27 december 2013 | Ingrid Spruit

De baan van je leven is vaak niet verder dan drie 'hand shakes' van je verwijderd. In 'Netwerken werkt' laten Rob van Eeden en Els Nijssen zien wat je kunt doen om de juiste handen te vinden. Voor (beginnende) netwerkers en loopbaanbegeleiders is dit een basisboek: netwerken doet iedereen, bewust of onbewust. Wil je er werk van maken, dan geven Van Eeden en Nijssen, met blijk van actuele ontwikkelingen, je een gedegen methode mee. Tegelijkertijd maken ze korte metten met het idee dat netwerken moeilijk en arrogant is

Twee uitgangspunten
De schrijvers hanteren twee uitgangspunten: 'netwerken is een werkwoord' en 'vraag om advies, niet om een baan'. Wat daarmee bedoeld wordt leggen ze in 168 pagina's helder en overzichtelijk uit. 'Netwerken werkt' ging recent in 19de druk, bijna 10 jaar nadat in 2004 voor het eerst verscheen. De blijvende vraag naar dit boek zegt iets over de houding die hoort bij de werkzoekende van nu. Niet voor niets is het citaat van voormalig minister-president Wim Kok uit 1997 aangehaald: 'De werknemer zal zijn of haar verantwoordelijkheid moeten nemen om de eigen duurzame inzetbaarheid veilig te stellen. Wie daar niet aan denkt, mist de boot.' Vijftien jaar later is dit actueler dan ooit.

Voor wie er werk van wil maken
Uit onderzoek blijkt dat zeventig procent van beschikbare vacatures niet op de klassieke manier wordt geworven. Door actief te netwerken maak je eerder kans om op zo'n 'onder water vacature' gewezen te worden, stellen de schrijvers. Een netwerk bestaat uit drie niveaus: een warm, lauw en koud netwerk. Stap voor stap beschrijven Van Eeden en Nijssen de aanpak van feedback van familie en vrienden tot advies van onbekenden. Welk tempo je daarin aanhoudt, is aan jou. De enige voorwaarden zijn een beetje lef en een goed geformuleerd doel dat je duidelijk kunt verwoorden. 'Het gaat er niet om wie je kent, maar wie je bent'.

Aanpak staat als een huis
In de inleidende hoofdstukken is het nog even zoeken naar een manier om een zo'n groot mogelijke groep aan te spreken en aan te moedigen aan de slag te gaan. Al wordt er gezegd dat netwerken (en dit boek) interessant is voor iedereen, de paragraaf in hoofdstuk 4 over employability zal maar een klein deel van de lezers aanspreken. Maar eenmaal aangekomen bij stap één van de aanpak - de opdracht om minstens twee of drie levenssuccessen in kaart te brengen - staat het verhaal als een huis en wordt het ook in toon zeer aansprekend.

De stapsgewijze aanpak komt overigens niet duidelijk naar voren in de indeling en opmaak. Het blijft beperkt tot hoofdstukaanduiding. Het boek had nog meer impact kunnen hebben wanneer er in de inhoudsopgave en de lay-out duidelijk naar voren zou komen wat de intentie van het boek is.

Perspectief tegen de stroom in
Is netwerken nuttig? Absoluut. Met de aanpak uit 'Netwerken werkt' kan het bijna niet mis gaan. Het geeft perspectief om je eigen kansen te vergroten, ook al zit het tij nu misschien niet mee. 'Netwerken werkt' zal ook in de 19de druk weer mensen enthousiasmeren om doelgericht en actief op zoek te gaan een (nieuwe) baan of opdracht.

15 september 2010 | Nolda Straatman

Een inspirerend boek, waar je zelf meteen mee aan de slag kunt, is het boek 'Netwerken werkt'. In dit uitgebreide standaardwerk legt netwerkauteur Rob van Eeden uit hoe u een succesvolle netwerkcampagne opzet en uitvoert voor het vinden van een echt passende baan. Niet alleen leert u veel over netwerken, ook biedt het boek oefeningen voor het leren herkennen van eigen talenten en carrièredoelstellingen.

Voor het verschijnen van het boek 'Netwerken werkt' in 2004 bestond er geen oorspronkelijk Nederlands boek over netwerken, zo schrijft auteur Rob van Eeden. In dit echt Nederlandse standaardwerk over netwerken besteedt hij heel specifiek aandacht aan het gebruik van netwerken in de zoektocht naar een passende baan. Om deze reden gaat het boek niet alleen in op wat netwerken is en hoe een succesvolle netwerkcampagne uitvoert, maar besteedt Van Eeden ook uitgebreid aandacht aan wat de netwerker over zichzelf en zijn of haar carrièreperspectieven te weten moet komen. Dit boek, dat mijns inziens zeer geschikt is voor een beginnende netwerker, neemt u bij de hand en begeleidt u door middel van verschillende intensieve opdrachten bij het netwerken.

In het eerste deel van zijn boek maakt Van Eeden de toegevoegde waarde van netwerken duidelijk boven of naast solliciteren. Ook legt hij uit wat netwerken precies is en waarom het zo goed werkt. Na deze inleiding laat Van Eeden u achter uw kwaliteiten komen door het herinneren van persoonlijke succesverhalen. Om vervolgens aan de hand van verschillende opdrachten te ontdekken wat voor soort werk en carrière u ambieert. Vooral de speciale aandacht voor de veranderingen op de huidige arbeidsmarkt en hoe u daar bij het bepalen van uw doelstellingen en bij het latere netwerken rekening mee kunt houden, heb ik als erg nuttige informatie ervaren.

Als u weet wat u kunt en wilt, wordt het tijd om met deze informatie een resumé samen te stellen, die u vervolgens gebruikt en gepolijst tijdens het netwerken. In het laatste deel van het boek gaat Van Eeden dan ook in op het opstellen van een resumé en het opzetten en uitwerken van de werkelijke netwerkcampagne. Tijdens deze campagne begint u met het uitzoeken van uw netwerk en welke mensen u in welke fase het beste kunt spreken.

Het werkelijke netwerken begint eerst in de persoonlijke kring en breidt zich steeds verder uit, totdat u in de buurt komt van de bedrijven en de functie waarin u wilt werken. De eerste fases zijn vooral bedoeld om de door u gestelde doelen en ideeën te testen. In de latere fases weet wat u wilt en kunt u aandacht besteden aan het verkennen van de gewenste werkomgeving en steeds dichter in de buurt van de juiste personen proberen te komen, die u uiteindelijk kunnen helpen uw droombaan te verkrijgen. Van Eeden drukt ons als lezers op het hart om hierbij niet in de 'sollicitatieval' te trappen en in feite te solliciteren naar een baan. U bent immers bezig met NETWERKEN op weg naar de juiste baan.

Deze stap voor stap aanpak van het netwerken op zoek naar een baan levert u een bruikbare richtlijn en verschillende nuttige oefeningen op. Maar bovendien een werkwijze die zeer stimulerend werkt om zelf aan de slag te gaan met hopelijk een leuke netwerkcampagne.

24 december 2009 | Hans Baltjes

Zorg dat u een groot netwerk krijgt. Via warme contacten naar steeds koudere relaties. Deze warmer maken en daarmee uw netwerk uitbreiden. Of korter gezegd: via-via. En als het u te doen is om het vinden van werk - vooral een baan - is het vragen om advies hét toverwoord. Adviezen geven vinden mensen uit uw netwerk leuk. In plaats van direct vragen naar een baan, vormt het adviesverzoek dé entree naar werk, aldus auteur Rob van Eeden in 'Netwerken werkt'.

Rob van Eeden geeft in 'Netwerken werkt' een uitvoerig overzicht van de mogelijkheden om te komen naar de baan die u wilt. De ´sollicitant 3.0´ weet inmiddels dat zo´n 30% van alle HBO/HBO-plus vacatures de media bereiken. De overige 70% gaat via de beschikbare netwerken. Een ratio die bijna verplicht tot netwerken, wilt u succesvol een nieuwe baan of werk vinden. Voor mensen tot HBO-niveau geldt schijnbaar een andere route om zich een baan te verwerven. Deze groep, die ruim tweederde uitmaakt van de arbeidsmarkt, kan echter rekenen op weinig aandacht van de auteur. Zij kennen al jaren de kracht van - lokaal en regionaal - via-via zich een nieuwe baan verwerven. Netwerken à la van Eeden is eveneens via-via, maar dan op landelijk niveau.

De niet openbare vacatures nopen u tot het opzetten van een heuse netwerkcampagne als u een nieuwe baan wenst. Ook mensen die geen werk hebben en gestimuleerd worden te solliciteren krijgen het advies in 'Netwerken werkt' zich vooral ook te richten op netwerken. Termen als employability en portable skills krijgen in het boek een podium waarmee de toegang wordt gemaakt richting andere werkverbanden dan het vanzelfsprekende dienstverband.

In analogie met continu leren komt netwerken op gelijk niveau te staan. Netwerken is geen eenmalige bezigheid. Netwerken is een werkwoord. Daarmee wordt benadrukt dat netwerken net werken is. Vooral doen en hierin volharden. Zelfs na het verkrijgen van nieuw werk of een opdracht is het raadzaam er mee door te gaan.

In het doen zit juist de kracht van netwerken. Een sollicitant werkt echter ook reactief; de beoogde werkgever plaatst een vacature, sollicitant reageert. Bij netwerken zit het initiatief bij de ´kandidaat´ zelf; actief op zoek naar advies bij hen van wie u weet dat ze dit advies kunnen verstrekken. Niet vrijblijvend contacten leggen, maar structureel en geprogrammeerd een netwerk op- en uitbouwen met als doel het verkrijgen van werk of een opdracht. De opzet die de auteur volgt, is alsof u via een marketingplan over gaat tot verkoop van uzelf. Van Eeden spreekt dan ook over een campagne. En als u daarin succesvol bent, mag u leverancier worden. Langs de route van talent(h)erkenning, uw ideale werkdag en weten wat u wilt, komt u tot een aanbod. De manier om die kenbaar te maken is uw reclamefolder; het resumé.

Het resumé is het CV van de netwerker waarmee vooral een toekomstschets wordt gegeven naast de traditionele wijze waarop het verleden is vormgegeven. Na al dit interne werk verplaatst u de campagne fasegewijs naar buiten. In al deze fasen is het belangrijk om de sollicitatieval te vermijden. Het gaat om u, wat u wilt bieden en dat u daar zo lang mogelijk adviezen over kunt inwinnen binnen een groeiend netwerk. Synchroniciteit is waar u op mag rekenen tijdens netwerken, aldus van Eeden. Met een kritische kanttekening dat toeval niet zo maar komt aanwaaien. Daar moet u wel wat voor doen.