Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
22 september 2011 | Claudia Broeke

36.792 new people in your network since August 30. LinkedIn geeft mij continu door hoeveel nieuwe mensen er de afgelopen zeven dagen in mijn netwerk zijn gekomen. Dat maakt nieuwsgierig. Wie zijn dat dan, hoe kennen we elkaar en kunnen we iets voor elkaar betekenen? Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg hebben een praktisch boek geschreven over de manier waarop je LinkedIn kunt inzetten om ander werk of nieuwe opdrachten te vinden. 'Solliciteren via LinkedIn' is een echt doe-boek. Computer aan, beginnen met lezen en meteen uitproberen als je iets interessants tegenkomt.

Zo'n vijftien jaar geleden vond je vaak een nieuwe baan door een advertentie in de krant of via het traditionele arbeidsbureau met twee kaartenbakken die werkgevers en werkzoekenden matchten. De zaterdagkrant paste haast niet in de brievenbus omdat er zoveel katernen met vacatures bij zaten. Hoe anders is de situatie nu! Afgezien van het feit dat er door de economische recessie gewoon ook minder banen zijn, vindt werving ook steeds meer divers plaats. Bijna de helft van de vacatures wordt tegenwoordig al ingevuld voordat het een officiële vacature is, dus via via. Dat kan zijn via je eigen netwerk, of doordat iemand anders een link legt. Het dagblad speelt nog maar in slechts vijf procent van de gevallen de primaire rol bij werving.

Online profilering wordt daarmee ook steeds belangrijker en LinkedIn is de grootste openbare cv-site die in Nederland gebruikt wordt. Door toekomstige werkgevers om eens even te checken wie er gereageerd heeft, maar ook door recruiters die namens opdrachtgevers op zoek zijn naar kandidaten voor functies.

Voor mensen die al wat langer op LinkedIn actief zijn zal de basis bekend zijn. En met wat uitproberen kom je zelf wel tot een profiel, want LinkedIn zit niet onlogisch in elkaar. Toch heb ik nieuwe mogelijkheden ontdekt van LinkedIn. Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg weten je stap voor stap door het online netwerk heen te loodsen. De illustraties in het boek ondersteunen daarbij. Zo realiseer ik me nu pas wat een update is en hoe je die aanmaakt en hoe je interessante bedrijven kunt volgen. En – niet onbelangrijk als je al een overvolle mailbox hebt – weet ik nu hoe je instelt dat je wekelijks in plaats van dagelijks van groepsdiscussie op de hoogte gehouden wilt worden.

Toch is dat niet de enige reden om dit boek aan te schaffen. Want buiten dat het een praktische handleiding is voor LinkedIn gebruik, maken de auteurs vooral duidelijk hoe je LinkedIn kunt gebruiken in de praktijk bij het zoeken naar vast werk of interim-klussen. Beide weten hoe de wereld van werving en selectie in elkaar zit en verweven dat in hun adviezen om LinkedIn maximaal te gebruiken.

Zo geven zij dus niet alleen de informatie hoe je je profiel tot honderd procent kunt vullen, maar vertellen ook dat dit belangrijk is omdat volledig ingevulde profielen hoger in zoeklijsten terug komen en daarmee meer zichtbaar zijn. Verder geven ze nuttige tips om gebruik te maken van relevante groepen. En hoe je bijvoorbeeld via jouw netwerk (1ste graad) iemand kunt benaderen die in de schil daarbuiten ligt (2de graad). Aangezien LinkedIn mede voor dit netwerkdoel in het leven is geroepen vindt niemand het ook gek om benaderd te worden om jou ergens te introduceren. Zo wordt de wereld steeds kleiner en de drempel om iemand te benaderen lager.

Voor iedereen die nieuwsgierig is wat de kracht van de online community LinkedIn is, is het boek een aanrader. In een paar uurtjes kun je een top profiel hebben en een hoop inspiratie om verder te netwerken.

12 januari 2011 | Peter Bosma

Wie heeft nog niet via zijn LinkedIn-account de contacten met (oud-)collega's, vrienden en klasgenoten hernieuwd? Aaltje Vincent vond mij via LinkedIn nadat van mijn hand een recensie van haar boek 'Jobmarketing' in het blad Management & Literatuur was verschenen. Uit het contact dat daaruit voortvloeide, bood zij mij haar nieuwste werk aan, dat zij publiceerde met auteur Jacco Valkenburg; 'Solliciteren via LinkedIn'.

Veel professionals zijn inmiddels bekend met LinkedIn en gebruiken dit medium om hun netwerk te onderhouden, lid te zijn van specifieke groepen en interessante onderwerpen te volgen. Wereldwijd zijn er vele miljoenen gebruikersprofielen waarbij het overgrote deel hoger opgeleid is. Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg zijn beide vanuit hun achtergrond, loopbaanprofessional en recruiter, bekend met werving en selectie en het trainen en coachen van werkzoekenden. Mede vanuit die achtergrond schreven publiceerden zij 'Solliciteren via LinkedIn'.

Zelf heb ik via een studiegenoot kennis gemaakt met LinkedIn. Ik werd erop geattendeerd dat het handig en vooral ook leuk is om een account te nemen en zoveel mogelijk connecties te verwerven. Daar blijft het meestal dan ook bij... zo ook bij mij. Je netwerken inzetten ten behoeve van het verwerven van opdrachten en een baan had ik tot dan toe niet aan mijn repertoire toegevoegd.

In feite is 'Solliciteren via LinkedIn' in drie secties te verdelen. In het eerste deel zetten de auteurs de weg die een vacature volgt uiteen te zetten, evenals de systematiek van het werven en selecteren. Een toelichting op sociale netwerken, de kracht ervan en de verschillende methoden die recruiter ter beschikking staan maken het geheel compleet.

De volgende twee hoofdstukken wordt vooral gebruikt om de basiswerking van LinkedIn uiteen te zetten. Wanneer u stap voor stap deze wegwijzer volgt, heeft u dit volledig onder de knie. Helder beschreven en toegelicht met voorbeelden, tips en printscreen-afbeeldingen is LinkendIn voor iedereen een eitje. Het laatste deel gaat verder in op het solliciteren. Een keur aan tips en trucs komen voorbij om de verschillende stappen en keuzes toe te lichten. Wat mij betreft is 'Solliciteren via LinkedIn' een boek om direct mee aan de slag te gaan. Het is geschikt voor iedereen, zowel voor beginnende als gevorderde gebruikers van LinkedIn.

Printscreen-afbeeldingen van onder andere LinkedIn-pagina's ondersteunen de teksten. Van de meeste afbeeldingen valt op dat dit goed lukt. Helaas is er een aantal afbeeldingen waarbij de afdrukkwaliteit te wensen overlaat, zodat deze moeilijk tot niet leesbaar zijn. Nieuwsgierigheid maakt dat ik dan toch wil weten wat er staat.

Regelmatig verwijzen de auteurs naar functies op de website van LinkedIn. Niet altijd was voor mij duidelijk waar ik dan de betreffende functie kan vinden. Zeker als beginnende gebruiker lijkt mij dit lastig. Ik heb gebruikgemaakt van een bekende zoekmachine om uit te vinden waar de functie 'Who's viewed my profile' terug te vinden is.

Nu ben ik startklaar. Mijn profiel is up-to-date en heb kenbaar gemaakt dat in ben voor een nieuwe uitdaging. Daar blijft het niet bij. LinkedIn gebruiken om te solliciteren kan prima. Daarnaast blijft het wel flink werken maar ook dat wordt in dit werkboek prima uiteen gezet.

LinkedIn en het Fokke & Sukke-dilemma
13 januari 2010 | Ronald Buitenhuis

Prachtige Fokke en Sukke. ‘Dat hele LinkedIn hebben we maar opgegeven. Anders denken mensen dat je werkloos bent.’ Grappig, maar volgens de auteurs van het boek Solliciteren via LinkedIn, Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg, volstrekt bezijden de waarheid. LinkedIn is volgens hen namelijk een wezenlijk en onmisbaar onderdeel geworden van carrières en van werving & selectie. Alleen moet je er niet te laat mee beginnen zoals 'onze' striphelden. LinkedIn is vooral investeren in de toekomst.

De auteurs brengen hun boodschap zonder meer overtuigend. Aan het einde van het boek ontstaat bij de lezer toch een soort schaamte over het niet gebruiken van een potentieel dat voor het oprapen ligt. Zonder je het misschien te realiseren, biedt LinkedIn diverse mogelijkheden. Niet alleen om aan een nieuwe baan te komen, ook is het een tool voor zzp’ers om klussen binnen te halen of voor salesmanagers om nieuw business te genereren. Hele vacaturebanken kunnen desgewenst via LinkedIn aan je gezichtsveld voorbijtrekken. En zoek je als freelance journalist kandidaten voor een interview, dan kan een mail in je netwerk veel input opleveren.

Het mooie van LinkedIn is ook dat het werelden van informatie openlegt. Een voorbeeld: stel je hebt een bedrijf ontdekt waar je misschien wel zou willen werken, dan laat LinkedIn direct zien welke jou bekenden daar werken, of wie in een tweede of derde schil daaromheen mensen kent bij dat bedrijf. Een introductie is vervolgens maar een paar muisklikken weg, want als je op LinkedIn staat, mag je ook schaamteloos mensen vragen je te introduceren. Ons kent ons, en het gros van de vacatures wordt bij voorkeur ingevuld met kruiwagens, zo leren we van de auteurs. Want als je iemand kent, dan weet je wat voor een vlees je in de kuip hebt.

Er is ook nog een andere, minder strikt individuele reden om toch vooral een fatsoenlijk profiel op het web achter te laten. Een reden die menigeen zich overigens niet realiseert. Er zijn namelijk tal van recruiters die tegenwoordig LinkedIn en andere social networks gebruiken om interessante kandidaten op te speuren. Zonder dat iemand het zich misschien realiseert, is het niet ondenkbaar dat recruiters het web afspeuren en ze op jou stuiten en je vervolgens gaan benaderen. LinkedIn is dus geen eenrichtings- maar tweerichtingsverkeer. En mensen met een zogenaamd ‘honderd procent profiel’ maken weer meer kans dan mensen met een onvolledig profiel.

De wereld van werving & selectie is de laatste jaren enorm veranderd, zo blijkt zonneklaar uit dit boek. De traditionele dagbladadvertentie zal over jaren wel eens een gepasseerd station kunnen zijn. Of in ieder geval maar een klein deel uitmaken van een veel grotere digitale vijver. En dat maakt Solliciteren via LinkedIn tot een bijzonder nuttig boekwerk. Met die aantekening dat ditt boek over veel meer gaat dan solliciteren alleen. Het is ook een uiteenzetting over de basics van LinkedIn. Dat had korter gekund en direct meer inzoomen op het alleen het solliciteren was misschien wenselijk geweest. Want dat is toch wat veel mensen bezighoudt deze dagen. Ondanks Fokke & Sukke.

Netwerken via LinkedIn
23 november 2009 | Nienke van Oeveren

U heeft vast ook een LinkedIn-account om uw netwerk gemakkelijk te onderhouden en om snel een nieuwe baan of opdracht te vinden als dat nodig is. Loopbaanprofessional Aaltje Vincent en LinkedIn-expert Jacco Valkenburg geven in Solliciteren via LinkedIn tips om uw netwerk slim in te zetten voor uw carrièreplannen.

Een boekje over LinkedIn roept verwachtingen op van praktische weetjes, kennis die u meteen kunt toepassen en illustraties bestaande uit screenshots en symbolen. Solliciteren via LinkedIn voldoet ruimschoots aan deze verwachtingen. Gelukkig geven Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg ook aan waarom u zaken op een bepaalde manier het beste aanpakt en geven ze algemene sollicitatietips.

Online vacatures zijn gewoonlijk de laatste stap in het traject om een nieuwe medewerker of freelancer te vinden. Maar liefst zeventig procent van de vacatures wordt door via-viacontacten gevuld. Uw netwerk is dus erg belangrijk. Zorg daarom dat voor bekenden en buitenstaanders duidelijk is wie u bent en wat u wilt. Met andere woorden: werk aan uw personal branding op LinkedIn maar ook op andere websites. Gebruik voor uw online netwerken bijvoorbeeld steeds dezelfde foto en voeg uw contactgegevens toe. Recruiters maken namelijk dankbaar gebruik van de grote profielendatabase die LinkedIn biedt. Zij zoeken actief naar geschikte kandidaten, lezen recommendations en sporen via LinkedIn (oud-)collega’s op voor een referentie.

Een duidelijk profiel aanmaken is het begin van uw personal branding via LinkedIn. De auteurs leggen stap voor stap uit hoe u een compleet profiel maakt. Ze gaan ook in op de vraag of u kiest voor een Nederlandstalig of Engels profiel. Een waardevolle aanvulling op een profiel is een aanbeveling. Vincent en Valkenburg raden aan om hier persoonlijk om te vragen en, in het andere geval, te overleggen of de ontvanger het er mee eens is. Vraag altijd om een update als de aanbeveling niet meer relevant is voor het werk dat u zoekt.

Bij het vinden van vacatures, nieuwe opdrachten en collega’s kunnen groepen erg nuttig zijn. Deze geven u de kans zich te profileren als actieve professional. Daarnaast vergroot u uw netwerk omdat u toegang heeft tot de profielen van de leden en hen kunt mailen.

Wilt u alleen goede contacten of wilt u vooral veel contacten? Bent u wellicht een ‘LION’ (‘LinkedIn Open Networker’) of een superconnector met meer dan vijfhonderd connecties? De auteurs gaan in op de kwaliteit en kwantiteit van connecties, op het vinden van bekenden en het accepteren of weigeren van contacten. De basis is er, maar wie in uw netwerk kunnen u helpen aan een nieuwe baan of opdracht? En nog belangrijker: wat voor baan wilt u of bij welk bedrijf wilt u werken?

Vincent en Valkenburg laten zien hoe u via LinkedIn medewerkers en zogenaamde ‘hiring managers’ vindt van het bedrijf waar u wilt werken. Ook geven ze handige tips om een geschikte vacature te vinden en om uw sollicitatie voor te bereiden aan de hand van het profiel van uw gesprekspartner.

Kost dit nu veel tijd? Gemiddeld besteden LinkedIn-gebruikers twintig minuten per week aan dit social network. Maar als u het actief wilt inzetten op een lange termijnresultaat, maakt u elke dag een kleine update, adviseren Vincent en Valkenburg.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden