17 oktober 2011 | Linda Poort

Hou je van reizen? Ben je ondernemer of zit je eraan te denken om voor jezelf te beginnen? 'Lonely Planet, het verhaal van een grensverleggend bedrijf' combineert deze beide interessante onderwerpen door het verhaal te vertellen van de twee jongeren die Lonely Planet bedachten, uitbrachten en grootbrachten. Tony Wheeler en Maureen Wheeler geven een goed inzicht waar je met een beetje lef kunt komen, maar ook dat er veel moed voor nodig is om alle dieptepunten van het ondernemerschap met opgeheven hoofd te doorstaan.

De reisgidsen van Lonely Planet zijn bekend, heel erg bekend. Ze worden niet voor niets vaak de reisbijbel genoemd. Heb jij een Lonely Planet in de boekenkast staan, of heb je ten minste wel eens een Lonely Planet ingekeken? Weet je dan ook hoe deze serie reisgidsen ontstaan is? Waarschijnlijk niet. Terwijl het wel de moeite waard is, want dat verhaal is een avontuur op zich.

De eerste Lonely Planet heette 'Across Asia on the Cheap' en werd uitgegeven in 1973 door het pasgetrouwde Britse stel Tony en Maureen Wheeler, dat zich na een lange reis in Australië vestigde. Elke keer dat ze mensen ontmoetten, stelden die vragen over deze lange reis. Ze hadden al gauw lijsten met antwoorden die ze het vaakst gaven en begonnen in het groot te denken: 'Waarom schrijven we geen reisgids?' Een uitgever was niet nodig. Want, zei Tony: 'Ik weet hoe je een boek in elkaar moet zetten.' Hij had immers op de universiteit het vak 'kranten uitgeven' gevolgd. Dit geeft goed aan hoe de Wheelers aan hun bedrijf begonnen - net als hun grote reis: 'We weten waar we heen willen en we zien wel hoe we er komen'.

In de inleiding van 'Lonely Planet, het verhaal van een grensverleggend bedrijf' staat: 'Ongeveer zoals onze eerste reis veel belangstelling wekte bij mensen die van grote reizen droomden, zo spreekt het verhaal van Lonely Planet blijkbaar mensen aan die er ooit van hebben gedroomd om van hun passie hun werk te maken'. Dat is zeer zeker waar. Hoewel het gehele verhaal overwegend neutraal verteld wordt met een hoop droge feiten, is het toch een redelijk vermakelijk en leerzaam boek. De voorbeelden van de mooie reizen en de vele drama's die zich (op persoonlijk en zakelijk vlak) voordeden, zorgen ervoor dat je je echt in het verhaal inleeft.

Tevens is het boek een 'trip down memory lane' wat betreft de ontwikkeling van de technologie. Typemachines, drukpersen, een met de voet te bedienen nietapparaat, drukproeven bestaande uit kilometers lange stroken tekst die aan elkaar geplakt moeten worden, floppydisks en een zelfgebouwd boekhoudprogramma, alles komt voorbij.

Aangezien oprichters zelf vertellen over de ontwikkeling van Lonely Planet, geeft het verhaal wellicht een eenzijdig beeld van het bedrijf. Desondanks zal het één van de meest interessante bedrijfsgeschiedenissen zijn die je ooit hebt gelezen. En wie weet zet het jou ook wel aan tot een sprong in het diepe.

3 oktober 2011 | Richard van Viersen

Het persoonlijke verhaal van Tony & Maureen Wheeler is nu voor u bereikbaar in het boek 'Lonely Planet'. De ondertitel 'Het verhaal van een grensverleggend bedrijf' verklaart wat u als lezer kunt verwachten van deze Lonely Planet-uitgave. In tegenstelling tot alle andere overbekende reisgidsen die in 118 verschillende landen worden uitgegeven, is dit een persoonlijk verhaal over de avonturen, van de afgelopen ruim 3 decennia, van de eigenaren van het gelijknamige bedrijf zelf. Dit boek is een roman, autobiografie en ontstaansgeschiedenis van een internationaal bedrijf dat jaarlijks meer dan 6 miljoen reisgidsen omzet.

Tony & Maureen Wheeler hebben samen hun ervaringen, avonturen en belevenissen vastgelegd in 'Lonely Planet – Het verhaal van een grensverleggend bedrijf'. Het is een heerlijk leesbaar boek waarbij u, het verhaal lezend als een roman, lekker kunt wegdromen met de avonturen van het echtpaar. En het boek is ook zeer zeker een interessante autobiografie van Tony & Maureen. Het is een verhaal van voor- en tegenspoed, van bloed, zweet en tranen, succes en falen. Tot slot is dit boek ook een fantastische weergave van het ontstaan van het bedrijfje Lonely Planet. Het bedrijfje wat startte als reisgids voor rugzaktoeristen in 1973 en nu inmiddels een internationaal bekend bedrijf is en uitgaven van reisgidsen verzorgd in 118 verschillende landen.

In de inleiding, geschreven door Maureen, licht zij het ontstaan van het boek en de structuur van het boek toe. Maureen geeft aan dat Tony verantwoordelijk was voor de totstandkoming van het boek. Wel zijn er aanvullingen van Maureen in opgenomen. Ze doet dat in de vorm van 'handgeschreven notities' die voortkomen uit haar perceptie en ervaringen. Persoonlijk vind ik dat goed gedaan. Zo krijgt u als lezer een completer beeld van de diverse omschreven gebeurtenissen.

Aanleiding om dit boek te gaan schrijven waren met name de vele vragen die het echtpaar kreeg tijdens lezingen, interviews en vanuit hun omgeving. En dat er vragen werden gesteld is natuurlijk niet zo verwonderlijk, want hoe is het mogelijk dat twee twintigers met 27 cent op zak kunnen evolueren van twee arme rugzaktoeristen naar twee succesvolle ondernemers die een multinationale onderneming hebben opgebouwd? En hoe blijf je onder dergelijke omstandigheden getrouwd? Hoe integreer je dan je kinderen in deze specifieke levensstijl van reizen en ondernemen? Allemaal vragen die Tony & Maureen nu beantwoorden.
Persoonlijk ben ik een liefhebber van (auto)biografieën dus voor mij was het een logische keuze om dit boek te gaan lezen. Maar ook voor lezers die geïnteresseerd zijn in leiderschap, business spiritualiteit of gewoon een spannend boek willen lezen, is dit een goede keuze met een uniek verhaal.

Een sterke kant vind ik dat de auteurs zichzelf niet sparen. Het verhaal gaat niet alleen over succes maar ook over mislukking. Het is wat mij betreft een betrouwbare weergave van het pad richting succes. Als ondernemer kunt u hoge pieken bereiken maar ook diepe dalen ervaren. Net als u denkt: 'nu ben ik er', dan kan er iets gebeuren waardoor u weer van voor af aan kunt beginnen. Zo is het dus ook Tony & Maureen Wheeler vergaan. Zeker in de beginjaren van Lonely Planet is een faillissement van de onderneming heel dichtbij geweest. Ze zijn door het werk en de reizen veel mensen tegengekomen en verschillende vriendschappen aangegaan. Maar helaas zijn ook weer een aantal vriendschappen definitief verbroken nadat Tony & Maureen zijn bedrogen door mensen die dichtbij hen stonden. Meerdere keren hebben zij ook forse kritiek te verduren gekregen van medewerkers vanuit het bedrijf en zijn er plagiaat-affaires geweest. Deze oprechtheid en openheid maakt het verhaal niet alleen spannender maar ook authentiek.

Al met al een oprecht verhaal over een grensverleggend bedrijf dat ruim dertig jaar geleden is opgericht door twee arme rugzaktoeristen met passie voor reizen en dat inmiddels is uitgegroeid tot een multinationale onderneming met een omzet van ruim zes miljoen reisboeken wereldwijd.