praktijkvoorbeelden en een praktisch werkboek waarmee de beschreven denkrichtingen en lessen in de praktijk gebracht kunnen worden.

De 11 thema's die aangeraakt worden zijn:

1. Zoek je kracht in zwakkere connecties

2. Benut je volledige netwerk

3. Word bruggenbouwer en vul structurele gaten

4. Ga op zoek naar silo's

5. Bouw teams op vanuit je hele netwerk

6. Word superconnector

7. Maak gebruik van een preferentiële hechting

8. Creëer de illusie van een meerderheid

9. Doe niet aan gelijksoortigheid

10. Verruil netwerkborrels voor gedeelde activiteiten

11. Bouw sterkere banden op door multiplexiteit

Elk van deze thema's wordt uitgediept in korte en krachtige hoofdstukken met voldoende casuïstiek en achtergrond.

Burkus maakt duidelijk dat het hebben van contacten nog geen krachtig netwerk maakt. Vaak worden de gebaande paden betreden. Of wordt niet bewust gewerkt aan het uitbouwen en vergroten van de kracht van het netwerk. Het leggen van verbindingen tussen contacten van jezelf en die van anderen zorgt voor meerwaarde. Burkus raadt aan om dit methodisch en systematisch te doen.

Daarbij zijn belangrijke aandachtspunten voor een krachtig netwerk:

- werk methodisch en systematisch aan het uitbouwen van het netwerk, inzicht en overzicht is het begin van een gerichte(re) aanpak

- zorg voor verbinding tussen mensen en netwerken, ook al lijken ze niets met elkaar te maken te hebben

- ververs contacten met enige regelmaat

- breng mensen en expertises samen die ogenschijnlijk niet direct iets met elkaar te maken hebben

- experimenteer met nieuwe vormen van ontmoeten

- blijf niet hangen in bestaande en eenzijdige netwerken

- ga na welke bestaande en oude(re) contacten je hebt die niet of niet ten volle benut worden

- ga na hoe je jouw contacten en netwerk in kan zetten om andere netwerken en personen te bereiken

De 11 principes die aan de orde komen in het praktische werkboek Vriend van een vriend zijn nuttig om een succesvoller netwerk te bouwen. In vele gevallen zijn de praktische tips voor de hand liggen, maar ze vergen een gestructureerde aanpak, nader inzicht en - niet op de laatste plaats - moed om in de praktijk te brengen.

Frank van Kuijck is een zeer gedreven onafhankelijk en zelfstandig professional in zowel audit en advies voor de public sector. Hij is kritische sparringpartner voor toezichthouders, bestuurders en organisatie om te helpen deze naar een hoger plan te krijgen. Specifieke aandachtsgebieden naast audit en verslaggeving zijn governance, control, risicomanagement en bedrijfsvoering. Deze laatste ook vanuit de specialisatie als operational auditor. Hij heeft een achtergrond als Partner in de audit en adviespraktijk bij Deloitte, is Voorzitter van RJ Werkgroep 645 - woningcorporaties en Docent Auditing aan de UVT Tilburg.

Vriend van een Vriend - 'Indrukwekkend resumé van netwerktheorieën'
8 juli 2019 | Nienke Adema

David Burkus, de auteur van Vriend van een vriend, geeft je in zijn boek een indrukwekkend resumé van netwerktheorieën en leert je hoe je het grootste netwerk dat er bestaat - namelijk de hele wereld - het beste kunt gebruiken.

De lessen die Burkus ons mee wil geven in zijn Virend van een vriend kennen vrijwel elke keer eenzelfde opbouw. Elk van de verschillende hoofdstukken begint met een (soms ietwat lang) voorbeeld van een succesvolle ondernemer of onderzoeker die een prestatie levert en daar een belangrijke les in het kader van netwerken uithaalt. Hierna volgt vrijwel altijd een passage over hoe deze les het beste in praktijk kan worden gebracht. Stapsgewijs laat Burkus je zien hoe groot en nuttig je eigen netwerk nu écht is, wat een goede netwerkstrategie is in welke situatie en waarom je soms bewust met sommige connecties minder vaak of helemaal niet meer om zou moeten gaan. Hoofdstukken over thema's als superconnector worden, vriendschapsparadoxen en sociaal kapitaal opbouwen vormen de kern van zijn verhaal.

Burkus ontkracht opvattingen als ‘het altijd paraat hebben van je elevator pitch' of het ‘drie keer herhalen van iemand zijn naam in de eerste paar seconden van een gesprek' als manieren om je netwerk uit te breiden. Effectieve strategieën zouden eerder het zoeken van de kracht in oude vrienden of vage kennissen (‘zwakke connecties' of ‘slapende banden') zijn. Verander daarnaast persoonlijke relaties in zakelijk relaties én focus daarbij op de juiste connecties, en het lijkt alsof je bij iedereen enorm in trek bent. Ofwel, volgens Burkus ben je dan helemaal goed op weg.

Wat mij als jonge, wetenschappelijk opgeleide adviseur in eerste instantie een deugd deed was de belofte dat de theorieën die Burkus aandraagt zijn gebaseerd op wetenschappelijk (netwerk)onderzoek. In een hedendaagse maatschappij waarin fake nieuws en persoonlijke praktijktheorieën veelal worden aangedragen als bron van informatie, voelde mijn wetenschappelijke hart zich hier tamelijk prettig bij. Toch kwam al in één van de eerste hoofdstukken naar boven dat ook de beste adviezen over netwerken, zeker in het geval van Burkus, veelal autobiografisch zijn. Een kleine teleurstelling, aangezien Burkus' verhaal zich daardoor leek te voegen bij de vele andere filosofieën over netwerken. Het boek bevat echter tal van - zeer concrete - tips die je vrij eenvoudig in staat stellen om je netwerk beter in kaart te brengen, uit te breiden en wellicht ook om je tot andere alternatieve inzichten te laten komen.

Kortom: als je aan de slag wilt met netwerken en praktische handvatten wil om je netwerk effectiever te gebruiken, is dit boek zeker een aanrader. De hedendaagse adviseur die dit graag in praktijk brengt, kan zijn opmars als zeer fervent netwerker dan in gang zetten. Gooi dus de traditionele netwerkborrel overboord en ga op zoek naar oud-collega's, leg contact met je overbuurman en vroegere studievrienden... en start met netwerken!

Nienke Adema is adviseur bij Adviestalent. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Vriend van een vriend - 'Hoe je het beste kunt netwerken'
28 februari 2019 | Elly Stroo Cloeck

'Een prettig leesbaar, leerzaam en amusant boek.' Dat schrijft Elly Stroo Cloeck in haar recensie van Vriend van een vriend van David Burkus. Een nuttige les? 'Blijf vooral niet hangen in vertrouwde cirkels.'

Wil je een netwerk opbouwen? Lees dit boek dan niet! Want: de hele wereld is een netwerk, en jij bent er onderdeel van. Je netwerk is er dus al. Tussen jou en Trump zitten maar 4 connecties: een Vriend van een vriend van een vriend van jóúw vriend kent hem. En dat geldt gelukkig ook voor Scarlett Johansson.

Het boek ‘Vriend van een vriend’ van David Burkus, een Amerikaanse hoogleraar leiderschap en innovatie, legt uit hoe we dit netwerk van 7 miljard mensen kunnen gebruiken. De achtergrond van de 4 connecties tussen jou en Trump of Scarlett wordt aan het begin van het boek uit de doeken gedaan. Het begint met drie dronken studenten die aan het binge-watchen zijn en opeens merken dat Kevin Bacon in wel èrg veel films meespeelt. Alsof hij het middelpunt van Hollywood is! Ze ontdekken dat iedereen in Hollywood maximaal 6 schakels van hem verwijderd is. Elvis Presley bijvoorbeeld, maar één schakel: Presley speelde met Walther Matthau in King Creole, en Matthau speelde met Bacon in JFK. Facebook kwam in 2016 tot een maximaal aantal schakels van 3,57 binnen hun gebruikers. De moraal van dit verhaal: als er iemand is die jou kan helpen in je carrière of op een andere manier, wie dan ook, kun je die persoon bereiken via je bestaande relaties. Dat je juist deze ‘verre’ (of toekomstige) connecties moet gebruiken, is één van de leerpunten van het boek.

Burkus stelt ook dat vage kennissen (‘zwakke connecties’) veel nuttiger voor je zijn dan goede vrienden. Hij onderbouwt dit in 11 hoofdstukken die allemaal een ander thema hebben. Elk hoofdstuk wordt opgehangen aan een aansprekend voorbeeld (bijvoorbeeld waarom het zo’n verrassing was dat Trump de verkiezingen won, hoe Ben en Jerry, Ben&Jerry werden) en is onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. Elk hoofdstuk eindigt met praktische tips en een oefening. De voorbeelden zijn herkenbaar en goed te vertalen naar je eigen omgeving. Daarnaast is er een bijbehorende website, ook in het Nederlands.

Maar hoe kom je aan die toekomstige connecties, die zo nuttig zouden zijn? Dat staat in het hoofdstuk over het fenomeen netwerkborrels. Veel mensen vinden het moeten netwerken walgelijk. Zo’n gladde verkoper die overal visitekaartjes uitdeelt alsof het snoepjes zijn. Zo wil jij niet zijn. Iemand die met je praat en steeds over je schouder kijkt of er soms een belangrijker ‘prooi’ langskomt. Met zo’n iemand wil je geen connectie. Of je vage kennis die net ontslagen is en nu zijn hele LinkedIn-netwerk uitnodigt voor ‘een kopje koffie’. Bah. Uit onderzoek van Francesca Gino blijkt trouwens dat mensen zich moreel ‘vies’ voelen bij de gedachte aan netwerken! Maar het kan ook anders, en dat wordt in dit interessante boek uitgebreid uitgelegd. Tipje van de sluier: het gaat over koken…..

Wat heb ik hier nu van geleerd? Met name de risico’s van het veel blijven hangen in de vertrouwde cirkels van vrienden en collega’s. Die lijken erg op jezelf, met dezelfde meningen en informatie. Het voelt veilig, maar geeft geen goed beeld van de werkelijkheid. Beslissingen die je neemt op basis van zulke eenzijdige informatie zijn per definitie suboptimaal. Juist de vage kennisen komen met onverwachte inzichten. Praktische tip hierbij was: ontvriend/ ontvolg vooral niet de relaties die meningen verkondigen die niet de jouwe zijn. Je kunt ze juist goed gebruiken!

Ik vond Vriend van een vriend een prettig leesbaar, leerzaam en amusant boek. Nuttig voor iedereen die zich afvraagt hoe je het best kunt netwerken, en misschien ook voor de overtuigde netwerktijger. Het onderwerp is naar mijn smaak wel wat te ‘dun’ en de voorbeelden worden te breed uitgesponnen, om het geheel wat volume te geven. Maar goed, niet iedereen zit op een 500 pagina’s dikke Ons Feilbare Denken met statistische formules te wachten. Dat heb ik wel van dit boek geleerd: niet hetzelfde denken als ik is prima!

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Managementboek.nl om te recenseren.

Vriend van een vriend - 'Een ánder boek over netwerken'
17 januari 2019 | Liesbeth Tettero

Boeken over netwerken zijn er volop. Over hoe je een gesprek aanknoopt op een borrel of hoe je LinkedIn effectief gebruikt, bijvoorbeeld. David Burkus, hoogleraar Leiderschap en Innovatie, schreef een ánder boek over netwerken.

In Vriend van een vriend staan de wetenschappelijke principes van het netwerken centraal: wat zijn de verborgen principes erachter? Hoe werken netwerken eigenlijk? Wat is een kwalitatief goed netwerk? En hoe veel stappen ben jij verwijderd van Kevin Bacon?

Wetenschap toegankelijk gemaakt

De elf hoofdstukken van dit boek draaien om het zelfstandig naamwoord ‘netwerken’: wat zijn goede netwerken en hoe creëer je ze? Burkus hekelt netwerkadviezen die gebaseerd zijn op persoonlijke successen en benadrukt de wetenschappelijke basis van zijn werk. Dat betekent dat je als lezer niet moet schrikken van termen als multiplexiteit en preferentiële hechting. Ze worden uitgelegd en verlevendigd met vele voorbeelden uit de praktijk. Zo blijkt multiplexiteit te draaien om collega’s die vrienden worden of juist vrienden die samen in zaken gaan, zoals ijsmakers Ben Cohen en Jerry Greenfield. En preferentiële hechting betekent dat wie al veel contacten heeft, gemakkelijker nieuwe contacten maakt. Sociologen noemen dit het Mattheus-effect, naar het citaat van Jezus: 'Want wie heeft, zal nog meer krijgen, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen.'

Binnen of buiten je bubbel?

De verrassende inzichten die Burkus belooft, zijn onder andere dat het loont om oude netwerken te onderhouden en om buiten je ‘silo’, je eigen bubbel, te netwerken. Mensen die je kent, weten vaak al ongeveer hetzelfde als jij en kunnen je daarom lastig aan nieuwe inzichten helpen. De vrienden van je vrienden zijn waardevoller dan je vrienden zelf! Toch kan het vaak juist geen kwaad om binnen je eigen ‘silo’ te netwerken. Zo kun je binnen je vak- of interessegebied gemakkelijker kennis delen en innoveren. Een sprekend voorbeeld hiervan is het eiland Murano, waar de glasblazers uit Venetië naartoe verbannen werden omdat ze te vaak brand veroorzaakten in de stad. Doordat ze zo dicht op elkaar woonden en werkten, ontwikkelde hun glaswerk zich tot een kwaliteit die wereldroem verwierf.

Kevin Bacon

Een beroemde netwerk-anekdote gaat over de acteur Kevin Bacon. Een groepje studenten zag hem wel heel vaak in films voorbij komen, wat leidde tot de hypothese dat iedereen in de filmwereld maximaal zes contacten van hem verwijderd zou zijn. Ze baseerden dit op de term ‘six degrees of separation’, afkomstig uit een toneelstuk uit 1990. Wetenschappers hebben met allerlei onderzoeken aangetoond dat de wereld inderdaad heel klein is. Dat leidt tot de mooie conclusie dat we geen netwerken creëren, maar dat we al binnen een netwerk bestaan. De kunst is om dit netwerk zo goed mogelijk te benutten. Maar hoe? Voor veel mensen een fijne boodschap: Burkus pleit tegen netwerkborrels, waar  veel mensen zich op zijn minst ongemakkelijk voelen. Het werkt veel beter om samen iets te doen. Zo beschrijft hij een netwerk van influencers, waar wereldleiders, topondernemers en andere bijzonder interessante mensen samen koken zonder te praten over hun werk en hun prestaties. Dit leidde tot mooiere gesprekken en betere contacten.

Inzichten toepassen: de praktijk

Hoewel de nadruk in Vriend van een vriend sterk ligt op het zelfstandig naamwoord ‘netwerken’, besteedt Burkus ook aandacht aan het werkwoord: aan de slag! Ieder hoofdstuk eindigt met praktische oefeningen, zowel offline als online: hoe pas je de wetenschappelijke inzichten toe? Op de website van de uitgever zijn deze oefeningen in een werkboek te downloaden. En dan: op zoek naar oud-collega’s en de vrienden van je vrienden voor het beste netwerk!

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur: www.publice.nl