Make disruption work - 'Helder en met directe adviezen'
9 januari 2020 | Carla Verwijs

Zorg dat disruptie je niet overkomt, maar laat disruptie je voordeel worden. Dat is in het kort de boodschap van het mooie boek Make Disruption Work van Alexandra Jankovich en Tom Voskes.

Wat we tot nu toe aan disruptie zagen, in de retail- en reisindustrie bijvoorbeeld, is pas het begin. Dit biedt zowel risico's als kansen voor je bedrijf. De veranderingen die nodig zijn voor je bedrijf zijn veel ingrijpender dan enkel een technologisch probleem dat je ("eenvoudig") op kunt lossen. De auteurs beschrijven een aanpak volgens 5D's: Discover, Define, Determine, Drive en Delight.

Discover, of kijk om je heen. Wat gebeurt er in je eigen industrie, maar ook erbuiten? Volg (techologische) ontwikkelingen, maar bedenk dat het altijd om de klantbehoefte gaat. Hoe goed ken je je klant? Weet je wat zijn of haar behoeften zijn? De ware drijfveer achter disruptie is niet technologie maar een klantbehoefte waarin niet wordt voorzien Innovatieve bedrijven zien mogelijkheden en zijn in staat obstakels weg te halen.

Define: Definieer wat je gaat doen volgens een aantal nieuwe spelregels. Klanten zijn je échte assets. Ze zijn op zoek naar producten en diensten die hun behoeften vervullen, niet naar merken. Klanten verwachten overal dezelfde service, of dat bij je concurrent is of bij jou. Het zijn juist kleine marges die voor groei zorgen, winst wordt bepaald door de conversieformule ("Winner takes all"). Digitaal is een nieuw kanaal naast de bestaande, investeer hierin.

Determine: Bepaal vervolgens hoe je het gaat doen. Dit brengt organisatorische en technologische veranderingen met zich mee. Organiseer per horizon. Zie technologie niet als een kostenpost maar een business aanjager. Test en leer; geen grote projecten maar kleine afgebakende projecten waar je continue feedback op krijgt.

Drive: Maak het waar. Stel een winnende organisatie samen, met een aantal kerncompetenties. Hier ook: houd alles zoveel mogelijk in eigen beheer en zorg voor een naadloze workflow. Digitale initiatieven zijn geen projecten met een einddatum, ze hebben continue aandacht nodig.

Delight: Inspireer in de nieuwe wereld. Geef leiding vanuit een actieve visie, draag je klantgerichte instelling voortdurend uit. Overleven vraagt om moed, je eigen bedrijf disrupten, maar nietsdoen leidt tot falen. En, tenslotte, vertel je verhaal. Goede verhalen inspireren en verbinden, maak daar gebruik van.

Het boek eindigt met drie cases waar de auteurs zelf bij betrokken zijn geweest. In de marges staan verwijzingen naar de verschillende onderdelen in het boek. Deze cases zijn interessant, ze verlevendigen het boek. Ze laten ook zien dat digitale verandering mogelijk is

Make Disruption Work is een fijn boek voor wie niet van grote stukken tekst lezen houdt. Het boek heeft veel illustraties en beknopte teksten. Het verhaal is simpel en helder, met directe adviezen, maar de boodschap is duidelijk: afwachten is geen optie!

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Make disruption work – Leest als een infographic
3 september 2019 | Elly Stroo Cloeck

Het mooi uitgevoerde en goed gestructureerde boek Make Disruption Work van Alexandra Jankovich & Tom Voskes laat zien hoe je je aanpast aan de klantwensen en zo zèlf disruptief wordt in plaats van weggevaagd te worden door disruptie in je branche.

Vroeger......was het heel normaal om 40 minuten te wachten als je een reisje wilde boeken in je favoriete reisbureau. Was het heel normaal om een vlucht te ‘krijgen' om 05.00 uur. Wist je niks over de hotels die jouw reisorganisatie aanbood. Nu is dat allemaal anders. Niet omdat het nu allemaal digitaal is. Maar omdat digitaal heeft geholpen aan klantbehoeften tegemoet te komen (supersnel geholpen worden, keuze in vertrektijden, tripadvisor). Raar dat veel reisreuzen deze behoeften negeerden.........en omvielen.....

Dat komt doordat deze reisorganisaties de klant niet centraal stelden. Niet kritisch waren naar zichzelf en hun product. Ze bleven doen wat ze altijd deden en zagen de disruptie niet aankomen. Maar wat is disruptie eigenlijk?

De Van Dale geeft als definitie van disruptie: ontwrichting; radicale verandering in een bestaande economische activiteit of proces, die gepaard gaat met innovaties en als doel heeft een nieuwe markt aan te boren. De auteurs gebruiken een andere definitie: dat wat er gebeurt als bedrijven nieuwe digitale technologieën inzetten om klanten beter te bedienen, waardoor markten worden opengebroken en de gevestigde orde omvergeworpen wordt. Deze ‘digitale disruptie' is het onderwerp van dit boek, het gaat dus met name om de customer journey en minder om nieuwe businessmodellen. De auteurs werken dan ook bij een adviesbureau dat zich specialiseert in het opbouwen van digitale competenties waarmee de bedrijven worden ‘getransformeerd'.

Het boek is gestructureerd volgens hun eigen 5D-model: Discover, Define, Determine, Drive en Delight.

Discover gaat over om je heen kijken wat er in jouw branche en andere branches gebeurt. In de reisbranche is de digitale disruptie heel groot en vergevorderd. Bij de overheid gebeurt er heel weinig. Onderwijs, zorg en verzekeringen, om maar wat te noemen, zitten daar tussenin. Je kunt dus heel wat leren over hoe disruptie ‘toeslaat' als je kijkt naar de reisbranche. Daarnaast staan de technologische ontwikkelingen niet stil, ook niet in jouw branche. Met robotica, 3D printing, IoT en Virtual Reality worden de mogelijkheden om aan (latente) klantbehoeften te voldoen steeds groter en zal de verandering ook steeds sneller gaan.

Define gaat over je strategie, wat ga je doen? De moderne ‘activa' zijn niet de panden (reisbureaus, fysieke winkels) maar de klanten. Een disruptor verlaagt de prijs, kleinere marges zorgen voor groei. Een tijdelijk verlies wordt voor lief genomen. Online verkopen zijn schaalbaar, en het % online verkopen groeit exponentieel. Nuttig is de indeling van digitale initiatieven in de ‘drie horizonnen': optimalisatie, transformatie en disruptie, met daarbij de verschillende termijnen, kansen op succes en benodigde resources.

Dan Determine: bepaal hoe je het gaat doen. Nieuwe, disruptieve initiatieven plaats je buiten je bestaande organisatie. Bepaal hoe je je werknemers aanstuurt, hoe je een klantgerichte cultuur creëert. Vervolgens begin je met een MPV (Minimum Viable Product), leer je daarvan en verbeter je het. De ondersteunende IT richt je modulair in en integreer je in de business door een multidisciplinair team.

Je maakt het waar in Drive. Hoe bouw je je organisatie verder op? Centraliseer vaardigheden en insource alles wat belangrijk is. Volgens de auteurs dus in ieder geval je IT, maar Coolblue insourcte de bezorging, want daar zat ook veel klantpijn. Zorg voor een dashboard met betrouwbare data. En, grappig genoeg, geef je nieuwe medewerkers in de nieuw ontwikkelde functies zeer gedetailleerde aanwijzingen! Laat ze letterlijk zien wat ze moeten doen. Dat klinkt niet als modern leiderschap, maar is wel wat de auteurs zeggen dat nodig is, en zelfs in Silicon Valley wordt toegepast. Hele specifieke targets zijn daarna nodig om mensen zelf te laten bepalen hoe ze die targets gaan halen. Als CEO blijf je natuurlijk om je heen kijken! Wat doet de concurrentie? Wat verandert er in je omgeving?

In Delight gaat het over inspireren en leidinggeven. De visie van Steve Jobs, de dienstbaarheid van Elon Musk, de klantgerichtheid van Gillian Tans (van Booking.com). Kom in actie en inspireer je medewerkers door storytelling.

Het boek eindigt met 3 casestudies, geanonimiseerd, waarbij centralisatie en het aannemen van digitaal talent de rode draad is om van kwakkelende bedrijven, moderne digitale succesverhalen te maken.

Het boek is zeer leesbaar en prachtig uitgevoerd met tekeningen, grafieken, veel tabellen en voorbeelden in ballonnetjes. Deze illustraties nemen bijna evenveel ruimte in als de tekst, het boek is één grote infographic. De boodschap in elk van de hoofdstukken wordt daardoor kort, krachtig èn speels overgebracht. De adviezen zijn concreet, en volgens de auteurs getest in hun eigen praktijk. Als klanten noemen zij niet de minste bedrijven (Shell, Unilever, IKEA). De voorbeelden uit andere bedrijven zijn ontleend aan webpagina's die in de noten omschreven staan. De doelgroep van dit boek zijn dan ook CEO's van wat grotere bedrijven, want de adviezen kosten best wat geld èn resources. Jammer dat het zwaartepunt van het boek ligt bij de (digitale) customer journey, wat minder bij het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen (die komen vanzelf als je maar goed naar je klant luistert). Over die customer journey is al veel gezegd en geschreven in andere marketingboeken. De overzichtelijke structuur en de link met het bouwen van de organisatie geeft dit boek wel net wat extra's.

Ik hoop toch zo dat iemand Make Disruption Work leest en de overheid gaat disrupten! Geen wachttijden, keuze, transparantie .........kunnen zomaar redenen zijn om te emigreren, of naar een andere gemeente te verhuizen.....

Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het Jaar 2020'. (Het besproken boek dingt niet mee naar die prijs, red.)