De rit van mijn leven - 'Verveelt geen bladzijde'
7 juli 2020 | Eric van Arendonk RM

Het eerste dat ik doe als ik een nieuw boek in handen heb is bekijken hoe het in elkaar zit. De inhoudsopgave geeft me een idee wat me te wachten staat. Ik lees ook de eerste tien regels. Nu liep het even anders, voordat ik er erg in had was ik tien pagina's verder.

DE CEO van Disney start zijn verhaal in De rit van mijn leven met de opening van een Disneypark in China. Disney is er meer dan tien jaar mee bezig geweest, en met de opening zet Iger de kroon op het werk. Maar dan gebeurt er iets in Amerika. In een nachtclub in Orlando vindt een schietpartij plaats. Met 70.000 medewerkers in Orlando is de kans groot dat er een of meerdere medewerkers bij betrokken zijn. De afstand lijkt groot; in kilometers en ook in betrokkenheid, zou je zeggen. Maar Iger laat zich van minuut tot minuut informeren wat de situatie is.

Het is meteen een van de eerste lessen die Iger de lezer meegeeft: Houd oog voor je mensen.

De auteur doet een boekje open over zijn ervaringen in zijn 15 jaar als CEO van Walt Disney. Ooit begonnen als hulpje bij een TV-station klimt hij langzaam in de hiërarchie. Een echt 'Amerikaans' verhaal. Het boek geeft je mooi inzicht in de basisprincipes die de auteur steevast toepast en die hem verder helpen. Zo stelt hij; 'We kunnen niet in een glazen bol kijken, maar we kunnen onszelf wel zo flexibel maken dat we in staat zijn om op veranderingen in de wereld in te spelen'.

In de tijd dat Robert Iger de CEO van Walt Disney is, is het bedrijf een aantal keren de disrupter van hun eigen businessmodel. Daarmee toonde Iger lef. Grote acquisities zoals die van Pixar, Marvel en 21st Century Fox waren ingegeven door de technologische achterstand die Disney had, en hadden grote impact op de bestaande bedrijfsvoering.

De auteur licht een klein tipje van de sluier op wat zich achter de schermen heeft afgespeeld, maar blijft jammer genoeg wat oppervlakkig. Wat meer diepgang was hier wel op zijn plaats geweest.

Robert Iger heeft er zijn eigen stijl van management op na gehouden die hem de successen heeft gebracht. Dit boek bevat daarmee managementlessen voor een ieder die zelf leiding geeft aan een organisatie. Voor marketeers vertelt het hoe je kunt omgaan met strategische ontwikkelingen die op je af komen. Je eigen organisatie de markt laten disrupten creëert een enorme voorsprong op de concurrentie, zeker als die de kat nog uit de boom kijkt.
De rit van mijn leven leest lekker weg en verveelt geen bladzijde. De managementlessen zijn zonder meer waardevol.

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

De rit van mijn leven - 'Wat mij betreft een must read'
1 juni 2020 | Rob van Nes

Dat je geen Harvard of andere prestigieuze universiteit bezocht hoeft te hebben om als CEO succesvol te zijn bij een van de toonaangevende bedrijven in de wereld, dat bewijst Robert (Bob) Iger. In zijn biografie De rit van mijn leven beschrijft hij hoe het zo gekomen is.

Iger is opgegroeid in een split level in Oceanside, een klein dorpje op Long Island waar vooral mensen uit de arbeidersklasse woonden. Hij had het niet slecht, maar ook niet heel goed. ‘Als ik een scheur in mijn broek had, moest ik een lapje stof over het gat dragen tot er geld was om een nieuwe broek te kopen. Dat kon soms maanden duren'. Zijn ouders waren liefhebbend maar zijn vader was zwaar teleurgesteld in zijn eigen gebrek aan succes in het leven.
De situatie thuis heeft Bob meer geleerd dan welke opleiding dan ook had kunnen doen. Uitgebreid verhaalt hij over de nu nuttige leiderschapskwaliteiten die een gevolg zijn van zijn jeugd. Hoewel zijn schoolresultaten niet slecht waren, zevens en achten, was studeren niet echt zijn passie.

Vanaf de brugklas deed hij klusjes om wat bij te verdienen, zoals het verwijderen van kauwgom op school; ‘ik moet zeker duizend tafeltjes onder handen hebben genomen. Daar krijg je karakter van, of in ieder geval het vermogen om monotoon werk te doen'. Iger wilde eigenlijk nieuwslezer worden en werkte begin jaren 1970 enige tijd als weerman. In 1974 kwam hij op de onderste sport van de ladder terecht bij de American Broadcasting Company (ABC). Toen dat later door Disney werd overgenomen kwam hij daar in dienst om er tot zijn pensioen, dat later dan de bedoeling volgens planning in 2021 zal plaatsvinden, te blijven. Een belangrijk deel van het boek is een beschrijving van de stappen die hij in zijn loopbaan maakte en vooral de invloed die een aantal van zijn leidinggevenden door de jaren heen op hem heeft gehad. Zijn leercurve wordt uitgebreid beschreven.

Het boek begint met tien principes die Iger, terugkijkend nu zijn loopbaan ten einde loopt, als een vereiste voor goed leiderschap ziet: optimisme, moed, focus, besluitvaardigheid, nieuwsgierigheid, rechtvaardigheid, bedachtzaamheid, authenticiteit, een meedogenloos streven naar perfectie en integriteit. Het eindigt met 45 lessen voor leiderschap. Korte, krachtige statements zoals ‘Als je dingen maakt, maak dan fantastische dingen'.

Bob Iger is een Amerikaan en dat merk je. Veel meer dan dat wij dat doen benoemt hij zijn kwaliteiten en goede eigenschappen, maar evenzeer analyseert hij meer dat de meeste Nederlanders zijn fouten en tekortkomingen. Dat hij ambitieus is blijkt uit alles. Hij heeft ervoor gevochten om CEO van Disney te worden en heeft er zelfs over nagedacht om president van de VS te worden. Mogelijk zijn er tal van Nederlanders die premier van ons land zouden willen worden, maar je zult het nooit iemand horen zeggen en nog minder zien opschrijven.

De ondertitel is ‘lessen in creatief leiderschap'. Ik zou het woord creatief weglaten. Iger is gezegend met een enorm zakeninstinct maar is succesvol door juist heel berekenend te werk te gaan. Hij heeft een strategische visie en het geduld die stap voor stap te realiseren. Het lijkt een man te zijn met een hele hoge gunfactor, die mede daardoor veel voor elkaar krijgt. In de vele overnames die hij heeft gedaan lijkt dit een doorslaggevende factor te zijn. Toch zou ik naast dit boek ook graag eens een biografie over Iger willen lezen waarin een buitenstaander een objectief beeld van zijn wapenfeiten geeft.

Igers visie op de processen rond die miljardenovernames is interessant om te lezen en geeft veel achtergrond over het de ontwikkelingen van grote bedrijven in de entertainment en media business, zowel in de VS als mondiaal. Daarmee is dit niet een leerboek Merges & Acquisitions, maar de strategische redenen zijn zeer boeiend om te lezen, temeer omdat ze uit de eerste hand zijn. Het woord creatief zou dus wat mij betreft uit de ondertitel mogen worden geschrapt, lessen in leiderschap zijn er zeker. Ik heb weinig boeken over dit thema, niet zelden taaie kost, zo in een adem uitgelezen als De rit van mijn leven. Ondanks dat heel weinigen ooit in dezelfde positie komen als Bob Iger is het een heerlijk inspirerend boek. Wat mij betreft een ‘must read'.

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.

De rit van mijn leven - 'Ik had een wat kortere nachtrust'
11 mei 2020 | Henk Jan Kamsteeg

Wat doe je als de grote baas van Disney een boek schrijft over zijn loopbaan? Dan pak je elk beschikbaar moment om te lezen - of je creëert deze momenten, met een wat kortere nachtrust tot gevolg.

Ik wel in ieder geval. Want van wie valt er nu meer te leren over zowel leiderschap als storytelling dan van iemand die leidinggeeft aan de meest creatieve teams ter wereld!

Probleem van boeken waarin leidinggevenden zelf schrijven hoe zij hun vak uitoefenen, is dat het altijd maar de vraag is of medewerkers die met hen werken de vaak mooie woorden ook herkennen in de dagelijkse praktijk. Keer op keer blijkt uit onderzoek namelijk dat leidinggevenden zichzelf hoger beoordelen dan het cijfer dat zij van hun medewerkers krijgen. Zo is het natuurlijk interessant te lezen dat Robert Iger, want over hem hebben we het, schrijft dat ‘echte integriteit een geheim leiderschapswapen'' is. Of dat een leider er eerlijk voor moet uitkomen als je iets niet begrijpt. Maar maakt hij dit in de praktijk ook waar?

We zullen het nu moeten doen met zijn eigen verhaal en met zijn track record. Want dat Iger in zijn jaren als CEO het nodige heeft bereikt, mag duidelijk zijn. Zo vervijfvoudigde de waarde van Disney onder zijn leiding en werd het eigenaar van Steve Jobs' Pixar, Lucasfilm en 21st Century Fox. Zie de Disney+ app en je ziet welke oneindige schatten aan verhalen dit heeft opgeleverd.

Iger bewijst met De rit van mijn leven niet alleen leiding te kunnen geven aan het grootste mediabedrijf ter wereld, hij blijkt zelf ook een begenadigd storyteller te zijn. Zo verhaalt hij over de opening van Shanghai Disneyland, een megaproject dat achttien jaar aan voorbereidingstijd eiste. Op de grote dag waarop het park zijn deuren zou openen en talloze hoogwaardigheidsbekleders de plechtigheid zouden bijwonen, kreeg Iger het afschuwelijke nieuws dat in het Walt Disney World Resort in Orlando een jongetje van twee was gegrepen door een krokodil en aan de aanval was overleden. Iger nam direct contact op met de ouders, zat huilend op de rand van zijn bed en moest zichzelf meteen herpakken om aan de verplichtingen van die dag te kunnen voldoen. De opening moest immers een groots feest worden.

Deze gebeurtenis zegt veel over de rollercoaster waarin Iger zat in zijn tijd als CEO van Disney. Hoe machtig ook, het meest wist hij te bereiken door oprechte interesse in de ander te tonen, hen te lezen en hier op een effectieve manier op in te spelen. Zijn deal met de excentriekeling Steve Jobs is dan ook vooral te danken aan Igers gave vriendschappen te sluiten. ‘Ik houd van die man,' zei Jobs tegen zijn vrouw na zijn eerste ontmoeting met Iger. De overname van Pixar door Disney was het gevolg.

Iger dankte zijn succes ook aan een duidelijke visie voor de toekomst. Dankzij het advies van brandmanager Scott Miller die hem aanraadde heldere prioriteiten te stellen en deze duidelijk te communiceren, (‘Als een leider zijn prioriteiten niet luid en duidelijk uitspreekt, weten de mensen om hem heen niet wat hun eigen prioriteiten zijn.') vormde Iger zijn toekomstplannen voor Disney, samengevat als:

1) Creatie van hoogwaardige branded content

2) Omarmen nieuwe technologie

3) Een mondiaal bedrijf worden

‘Alles draaide om de toekomst, niet om het verleden. Die toekomst moesten we vormgeven door de hele organisatie, onze bedrijven en onze destijds 130.000 medewerkers, te laten samenwerken om de drie gestelde prioriteiten te verwezenlijken.' Doel was om allemaal te gaan voor producten waar iedereen trots op kon zijn. ‘Zo simpel is het.'

Dat de uitvoering van die visie minder simpel was, mag duidelijk zijn. Maar dat het geslaagd is, zeker ook! Nu nog tijd vinden om de vruchten van Igers leiderschap verder te ontdekken door m'n boeken even aan de kant te leggen en Disney+ in te duiken. Er staan nog 30 (!) seizoenen van The Simpsons op mij te wachten...

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl

De rit van mijn leven
7 mei 2020 | Bertrand Weegenaar

De managementachtbaan die Robert Iger beschrijft in De rit van mijn leven Lessen in creatief leiderschap als CEO van Disney begint in 1974. Iger begon in dat jaar zijn loopbaan als loopjongen in de studio’s van ABC. Dit boek mag dan geen biografie heten, het is zeker de zakelijke biografie van de latere CEO die Disney zijn flair heeft terug gegeven na in de jaren 2000 – 2010 door een diep dal te zijn gegaan.

De overname van ABC in 2005 door toenmalig CEO Michael Eisner was een vlucht naar voren. Het bracht Iger naar de board (als toenmalige baas van ABC). Maar het loste het imagoprobleem, en met name het financiële probleem van Disney niet op. Er waren kapers op de kust om Disney over te nemen. De creatieve spirit, gevormd door het Disney Animation Studios die het bedrijf decennia van nieuwe hits voorzien had, leek verdwenen. En zonder hits, minder merchandise, minder nieuwe creaties voor de parken.

Iger’s rol in deze transformatie tussen 2005 en 2019 staat centraal in dit boek. In 2010 nam hij formeel de CEO-rol van Eisner over. Een moeizaam proces door argwaan bij de aandeelhouders. Per slot van de rekening was hij lang verantwoordelijk voor ABC, na de overname in 2005 een blok aan het been van Disney. Uiteindelijk, toen dit proces doorlopen was, koos Iger voor een korte driepuntenstrategie voor het eerste jaar. De eerste was vrede sluiten met Roy E. Disney, actief als criticaster van Eisner, en daarna Iger. Het bezorgde Disney veel PR-schade.

De tweede was vrede sluiten met Steve Jobs, CEO van Pixar. Deze relatie was slecht terwijl de Pixar films het heel goed deden bij de doelgroep van Disney. Deze reunition zou binnen twee jaar leiden tot de overname van Pixar door Disney. En het leverde een blijvende vriendschap tussen Jobs en Iger op. Jobs zou in de laatste jaren van zijn leven, als aandeelhouder van Disney én boardmember actief blijven.

De derde actie was de besluitvorming procedures binnen Disney veranderen. Michael Eisner had de afdeling Strategische Planning opgezet om diepe en gedetailleerde invloed te krijgen in alle belangrijke beslissingen bij Disney. Managers hadden weinig zelf te beslissen. De doelstellingen van deze afdeling werden snel veranderd en de verantwoordelijkheid veel lager in de organisatie gelegd.

Na zijn eerste jaar ging Iger zich focussen op de langetermijnstrategie. Kort samengevat kwam dit neer op de productie van branded content van hoge kwaliteit, investeren in technologie, en wereldwijde groei. Voor de eerste zou dit gaan betekenen dat Disney naast Pixar ook Marvel, Lucas Films (de Star Wars brand) en in 2019 21st Century Fox zou overnemen. Hiermee kreeg Disney naast veel nieuwe helden ook state-of-the-art studio’s, mensen en kennis in huis. Misschien is wel de meest belangrijke rol van Iger geweest om deze te laten integreren zonder hun kracht te verliezen!

Investeren in technologie leest als een digitaal transformatieverhaal. Uiteindelijk leverde dit in 2019 de wereldwijde release van Disney’s eigen streaming dienst op, Disney+. Hier komt Disney, digitaal, rechtstreeks bij de kijker op TV, tablet en smartphone. Via 21st werd Disney mede-eigenaar van Hulu, een andere streaming dienst en verkreeg het rechten in India. Voor deze diensten produceert Disney unieke content die nergens anders te verkrijgen is. En kan het de in decennia opgebouwde catalogi opnieuw gebruiken.

Iger begint zijn verhaal met de opening van het pretpark Disney World in Shanghai. China is één van de doelgebieden van de groeistrategie. Al deze activiteiten en overnames hebben Disney van 2010 – 2019 geen windeieren gelegd. Van een beurswaarde van 60 miljard dollar naar een kleine  200 miljard. De overnames o.a. van Pixar (7 miljard), Marvel (4 miljard), (Lucas Films (4 miljard) en Fox (65 miljard) werden voornamelijk in aandelen afgehandeld.  Zelf bracht het Iger een persoonlijk vermogen van ruim 600 miljoen. Een jaarsalaris van 43 miljoen en aandelenbonus van 47,5 miljoen over 2019 is dat allemaal rijkelijk beloond.

Het (mede) bedenken en implementeren van strategie is maar één van de taken van een bestuurder. De waan van de dag en, zeker voor Disney, haar rol in de samenleving, zijn continue punt van aandacht. De #metoo-beweging raakte Disney door John Lasseter’s imago als ‘knuffelaar’. Hij verdween bij Disney. Racistische tweets van ‘Roseanne’ werden haar niet in dank afgenomen. De serie werd direct stopgezet. Iger maakte het mogelijk om vrouwelijke én Afro-Amerikaanse helden een rol te geven: Captain America en Black Panther konden sterren en rolmodellen worden.

De rit van mijn leven is een prettig leesbaar verhaal. Maar niet door de schrijfkwaliteiten van Iger zelf. Zoals hij regelmatig aangeeft, hij wordt geleefd door Disney. Een immens bedrijf met duizend-en-een dingen. En Iger is een perfectionist die zich graag met veel bezig houdt. Dus hoe hij zich tussen al zijn ‘bedrijven’ door aan een boek zet? Daar heb je ghostwriters voor. In dit geval Joel Lovell die in het nawoord ook wordt bedankt voor zijn bijdrage aan het boek, en Jim Frangione, de verteller. Uit en van de Nederlandse editie is hij verdwenen.

Iger geeft in dit boek ook een reeks van (leiderschap) adviezen. Op de cover staat dit als creatief leiderschap betiteld. Wat dit precies is, wordt niet echt duidelijk in het verhaal. Behalve dat Iger natuurlijk in een creatieve industrie werkzaam is, zijn de adviezen toch behoorlijk algemeen. Diep weggestopt, in leiderschapsadvies #10, lezen we: ‘Creativiteit managen is geen wetenschap, maar een kunstvorm. Als je mensen kritiek geeft, moet je bedenken dat diegene veel van zichzelf in het project heeft geïnvesteerd. Er kan voor hem of haar veel op het spel staan.’ Dit geldt natuurlijk voor elke industrie en activiteit waar iemand ziel en zaligheid in stopt.