29 juli 2010 | Nolda Straatman

Netwerken is niets bijzonders volgens Rob van Eeden, auteur van 'Netwerken zo eenvoudig is het (niet)'. Iedereen doet het. Het is een onderdeel van de menselijke cultuur. Dit neemt echter niet weg dat goed netwerken zo gemakkelijk nog niet is. In zijn boek geeft Rob van Eeden op grond van zijn eigen ervaringen op een luchtige manier een goed overzicht van wat netwerken nu precies is en van de do's en don'ts van het netwerken.

Na het succes van 'Netwerken werkt - Op weg naar de baan die je wilt' en de vele cursussen die de schrijver Rob van Eden gaf, nu een algemener boek over netwerken van zijn hand . Dit boek is in tegenstelling tot zijn bestseller gericht op netwerken in het algemeen en niet speciaal op netwerken om een baan te krijgen. Rob van Eeden laat aan de hand van alledaagse leuke voorbeelden (waaronder het levensverhaal van zijn opa) zien dat netwerken een gewoon onderdeel is van de menselijke cultuur. Vooral dit inzicht, dat eigenlijk iedereen netwerkt, beschouw ik als een verhelderend inzicht. Maar netwerken gaat niet vanzelf, je moet er wat voor doen.

In het eerste deel van zijn boek legt Van Eeden de basisbeginselen van netwerken uit. Hoe breng ik mijn al bestaande netwerk in kaart? Hoe bouw ik dat verder uit? Hoe onderhoud ik het goed en hoe kan ik vanuit mijn netwerk oogsten? Bij netwerken gaat het volgens Van Eeden om onbaatzuchtig, maar gericht en gepast geven, zonder er direct iets voor terug te verwachten. Op termijn zal dit zich verwacht of onverwacht gaan terugbetalen. Centraal staat hierbij naast het onbaatzuchtig geven het communiceren over jezelf.

In het tweede deel van het boek gaat de auteur dieper in op de meer precieze aanpak van onbaatzuchtig geven en over jezelf communiceren. Wie moet je wat geven? Hoe kun je het best je boodschap overbrengen? Ook is er in dit deel aandacht voor specifiekere vormen van netwerken, zoals 'borrelbabbelen', netwerken als ondernemer en virtuele netwerken. Hierbij moet worden opgemerkt dat het gedeelte over de virtuele netwerken slechts een eerste kennismaking betreft. Als lezer werd ik hierdoor niet direct enthousiast om mij te storten op het virtueel netweken. Wat dit onderwerp betreft is het beter om een boek te lezen dat specifiek op virtueel netwerken gericht is.

In dit tweede deel van het boek laat Van Eeden enkele collega's aan het woord over onderwerpen, die hem minder na aan het hart liggen. Doordat de kijk op netwerken van deze collega's niet altijd overeenkomt met die van Van Eeden, krijgt de lezer een heel divers beeld van de verschillende mogelijkheden binnen het netwerken. Iedereen kan zo de methode kiezen die het best bij hem of haar past.

'Netwerken zo eenvoudig is het (niet)' is zeer geschikt voor mensen die al eerder aan netwerken hebben geroken. Vooral de korte en puntsgewijze samenvatting in het laatste hoofdstuk maakt dit boek een nuttig naslagwerk. Als beginnend netwerker met als specifiek doel het vinden van een passende baan had ik echter graag wat meer uit te voeren opdrachten in het boek gezien. Voor dit doel verwijs ik liever naar het eerdere boek van Van Eeden 'Netwerken werkt'. Al met al is 'Netwerken zo eenvoudig is het (niet)'een makkelijk te lezen boek met behapbare stukken tekst, dat naar mijn mening zeer geschikt is als algemeen naslagwerk om je kennis van netwerken op te frissen.

31 maart 2009 | Daniëlle de Jonge

Netwerken is 'hip'. We lunchen en borrelen wat af, bezoeken seminars en andere interessante bijeenkomsten of zoeken een digitale manier om onszelf te laten zien. Allemaal om andere mensen te ontmoeten en waar mogelijk onszelf en ons bedrijf onder de aandacht te brengen. De één heeft netwerken tot een tweede natuur gemaakt, terwijl de ander gruwelt van het idee alleen al. Het grappige is juist dat iedereen bijna altijd aan het netwerken is. Niet alleen zakelijk bij (potentiële) klanten en collega's, maar ook privé bij familie, vrienden en kennissen. Het is dus de normaalste zaak van de wereld. In 'Netwerken: zo eenvoudig is het (niet)' haakt Rob van Eeden in op de huidige beleving van het netwerken. Voor de meer ervaren netwerkers leuk om te lezen. Voor mensen die het netwerken nog wat meer onder de knie willen krijgen, geeft het boek verschillende tips om het goed aan te pakken.

'Netwerken: zo eenvoudig is het (niet)' is grappig vormgegeven als adresboekje. Niet voor niets, want tijdens het lezen wordt duidelijk dat een adresboekje hét middel is waarmee Rob van Eeden zijn netwerk in kaart brengt en onderhoudt. Een papieren versie van uw netwerkbestand is wel zo handig om even snel iets op te schrijven en u kunt het altijd meenemen.

De opbouw van het boek is even logisch als praktisch. Om te beginnen maakt de schrijver duidelijk wat netwerken is (en wat het dus niet is) en kunt u aan de slag met het in kaart brengen van uw eigen netwerk. Daar komt het adresboekje meteen goed van pas! Centraal door het boek staat de essentie beschreven. Namelijk dat u een netwerk eerst moet opbouwen, dan moet onderhouden en vervolgens pas kunt oogsten. Klinkt eenvoudig, toch blijkt in de praktijk dat mensen te snel willen oogsten en daardoor soms teleurgesteld raken. Opbouwen dus en flink wat tijd in het onderhoud steken. Dat loont en is nog leuk om te doen ook!

Heeft u de basis eenmaal in de vingers, dan geeft Van Eeden tips hoe netwerken in de praktijk echt werkt. Gaat u meteen op uw doel af (bijvoorbeeld opdrachten binnen halen), dan komt u bedrogen uit. Ontwikkel uw vaardigheden op het gebied van vragen stellen en luisteren en u bent een prettige gesprekspartner. Zorg dat u oprecht geïnteresseerd bent en bouw aan de zakelijke relatie met anderen. Vergeet vooral niet om uw netwerk open te stellen voor iemand. Helpen is al even plezierig als geholpen worden, misschien zelfs wel fijner. Een leuk hoofdstuk gaat over het borrelbabbelen. Wat doet u als u op een borrel of andere bijeenkomst bent? Hoe raakt u in gesprek met anderen als u niemand kent? En waar heeft u het dan over?

Waar de meeste boeken over netwerken zich richten op het persoonlijke contact, is in dit boek ook ruimte voor het virtueel netwerken. Websites zoals LinkedIn nemen een sterke vlucht en u kunt hier veel profijt van hebben. Persoonlijk contact blijft in mijn ogen een must. Virtueel netwerken geeft het proces een extra dimensie. Zinvol dus om u mee bezig te houden.

Voor wie nog niet overtuigd is dat netwerken onderdeel van uw dagelijkse bezigheden is, eindigt Van Eeden met de '10 onzinverhalen over netwerken' en vervolgens de tien beste tips om netwerken succesvol te laten zijn. Het leukste advies dat ik in het boek tegenkwam: wees speels! U kunt aan netwerken echt veel plezier beleven. Dit boek is een fraaie leidraad, nu kunt u zelf aan de slag.