Het geheim van bol.com - 'Een prachtig jongensboek'
5 oktober 2018 | Ger van den Buijs

Het geheim van bol.com is een prachtig jongensboek. Ik werd er helemaal blij van. Het is een heerlijk boek over drie jonge honden die een prachtig bedrijf uit de grond stampen. Er wordt voortdurend gepionierd.

Het boek is pakkend geschreven. Als een direct verslag vanuit de cockpit ervaar je de enorme groeistuipen van Bol.com. Je krijgt, denk ik, goed de bedrijfscultuur mee. De bestuurders hebben Bol.com een hyperactieve, positieve, open cultuur gegeven. Niks was te gek, zo lijkt het en het team is de kracht geweest van het succes. Beslissingen werden zo laag mogelijk in de organisatie genomen. Je zou er zo willen werken. Dit contrasteert sterk met de bedrijfscultuur van Amazon, beschreven in het boek Mr. Amazon. Daar overheerst competitie en agressie.

Beide bedrijven zijn in dezelfde tijd groot geworden in dezelfde sector. Sterker nog, Bol.com is initieel begonnen als directe concurrent van Amazon. Die historische dimensie is een goede toevoeging, want vandaag de dag vergeet je al te gemakkelijk hoe deze internetbedrijven begonnen zijn. Er zijn enkele existentiële momenten in de geschiedenis van Bol.com. De schrijfstijl van deze auteur laat je de spanning meebeleven.

Een gedachte die me naar verloop van tijd bekroop is ‘wat staat er niet’? Alles is zo ontzettend positief. Komt dit doordat één van de bestuurders zelf het boek geschreven heeft? Mr. Amazon is geschreven door een buitenstaander. In dat boek vind je veel kritische kanttekeningen en de negatieve persoonlijke eigenschappen van Jeff Bezos worden niet verbloemd. Vertelt Schaeffer wel het hele verhaal? Hier en daar lees je iets dat niet zo goed is gegaan, maar telkens komt het weer op z’n pootjes terecht. Mijn uiteindelijke gevoel is dat de auteur het oprecht bijna altijd zo positief beleefd heeft.

Het geheim van bol.com is zeker geen Hollywoodproductie. Die hebben een triest verhaal en een goede afloop. Dit boek heeft een blij verhaal, maar een trieste afloop. Want na al die jaren baanbrekend werk, ziet Schaeffer een zwart scenario voor de Nederlandse winkels en webwinkels. Als missionarissen hebben ze exponentiële groei nagestreefd, maar alle groei is straks waarschijnlijk voor niets geweest. De concurrentie van Amazon en Alibaba zal onze bedrijven wegvagen. Misschien, als al onze bedrijven gaan samenwerken, kunnen we overeind blijven. Schaeffer ziet geen andere weg dan nog groter groeien en Bol.com wil dat dan wel organiseren.

Wat een beetje in de lucht blijft hangen is waarom Michael Schaeffer en Daniel Ropers (CEO) Bol.com hebben verlaten. Ze kregen er geen energie meer van, zo staat er. Na alle blijdschap is het voor de lezer moeilijk te verkroppen dat de twee hoofdrolspelers zo maar uit het verhaal stappen. Er moet toch iets gebeurd zijn. Is aandeelhouder Ahold te bureaucratisch? Is het bedrijf te groot geworden? Zijn ze bang voor de op handen zijnde storm? Is er onvoldoende winst? Zijn ze niet genoeg beloond voor de groei die ze gerealiseerd hebben? Misschien mooi materiaal voor een tweede boek over Bol.com.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Het geheim van bol.com - 'Groot, groter, grootst denken'
13 december 2017 | Sjors van Leeuwen

Bol.com is een van de weinige e-commercebedrijven die de internetbubbel aan het eind van de vorige eeuw wist te overleven. Inmiddels is het uitgegroeid tot de grootste online winkel van Nederland met in 2016 een jaaromzet van 1,2 miljard euro en miljoenen klanten in Nederland en België. Ex-directielid Michel Schaeffer legt in zijn boek uit wat het geheim van het succesvolle bol.com is.

Michel Schaeffer is één van de mensen van bol.com van het eerste uur. Hij was ruim 14 jaar als marketingdirecteur nauw betrokken bij bol.coms rollercoaster, van startup naar de grootste online winkel van de lage landen. Zijn belevenissen beschrijft hij in het boek Het geheim van bol.com - Over dromen en doen, pionieren en groeien.

Om maar met de deur in huis te vallen: Het geheim van bol.com is een lekker boek om te lezen, vlot en smeuïg geschreven. Leerzaam voor ondernemers, managers en studenten. Het boek geeft een alleraardigst kijkje achter de schermen van deze succesvolle online winkel. Want hoe hebben de pioniers van bol.com het gedaan, wat deden ze anders dan al die andere e-commercebedrijven die het loodje hebben gelegd, wat was én is het succesgeheim van bol.com? Het antwoord lezen we in het boek. Kort samengevat bestaat het succesrecept uit een mix van ondernemerschap, toeval, geluk, juiste timing, genialiteit en doorzettingsvermogen. Hadden we iets anders verwacht?

De auteur beschrijft in de loop van het boek een groot scala aan gebeurtenissen die wisselend tot één van deze succesfactoren behoren. Zo dacht men vanaf het allereerste begin bij bol.com in groot, groter, grootst. Aangejaagd door investeerders die vroegen: wat zou je doen met 100 miljoen? De directie was voortdurend bezig met ambitieuze doelen, die flink buiten de eigen comfortzone lagen. Ook was men er al snel over eens waar bol.com’s toegevoegde waarde lag, namelijk bij dé drie pijlers van ‘de driehoek van bol.com’: overal toegankelijk en bieden van maximale keuze met maximale relevantie, en daar straf aan vasthouden. Andere succesfactoren lagen volgens de auteur op het gebied van het realiseren van schaalvoordelen (drukt de kosten), tijdig de bakens verzetten met vernieuwing en innovatie (niet pas wanneer het moet), het benutten van de kracht van het netwerk (zorgt voor snelheid en flexibiliteit), de transformatie van leverancier naar platformspeler (zorgt voor exponentiële groei), investeren in technologie (de basis voor online winkelsucces) en datagedreven werken in plaats van uitgaan van aannames en intuïtie (data is het nieuwe goud). En niet te vergeten een cultuur van bevlogenheid, durven, werkelijke klantgerichtheid en leren door te doen.

De auteur kijkt echter niet alleen terug, maar ook vooruit. Aan het eind van het boek kijkt de auteur naar de toekomst waarin hij vertelt over de continue opmars van online winkelen, het toenemend gebruik van kunstmatige intelligentie, waarbij je via een spraakinterface opdrachten kan geven aan ‘billie die de boodschappen doet’ en de toenemende macht van ‘the winner takes it all’ platformen van Amazon, Google en AliExpress.

De auteur beschrijft in Het geheim van bol.com niet alleen op een aansprekende manier successen, maar ook mislukkingen, persoonlijke anekdotes en zijn belangrijkste lessons learned. De maakbaarheid van het succes wordt regelmatig gerelativeerd, want soms heb je nu eenmaal gewoon geluk of pech. Al met al schetst het boek een bijzondere periode, namelijk de opkomst van internet en online winkelen. Vanaf het moment van inbellen met trage modems tot het mobiel swipen en shoppen.

De auteur sluit het boek af met een welgemeend advies, dat opnieuw getuigt van groot, groter, grootst denken. Want zo schrijft Schaeffer, als we als winkeliers de concurrentieslag met de Amerikanen en Chinezen willen winnen dan moeten we samenwerken. Hoe kun je dat nu beter doen dan met bol.com als hét centrale winkelplatform waar alle retailers op aansluiten. ‘Dan ontstaat een winkelplatform dat het beste uit de Nederlandse en Belgische winkelmarkt naar boven haalt. Het is ieder voor zich of bol.com voor ons allen’. Ik ben benieuwd of ook dit laatste stukje groot, groter, grootst denken werkelijkheid wordt. De toekomst zal het uitwijzen.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie? Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Het geheim van bol.com - 'Een feest om te lezen'
10 november 2017 | Wardy Poelstra

Bol.com is een ongekend succesverhaal. 18 jaar na de start is het bedrijf de grootste online retailer van de Benelux, met een omzet van ruim 1,2 miljard euro en 7 miljoen klanten.

Hoe is dat gelukt? Hoe stamp je in zo’n korte tijd zo’n organisatie uit de grond? Voormalig marketingdirecteur Michel Schaeffer gunt ons een kijkje in de keuken in het spannende jongensboek Het geheim van bol.com. Over dromen en doen, pionieren en groeien.

Die term ‘spannend jongensboek’ komt van de achterflap van Het geheim van bol.com en hij doet het boek zeker recht. Inderdaad lijkt het verhaal van bol.com op een jongensdroom die is uitgekomen, of liever: die is uitgegroeid tot een succes dat niemand in de begintijd zal hebben voorzien. Dat was dan vooral de droom van Daniel Ropers, ‘mister bol.com’ die tot voor kort algemeen directeur was van het bedrijf. Vrijwel vanaf het begin stond Ropers aan het roer van de spin-off van het Duitse uitgeefconglomeraat Bertelsmann, dat met Books OnLine in Europa hetzelfde kunstje wilde uithalen als Jeff Bezos in de VS met Amazon had gedaan.

In de beginjaren van bol.com Nederland ging het vooral om agressieve groei, met behulp van heel veel geld van het hoofdkantoor, brutale mediacampagnes en de uiterst klantvriendelijke regel dat producten pas achteraf betaald hoefden te worden. Dit alles vanuit een portokabin op het parkeerterrein van boekenclub ECI in Vianen, waar de start-up aanvankelijk onderdeel van was. In 2002 vindt er een koningsdrama plaats bij Bertelsmann, waarna de Europese online ambities van het moederbedrijf flink naar beneden worden bijgesteld. Bol.com Nederland wordt in de etalage gezet en uiteindelijk verkocht aan drie Duitse partijen; het bedrijf gaat als een zelfstandige bv verder. Vanaf dat moment gaat de beuk er pas echt in (en wordt er trouwens ook voor het eerst winst gemaakt); de auteur spreekt fraai van ‘een cultuur waarin succes slechts een kwestie van tijd is’. De bomen groeien tot in de hemel en vrijwel alles wat de ‘jongens’ aanpakken, verandert in goud. En eigenlijk is dat nog steeds zo: het bedrijf groeit, ook na de overname door Ahold in 2012, onstuimig door en het eind is nog niet in zicht.

Hoe hebben de heren (en inmiddels ook wel een enkele dame) hem dat nu geflikt? Wat is het ‘geheim van bol.com’? Dat geheim heeft natuurlijk meer dan één ingrediënt. Schaeffer somt er in de loop van het boek een aantal op. Zo werd er van meet af aan groot gedacht bij bol.com; de directie daagde zichzelf altijd uit om de doelen flink buiten de eigen comfortzone te plaatsen. Scherp definiëren wat je eigen unieke toegevoegde waarde is, en altijd aan die propositie vast blijven houden, is een andere voorwaarde voor succes. Waar weer tegenover staat dat je op weg naar je doel soms de bakens moet verzetten; je moet af en toe de moed hebben om een onbekende route in te slaan als je op een doodlopend spoor zit. Bevlogenheid, excellente executie, werkelijke klantgerichtheid en slim gebruik van big data en van schaalvoordelen zijn nog zo wat succesfactoren.

Zo opgesomd lijken dit geen wereldschokkende inzichten, en dat zijn het misschien ook niet. Maar de manier waarop Schaeffer het allemaal heeft opgeschreven, gelardeerd met fijne anekdotes, persoonlijke inzichten en af en toe een heuse cliffhanger, maakt het boek een feest om te lezen. Veel managementboeken prijzen zichzelf aan als ‘inspirerend’ – dit boek is het voor de verandering eens echt. Je krijgt als lezer werkelijk zin om zelf ook eens flink de boel op te schudden en verder te kijken dan je in je dagelijkse routine gewend bent. Dat vind ik een grote verdienste. Misschien geeft het boek een te rooskleurig beeld van het bedrijf, en krijgen sommige negatieve aspecten van bijvoorbeeld de machtspositie en de bedrijfsvoering van bol.com te weinig aandacht, maar dat mag de pret niet drukken. ‘Het is ieder voor zich of bol.com voor ons allen’, zo besluit Schaeffer zijn boek – een vlaag van hoogmoed die ik hem graag vergeef.

Wardy Poelstra adviseert en begeleidt personen, bedrijven en instellingen bij het realiseren van (boek)uitgaven: www.wardypoelstra.com

Het geheim van bol.com - 'Pageturner'
5 oktober 2017 | Fred Rutgers

Het geheim van bol.com door Michel Schaeffer Leest als een jongensboek, maar dan voor grote jongens. De cover geeft je al gelijk dat herkenbare bol.com gevoel en vanaf de eerste pagina zit je er helemaal in.

Als je begint te lezen ervaar je dat dit boek slim is samengesteld. Het leest echt als een verzameling mooie verhalen die een groep oud collega’s elkaar zouden vertellen als ze na jaren weer eens samen in de kroeg zitten om de mooiste oude koeien weer eens uit de sloot te halen. En ook als je er zelf niet bij was is het dan heerlijk om de sappige anekdotes te horen.

Bol.com heeft net als de meeste internetstartups een roerig leven achter de rug. Begonnen als dochter van Bertelsmann heeft het team van bol ook mee mogen maken dat de bomen de hemel in leken te groeien. Wie kan hier ook claimen dat zijn baas of investeerder ging klagen dat er onvoldoende geld werd uitgegeven? En wie weet wat het is dat je meer klanten hebt dan je aankunt, maar dat je door echt teamwork gewoon het weer weet te fixen. Maar ook dat je via via hoort dat je eigenaar je wil verkopen zonder dat jij het weet.

Als winkeliers klagen dat webwinkels het altijd veel gemakkelijker hebben, dan zal ik ze voortaan dit boek aanbevelen. Ook het leven van een webshop directie gaat bepaald niet over rozen. Ook webshops maken lang niet altijd winst. 5% EBITDA is al een hele prestatie, maar in het echte leven is dat nog geen echte winst. En ook bol.com heeft al meerdere keren haar bakens radicaal moeten verzetten om haar markt niet te verliezen. Je zal in deze tijd nog maar moeten bestaan van cd en game omzet, dan heb je echt een probleem. Het team van bol.com zag dit tijdig aankomen en was de bakens al aan het verzetten toen nog vrijwel niemand deze trendverschuiving zag aankomen. Maar hoe deden ze dat? En hoe zagen ze eerder dan de rest wat er ging gebeuren?

Als webshop en als grote retailer hebben ze niet alleen heel veel klanten, maar liggen ze ook voortdurend met hun oor op de grond om heel erg goed te luisteren naar wat hun klanten denken, doen en vinden. Daarbij maken ze heel erg slim gebruik van data en werken ze voortdurend aan het verbeteren van hun processen en het optimaliseren van de klantervaring.

Hoezo, webshops hebben het veel gemakkelijker? Het team achter bol.com durft elkaar telkens weer uit te dagen en gaat geen enkele discussie uit de weg. Niets is onaantastbaar en alles wordt telkens weer scherp tegen het licht gehouden op ongeveer alles. Wat vandaag goed is kan vast morgen al beter, dus testen, bijsturen en optimaliseren zijn een dagelijkse must! Je bent slechts zo goed als de ervaring die jij jouw klanten vandaag kunt bezorgen. Als je echt wilt scoren zul je ook het lef moeten hebben om enorme risico’s in te schatten en te durven nemen. Dit heeft niet alleen tot gevolg dat Bol.com zich voortdurend heeft weten te vernieuwen. Het heeft er ook regelmatig voor gezorgd dat het hele team met klotsende oksels rakelings langs de afgrond moest laveren. Dat maakt dit boek ook regelmatig echt spannend om te lezen en de diverse cliffhangers houden je ook echt betrokken bij de avonturen van dit bedrijf en haar team.

Het geheim van bol.com is echt een pageturner die je als je niet oppast uit je slaap zal houden. Menig ondernemer in retailland, zowel online als offline kan hier lessen van leren en inspiratie uit halen. Ik zou dus zeggen, dit boek kan en mag je niet missen!