Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
27 maart 2014 | Peter Streefkerk

‘Begin met het waarom’ gaat over ondernemen en de vraag waarom sommige bedrijven succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn dan andere bedrijven. Wat hebben mensen als Steve Jobs, Martin Luther King en Nelson Mandela gemeen vraagt Simon Sinek aan het begin van het boek. Ze wisten heel goed waarom ze deden wat ze deden en vorm(d)en daarmee een voortdurende inspiratiebron voor mensen in hun directe en indirecte omgeving. Net als voor mensen geldt dit principe ook voor bedrijven en organisaties.

Sinek komt in ‘Begin met het waarom’ met het concept ‘de gouden cirkel’. Van nature denken mensen en bedrijven vanuit de vragen ‘wat’ en ‘hoe’. Wat doen we en hoe doen we dat? Misschien logisch, maar op deze manier vertel je een vrij technisch, inhoudelijk en afstandelijk verhaal. Mensen en bedrijven redeneren vanuit de buitenkant van de cirkel (wat en hoe) naar de binnenkant (waarom). De gouden cirkel gaat uit van het omgekeerde principe. Het redeneert vanuit het waarom naar het hoe en het wat. Aan de hand van sprekende voorbeelden waaronder Starbucks, Apple en Dell illustreert Simon Sinek dat toepassing van de gouden cirkel de kans op succes als bedrijf of organisatie vergroot. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.

Het waarom voor je klanten en het waarom voor jezelf als inkoper
Zou dit principe ook werken in de contacten met de klanten van inkoop? Vraag je jezelf als inkoper eens af wat er beter werkt bij een intake gesprek met een (nieuwe) klant. Beginnen met de vraag “Waarom doet u wat u doet” of “Beschrijf eens wat of hoe u dat doet”. Zeer waarschijnlijk de eerste vraag omdat je daarmee de essentie en de passie van een klant te pakken hebt. Het wordt van daaruit veel makkelijker een duurzame relatie met de klant op te bouwen.

Voor een inkoper geldt hetzelfde. Veel inkopers beginnen vaak met praten over wat ze voor hun interne klanten gaan doen en hoe ze dat gaan doen. Zoals gezegd een technisch, inhoudelijk en afstandelijk verhaal, waarmee je als inkoper afstand creëert tot de klant. Stel nu eens dat je de omgekeerde werkwijze toepast en begint met het waarom van je werk. Waarom jij inkoop zo’n mooi vak vindt en waarin voor jou de uitdaging zit. Wedden dat de klant je daarna op een andere en meer open wijze benadert?

Als je de basisprincipes van dit boek kunt vertalen naar de inkooppraktijk binnen je eigen bedrijf of organisatie, heb je de essentie van de boodschap van Simon Sinek te pakken. Probeer de ‘waarom’-vraag eens uit op een kleiner onderwerp binnen het inkoopdomein, bijvoorbeeld contractmanagement. Je zult merken dat er een andere kijk op de (inkoop)werkelijkheid ontstaat en het resultaat vele malen beter is. Lukt die vertaling je niet, dan heb je na het lezen van dit boek in ieder geval een beeld van waarom de ene leverancier je wel weet te raken met zijn boodschap en de andere leverancier niet.


Begin met het Waarom
27 maart 2014 | Peter Streefkerk

‘Begin met het waarom’ gaat over ondernemen en de vraag waarom sommige bedrijven succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn dan andere bedrijven. Wat hebben mensen als Steve Jobs, Martin Luther King en Nelson Mandela gemeen vraagt Simon Sinek aan het begin van het boek. Ze wisten heel goed waarom ze deden wat ze deden en vorm(d)en daarmee een voortdurende inspiratiebron voor mensen in hun directe en indirecte omgeving. Net als voor mensen geldt dit principe ook voor bedrijven en organisaties. Sinek komt in ‘Begin met het waarom’ met het concept ‘de gouden cirkel’. Van nature denken mensen en bedrijven vanuit de vragen ‘wat’ en ‘hoe’. Wat doen we en hoe doen we dat? Misschien logisch, maar op deze manier vertel je een vrij technisch, inhoudelijk en afstandelijk verhaal. Mensen en bedrijven redeneren vanuit de buitenkant van de cirkel (wat en hoe) naar de binnenkant (waarom). De gouden cirkel gaat uit van het omgekeerde principe. Het redeneert vanuit het waarom naar het hoe en het wat. Aan de hand van sprekende voorbeelden waaronder Starbucks, Apple en Dell illustreert Simon Sinek dat toepassing van de gouden cirkel de kans op succes als bedrijf of organisatie vergroot. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.

Het waarom voor je klanten en het waarom voor jezelf als inkoper
Zou dit principe ook werken in de contacten met de klanten van inkoop? Vraag je jezelf als inkoper eens af wat er beter werkt bij een intake gesprek met een (nieuwe) klant. Beginnen met de vraag “Waarom doet u wat u doet” of “Beschrijf eens wat of hoe u dat doet”. Zeer waarschijnlijk de eerste vraag omdat je daarmee de essentie en de passie van een klant te pakken hebt. Het wordt van daaruit veel makkelijker een duurzame relatie met de klant op te bouwen.

Voor een inkoper geldt hetzelfde. Veel inkopers beginnen vaak met praten over wat ze voor hun interne klanten gaan doen en hoe ze dat gaan doen. Zoals gezegd een technisch, inhoudelijk en afstandelijk verhaal, waarmee je als inkoper afstand creëert tot de klant. Stel nu eens dat je de omgekeerde werkwijze toepast en begint met het waarom van je werk. Waarom jij inkoop zo’n mooi vak vindt en waarin voor jou de uitdaging zit. Wedden dat de klant je daarna op een andere en meer open wijze benadert?

Als je de basisprincipes van dit boek kunt vertalen naar de inkooppraktijk binnen je eigen bedrijf of organisatie, heb je de essentie van de boodschap van Simon Sinek te pakken. Probeer de ‘waarom’-vraag eens uit op een kleiner onderwerp binnen het inkoopdomein, bijvoorbeeld contractmanagement. Je zult merken dat er een andere kijk op de (inkoop)werkelijkheid ontstaat en het resultaat vele malen beter is. Lukt die vertaling je niet, dan heb je na het lezen van dit boek in ieder geval een beeld van waarom de ene leverancier je wel weet te raken met zijn boodschap en de andere leverancier niet.


18 februari 2013 | José Otte

Wat hebben grote, inspirerende leiders als Steve Jobs en Martin Luther King met elkaar gemeen? Ze weten allebei waarom ze doen wat ze doen. In 'Begin met het Waarom' vertelt Simon Sinek waarom organisaties en leiders die het waarom als uitgangspunt nemen succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn.

In zijn boek introduceert Sinek een alternatief voor manipulatie. Hij brengt de Gouden Cirkel onder onze aandacht, een concept dat geïnspireerd is op de gulden snede - een eenvoudige wiskundige verhouding die wiskundigen, biologen, architecten, kunstenaars, musici en naturisten al sinds het begin der tijden fascineerde. De Gouden Cirkel is opgebouwd uit drie cirkels. De buitenste cirkel is het Wat. De cirkel in het midden is het Hoe en de binnenste cirkel behandelt het Waarom. Bij het Waarom stellen we vragen als: wat is je doel, je motief, je geloof? Waarom bestaat je bedrijf? Waarom kom je 's morgens je bed uit?

Wat Sinek adviseert, is om de Gouden Cirkel niet van buiten naar binnen te lopen, maar van binnen naar buiten. Dan krijg je heel andere reclameboodschappen. Denk maar aan Apple - zij maken reclame van binnen naar buiten. De boodschap begint altijd met het Waarom. Als je van binnen naar buiten communiceert, presenteer je je Waarom als de reden om te kopen en dient je Wat als het tastbare bewijs van die overtuiging.

Sinek laat in zijn boek zien waarom het Waarom belangrijk is en waarom het zo goed voelt om daar eerst mee aan de slag te gaan. Hij laat dat zien aan de hand van een doorsnede van ons brein. Als een beslissing goed voelt, vinden we het moeilijk om uit te leggen waarom we deden wat we deden. Dat komt omdat het deel van ons brein dat onze besluitvorming aanstuurt niet ons taalvermogen aanstuurt. Dus dan hebben we de neiging om te gaan rationaliseren. Aan de hand van Sineks uitleg komen we steeds dichterbij het Waarom. Hij vertelt over helderheid en gedisciplineerdheid. Maar ook over consistentie.

Hoewel het boek van Sinek bol staat van de inkoppers (dat luisteren belangrijk is bij communicatie, etcetera), is het een boek dat fijn om te lezen. Het zorgt er voor dat we weer herinnerd worden aan het Waarom en het belang daarvan. Want als we ons herinneren waarom we ooit met het bedrijf begonnen zijn, komen veel succesfactoren vanzelf. Sinek zegt: 'Stel dat elke organisatie begon met haar Waarom. Dan zouden beslissingen gemakkelijker te nemen zijn. De loyaliteit zou groter zijn. Vertrouwen in elkaar zou de gewoonste zaak van de wereld zijn.'

Dat is de reden Waarom we dit boek moeten lezen en ermee aan de slag gaan.


Begin met het Waarom
18 februari 2013 | José Otte

Wat hebben grote, inspirerende leiders als Steve Jobs en Martin Luther King met elkaar gemeen? Ze weten allebei waarom ze doen wat ze doen. In 'Begin met het Waarom' vertelt Simon Sinek waarom organisaties en leiders die het waarom als uitgangspunt nemen succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn. In zijn boek introduceert Sinek een alternatief voor manipulatie. Hij brengt de Gouden Cirkel onder onze aandacht, een concept dat geïnspireerd is op de gulden snede - een eenvoudige wiskundige verhouding die wiskundigen, biologen, architecten, kunstenaars, musici en naturisten al sinds het begin der tijden fascineerde. De Gouden Cirkel is opgebouwd uit drie cirkels. De buitenste cirkel is het Wat. De cirkel in het midden is het Hoe en de binnenste cirkel behandelt het Waarom. Bij het Waarom stellen we vragen als: wat is je doel, je motief, je geloof? Waarom bestaat je bedrijf? Waarom kom je 's morgens je bed uit?

Wat Sinek adviseert, is om de Gouden Cirkel niet van buiten naar binnen te lopen, maar van binnen naar buiten. Dan krijg je heel andere reclameboodschappen. Denk maar aan Apple - zij maken reclame van binnen naar buiten. De boodschap begint altijd met het Waarom. Als je van binnen naar buiten communiceert, presenteer je je Waarom als de reden om te kopen en dient je Wat als het tastbare bewijs van die overtuiging.

Sinek laat in zijn boek zien waarom het Waarom belangrijk is en waarom het zo goed voelt om daar eerst mee aan de slag te gaan. Hij laat dat zien aan de hand van een doorsnede van ons brein. Als een beslissing goed voelt, vinden we het moeilijk om uit te leggen waarom we deden wat we deden. Dat komt omdat het deel van ons brein dat onze besluitvorming aanstuurt niet ons taalvermogen aanstuurt. Dus dan hebben we de neiging om te gaan rationaliseren. Aan de hand van Sineks uitleg komen we steeds dichterbij het Waarom. Hij vertelt over helderheid en gedisciplineerdheid. Maar ook over consistentie.

Hoewel het boek van Sinek bol staat van de inkoppers (dat luisteren belangrijk is bij communicatie, etcetera), is het een boek dat fijn om te lezen. Het zorgt er voor dat we weer herinnerd worden aan het Waarom en het belang daarvan. Want als we ons herinneren waarom we ooit met het bedrijf begonnen zijn, komen veel succesfactoren vanzelf. Sinek zegt: 'Stel dat elke organisatie begon met haar Waarom. Dan zouden beslissingen gemakkelijker te nemen zijn. De loyaliteit zou groter zijn. Vertrouwen in elkaar zou de gewoonste zaak van de wereld zijn.'

Dat is de reden Waarom we dit boek moeten lezen en ermee aan de slag gaan.


30 juli 2012 | Peter de Roode

Simon Sinek werd bekend door zijn presentatie op het internet bij de zogenaamde TED speeches. Zijn inzichten heeft hij nu aan het papier toevertrouwd. De vraag is: 'Heeft 'Begin met het waarom' meer te bieden dan de tien minuten zendtijd die hij reeds heeft opgeëist?' Ja en nee. 'Ja' wat betreft de beschrijving van datgene waarmee hij bekend is geworden: de uitleg van zijn 'gouden'cirkel' . Die is zeer instructief. 'Nee' wat betreft het uitmelken van het gehele concept en de traagheid die dat in het boek teweegbrengt.

Sinek is heel duidelijk: organisaties moeten starten vanuit de vraag: 'Waarom?'. Hoe logisch dat misschien ook klinkt, het gebeurt volgens hem niet altijd. Organisaties laten zich aldus Sinek verleiden tot beginnen met 'Wat?' en 'Hoe?' en komen soms niet eens toe aan 'Waarom?'.

Deze drie begrippen in de juiste volgorde: waarom, wat en hoe, vormen de zogenaamde 'gouden cirkel'. Die cirkel vormt de basis van de theorie van Sinek. We moeten van binnenuit starten met een duidelijk 'waarom' en verwoorden waarom we doen wat we doen. Het bedrijf Apple is voor Sinek een goed voorbeeld van hoe het moet. Apple begint met het waarom. Het bedrijf heeft een doel, een motief dat volgens Sinek niets te maken heeft met wat ze doen. Zijn ultieme stelling is: 'Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet'. Sinek legt op een uitstekende manier uit hoe dit zit. Sceptici zullen toegeven dat zijn uitleg veel hout snijdt: de samenhang van veel dingen wordt helder uit de doeken gedaan. Sinek legt uit dat we anderen inspireren door naar het waarom te vragen.

Er zijn twee manieren om menselijk gedrag te beïnvloeden: manipuleren of inspireren. Wie vanuit 'waarom' vertrekt probeert zijn klanten te inspireren - en wel voor de lange termijn. Daarentegen sorteert 'manipuleren' effect op de korte termijn: 'wat' en 'hoe' staan daar centraal zonder det het 'waarom' in beeld komt. Met manipuleren raak je het hoofd van mensen ('Deze aanbieding kan ik niet laten lopen') maar het waarom raakt ook het hart ('Aan deze organisatie voel ik me verbonden'). En dat is een keuze die organisaties voor zichzelf moeten maken. Maar, zo stelt Sinek, het gaat hier over het begrip 'authenticiteit'. Authenticiteit is niet te bereiken zonder een echt waarom. Zonder een waarom laat een koper zich gemakkelijk motiveren door verlangens of angst. Wie geen waarom heeft, kan morgen al weer iets anders roepen.

De gouden cirkel werkt voor Sinek wanneer waarom, wat en hoe met elkaar in evenwicht zijn. Zijn goed klinkende theorie wordt behoorlijk uitgemolken en Sinek brengt er veel mee in verband waardoor het boek onnodig veel bladzijden telt.

Het is een 'feel good theorie' die niet empirisch onderbouwd is maar wel met een zekere stelligheid wordt gebracht. 'Zou het echt zo werken?', zo vraag je je als lezer af. En waar blijkt dat dan uit?, want bewijzen worden niet opgevoerd. Het voorbeeld van Apple kun je nauwelijks een casus noemen. Veel vragen blijven daarmee onbeantwoord, zoals: 'Wat betekent het 'waarom' voor het leren en veranderen van mensen?' Desondanks zal Sinek met zijn 'waarom' bij veel mensen een gevoelige snaar raken. Het is een herkenbaar verhaal dat raakvlakken vertoont met actuele begrippen als 'missie' en 'betekenis'. Ik ben benieuwd of en in welke mate de auteur zijn theorie verder weet te brengen dan 'bewustwording'.


Begin met het Waarom
30 juli 2012 | Peter de Roode

Simon Sinek werd bekend door zijn presentatie op het internet bij de zogenaamde TED speeches. Zijn inzichten heeft hij nu aan het papier toevertrouwd. De vraag is: 'Heeft 'Begin met het waarom' meer te bieden dan de tien minuten zendtijd die hij reeds heeft opgeëist?' Ja en nee. 'Ja' wat betreft de beschrijving van datgene waarmee hij bekend is geworden: de uitleg van zijn 'gouden'cirkel' . Die is zeer instructief. 'Nee' wat betreft het uitmelken van het gehele concept en de traagheid die dat in het boek teweegbrengt. Sinek is heel duidelijk: organisaties moeten starten vanuit de vraag: 'Waarom?'. Hoe logisch dat misschien ook klinkt, het gebeurt volgens hem niet altijd. Organisaties laten zich aldus Sinek verleiden tot beginnen met 'Wat?' en 'Hoe?' en komen soms niet eens toe aan 'Waarom?'.

Deze drie begrippen in de juiste volgorde: waarom, wat en hoe, vormen de zogenaamde 'gouden cirkel'. Die cirkel vormt de basis van de theorie van Sinek. We moeten van binnenuit starten met een duidelijk 'waarom' en verwoorden waarom we doen wat we doen. Het bedrijf Apple is voor Sinek een goed voorbeeld van hoe het moet. Apple begint met het waarom. Het bedrijf heeft een doel, een motief dat volgens Sinek niets te maken heeft met wat ze doen. Zijn ultieme stelling is: 'Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet'. Sinek legt op een uitstekende manier uit hoe dit zit. Sceptici zullen toegeven dat zijn uitleg veel hout snijdt: de samenhang van veel dingen wordt helder uit de doeken gedaan. Sinek legt uit dat we anderen inspireren door naar het waarom te vragen.

Er zijn twee manieren om menselijk gedrag te beïnvloeden: manipuleren of inspireren. Wie vanuit 'waarom' vertrekt probeert zijn klanten te inspireren - en wel voor de lange termijn. Daarentegen sorteert 'manipuleren' effect op de korte termijn: 'wat' en 'hoe' staan daar centraal zonder det het 'waarom' in beeld komt. Met manipuleren raak je het hoofd van mensen ('Deze aanbieding kan ik niet laten lopen') maar het waarom raakt ook het hart ('Aan deze organisatie voel ik me verbonden'). En dat is een keuze die organisaties voor zichzelf moeten maken. Maar, zo stelt Sinek, het gaat hier over het begrip 'authenticiteit'. Authenticiteit is niet te bereiken zonder een echt waarom. Zonder een waarom laat een koper zich gemakkelijk motiveren door verlangens of angst. Wie geen waarom heeft, kan morgen al weer iets anders roepen.

De gouden cirkel werkt voor Sinek wanneer waarom, wat en hoe met elkaar in evenwicht zijn. Zijn goed klinkende theorie wordt behoorlijk uitgemolken en Sinek brengt er veel mee in verband waardoor het boek onnodig veel bladzijden telt.

Het is een 'feel good theorie' die niet empirisch onderbouwd is maar wel met een zekere stelligheid wordt gebracht. 'Zou het echt zo werken?', zo vraag je je als lezer af. En waar blijkt dat dan uit?, want bewijzen worden niet opgevoerd. Het voorbeeld van Apple kun je nauwelijks een casus noemen. Veel vragen blijven daarmee onbeantwoord, zoals: 'Wat betekent het 'waarom' voor het leren en veranderen van mensen?' Desondanks zal Sinek met zijn 'waarom' bij veel mensen een gevoelige snaar raken. Het is een herkenbaar verhaal dat raakvlakken vertoont met actuele begrippen als 'missie' en 'betekenis'. Ik ben benieuwd of en in welke mate de auteur zijn theorie verder weet te brengen dan 'bewustwording'.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden