DOE EENS GEK - 'Een interessant en inspirerend boek'
28 januari 2020 | Désirée Boerema

Doe eens gek geeft je ideeën en oefeningen om jezelf uit de dagelijkse sleur te trekken. Door de oefeningen te doen krijg je inzichten en inspiratie om de dingen anders te doen dan je ze nu doet, wat je vervolgens veel kan brengen.

Echt eens even gek doen. Naar mijn idee doen we dat veel te weinig. We zijn vaak veel te serieus in alles wat we doen en gehecht aan hoe we de dingen doen. Het voelt lekker veilig om de sleur aan te houden. Eigenlijk zijn veel mensen zich niet eens bewust van deze ‘sleur', ze leven gewoon hun leven zonder af en toe stil te staan of het zo gaat zoals ze het echt willen. En zich te beseffen dat het ook anders zou kunnen. Wil jij meer creativiteit in je denken en doen? Dan is het boek Doe eens gek echt wat voor jou!

Barry de Bruin deelt in zijn boek DOE EENS GEK in elf verschillende categorieën allemaal tips en tricks om je creatieve geest te stimuleren. Vrij te komen van de standaard, dingen anders te doen op een manier die je zelf nooit zou bedenken. Hij inspireert je daarmee om jezelf echt te gunnen wat jij wil. Niet wat je denkt te moeten doen of wat er van je verwacht wordt. Maar vanuit vrijheid te kiezen, eigen-wijs te zijn en je hart te volgen. Waardoor jij vervolgens ook de mensen om jou heen inspireert om hetzelfde te doen.

Het boek is eenvoudig te lezen. Je gaat er zo doorheen. Er zijn allemaal kleine verhaaltjes die je tussendoor zo even kan lezen. Het is zo geschreven dat je het niet perse in een vaste volgorde hoeft te lezen. Hij heeft allemaal doe-eens-gek-opdrachtjes die soms wat gek overkomen maar waardevol zijn. Bijvoorbeeld een dansoefening die er voor zorgt dat je lekker uit je hoofd en in je lijf komt. Of simpelweg de tip om de natuur in te gaan en daar je antwoorden te halen.

In het boek beschrijft Barry oefeningen in de categorieën: Doe eens gek, Volg onnavolgbaar, Breek met conventies, Wat is raar? Ga van het padje af, Niks moet, Vind vreemde vrienden, Zet je klooi aan, Alle gekheid op een stokje, Nooit meer normaal en Tot er geen hol meer aan is. Als ik lees hoe hij het verwoord heeft word ik nieuwsgierig en krijg ik een lach op mijn gezicht. Ik vind het gaaf om te lezen dat hij dit boek ook echt helemaal geschreven heeft op zijn manier. Lekker authentiek.

Het boek heeft me vooral verrast door de diepgang en de spirituele onderlaag. Opdrachten om jezelf beter te leren kennen, jezelf te geven wat je nodig hebt en meer van die verrassende dingen. Door de uitstraling van dit boek, had ik dit niet 1, 2, 3 verwacht. Hij heeft het hip, catchy en met humor geschreven en in een zeer aanwezig jasje gestoken. Mét maffe foto's van zichzelf.

Het boek DOE EENS GEK is een interessant en inspirerend boek voor iedereen die behoefte heeft om van de gebaande paden te treden. Die er klaar voor is om te gaan voor wat hij of zij het liefste doet.

Heb jij een portie lef nodig om de dingen anders te gaan doen en je dromen na te jagen? Dit boek helpt je om geïnspireerd te raken, jezelf beter te leren kennen en inzichten te krijgen die je verder brengen.

Désirée Boerema is eigenaar iDees online en de Social Media Community. Ze inspireert ondernemers om een bedrijf rondom hun leven te bouwen en social media in zetten om te inspireren, activeren en klanten te trekken.

Doe eens gek – Als je durft
26 september 2019 | Mylene Bouwman

Barry de Bruin belooft in zijn boek Doe eens gek meer creativiteit in denken en doen. En reken maar dat je creatiever wordt met dit boek. Mits je zijn tips opvolgt natuurlijk.

Het kleine boekje moedigt je aan om eens flink van het padje af te gaan. Met de ruim vijftig tips zit er ongetwijfeld iets tussen wat jou gaat helpen om meer inspiratie te krijgen.

Be open minded

Voor dit boek moet je echt open minded zijn. Als je je niet open kunt stellen voor behoorlijk aparte tips, dan gaat dit boek je niks nada noppes opleveren. Barry gaat in zijn boek namelijk echt een grote stap verder dan het standaard brainstormen en vrij nemen om inspiratie op te laten komen. Ik vroeg me af en toe echt af wat voor boek ik nou eigenlijk aan het lezen was. Maar ik geloof oprecht dat dit boek je kan helpen naar meer creativiteit, als je je er aan over durft te geven. Wat dat betreft is de Bruin er echt in geslaagd om een boek te schrijven met tips die echt anders zijn dan anders. Verademend als je echt eens op zoek bent naar iets nieuws.

Stappenplan om creatiever te worden

Ik moet wel zeggen, af en toe lijkt dit boek een grote grap. Maar toch heeft het boek meer diepgang dan je in eerste instantie denkt. Aan de basis staat een stappenplan om creatiever te worden. Van opwarmen tot doen en volhouden. Op basis daarvan zijn de hoofdstukken met tips ook opgebouwd, zodat je start met een ‘beetje' raar en aan het eind knettergek kan doen. ;) Zo word je stapje voor stapje verder geholpen naar meer creativiteit. Dit betekent echter niet dat je alle tips in het boek moet opvolgen en per se van stap ‘beetje gek' naar stap ‘knettergek' moet gaan. Je mag het boek ook achterstevoren lezen of stoppen wanneer je er genoeg van hebt, aldus Barry. Zo lang jij er maar iets van opsteekt en geïnspireerd wordt.

Creatief vormgegeven voor de niet-lezers onder ons

Misschien zocht je vroeger op school ook al de boeken uit met de meeste plaatjes. Je zou Doe eens gek bijna een boek voor kinderen onder de volwassenen kunnen noemen, zo veel foto's staan er in het boek. Het boek is (uiteraard) op een uiterst creatieve wijze vormgegeven met veel aparte foto's en quotes van Barry. Dit maakt de hoofdstukken behapbaar en het boek vlot te lezen. Ideaal als je geen super grote fan bent van boeken lezen. Het boek is overigens gemaakt in een zeer handzaam formaat, waardoor ik hem makkelijk mee kon nemen in mijn handbagage in het vliegtuig. En toch bevat het boek voldoende informatie om er mee aan de slag te kunnen. Barry, you did a good job!

Oftewel: sta je open voor nieuwe dingen en ben je niet bang om een beetje gek te doen? Doe eens gek van Barry de Bruin kan je brengen tot meer creativiteit in denken en doen, als je durft.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Doe eens gek! - Lekker gekke tips om creatiever te worden
24 september 2019 | Liesbeth Tettero

´Ja zeg, dit wordt toch geen fatsoenlijke recensie.´ Mmm, eerst maar eens een tip toepassen uit ‘Doe eens gek, meer creativiteit in denken en doen': help je veroordelende stemmetje om zeep.

Maar hoe schrijf je dan wel een recensie over een boek dat je aanmoedigt om gebaande paden te laten voor wat ze zijn? Een andere tip toepassen: ga in gesprek met Gandhi, of een andere inspirator. Nu is het wel veel eer voor auteur Barry de Bruin om hem tot mijn spiritueel gids te bombarderen, maar vooruit dan maar. Ik beeld me hem in... Barry, hoe schrijf ik een recensie over jouw boek?

BdB: ´Het zou natuurlijk tof zijn als je in de recensie alle 11 strategieën toepast die ik in het boek noem. Dat is niet ingewikkeld, ik heb ze heel kort beschreven. Of liever: 11 hink-stap-sprongen, dat doet veel meer recht aan de chaos die kan ontstaan.´

LT: ´Dit gesprek is er al één Barry. Onderdeel van hink-stap-sprong 4: wat is raar, waarin  je openstaat voor vreemde ideeën van anderen. Zal ik dan nu strategie 8 toepassen, zet je klooi aan? Even kijken waar de knop zit. Ik klieder en knutsel gewoon een recensie bij elkaar!´

BdB: ´Goed zo! Dat heb ik in het verleden geleerd, toen ik nog als ontwerper werkte. Dat de ideeën die in eerste instantie idioot, raar of vreemd klinken uiteindelijk beter uitpakken dan ideeën die logisch of verstandig zijn.´

LT: ´Maar het is toch niet alleen maar onzin? Je hebt toch zeker wel een basis voor je ideeën?´

BdB: ´Natuurlijk! Je komt bijvoorbeeld de familieopstellingen van Hellinger tegen, en dialoogmethode van Socrates, de ademtechniek van Iceman Wim Hof en zelfs wetenschappers die gepleit hebben voor een - zeer bescheiden - toepassing van psychedelica. Ik heb het heus niet allemaal zelf bedacht. Sterker nog, dat zijn twee van de tips: pik het maar en volg onnavolgbaar!´

LT: ´Dank voor je tips, Barry! Ik ga zeker vaker raar doen. En mag ik nog even opmerken dat ik het een prettig boekje vind, met veel vrolijk geel en veel lekker rare foto's van jouzelf?´

BdB: ´Dat mag, graag gedaan! Gaan we nu dansen? Ik heb tenslotte niet voor niets een lijst met leuke dansliedjes in het boek opgenomen!´.

LT: ´Jottum!´