Breek los uit het doolhof - Laat je je eigen opvattingen heroverwegen
27 september 2019 | Henny Portman

Spencer Johnson schreef Breek los uit het doolhof, het langverwachte vervolg op de #1 bestseller en het wereldwijde fenomeen Wie heeft mijn kaas gepikt?

Dit prachtige kleine vervolg zal je helpen het raadsel op te lossen van de vele doolhoven waar je in je eigen leven mee te maken kunt krijgen. En niet alleen in je eigen leven, ook in dat van anderen.

De VUCA-wereld is constant in beweging. Dingen die gisteren misschien waar waren, zijn dat vandaag niet meer. Zakelijke wendbaarheid (agility) is daarom cruciaal.

In dit boekje volgen we Peins (die in Wie heeft mijn kaas gepikt? geloofde dat de oude situatie zou terugkeren) en zijn nieuwe vriendin Hope op hun reis om hun weg uit het doolhof te vinden. Door out-of-the-box te denken. Overtuigingen of opvattingen staan centraal in deze fabel. Je kunt bijvoorbeeld niet alleen kaas eten; een appel is ook prima en als er geen appels meer zijn, dan zal je een nieuwe opvatting over eten moeten kiezen. Tijdens hun reis leren we de volgende bijzonderheden over opvattingen:

- Wees je bewust van je opvattingen

- Geloof niet alles wat je denkt

- Laat los wat niet werkt

- Kijk buiten het doolhof

- Kies een nieuwe opvatting

- Er zijn geen grenzen aan wat je kunt geloven

Opvattingen kunnen sterke krachten zijn. Een enkele eigenwijze opvatting kan een heel bedrijf neerhalen (Kodak?, Nokia?, BlackBerry?). Mensen geloven dat wat gisteren waar was, vandaag ook waar is. Maar dat is het in veel gevallen niet.

Het kleine boekje Breek los uit het doolhois in minder dan een uur te lezen. Daarna volgt een veelvoud van uren om je eigen opvattingen te overdenken, te onderzoeken, te testen, en eventueel weg te gooien en te vervangen door nieuwe opvattingen om de weg uit je eigen doolhof te vinden. Henny Portman is eigenaar van Portman PM[O] Consultancy en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.

Breek los uit het doolhof – Wéér een leerzame parabel
6 mei 2019 | Elly Stroo Cloeck

Stel, je had ooit een grote voorraad Kaas en drie vrienden. Nu is de Kaas op, en je drie vrienden zijn vertrokken om andere Kaas te zoeken. Ze komen niet meer terug… Hoe zou jij reageren?

Boos, omdat ze je in de steek hebben gelaten? Bezorgd, omdat er misschien iets met ze gebeurd is? Verward, omdat je je afvraagt waarom je niet met ze bent meegegaan? In ieder geval heb je honger…..heel erge honger!

Zo begint de parabel Breek los uit het doolhof van Spencer Johnson uit 2018, postuum uitgebracht zo’n 20 jaar ná de bestseller Wie heeft mijn kaas gepikt? Werd in Kaas vooral ingegaan op het tijdig reageren op verandering (oprakende Kaas), in dit vervolg gaat het met name om manieren waarop je zèlf verandering teweegbrengt. Het achtergebleven minimensje, een denker die alles analyseert, een blauw typetje dus, zet de feiten op een rijtje: 1. Zonder kaas gaat hij dood. 2. Het doolhof is eng, met donkere hoekjes en doodlopende weggetjes. 3. Hij staat er alleen voor.

Met frisse tegenzin gaat hij op weg. In elk van de volgende hoofdstukken leert hij waardevolle lessen, die erop neer komen dat zijn feiten helemaal geen feiten zijn. Het zijn overtuigingen, en ze zijn niet juist. Ze kunnen vervangen worden door andere overtuigingen, die hem zullen helpen te overleven. Sterker nog: die hem iets brengen wat nog beter is dan een grote voorraad Kaas en 3 vrienden.

Ook dit is een compact boekje: zo’n 90 pagina’s met illustraties. Net als in het vorige boekje voel je je snel betrokken bij het minimensje dat worstelt met het loslaten van wat ooit was, hoe hij dingen deed en waar hij in geloofde. Hij leert nieuwe gezichtspunten te accepteren en zelfs…..op zoek te gaan naar dingen die hij zich nog niet kan voorstellen. Het is een heel krachtige parabel en het is niet moeilijk je eigen situatie erin te herkennen.

Breek los uit het doolhof lijkt wel specifiek geschreven voor accountants en andere blauwe typetjes. Ik kon niet anders dan de parallellen zien met de veranderingen die zich in de accountancysector voltrekken, en waarbij sommigen energiek op weg gaan en nieuwe voorraden Kaas (en andere lekkernijen) ontdekken, en anderen achterblijven en alleen met hulp van anderen zullen overleven. Waarbij sommigen de beperkende overtuigingen van zich afschudden en anderen denken dat de feiten niet te veranderen zijn. Stel nou eens dat je zonder Kaas níet doodgaat? De donkere hoekjes níet eng zijn? En je er níet alleen voor staat?

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van Managementboek.nl om te recenseren.

Breek los uit het doolhof - 'Zet aan tot nadenken'
10 april 2019 | Rudy Kor

Als je eenmaal gewend bent aan de allegorische schrijfstijl, zet Breek los uit het doolhof van Spencer Johnson je aan tot nadenken over je eigen opvattingen over veranderen.

Spencer Johnson is ooit beroemd geworden met zijn boek Wie heeft mijn kaas gepikt? Hij heeft er nu een nu een vervolg op geschreven: Breek los uit het doolhof – zelf verandering creëren.

Ik ervaar twee (belemmerende?) opvattingen bij het schrijven van een recensie over Johnsons Breek los uit het doolhof. De eerste is dat ik geen weerstand tegen verandering HEB, maar ik BEN weerstand tegen verandering. Ik ervaar dat elke dag met kleine zaken in mijn privéleven, maar ook op kantoor wordt me van alles aangedaan, zoals recentelijk: werken in de kantoortuin.

Mijn tweede belemmerende opvatting is dat ik zijn vorige boek (Wie heeft mijn kaas gepikt?) heb gelezen. Ik wist wat me te wachten stond, en daarmee is de onbevangenheid wel een beetje weg. Maar - en dat was verrassend - ik werd al snel in het wat kinderlijke verhaal gezogen.

Spencer Johnson is - samen met Ken Blanchard - de auteur van het in 1981 verschenen boek De one minute manager. Dat boek begint met de zin ‘Er was eens een pientere jongeman op zoek naar een effectieve manager…’. Dat boek is volgens mij de start van managementboeken in de vorm van een parabel of allegorie. Ik voorspelde toen dat het niks zou worden met boeken in deze stijl ‘want wij Nederlanders zijn toch veel te nuchter voor kinderboeken’. Ik kon er niet verder naast zitten. Het boek werd een wereldwijde bestseller. Dus waag ik me maar niet aan voorspellingen over het succes van Breek los uit het doolhof, dat ook in deze stijl is geschreven.

Johnson schreef in 1998, nu zonder Blanchard, Wie heeft mijn kaas gepikt? – omgaan met verandering. We zijn nu een paar jaar en dertig miljoen verkochte exemplaren verder. In Wie heeft mijn kaas gepikt? gaat het over hoe jij je kunt aanpassen aan veranderingen. Breek los uit het doolhof geeft je de begrippen om daadwerkelijk op weg te gaan en je aan te passen aan verandering, maar vooral om zelf verandering te brengen in je bestemming.

Johnson is erin geslaagd om een boek te schrijven dat weer tot nadenken aanzet. Even stoorde ik me aan de op-de-knieën-verteltoon (ik ben als vader al jaren uit de fase van voorleesboeken) en aan de namen van de minimensjes in het boek: Pieker, Peins en Hope. Maar ach, als ik met de kinderen naar de Hobbit of Lord of the Rings kijk, komen er ook gekke namen voorbij. Het went snel. Het boek heb ik in een uur uitgelezen, incluis (de eerste) nadenkmomenten over mijn eigen opvattingen.

Het meestgebruikte woord in het boek van 90 bladzijden is ‘opvattingen’:= een gedachte waarop je vertrouwt. Johnson stelt dat sommige opvattingen belemmerend zijn en anderen juist stimulerend. Zijn boodschap is dat veel mensen zich niet bewust zijn hun eigen opvattingen. En ze dat wel zijn, dan willen ze niet van opvattingen veranderen. We zijn er immers op gesteld. We denken dat deze opvattingen ons maken tot wie we zijn.

Maar je kunt van gedachten veranderen, je kunt een nieuwe opvatting kiezen. Ergo: je bent niet je opvatting, je bent een persoon die zijn opvatting kiest.

Zo staan er meer gedachten over veranderen in Breek los uit het doolhof. Deze zijn op zich niet nieuw, maar daarmee zijn ze niet minder relevant. Op pagina 76, in de paragraaf ‘Weg uit het doolhof’ staan de zes opvattingen over veranderen. Maar ze hier weergeven haalt de lol van het lezen weg. Mijn advies: lees het boek en laat je meenemen in de zoektocht van de hoofdfiguren en wat ze onderweg leren. Misschien herken je er iets van jezelf in. In ieder geval ga ik zo maar eens thee halen en kijken welke belemmerende opvattingen me in de weg zitten, onder meer die over het werken in de kantoortuin.

Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als partner) bij TwynstraGudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veel-lezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid. Voor de lezer die benieuwd is wat anderen van een boek vinden, schrijft hij recensies voor managementboek.nl