Macht aan de aardige mens - 'Smaakt naar meer'
28 januari 2021 | Elly Stroo Cloeck

Aardige mensen hebben óók goede ideeën, maar we nemen ze niet altijd net zo serieus als zij met charisma, meer macht of een grote bek. In het boekje Macht aan de aardige mens van Pacelle van Goethem vind je 3 hoofdstukken uit IJs verkopen aan eskimo's (van dezelfde auteur) om je te helpen jouw overtuigingsstijl te vinden en te verbeteren.

De auteur onderscheidt 3 stijlen: overtuigen als Autoriteit, als Vriend, en als Voorbeeld. Elke stijl heeft voor- en nadelen, de kunst is ze te combineren en voor elke gelegenheid, elk soort publiek de juiste stijl te kiezen. 'De aardige mens' komt in het boek verder niet voor, de inhoud is juist voor veel doelgroepen geschikt. En speciaal voor hen die niet van dikke boeken houden!

Ook al is het een compact boekje, toch ziet Van Goethem kans om heel veel voorbeelden te verwerken in elk van de overtuigingsstijlen. De stukken uit diverse speeches bijvoorbeeld tonen heel goed aan welke methoden worden gebruikt. Natuurlijk maakt het gebruik van het werk van Cialdini, maar de auteur kopieert niet, ze verwerkt het op een geheel eigen manier in het betoog.

Het boekje heeft veel tips die ik niet eerder zag, waaronder het effect van je stem, hoog of laag en wanneer je wat gebruikt. Een hele goede tip vond ik: vraag om een mening, niet 'of er nog vragen zijn'. Zo neem je je publiek serieus. Fijn dat van Goethem ook naar veel andere boeken verwijst als je over een onderwerp verder wilt lezen, waarvan 'IJs' er natuurlijk één is. En na dit boekje heb ik opeens heel erg trek in IJs.

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Macht aan de aardige mens - 'Bescheiden omvang maar grote impact'
17 december 2020 | Liesbeth Tettero

Over overtuigende communicatie zijn bibliotheken vol boeken verschenen. Van Aristoteles tot Cialdini, het onderwerp is vanuit vele perspectieven bestudeerd en beschreven. Gelukkig is er vast nog wel een plek op de planken te vinden voor een boekje met een bescheiden omvang maar een grote impact: Macht aan de aardige mens van Pacelle van Goethem.

Er zijn te veel goede ideeën die niet gehoord worden, meent Van Goethem. Ze biedt een overzichtelijke gereedschapskist waarmee ook minder extraverte mensen overtuigend kunnen zijn: shortcuts naar overtuigingskracht. Hoog tijd voor het einde van de grote bek! Haar missie is zo dringend dat ze deze gereedschapskist zelfs voor de tweede keer uitbracht: eerder was de inhoud van dit boek integraal onderdeel van haar bestseller IJs verkopen aan eskimo's.

In 90 pagina's leer je over de stand waarin hersenen van anderen moeten staan om open te staan voor overtuiging en hoe je daar als mens met een missie op kunt inspelen. Het kernwoord is: ontspanning. Zowel bij de ontvanger als bij de zender. Hoe fijn is het om te leren dat je overtuigender bent als je ontspannen bent? Oftewel: hoe je meer bereikt door minder hard te werken?

Belangrijk is daarbij om te weten welke rol je aanneemt: overtuig je op basis van autoriteit, als vriend of als rolmodel? Als je deze rollen kunt combineren, ben je het overtuigendst. Deze driedeling is een vinding van Van Goethem, op basis van haar eigen onderzoek en observaties. Met een stevige theoretische basis van onder andere de al eerder genoemde Aristoteles en Cialdini. En een van mijn persoonlijke favorieten (als oud-theatersporter): Keith Johnstone, die in zijn boek Impro over improvisatietheater het fenomeen ‘status' beschrijft: vertoon je koning- of knechtengedrag en hoe draagt dat bij aan je overtuigingskracht?

Hoe kun je de regel van Cruijff toepassen, de regel van de keukentafel of de onderhandelstrategie van Sadat? In Macht aan de aardige mens staan aansprekende voorbeelden uit de praktijk en talloze tips om je overtuigingskracht te vergroten. Verhelderend en meteen toepasbaar in de praktijk.

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en voor ambitieuze vrouwen (feminsterie.nl)