Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
Ontwerp je eigen leven
8 mei 2017 | Christel Deckers

Na alle goede voornemens rondom de jaarwisseling én de grote voorjaarsschoonmaak is het nu tijd om de regie over je eigen leven echt op te pakken. Dat kan met Ontwerp je eigen leven van Bill Burnett en Dave Evans.

Met ‘de regie pakken over je eigen leven’ bedoel ik niet naar de sportschool gaan, omdat je net zo’n voordelig abonnement hebt afgesloten, of naar de weight watchers omdat je vindt dat het wel een pondje minder mag zijn…Met regie bedoel ik hoe je het beste uit je leven en werk kunt halen.

Het boek Ontwerp je eigen leven is daarbij een handig hulpmiddel zodat je niet ‘verdwaalt’ in het zoeken naar de juiste aanpak of dreigt te verzanden in je constatering ‘dat je het eigen best wel op aardig op orde hebt’….

Het bijzondere van dit boek is dat het voor iedereen die voor belangrijke keuzes in het leven staat een handig boek is. Het helpt je concreet op weg met vragen, tips en concrete suggesties en voorbeeld van mensen en hun aanpak. Deze hulpmiddelen zijn ook digitaal beschikbaar.

Na het doorwerken van Ontwerp je eigen leven heb je niet het idee dat je als een Dummie aan de hand wordt meegenomen maar serieus stappen kunt zetten zonder in ‘drijfzand te belanden’. Ik ben verder aangenaam verrast door de samenhang die het boek je aanreikt; te weten: Wie ben ik, waar geloof ik in, wat doe ik dan en hoe hangt dit samen met mijn visie op mijn leven. Ontwerp je eigen leven is kortom een erg handig boek.

Ik las dat Ben Tiggelaar het boek aan zijn dochters cadeau heeft gegeven, omdat zij ook voor belangrijke keuzes in hun leven staan. Zoals de vraag of ze willen studeren en welke studie in welke stad dat dan moet worden. Ik geef het boek zelf ook cadeau aan mijn dochter, die als leerlinge van 5 vwo, ook voor belangrijke keuzes staat.

Christel Deckers is lid van verschillende Raden van Toezicht in Zorg & Onderwijs. Daarnaast is zij bestuurder a.i. binnen zorg- en welzijn. Tevens doet zij onderzoek naar De juiste Bestuurder op de juiste plek vanuit de Erasmus Universiteit. Kernwoorden in haar werk zijn: met plezier naar je werk, we doen het samen en de juiste mens op de juiste plek. (www.christeldeckers.nl)

Ontwerp je eigen leven
21 april 2017 | Elly Stroo Cloeck

Ellen was dol op stenen, verzamelde ze, en sorteerde ze op grootte, vorm en kleur. Natuurlijk (?!) ging ze geologie studeren. Toen ze was afgestudeerd, ging ze niet aan de slag als geologe, nee hoor, ze ging gewoon verder met bijverdienen als oppas en hondenuitlaatster. Ze had een bloedhekel aan het soort werk dat een geologe doet. Herkenbaar?

Ellen is niet de enige: in de VS doet maar 27% iets met de studie. Dus als jij denkt dat je carrière móét maken in het gebied waarin je bent afgestudeerd, dan is dat een dysfunctionele overtuiging. En zo’n overtuiging moet je herformuleren om wat van je leven te maken.

Het is een sterke start van dit boek, waarin nog een aantal van die dysfunctionele overtuigingen aan de orde komen Als je succes hebt, moet je gelukkig zijn. En: Op je 45-ste is het te laat om te switchen. Hoe kom je van die overtuigingen af en geef je een draai aan je leven? Door te denken als een (industrieel) ontwerper! Kijk eens naar een iPhone of een Ferrari! Mooi he? Dat is het werk van ontwerpers, en met hun methoden kun je ook je leven ontwerpen: Life Design. De auteurs, Bill Burnett en Dave Evans, hebben (40 jaar geleden) aan Stanford gestudeerd: productie-ontwerp en werktuigbouwkunde. Nu geven ze daar de cursus Life Design: eerst alleen aan de Stanford studenten in product-ontwerp en nu aan iedereen.

De kern van de methode is dat een ontwerper de weg vooruit niet bedenkt, maar bouwt. Hij fantaseert niet, maar maakt een prototype en leert daarvan. En bouwt dan een nieuw prototype. Je hebt dus een ontwerper-mindset nodig, waaronder vallen: nieuwsgierigheid, actiebereidheid, herformuleren van het probleem, bewustzijn dat ontwerpen een proces is, en fundamentele samenwerking. Je hoeft geen passie te hebben als je start, maar je zult een passie hebben gevonden als je Design traject klaar is. Door dingen te proberen, daarvan iets leuk te vinden, ontwikkel je een passie. Ook levert dingen uitproberen vaak ‘toevalstreffers’ op: je komt iemand tegen die jou aan precies de gewenste baan kan helpen!

Het boek begint met een self-assessment: waar sta je nu? Hoe is het met je gezondheid, liefde, spel en werk? Moet er ergens wat gebeuren, is er een probleem? Is dat probleem een ‘zwaartekrachtprobleem’? Dat is een nuttige stap: beoordeel eerst heel kritisch of jouw probleem wel op te lossen is. Dit doet erg denken aan Covey’s Cirkel van Zorg en Cirkel van Invloed. Kun je er geen invloed op uitoefenen, laat het dan los.

Ook de volgende stappen uit Ontwerp je eigen leven zijn boeiend, en herkenbaar als je de boeken van Martin Seligman (Flourish), Angela Duckworth (Grit) en Mihaly Csikszentmihalyi (Flow) hebt gelezen. Echt vernieuwend is dat dus niet; de toegevoegde waarde van dit boek is dat die inzichten in een stappenplan zijn gegoten, inclusief oefeningen, om je inzicht in jezelf te geven. De hoofdstukken zijn gelardeerd met voorbeelden van studenten van de auteurs, dat levert heel herkenbare situaties op. De uitwerking ervan vond ik vaak en beetje simplistisch (‘Elise hield van Italiaans eten en begon dus zomaar een delicatessenwinkel, zonder ooit in een winkel te hebben gewerkt of iets anders vergelijkbaars’). De aanbeveling dat dit boek ‘vergelijkbaar met Malcolm Gladwell’ is, is wat mij betreft misplaatst.

O ja, en Ellen? Ze hield wel van sorteren, organiseren en kwam terecht bij een bedrijf waar ze nu de on-line veilingen van…………….edelstenen organiseert.

Mijn waardering: 3*** (Inhoud 3* schrijfstijl 3 1/2*)

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken.