Filosofielessen voor avonturiers - 'Weg van de wereld van druk, druk, druk'
13 november 2020 | Peter de Roode

De Noorse ontdekkingsreiziger Erling Kagge is ondernemer en bij tijd en wijle ook filosoof. In dit boekje krijgt de lezer bespiegelingen van iemand die te voet de Noordpool en de Zuidpool heeft bereikt en ook de Mount Everest heeft beklommen. Een zeer openhartig boekje, kwetsbaar en op bepaalde momenten zeer waardevol.

Ik moet eerlijk bekennen: ik had nog nooit van Erling Kagge gehoord. De combinatie van filosofie en avontuur vond ik boeiend genoeg om mijzelf in het verhaal te storten van een voor mij volkomen onbekende schrijver. Dat is me niet tegengevallen. Verwacht van Kagge niet de laatste stand van zaken op het gebied van managementtechnieken, geen lean en scrum dus. Nee, Kagge neemt je als lezer mee op zijn reizen, en deelt zijn levenslessen. Ook de lezer die niets met bergbeklimmen heeft, kan dit boekje goed lezen.

Kagge is een verteller die goed belezen is en brengt daarnaast zijn eigen ervaringen in. Hier en daar legt hij een verband met een filosoof en zo word je je bewust hoe van allerlei doodgewone zaken die toch niet allemaal zo vanzelfsprekend zijn als ze lijken.

Zo schrijft hij: 'Hoe meer ik afstand van de natuur neem en hoe beter ik bereikbaar ben voor anderen, hoe rustelozer ik word. En ongelukkiger.' Zo maar even een zinnetje dat aan het denken zet. Hoe vaak zijn we nog buiten (in dit Corona tijdperk)? Wat doet het met ons? Voor Kagge is het duidelijk: hij moet eruit, de natuur in, alleen, om zijn gedachten te kunnen ordenen. Voor alle duidelijkheid: hij is getrouwd, heeft drie kinderen en een kantoorbaan en is dus zeker geen zonderling die met een boek van Rousseau de natuur in trekt.

Het boek(je) bestaat uit hoofdstukken die in willekeurige volgorde te lezen zijn. We leren gaandeweg de schrijver kennen, die vroeger veel gepest werd om zijn uiterlijk, die tegenwoordig een uitgeverij heeft en dat combineert met de avontuurlijke reizen die hij maakt vanwege zijn voorliefde voor de natuur.

Hij schrijft bijvoorbeeld over ‘Het belang van op tijd opstaan'. Dat gaat over discipline hebben, uit je comfortzone stappen en hij beschrijft dat zeer beeldend. De grootste uitdaging van een poolreiziger is om 's morgens vroeg op te staan bij -54 graden. Dat hoofstuk sluit de avonturier-filosoof af met de mooie zin: 'Juist uit het feit dat we vrij zijn om ‘slechte' keuzes te maken, is een van de dingen die het leven leuk en uitdagend maken.' Geen vermanende vinger, geen normatief oordeel maar een mooie constatering.

We lezen soms ook dingen waar je als lezer toch even door verrast wordt. Kagge schrijft dat hij zeker weet dat de mensen zichzelf onderschatten. Oh? Ik ken gelukkig ook mensen waar dat niet voor geldt, maar op dit punt is Kagge stellig, zo lijkt het. Hij koppelt die observatie aan angst en merkt daarover op dat mensen bang zijn voor hun eigen capaciteiten. Ze doen zich als minder voor dan ze eigenlijk zijn. Mensen zijn volgens hem bang voor succes, ze blijven liever met de afstandsbediening voor de tv zitten dan erop uit te gaan. En dan weer een interessante quote (van een musicus): 'We hate it when our friends become successful, it should have been me.' Niet de moeite ervoor willen doen, alles doen om bij de groep te horen, maar wel vinden dat je recht hebt op succes.

Het boekje staat vol met wetenswaardigheden die je aanzetten tot denken, tot reflectie op je eigen praktijk.
Afsluitend een quote die ik erg fraai vond, afkomstig van Amelia Earhart (die in 1932 als eerste vrouw de Atlantische Oceaan overvloog) Ze geeft ons het volgende advies mee: 'Onderbreek nooit iemand die bezig is met iets wat jij voor onmogelijk hield.'

Filosofielessen voor avonturiers van Erling Kagge is een heerlijk boekje om te lezen. Het is origineel en goed geschreven en neemt je even weg van de wereld van ‘druk, druk, druk'.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggenWerkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boomschreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Filosofielessen voor avonturiers
22 september 2020 | Robert Buisman

Van filosofie weet je dat het alle kanten op kan gaan. De auteur moet iets soortgelijks gedacht hebben bij dit boek. Een onsamenhangende verzameling van inzichten, ideeën, gedachtenspinsels, ervaringen en levenslessen om de lezer te inspireren eigen koers te varen en groter te zijn dan je omstandigheden.

Allereerst de omslag. Hardcover, mooi opgemaakt, goed gewicht, heerlijk formaat. Geen flutboek zo te voelen. Op de voorkant een tekeningetje van een rugzak; dit boekje zou je zo in die rugzak willen meenemen als je zelf op ontdekking gaat. Op de binnenflappen kleurrijke afbeeldingen van de kaarten van Noord- en Zuidpool. Her en der in het boek foto’s van expedities (overigens zonder bijschrift en zonder dat het überhaupt duidelijk is wat die plaatjes daar doen, dat mag je er zelf bij filosoferen). Pakweg 150 pagina’s met een middelgroot font; je bent er snel doorheen.

Hoe duidelijk en mooi de buitenkant oogt, zo onduidelijk is de inhoud. Kagge is een bijzondere ontdekkingsreiziger, de eerste die de drie uitersten van de wereld heeft bedwongen, iets dat zeker respect afdwingt en je als lezer kan inspireren, maar dat betekent nog niet dat hij ook een even goede schrijver is. De meningen zullen erover verdeeld zijn, maar al lezend krijg ik steeds vaker het gevoel naast de immer praatgrage Ome Gerrit te zitten die maar door blijft mijmeren over dingen die je eigenlijk al lang weet, en waarvan het moet lijken dat oom er goed op doorgestudeerd heeft: ‘De zin van het bestaan houdt in dat je het beste probeert te maken van de situatie waarin je je bevindt’ (...). Of deze - nog op dezelfde pagina - ‘Een van de redenen waarom ik de gedachte aan een leven met weinig verantwoordelijkheden heb afgewezen, is dat ik me min of meer bewust heb gerealiseerd dat ik de mogelijkheid moet hebben om te kiezen om een soort van vrij leven te kunnen leiden’.

Telkens als je Kagge’s pleidooien wilt gaan geloven - overigens vaak omlijst met uitspraken van bekende oude dichters, filosofen en psychiaters (Hölderlin, Hegel, Kant, Frankl, e.a.) dan zakt de spanning in met dit soort moeilijk te duiden zinnen. Mogelijk ligt hier een taal- of cultuurverschil aan ten grondslag, maar jammer is het wel. Want als je je best doet, het boek goed leest, dan merk je dat het wel degelijk ergens over gaat. Geen anekdotisch verhaal vol concrete belevenissen en ervaringen die een avonturier ten deel vallen, maar een parallel tussen het uitzonderlijke leven van de ontdekkingsreiziger en het gewone leven van ieder ander. Jammer dat ik in plaats van de heldhaftige Kagge tussen de regels door Oom Gerrit hoor met zijn verwoede pogingen goed bedoelde adviezen over te brengen.

Wat je kunt leren van Filosofielessen voor avonturiers is het appèl van de auteur om buiten je comfortzone te stappen en te doen wat je altijd al graag had willen doen. Hoe groot de onzekerheid ook is en de gedachte eraan je nerveus maakt. Voor Erling Kagge ‘is het altijd duidelijk geweest dat het waardevoller is om wel te gaan dan niet’ [op expeditie naar het onbekende; RB]. Je eigen koers varen, ongeacht wat anderen ervan denken. Misschien is dat wel wat Alain de Botton bedoelt met zijn quote: ‘Erling Kagge transformeert en troost ons’.

Robert Buisman is Co-owner van Studio Interactive, Creatief Bureau voor Interactieve Videoconcepten en Kwartiermaker bij de Dutch Innovation School, 21st Century School voor Creativiteit, Ondernemerschap en Innovatie. Certified Design Thinker en auteur van Zakelijk succes in nieuwe tijden.