17 april 2014 | Laurien Jochem

In ‘De Cirkel’ van Dave Eggers, kan Mae Holland haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma.

Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken. De Wereld Draait Door heeft ‘De Cirkel’ als ‘boek van de maand November 2013’ gekozen.

‘De Cirkel’ van Dave Eggers geeft een fictief beeld van hoe de toekomst eruit kan zien met de komst van internet en social media en wat transparantie teweegbrengt in ieders leven. Bij het lezen van het boek denk je in eerste instantie; daar zou ik ook willen werken. Leuke omgeving, genoeg activiteiten en voorzieningen, interessante en leergierige mensen, interessante projecten op het gebied van innovatie, nieuwe technologieën en veiligheid in de samenleving en dat allemaal binnen een campus. Zelfs worden overal ter wereld kleine camera’s geplaatst om overal maar een blik te kunnen werpen wat er gaande is in de wereld. Later in het boek wordt duidelijk hoe belangrijk transparantie is.

Mae Holland, hoofdkarakter in het boek, krijgt haar eerste standje omdat zij niet ‘tingt’ over haar hobby’s en zij niet naar feesten op de campus gaat. Vindt ze dat niet leuk of is het niet interessant om deze informatie met haar collega’s te delen? Mae belooft beterschap en dat leidt tot hoge scores in het liken van berichten, het delen van informatie, etc. Hierdoor komt Mae hoog te staan in diverse scorelijsten waardoor zij steeds populairder wordt en meer volgers krijgt. Het gaat zelfs zover dat haar zieke vader meeverzekerd kan worden in de collectieve ziekteverzekering van ‘De Cirkel’ zodat haar beide ouders een makkelijker leven krijgen met tijd voor zichzelf. Totdat Mae verzuimt een nachtelijke kanotocht te melden waarbij zij stiekem het terrein van een bekende kanoverhuurster betreedt om met een kano een eiland te bezoeken. Dit werd allemaal geregistreerd met een camera die door De Cirkel was geplaatst. Opnieuw krijgt Mae een gesprek met één van de drie Wijzen waaruit het gesprek volgt dat geheimen leugens zijn en privacy diefstal. Hierdoor belooft Mae volledige transparantie te bieden en zelfs om haar hals hangt een camera zodat volgers alles kunnen zien en horen van deze populaire dame. Zelfs politici wordt min of meer door ‘De Cirkel’ gedwongen transparant te zijn door alles online te zetten en in de cloud.

David Eggers laat je als lezer nadenken over jouw eigen online gedrag. In hoeverre deel je persoonlijke informatie en geheimen met de buitenwereld? Hoewel dit boek een fictief verhaal weergeeft, komt het wel heel erg dicht bij de werkelijkheid.

Het was een worsteling om door het boek heen te komen doordat er te veel details werden besproken, waardoor het lezen wat saai werd. Toch is de schrijver erin geslaagd de gemoederen bezig te houden. Mijn nieuwsgierigheid werd wel gewekt, want hoever zal de Cirkel gaan met het werven van mensen in hun gedachtegang om zo de cirkel weer rond te maken? Wil je daarvan een aanhanger zijn? Wat dat betreft heeft de schrijver zijn doel bereikt. We gaan nadenken over ons internetgedrag en in hoeverre wij transparant zijn als autorisaties dat zouden verplichten.

31 maart 2014 | Linda Poort

Een filosofische roman over de toekomst van technologie en het internet, zo zou ik 'De Cirkel' van Dave Eggers willen noemen. Een roman die als een speldje in je brein prikt om je te laten nadenken over je mobiele internetgebruik en je privacy die je steeds meer weggeeft. Dit verhaal over technologiebedrijf De Cirkel is misschien geen meesterwerk, maar het is zeer vermakelijk en stemt zeker tot nadenken.

De Cirkel heeft alle in 2014 bestaande social mediakanalen opgeslokt en komt over als een soort kruising tussen Facebook, Google en Twitter. Het bedrijf draait om innovatie en nieuwe toepassingen van techniek en biedt steeds meer diensten aan die met elkaar verweven zijn. We worden op de campus geïntroduceerd door Mae Holland, een 24-jarige vrouw die dolgelukkig is om bij het jonge, vooruitstrevende bedrijf aan de slag te mogen gaan.

Een van de kernwoorden van De Cirkel is communicatie. Alles dient gedeeld te worden. ‘Geheimen zijn leugens’. Mae wordt als medewerker van de afdeling klantenservice niet alleen geacht de problemen van haar klanten op te lossen, maar men gaat er ook vanuit dat ze op de hoogte is van iedereen en alles wat er in het bedrijf gebeurt. De werkdruk is torenhoog, maar Mae lijkt het allemaal heel gewoon te vinden. De inspiratievolle, vriendelijke, efficiënte omgeving maakt dat De Cirkel wat haar betreft niets verkeerd kan doen.

Het verhaal is zeer onderhoudend, mede doordat de basis gestoeld is op onze huidige werkelijkheid. Maar juist daardoor is het ook lastig om het verhaal een zekere geloofwaardigheid mee te geven. Enerzijds weten we dat deze futuristische sciencefiction waarschijnlijk niet bewaarheid wordt en is het niet erg dat alle personen in 'De Cirkel' veel te meegaand en naïef zijn. Maar aan de andere kant, juist omdat er wél een mogelijkheid is dat iedereen zich in de toekomst voor zijn eigen veiligheid en gemak geheel vrijwillig onderwerpt aan een nieuw soort Big Brother, komt de impact van de boodschap van Dave Eggers wat minder hard aan.

Die ongeloofwaardigheid komt nog iets sterker naar voren in hét stokpaardje van De Cirkel: transparantie. ‘Privacy is diefstal’. Alles wordt geregistreerd en aan alles wordt een ranking verbonden. Niets mag ooit worden gewist. De visie van De Cirkel is dat alle informatie van iedereen voor iedereen openbaar dient te zijn. Als alle informatie is gedigitaliseerd en de gehele wereld live via camera's met internetverbinding te volgen is, dan zal er een eind komen aan alles wat fout is in de wereld, waaronder misdaad en politieke onderdrukking. Het is allemaal wat vergezocht, maar dat scherpe speldje blijft je prikken...

Oftewel, 'De Cirkel' is als roman redelijk oppervlakkig, maar de besproken onderwerpen zijn juist diepgaand, meerlaags, boeiend en actueel. Al met al is 'De Cirkel' daarom een aanrader voor alle intensieve internetgebruikers. Wat is jouw opvatting over social media, transparantie en privacy? Dave Eggers daagt je uit daar nog eens goed over na te denken.

27 maart 2014 | Carla Verwijs

We willen transparantie van informatie op Internet. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkelingen met ‘Open Overheid’. Hoe ver willen we echter gaan in openheid en waar ligt de grens met privacy? Dit zijn vragen die Dave Eggers stelt in ‘De Cirkel’. Niet direct, maar door het verhaal te vertellen van de jonge en naïeve Mae, die gaat werken bij het bedrijf ‘De Cirkel’.

Mae kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij ‘De Cirkel’. Dit bedrijf is alles waar een jonge, net afgestudeerde van droomt: hip, sociaal, creatief en populair bij het publiek met de producten die het levert. Alles is open en meetbaar bij De Cirkel. Als nieuw lid van de Customer Experience-afdeling, beantwoordt Mae vragen van klanten en stuurt vervolgens een klanttevredenheidsenquête terug. Haar (hoge) dagscore wordt met het hele bedrijf gedeeld (‘Newbie Mae is top!’). Niet alleen haar productiviteit is belangrijk bij De Cirkel, ook op sociaal vlak verwacht het bedrijf dat Mae deelneemt. Al snel spreekt haar baas haar aan op haar lage sociale score. Ze wordt lid van interessegroepen, gaat naar allerlei evenementen en post daar over. Er lijkt geen grens te zijn tussen werk en privé. Mae is echter gedreven en gelooft in de waarden van het bedrijf dus ze doet hard haar best om hoog te scoren op alle vlakken.

Als haar ex-vriendje kritische geluiden uit, vindt Mae hem maar saai en niet-sociaal. Ze denkt hem te helpen door over zijn bedrijf te posten en begrijpt niet dat hij dit niet waardeert. Hij vergelijkt informatieconsumptie met het eten van fast food. Gemanipuleerd, vooral veel lege calorieën en het gevoel na een digitale vreetbui is een leeg, beroerd en minderwaardig gevoel. Mae snapt niet wat ze ooit in hem zag.

Mae wordt ondertussen steeds transparanter. En het aantal beeldschermen op haar bureau neemt toe tot een lachwekkend aantal van 9. ‘Wanneer is een geheim iets goeds?’, vraagt een van de Drie Wijzen die De Cirkel leiden. Mae is het met hem eens, alleen openheid draagt bij aan veranderingen in de wereld. Ze heeft niet door dat de mensen om haar heen het gedrag veranderen, omdat ze weten dat de hele internetwereld mogelijk meekijkt en -luistert. Haar ouders duiken onder en een massale zoektocht naar haar ex-vriend (vergelijk het met een heksenjacht) heeft dramatische gevolgen.

Dave Eggers beschrijft met ‘De Cirkel’ een mogelijke toekomst van open informatie. Overdreven en vergezocht, denkt u misschien. Maar veel van wat hij beschrijft vindt nu al plaats. Hoeveel foto’s en video’s plaatsen mensen dagelijks die laten zien wat ze doen? Wie kickt er niet op een stijgend aantal volgers op Twitter? Hoe ver is de grens van privacy inmiddels opgeschoven? En hoe ver gaat het door? Dit luchtige verhaal van de jonge Mae in het bedrijf De Cirkel heeft een serieuze ondertoon en stimuleert naar ik hoop tot nadenken en discussie.