Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
Concurreren op kennis - 'Helder en in veel detail'
2 juni 2020 | Carla Verwijs

Concurreren op kennis is een boek over data, maar vooral over het strategisch analyseren van data zodat een bedrijf het kan gebruiken om betere beslissingen mee te maken. Hoe verzamel je die relevante data? Hoe vertaal je die naar kennis? Wat doet een strategisch analist eigenlijk?

Een ander woord voor strategische analyse is market intelligence. Grondige kennis van de markt en de concurrentie dus. Bij intelligence moet je misschien denken aan inlichtingendiensten en daar kunnen we inderdaad veel van leren qua werkwijze.

Een bedrijf concurreert op kennis als het een goed beeld heeft van de factoren die zijn concurrentiefactoren bepalen, zowel interne als marktfactoren. Daarnaast moet het bedrijf in staat zijn de opgedane kennis te vertalen naar beslissingen, een strategie. Alles begint met een goede vraagstelling. Voor de analist de taak erachter te komen wat de opdrachtgever zoekt, waarom en op welke termijn. Dit gebeurt in een briefing.

Vervolgens gaat de analist gegevens verzamelen en analyseren, wat overigens twee geheel verschillende vaardigheden zijn. Elgersma gaat uitgebreid in op de verschillende soorten bronnen die de analist kan gebruiken, kwantitatieve versus kwalitatieve data en kenmerken zoals betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid van de bronnen.

In een debrief biedt de analist de analyse aan de opdrachtgever. Een goede analyse is echter nog geen garantie voor een beslissing. Niet altijd spreekt de analist de taal van de opdrachtgever (manager), zoals Elgersma uit eigen ervaring heeft geleerd. Het management interpreteert de analyse en bepaalt op basis daarvan de acties.

De rest van het boek gaat over de infrastructuur, het systeem waarin de analist de data organiseert. Daarnaast gaat het over de afdeling (of het team) die wellicht opgebouwd moet worden. De analist, of de afdeling, doorloopt een aantal fasen naar volwassenheid. Het profiel van een analist komt ook aan bod. Het doet me denken aan het beroemde schaap met vijf poten: een zowel technisch als sociaal onderbouwd persoon, die meerdere talen spreekt, die flexibel, moedig en overtuigend is en met iedereen in de organisatie kan samenwerken.

Het laatste hoofdstuk over ethiek en compliance is interessant. Bij het verzamelen van data kan de analist risico lopen. Elgersma beschrijft waar het allemaal mis kan gaan. Bijvoorbeeld medewerkers die bij een concurrent gewerkt hebben onder druk zetten om informatie te lekken.

Elgersma beschrijft in Concurreren op kennis helder en in veel detail waarom strategische analyse een voordeel biedt voor bedrijven. De werkwijze van analisten, aspecten van dataverzameling en veel geleerde lessen komen aan bod. Voor een (ervaren) strategisch analist is de inhoud waarschijnlijk gesneden koek. Voor een manager, die overweegt een nieuwe rol te creëren, gaat de inhoud te veel de diepte in. Al zijn er zeker hoofdstukken die helpen met de argumentatie voor zo'n rol. Ik denk dat een meer onervaren analist het meest profiteert van de inhoud. Het is duidelijk dat Erik Elgersma over veel ervaring beschikt die hij graag deelt in Concurreren op kennis.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Concurreren op kennis - 'Handvatten voor strategische analyses'
13 mei 2020 | Jan Hoogstra

Is Concurreren op kennis niet iets wat alle organisaties doen? Vaak vanuit de interne gedachte, door ontwikkelde kennis te verkopen of in de ontwikkeling van producten te stoppen.

Erik Elgersma betoogt in zijn boek Concurreren op kennis, wat iedere manager moet weten over het succesvol inzetten van data dat concurreren op kennis juist ook extern moet zijn. In zijn boek staat een aanpak over hoe je dit als organisatie kan realiseren.

Waarom is concurreren op kennis nou zo belangrijk? Bij onvoldoende kennis over de markt of je concurrentie kun je zomaar de plank misslaan. Hiervan zijn talloze voorbeelden te bedenken, een hele bekende is VHS van Philips. Misschien qua kennis en techniek een superieur product, maar sluit onvoldoende aan bij de wensen van de markt c.q. de concurrenten hadden iets anders ontwikkeld dat wel de marktstandaard is geworden.

Deze kennis kun je zelf opbouwen door met behulp van data strategische analyses op te stellen of je kunt deze kennis inkopen. Elgersma laat in zijn boek Concurreren op kennis, wat iedere manager moet weten over het succesvol inzetten van data doorschemeren dat hij voorstander is van het in eigen huis ontwikkelen van strategische analyses. Mits daarvoor de juiste data en analisten beschikbaar zijn.

Elgersma gaat in zijn boek in op het waarom van strategische analyses, het wat en het hoe. Daarmee is het een vrij compleet boek voor organisaties die met strategische analyses aan de slag gaan. Van groot belang hierbij is de data, zonder data geen kennis. Ook daar gaat de schrijver op in door aan te geven hoe je data kan verzamelen en beschrijft hij hoe inlichtingendiensten dat doen.

De beperkingen komen nadrukkelijk aan bod, een strategische analyse bevat eigenlijk scenario's en verwachtingen. Analisten zullen nooit beslissingen doen, het management moet de opgestelde analyses interpreteren en op basis daarvan keuzes maken voor acties die zij wil uitzetten.

Een kritische kanttekening is dat het boek veel voorspelbaarheden bevat, met name bij het inrichten van strategische analyse in een bedrijf en het profiel van een analist. Als gedragsvaardigheden voor een analist worden onder andere genoemd: veelzijdigheid, nieuwsgierigheid, frustratietolerantie, toewijding, flexibiliteit van denken. Allemaal vrij voorspelbaar en generiek.

Erg interessant vond ik het laatste hoofdstuk ‘Binnen de kaders werken'. Dat is voor mij echt de uitsmijter van het boek. Dat gaat over de ethiek van strategische analyses. Zo wordt beschreven wat de risico's zijn (privacy, auteursrecht, mededingingsrecht) en beschrijft Elgersma een aantal voorbeelden van niet-ethisch gedrag, die hij in de praktijk al heeft meegemaakt. Van het druk zetten op nieuwe medewerkers die informatie hebben van de concurrent tot het doorzoeken van vuilnis van de concurrentie.

Concurreren op kennis is geen vernieuwend boek. Data-analyses worden steeds belangrijker en data is ‘het nieuwe goud'. Daar is iedereen het wel over eens. Met name het hoofdstuk over ethiek en omgaan met morele kennis geeft een mooi inzicht. De andere hoofdstukken zijn interessant voor organisaties die (te) intern gefocust zijn en zich realiseren dat ze meer naar de ontwikkelingen buiten moeten kijken. Het boek biedt daar goede handvatten voor, om strategische analyses op te zetten met de juiste personen.

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.