Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Waardecreatie met het Internet of Things - 'Uitstekend boek'
26 april 2019 | Elly Stroo Cloeck

In 2020 hangt bijna alles aan het Internet. Niet alleen de zelfrijdende auto, maar ook stoelen, boeken, planten, kleding …..Wat moet je je daarbij voorstellen? Een sensor in de kleding om aan te geven hoe vuil het is?

Waarschijnlijk dit allemaal en nog meer, zo valt af te leiden uit het boek Waarde creatie met het Internet of Things van Marco Heida. Wist je dat al in 2008 er meer dingen dan mensen met het Internet verbonden waren? Het is bijna niet voor te stellen dat volgend jaar al zo’n 30 miljard objecten aan het internet hangen.  Heida ziet kans om mij op bijna elke pagina van dit zeer leesbare en goed gestructureerde boek te verbazen met feitjes en ontwikkelingen op dit gebied. Puur leesplezier!

Het boek bestaat uit 3 delen. Deel 1 is ‘het wat en waarom’ van het IoT, waarin het concept van IoT, de belangrijkste voordelen, businessmodellen met IoT, en het verschil tussen Big Data en Smart Data worden uitgelegd. In Deel 2 gaat Heida in op de techniek: sensoren, platform, netwerk, en andere technologie. Deel 3 ten slotte is superkort en geeft een stappenplan om zelf aan de slag te gaan. In de bijlage vinden we een overzicht van de geschiedenis van IoT die begint in 1932(!).

Het eerste deel is heel informatief, allerlei verschillende manieren of informatie uit objecten te halen worden benoemd, en hoe je daar een businessmodel omheen kunt bouwen en er geld mee kunt verdienen. Dat begint met alles efficiënter te doen, just-in-time bevoorrading bijvoorbeeld, maar stopt daar niet. Juist het verzamelen van data over de klanten of gebruikers geeft informatie waarmee extra diensten verkocht kunnen worden. Vanaf 2020 zal 95% van alle nieuwe producten aan het Internet gekoppeld zijn. Nog even en letterlijk alles om je heen verzamelt dan data over je omgeving en jezelf. 

In deel 2 gaat Heida in op de techniek. Dit is een zeer duidelijk, goed leesbaar deel, ook, of juist, voor niet-techneuten, waarin hij zijn achtergrond in de telecom bepaald niet verloochent.  Ook gerelateerde technologie komt aan bod, zoals blockchain, robotica, machine learning, AI en Virtual Reality. Ik vind het erg knap hoe hij Blockchain uitlegt door parallellen te trekken met Wikipedia, maar dan zonder administrator. Hij gebruikt de Fipronil-besmetting om het nut van Blockchain te duiden: als je elk ei van kip tot eiersalade kunt volgen, zijn problemen sneller opgelost en hoef je ook minder kippen te ruimen. Bij robotica wordt de Robocup genoemd, een competitie van voetballende robots, en bij Virtual Reality De Matrix met Keanu Reeves. Erg aansprekende voorbeelden die het onderwerp sappig houden. Natuurlijk worden de serieuze onderdelen zoals beveiliging en standaarden niet gemeden.

Heel boeiend zijn de intermezzo’s, waarin steeds andere ‘Smart’ oplossingen worden beschreven. Bij Smart Health beschrijft Heida onder andere slimme badkamertegels en vloerbedekking die signaleren wanneer iemand valt en blijft liggen, lakens en dekens die lichaamsfuncties meten en bijhouden wanneer iemand voor het laatst heeft bewogen, sensoren in het toilet die gelijk je kleine of grote boodschap analyseren. Zo zijn er ook intermezzo’s voor Smart gebouwen, Smart airport, Smart elektriciteitsnet en ga maar door. Op een hele gestructureerde manier worden hier de meest innovatieve oplossingen beschreven, hele mooie reclame voor het IoT. O ja, laat ik het slimme bestek uit het Smart home niet vergeten: je vork en mes geven een waarschuwing als je te snel eet, of te veel……….en houden bij wat er allemaal je mond in gaat. Hoezo zware botten?

Heida heeft een fijne, niet-technische schrijfstijl, waardoor dit een uitstekend boek is voor de geïnteresseerde leek. De gevaren van het verzamelen van data worden niet vergeten, maar de nadruk ligt op het enorme gemak en de veiligheid die IoT met zich mee kan brengen, zowel in een privé als zakelijke context. Bij het boek hoort een website, waar je diverse documenten kunt downloaden, natuurlijk in ruil voor achterlating van je contactgegevens voor de nieuwsbrief.

Zou Waardecreatie met het Internet of Things ook aan het Internet hangen? Ik zie er niets bijzonders aan…….

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van de auteur om te recenseren.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden